Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.001
Soleimani Sheikhabadi B, Kadkhodaee M. The Effectiveness of Kendall's Therapy Program on Anxiety and Cognitive Emotion Regulation of Second Period Elementary School Male Students:
A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (8) :817-834
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7067-fa.html
سلیمانی شیخ آبادی بتول، کدخدایی مریم. اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (8) :817-834
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7067-fa.html
گروه روان شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
متن کامل [PDF 980 kb]
(434 دریافت)
|
چکیده (HTML) (802 مشاهده)
متن کامل: (764 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، آبان 1402، 834-817
اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی: یک مطالعه نیمه تجربی
بتول سلیمانی شیخآبادی[1]، مریم کدخدایی[2]
دریافت مقاله: 3/5/402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 27/6/402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 25/7/402 پذیرش مقاله: 30/7/402
چکیده
زمینه و هدف: از شایعترین اختلالات روانی در دانشآموزان که میتواند عوارض متعددی داشته باشد، اضطراب است. یکی از درمانهای مؤثر شناختی-رفتاری اضطراب در کودکان، برنامه درمانی Kendall است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه درمانی Kendall بر اضطراب و نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان مبارکه، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 26 دانشآموز پسر با نمره بالا در مقیاس اضطراب Spence به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به دو گروه مساوی آزمایش و گواه تقسیم شدند. برنامه درمانی Kendall (گربه مقابلهگر) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله درمانی با پرسشنامه اضطراب Spence و پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان Garnefski مورد سنجش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: برنامه درمانی Kendall باعث کاهش میانگین نمره اضطراب (800/0=Eta، 001/0>P، 103/48=F)، افزایش میانگین نمره نظمجویی شناختی هیجان سازگارانه (372/0=Eta، 001/0>P، 097/7=F) و کاهش میانگین نمره نظمجویی شناختی هیجان ناسازگارانه (907/0=Eta، 001/0>P، 650/116=F) در دانشآموزان شد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد برنامه درمانی Kendall در بهبود اضطراب و نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان دوره دوم ابتدایی اثربخش بوده است و پیشنهاد میشود روانشناسان و مشاوران در مدارس و مراکز مشاوره برای درمان اضطراب و تنظیم هیجانات دانشآموزان از این روش استفاده نمایند.
واژههای کلیدی: برنامه درمانی Kendall، اضطراب، نظمجویی شناختی هیجان، دانشآموزان
مقدمه
دانشآموزان سرمایههای مهم علمی در جامعه بهشمار میآیند و نگاه فردای جامعه به این قشر از جامعه است چرا که آنان با یادگیری علوم میتوانند بخشی از تحولات مهم جامعه را به دست بگیرند. عملکرد تحصیلی بالای دانشآموزان نه تنها در گرو فعالیتهای تحصیلی آنان است، بلکه وابسته به سلامت روحی و بهداشت روان آنان نیز میباشد [1]. در سالهای اخیر یکی از گستردهترین قلمروهای تحقیق، اضطراب و حوزههای وابسته به آن در کودکان و نوجوانان بوده است [2]. اضطراب، احساس دلواپسی مبهم و عمومی است که با نشانههای جسمی (نظیر تپش قلب و تنگی نفس) و مشکلات روانی دیگری همراه است [3].
همه انسانها اضطراب را در زندگی خود تجربه کرده و در رویارویی با موقعیتهای تنشزا و تهدید کننده دچار اضطراب میشوند [4]. ده تا بیست و دو درصد کودکان انواع اختلالات اضطرابی را با شدت مختلف تجربه میکنند که شروع آن در سنین پیش دبستانی و نمود آن در دبستان است [5]. گاهی اوقات این اضطراب چنان شدت دارد که زندگی عادی و زندگی تحصیلی آنها را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکل میشود [6]؛ به طوری که تجارب هیجانی این کودکان شدیدتر بوده و در نظمجویی هیجان (Emotion regulation)، نارساکنشوری (Dysfunction) نشان داده و برای اصلاح خلق خود، از راهبردهای مقابلهای (Coping strategies) کمتر انطباقی در تواناییشان بهره میگیرند [7].
نظمجویی هیجان یکی از عوامل مهم کسب موفقیت و شایستگی تحصیلی و مسئول نظارت، ارزیابی و تعدیل واکنشهای شناختی و هیجانی فرد است [8]. راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان (cognitive emotion Regulation) اشاره به فکرکردن افراد بعد از یک واقعه منفی داشته و یک روش برای مواجهه و رویایی در برابر تجربههای ناخوشایند هیجانی و محرکهای منفی است [9]. هرگونه نقص در تنظیم هیجانات، فرد را در برابر مشکلات روانشناختی از جمله اضطراب، آسیبپذیر میسازد [10]. با توجه به شیوع بالای اختلالات اضطرابی و مشکلات همراه با این اختلال [11]، همچنین پیامدهای منفی طولانی مدت آن بر تحول کودکان [12] به درمانهای روانشناختی برای حل مشکلات روانشناختی افراد تأکید میشود [11].
از الگوهای رایج روانشناختی برای درمان اضطراب و اختلالات اضطرابی، درمانهای شناختی-رفتاری (Cognitive behavioral therapies; CBT) است [13]. درمان شناختی-رفتاری رویکردی است مبتنی بر عقل سلیم و دارای دو اصل بنیادی است: نخست این که شناختها اثر کنترل کننده بر هیجانات و رفتارها دارند و دوم این که چگونگی عملکرد یا رفتار اثری قوی در الگوهای فکری و هیجانات فرد میگذارند [14]. از رویکردهای مهم درمان شناختی-رفتاری برای درمان اختلالات روانی نظیر اضطراب، برنامه درمانی Kendall (گربه مقابلهگر) است [15].
درمان شناختی-رفتاری گربه مقابلهگر یک برنامه درمانی است که Kendall و Hedtkeبرای درمان کودکان 8 تا 13 سال با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر (Generalized anxiety)، اضطراب جدایی (Separation anxiety) و اضطراب اجتماعی (Social anxiety) آن را طراحی کردند [16]. این برنامه درمانی، دارای دو بخش است. بخش اول، آموزش مهارتهای شناختی شامل آموزش آرمیدگی، شناسایی احساس اضطراب و واکنشهای بدنی، اصلاح خودگوییهای اضطرابزا و آموزش چالش با افکار، حل مسئله، ارزیابی عملکرد و پاداش دادن به خود میباشد و بخش دوم، مهارتهای رفتاری است که شامل تمرین مواجهه سلسله مراتبی با موقعیتهای با اضطراب کم تا موقعیتهای با اضطراب شدید، به همراه دو جلسه آموزش والدین میباشد [17].
برخی شواهد پژوهشی نشان میدهند که برنامه درمانی Kendall در بهبود نشانههای نظمجویی شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی [12]، کاهش علائم اضطراب [21-18]، درمان اختلال اضطراب جدایی [23-22] و بهبود در حوزههای مختلفی از جمله عملکرد تحصیلی و روابط بین فردی آزمودنیها [18]، مؤثر بوده است. همچنین، گزارش مطالعه موردی Shakerimanesh و همکاران نشان داد برنامه درمانی گربه مقابلهگر در کاهش علائم اضطرابی، افزایش نظمجویی شناختی هیجان و تابآوری کودکان مراجعه کننده به دندانپزشکی مؤثر بوده است [24].
با توجه به این که بررسی پیشینه پژوهشها نشان داد که برنامه درمانی Kendall بر اضطراب تأثیر مثبت داشته و از طرفی شیوع فراوان اضطراب و آسیبهای متعدد آن به حوزههای شناختی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی و همچنین، به دنبال داشتن عوارض منفی درازمدت و هزینههای بسیار، نیاز به درمان برجستهتر میشود. ضمن اینکه پژوهشهای اندکی به بررسی اثربخشی این برنامهدرمانی بر نظمجویی شناختی هیجان پرداختهاند. در تحقیق حاضر این برنامه درمانی به عنوان یک روش درمانی انعطافپذیر، خلاقانه، متناسب با فردیت هر مراجع [25] و درمانی کمهزینه و به دور از عوارض جانبی برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی که دوران مهمی برای گذر از کودکی به نوجوانی میباشد، مورد بررسی قرار میگیرد. ضمن اینکه این شیوه درمانی در آمریکا مورد پژوهش قرار گرفته و چون درمانهای شناختی-رفتاری تحت تأثیر بافت فرهنگی و اجتماعی قرار دارند، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان دوره دوم ابتدایی انجام شد.
مواد و روشها
پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی است. طرح این تحقیق بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه انجام شده است. این پژوهش با کد اخلاق IR.IAU.KHUISF.REC.1402.001 در کمیته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان به تصویب رسیده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان مبارکه، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند.
حجم نمونه بر اساس فرمول زیر [33]، در سطح اطمینان 95/0، توان آزمون 90/0، 49/3= σ(انحراف معیار مشترک نمره اضطراب) و 10/1=d (اختلاف میانگین پیشآزمون نمره اضطراب در گروه آزمایش و گواه)، 24 نفر محاسبه شد که با توجه به ریزشهای احتمالی، حجم نمونه برای هر گروه 15 نفر در نظر گرفته شد.
![](file:///C:UsersSaeidiAppDataLocalTempmsohtmlclip1)