Volume 22, Issue 8 (11-2023)                   JRUMS 2023, 22(8): 817-834 | Back to browse issues page

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.001


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani Sheikhabadi B, Kadkhodaee M. The Effectiveness of Kendall's Therapy Program on Anxiety and Cognitive Emotion Regulation of Second Period Elementary School Male Students: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (8) :817-834
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7067-en.html
Department of Psychology, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Full-Text [PDF 980 kb]   (200 Downloads)     |   Abstract (HTML)  (379 Views)
Full-Text:   (341 Views)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، آبان 1402، 834-817


اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظم‌جویی شناختی هیجان دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی: یک مطالعه نیمه تجربی

بتول سلیمانی شیخ‌آبادی[1]، مریم کدخدایی[2]
دریافت مقاله: 3/5/402   ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 27/6/402  دریافت اصلاحیه از نویسنده: 25/7/402       پذیرش مقاله: 30/7/402



چکیده
زمینه و هدف: از شایع‌ترین اختلالات روانی در دانش­آموزان که می­تواند عوارض متعددی داشته باشد، اضطراب است. یکی از درمان‌های مؤثر شناختی-رفتاری اضطراب در کودکان، برنامه درمانی Kendall است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه درمانی Kendall بر اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی بوده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پی­گیری 3 ماهه بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان مبارکه، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 26 دانش‌آموز پسر با نمره­ بالا در مقیاس اضطراب Spence به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و به دو گروه مساوی آزمایش و گواه تقسیم شدند. برنامه درمانی Kendall (گربه مقابله­گر) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله­ درمانی با پرسش­نامه اضطراب Spence و پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski مورد سنجش قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: برنامه درمانی Kendall باعث کاهش میانگین نمره اضطراب (800/0=Eta، 001/0>P، 103/48=F)، افزایش میانگین نمره نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه (372/0=Eta، 001/0>P، 097/7=F) و کاهش میانگین نمره نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه (907/0=Eta، 001/0>P، 650/116=F) در دانش­آموزان شد.
نتیجه­گیری: به نظر می­رسد برنامه درمانی Kendall در بهبود اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی اثربخش بوده است و پیشنهاد می­شود روان­شناسان و مشاوران در مدارس و مراکز مشاوره برای درمان اضطراب و تنظیم هیجانات دانش­آموزان از این روش استفاده نمایند.
واژه­های کلیدی: برنامه درمانی Kendall، اضطراب، نظم­جویی شناختی هیجان، دانش­آموزان
 
مقدمه
دانش­آموزان سرمایه­های مهم علمی در جامعه به­شمار می‌آیند و نگاه فردای جامعه به این قشر از جامعه است چرا که آنان با یادگیری علوم می­توانند بخشی از تحولات مهم جامعه را به دست بگیرند. عملکرد تحصیلی بالای دانش‌آموزان نه تنها در گرو فعالیت­های تحصیلی آنان است، بلکه وابسته به سلامت روحی و بهداشت روان آنان نیز می‌باشد [1]. در سال‌های اخیر یکی از گسترده‌ترین قلمروهای تحقیق، اضطراب و حوزه­های وابسته به آن در کودکان و نوجوانان بوده است [2]. اضطراب، احساس دلواپسی مبهم و عمومی است که با نشانه­های جسمی (نظیر تپش قلب و تنگی نفس) و مشکلات روانی دیگری همراه است [3].
همه­ انسان­ها اضطراب را در زندگی خود تجربه کرده و در رویارویی با موقعیت­های تنش­زا و تهدید کننده دچار اضطراب می‌شوند [4]. ده تا بیست و دو درصد کودکان انواع اختلالات اضطرابی را با شدت مختلف تجربه می­کنند که شروع آن در سنین پیش دبستانی و نمود آن در دبستان است [5]. گاهی اوقات این اضطراب چنان شدت دارد که زندگی عادی و زندگی تحصیلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکل می‌شود [6]؛ ‌به طوری که تجارب هیجانی این کودکان شدیدتر بوده و در نظم­جویی هیجان (Emotion regulation نارساکنش‌‌‌وری (Dysfunction) نشان داده و برای اصلاح خلق خود، از راهبردهای مقابله‌ای (Coping strategies) کمتر انطباقی در توانایی‌شان بهره می‌گیرند [7].
نظم­جویی هیجان یکی از عوامل مهم کسب موفقیت و شایستگی تحصیلی و مسئول نظارت، ارزیابی و تعدیل واکنش‌های شناختی و هیجانی فرد است [8]. راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان (cognitive emotion Regulation) اشاره به فکرکردن افراد بعد از یک واقعه منفی داشته و یک روش برای مواجهه و رویایی در برابر تجربه‌های ناخوشایند هیجانی و محرک­های منفی است [9]. هرگونه نقص در تنظیم هیجانات، فرد را در برابر مشکلات روان‌شناختی از جمله اضطراب، آسیب‌پذیر می­سازد [10]. با توجه ‌به شیوع بالای اختلالات اضطرابی و مشکلات همراه با این اختلال [11]، هم­چنین پیامدهای منفی طولانی ‌مدت آن بر تحول کودکان [12] به درمان­های روان­شناختی برای حل مشکلات روان­شناختی افراد تأکید می­شود [11].
از الگوهای رایج روان­شناختی برای درمان اضطراب و اختلالات اضطرابی، درمان­های شناختی­-رفتاری (Cognitive behavioral therapies; CBT) است [13]. درمان شناختی-رفتاری رویکردی است مبتنی بر عقل سلیم و دارای دو اصل بنیادی است: نخست این که شناخت­ها اثر کنترل کننده بر هیجانات و رفتارها دارند و دوم این که چگونگی عملکرد یا رفتار اثری قوی در الگوهای فکری و هیجانات فرد می­گذارند [14]. از رویکردهای مهم درمان شناختی-رفتاری برای درمان اختلالات روانی نظیر اضطراب، برنامه­ درمانی Kendall (گربه مقابله‌گر) است [15].
درمان شناختی­-رفتاری گربه­ مقابله­گر یک برنامه درمانی است که Kendall و  Hedtkeبرای درمان کودکان 8 تا 13 سال با نشانه­های اختلال اضطراب فراگیر (Generalized anxiety)، اضطراب جدایی (Separation anxiety) و اضطراب اجتماعی (Social anxiety) آن را طراحی کردند [16]. این برنامه­ درمانی، دارای دو بخش است. بخش اول، آموزش مهارت­های شناختی شامل آموزش آرمیدگی، شناسایی احساس اضطراب و واکنش­های بدنی، اصلاح خودگویی­های اضطراب‌زا و آموزش چالش با افکار، حل مسئله، ارزیابی عملکرد و پاداش ‌دادن به خود می­باشد و بخش دوم، مهارت‌های رفتاری است که شامل تمرین مواجهه سلسله ‌مراتبی با موقعیت­های با اضطراب کم تا موقعیت­های با اضطراب شدید، به همراه دو جلسه آموزش والدین می­باشد [17].
برخی شواهد پژوهشی نشان می­دهند که برنامه­ درمانی Kendall در بهبود نشانه­های نظم­جویی شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی [12]، کاهش علائم اضطراب [21-18]، درمان اختلال اضطراب جدایی [23-22]  و بهبود در حوزه­های مختلفی از جمله عملکرد تحصیلی و روابط بین فردی آزمودنی‌ها [18]، مؤثر بوده است. هم­چنین، گزارش مطالعه موردی Shakerimanesh و همکاران نشان داد برنامه­ درمانی گربه­ مقابله­گر در کاهش علائم اضطرابی، افزایش نظم­جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری کودکان مراجعه کننده به دندانپزشکی مؤثر بوده است [24].
با توجه ‌به این ­که بررسی پیشینه­ پژوهش­ها نشان داد که برنامه­ درمانی Kendall بر اضطراب تأثیر مثبت داشته و از طرفی شیوع فراوان اضطراب و آسیب­های متعدد آن به حوزه‌های شناختی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی و همچنین، به دنبال داشتن عوارض منفی درازمدت و هزینه‌های بسیار، نیاز به درمان برجسته­تر می­شود. ضمن این‌که پژوهش‌های اندکی به بررسی اثربخشی این برنامه‌درمانی بر نظم­جویی شناختی هیجان پرداخته‌اند. در تحقیق حاضر این برنامه درمانی به عنوان یک روش درمانی انعطاف‌پذیر، خلاقانه، متناسب با فردیت هر مراجع [25] و درمانی کم­هزینه و به دور از عوارض جانبی برای دانش‌آموزان دوره­ دوم ابتدایی که دوران مهمی برای گذر از کودکی به نوجوانی می­باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. ضمن این­که این شیوه درمانی در آمریکا مورد پژوهش قرار گرفته و چون درمان­های شناختی­-رفتاری تحت ‌تأثیر بافت فرهنگی و اجتماعی قرار دارند، مطالعه­ حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش‌آموزان دوره­ دوم ابتدایی انجام شد.
مواد و روش‌ها
پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی است. طرح این تحقیق به‌صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و پی‌گیری 3 ‌ماهه انجام شده است. این پژوهش با کد اخلاق IR.IAU.KHUISF.REC.1402.001 در کمیته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان به تصویب رسیده است. جامعه آماری شامل کلیه­ دانش‌آموزان پسر دوره­ دوم ابتدایی شهرستان مبارکه، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند.  
حجم نمونه بر اساس فرمول زیر [33]، در سطح اطمینان 95/0، توان آزمون 90/0، 49/3= σ(انحراف معیار مشترک نمره اضطراب) و 10/1=d (اختلاف میانگین پیش­آزمون نمره اضطراب در گروه آزمایش و گواه)، 24 نفر محاسبه شد که با توجه به ریزش­های احتمالی، حجم نمونه برای هر گروه 15 نفر در نظر گرفته شد.

نمونه­گیری از بین جامعه آماری فوق، به روش احتمالی و از نوع نمونه­گیری چند مرحله­ای انجام شد. به این ترتیب که از بین 65 مدرسه از مدارس شهرستان مبارکه، 2 مدرسه پسرانه به روش تصادفی ساده (اختصاص کد به هر مدرسه و قرعه­کشی با رایانه) انتخاب شدند. در هر یک از مدارس مورد نظر، 3 کلاس از پایه­های دوره دوم ابتدایی (یک کلاس چهارم، یک کلاس پنجم و یک کلاس ششم ) انتخاب شد. تعداد 30 دانش­آموز از این 6 کلاس که واجد شرایط لازم برای ورود به پژوهش بودند، با روش تصادفی ساده (از طریق قرعه­کشی)، در گروه­های آزمایش و گواه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) قرار گرفتند.
پس از انتخاب آزمودنی­ها و تعیین گروه­ها، برای جمع‌آوری داده­ها علاوه بر فرم اطلاعات جمعیت­شناختی (شامل: سن و پایه تحصیلی) آزمودنی­های در 3 مرحله پیش­آزمون، پس‌آزمون و پی­گیری 3 ماهه، به صورت خودگزارشی به پرسش­نامه­ اضطراب کودکان Spence و پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski پاسخ دادند. گروه آزمایشی تحت درمان با برنامه­ درمانی Kendall (گربه­ مقابله­گر) قرار گرفت و بلافاصله بعد از اتمام درمان، پس‌‌آزمون و 3 ماه بعد پی­گیری انجام شد.
مداخلات توسط یکی از مشاوران مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان مبارکه به صورت گروهی و در 16 جلسه یک ساعته، تقریباً به مدت 6 هفته (3 جلسه در هفته، عصرها از ساعت 17-16) در یکی از مدارس (که عصرها برای نوبت شبانه مشغول به فعالیت بود) به صورت رایگان برگزار شد.
ملاک­های ورود به پژوهش حاضر عبارت بودند از: دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در یکی از پایه­های چهارم، پنجم یا ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 در شهرستان مبارکه، داشتن بهره­ هوشی بهنجار (با توجه به پرونده­ تحصیلی دانش‌آموز)، رضایت و همکاری والدین برای حضور خودشان و فرزندانشان در پژوهش و رضایت خود دانش­آموز برای شرکت در پژوهش، نداشتن سابقه­ هرگونه بیماری جسمی و یا اختلالات روانی به غیر از نشانه­های اضطراب (بر اساس پرونده تحصیلی دانش­آموزان، نظر مشاور و آموزگاران مدرسه)، کسب نمره اضطراب بالاتر از 79 در پرسش­نامه اضطراب کودکان Spence، عدم دریافت هرگونه درمان روان­شناختی دیگر هم‌زمان با شرکت در این پژوهش و عدم مصرف دارو.
ملاک­های خروج از این پژوهش عبارت بودند از: غیبت بیش از دو جلسه، تأخیر بیش از 15 دقیقه در 4 جلسه، دریافت سایر درمان‌ها (دارویی، روان­شناختی و یا مشاوره) هم‌زمان با شرکت در این پژوهش. در طی اجرای جلسات، 2 نفر از دانش­آموزان به دلیل غیبت بیش از دو جلسه از پژوهش حذف شدند و دو نفر از اعضای گروه گواه نیز به دلیل عدم تمایل به تکمیل پرسش‌نامه‌ها در پس‌آزمون، از مطالعه حذف شدند و در نهایت حجم پژوهش در هر گروه 13 نفر در نظر گرفته شد.
برای جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسش­نامه اضطراب کودکان Spence (Spence Children's Anxiety Scale; SCAS) و پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski (cognitive emotion regulation questionnaire-kids; CERQ-K Version) استفاده شد.
پرسش‌نامه اضطراب کودکان Spence (SCAS) در سال 1997 توسط Spence ساخته شده و دارای 45 گویه می‌باشد که برای کودکان 8 تا 12 سال قابلیت کاربرد دارد. از مجموع 45 عبارت این پرسش­نامه، 38 سؤال آن نمره‌گذاری می­شود و سؤالات 11، 17، 26، 31، 38 و 43 عبارت­های پرسشی مثبت هستند که نمرات آن­ها در نمره‌گذاری محاسبه نمی­شود و سؤال 45 هم که یک سؤال باز پاسخ است، نمره­گذاری نمی‌شود. در جدول 1، روش تفسیر و نمره­گذاری کلی پرسش‌نامه اضطراب کودکان Spence گزارش شده است. نمره­گذاری بر اساس مقیاس 4 درجه­ای لیکرتی هرگز (0)، گاهی اوقات (1)، اغلب (2)، همیشه (3) تنظیم شده ­است. حداکثر نمره­ ممکن برابر با 114 است که نمره­ بالاتر نشان دهنده اضطراب بیشتر می‌باشد [26].
جدول 1 -تفسیر و نمره­گذاری کلی پرسش­نامه اضطراب کودکان Spence
میزان اضطراب نمره­ی کل در آزمون
اضطراب کم نمره 39 تا 58
اضطراب متوسط پایین نمره 59 تا 78
اضطراب متوسط بالا نمره 79 تا 97
اضطراب شدید نمره 98 به بالا

این مقیاس دارای 6 خرده مقیاس می­باشد که عبارتند از: اختلال وحشت­زدگی و بازارهراسی (Panic attack and agoraphobia)، اختلال اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، ترس از صدمات جسمی (Physical injury fears)، اختلال وسواس فکری-عملی (Obsessive-compulsive disorder) و اختلال اضطراب  فراگیر [26]. در جدول 2 سؤالات هر خرده مقیاس­ گزارش شده­ است.

جدول 2- سؤالات خرده مقیاس­های پرسش­نامه اضطراب کودکان Spence
خرده مقیاس­ها شماره­ سؤالات
اضطراب جدایی 5-8-12-15-16-44
اضطراب (فوبی) اجتماعی 6-7-9-10-29-35
وسواس فکری-عملی 14-19-27-40-41-42
اضطراب فراگیر 1-3-4-20-22-24
وحشت­زدگی و آگروفوبیا 13-21-28-30-32-34-36-37-39
ترس از صدمات جسمی 2-18-23-25-33

پایایی کل پرسش­نامه اضطراب کودکان Spence در پژوهش Spence به روش آلفای کرونباخ 92/0 [26]، در مطالعات Muris و همکاران 90/0 [27] و در پژوهش Spence و همکاران 92/0 [28] گزارش شده است. در پژوهشی در ایران، بر روی 417 کودک 6 تا 12 سال، پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ، 89/0 به‌دست آمده است [29]. پایایی کل برای آزمون اضطراب Spence در پژوهش حاضر به روش آلفای کرونباخ 90/0 به­دست آمد.
فرم کودکان پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski (CERQ-K) توسط Garnefski و همکاران، به‌منظور شناسایی راهبردهای مقابله شناختی کودکان 9 تا 11 سال تدوین شده است. این پرسش‌نامه از نوع خود سنجی است که متشکل از 36 سؤال و 9 خرده مقیاس است. نمره‌گذاری بر اساس مقیاس 5 درجه­ای لیکرتی هرگز (1)، گاهی (2)، مرتباً (3)، اغلب (4) و همیشه (5) تنظیم شده است. نمره کل آزمون از طریق جمع ‌کردن نمره سؤالات به دست می‌آید و در دامنه­ 36 تا 180 قرار می‌گیرد. هر چه نمره فرد بیشتر باشد، یعنی از راهبرد مذکور بیشتر استفاده می­کند و مواجهه با وقایع تنش­زا و منفی می­باشد [30]. خرده مقیاس‌ها عبارتند از: سرزنش خود (Self-blame)، پذیرش (Acceptance)، نشخوار فکری (Rumination)، تمرکز مجدد مثبت (Positive refocusingتمرکز مجدد بر برنامه­ریزی (Refocus on planning ارزیابی مجدد مثبت (Positive reappraisal سرزنش دیگران (Blaming others)، فاجعه‌آمیزپنداری (Catastrophizing) و دیدگاه‌گیری (Putting into perspective). هر خرده مقیاس شامل 4 سؤال است و نمره کل هر خرده مقیاس از طریق جمع کردن نمره سؤالات به دست می­آید که در محدوده 4 تا 20 می­باشد [30].
از میان این خرده مقیاس­ها، راهبردهای پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه­گیری، راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان و خرده­ مقیاس­های سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعه‌آمیزپنداری و سرزنش دیگران، راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان را نشان می­دهند [30]. خرده مقیاس­های سازگارانه و ناسازگارنه و سؤالات مربوط به هر کدام در جدول 3 گزارش شده است.
 

جدول 3- سؤالات خرده مقیاس­های فرم کودکان پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski
ردیف نوع خرده مقیاس خرده مقیاس­ها  سؤالات مربوطه
1 نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه (مثبت) پذیرش 2، 11، 20، 29
2 تمرکز مجدد مثبت 4، 13، 22، 31
3 تمرکز مجدد بر برنامه­ریزی 5، 14، 23، 32
4 ارزیابی مجدد مثبت 6، 15، 24، 33
5 دیدگاه­گیری 7، 16، 25، 34
6 نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه (منفی) سرزنش خود 1، 10، 19، 28
7 نشخوار فکری 3، 12، 21، 30
8 فاجعه­آمیزپنداری 8، 17، 26، 35
9 سرزنش دیگران 9، 18، 27، 36
 
Garnefski و همکاران (2007) پایایی آزمون را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در محدوده 62/0 تا 79/0 به دست آوردند [30]. روان­سنجی آزمون در پژوهش Mashhadi و همکاران (1391) بر روی 531 نفر از دانش‌آموزان پایه­های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی (258 نفر پسر و 273 نفر دختر) شهر مشهد در سال تحصیلی
1390-1389، برای هر دو جنسیت و کل شرکت­کنندگان مطلوب بوده و میانگین ضرایب آلفای کرونباخ 79/0 بود
[31]. پایایی کل برای پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski در پژوهش حاضر به روش آلفای کرونباخ، 73/0 محاسبه شد.

مداخله شناختی­-رفتاری برنامه­ درمانی Kendall (Kendall's coping cat program) در 16 جلسه برای درمان اختلالات اضطرابی کودکان 13-8 سال اجرا می­شود [16]. این برنامه بر اساس دیدگاه شناختی­-رفتاری، در دو بخش آموزش مهارت­های روان­شناختی (شناسایی احساس اضطراب و واکنش­های بدنی، اصلاح خودگویی­های اضطرابی، حل مسئله، ارزیابی عملکرد و پاداش دادن به خود) و تمرین مواجهه سلسله مراتبی با موقعیت­های اضطراب­زا با کمک این مهارت­ها به کودکان دارای اضطراب آموزش داده می­شود [32]. خلاصه جلسات این برنامه­ درمانی، در جدول 4 ارائه شده است.
 
جدول 4- محتوای جلسات برنامه­ درمانی Kendall  (گربه­ مقابله­گر)
جلسات محتوای درمان
جلسه اول برقراری ارتباط و آشنایی با اهداف درمان
جلسه دوم کمک به کودک برای شناخت احساس­ اضطراب و احساسات مختلف و تمایز احساس اضطراب و نگرانی
جلسه سوم شناسایی واکنش­های بدنی به اضطراب
جلسه چهارم اولین جلسه ملاقات با والدین
جلسه پنجم آشنایی با تمرین آرمیدگی و به­کارگیری آن در کاهش تنش عضلانی همراه با اضطراب
جلسه ششم شناسایی خودگویی اضطراب­آور و یادگیری به چالش کشیدن افکار
جلسه هفتم مروری بر خودگویی اضطرابی و خودگویی مقابله­گری و ایجاد مهارت­های حل مسئله
جلسه هشتم آموزش خودارزیابی و پاداش به خود و مروری بر مهارت­های آموخته شده
جلسه نهم دومین جلسه ملاقات با والدین
جلسه دهم تمرین در موقعیت­هایی که دارای اضطراب کم هستند با استفاده از تکالیف در معرض قرار گرفتن
جلسه یازدهم تمرین در موقعیت­هایی که دارای اضطراب کم هستند با استفاده از تکالیف در معرض قرار گرفتن
جلسه دوازدهم تمرین تکالیف مواجهه در موقعیت­هایی با اضطراب متوسط
جلسه سیزدهم آموزش تکالیف مواجهه در موقعیت­هایی با اضطراب متوسط
جلسه چهاردهم آموزش تکالیف مواجهه در موقعیت­هایی با اضطراب زیاد
جلسه پانزدهم آموزش تکالیف مواجهه در مواقعی که اضطراب زیادی ایجاد می­شود.
جلسه شانزدهم تمرین تکالیف مواجهه در موقعیت­هایی با اضطراب زیاد، ساخت یک آگهی تبلیغاتی و به پایان رساندن درمان
 
داده­های جمع­آوری شده با استفاده از نسخه 26 نرم­افزار SPSS و در دو بخش توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. در بخش توصیفی، اطلاعات جمعیت ­شناختی آزمودنی‌ها (سن و پایه­ تحصیلی) و آماره­های توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار مربوط به متغیرهای نمرات اضطراب، نظم‌جویی شناختی هیجان سازگارانه و ناسازگارانه برای هر دو گروه و در 3 مرحله ارائه شد. هم­چنین، به منظور بررسی ویژگی­های جمعیت شناختی آزمودنی­های در گروه آزمایش و گواه، از آزمون دقیق فیشر استفاده شد. روش آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده­ها و بررسی فرضیات تحقیق، آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه‌گیری‌های مکرر بود که برای این منظور ابتدا پیش فرض‌های آزمون‌های پارامتریک مورد بررسی قرار گرفت. اولین پیش فرض، بررسی نرمال بودن توزیع داده­ها با استفاده از آزمونKolmogorov–Smirnov ، پیش فرض دوم، بررسی شرط همگنی واریانس­ گروه­ها با استفاده از آزمون Levene و سومین پیش فرض بررسی همسانی ماتریس کوواریانس خطا در گروه­های مورد مطالعه که با آزمون Mauchly's Sphericity ارزیابی شده است. سطح معناداری در آزمون­ها 05/0 در نظر گرفته شده است.
نتایج
در این مطالعه 26 نفر از دانش­آموزان پسر پایه­های چهارم، پنجم و ششم در گروه آزمایش و گواه (13 نفر در گروه آزمایش و 13 نفر در گروه گواه) شرکت داشتند. در هر گروه، 4 نفر در پایه­ چهارم، 4 نفر در پایه­ پنجم و 5 نفر در پایه­ ششم بودند (000/1=P). میانگین و انحراف معیار سن شرکت­کنندگان در گروه آزمایش 77/0±81/10 سال با حداقل 58/9 و حداکثر 75/11 سال و میانگین و انحراف معیار سن شرکت­کنندگان در گروه گواه 76/0±75/10 سال با حداقل 42/9 و حداکثر 75/11 سال بوده است. آزمون دقیق فیشر نشان داد که تفاوت آماری معناداری بین توزیع فراوانی گروه­های سنی در دو گروه مورد مطالعه وجود ندارد (769/0=P) (جدول 5).
 

جدول 5- توزیع فراوانی برخی ویژگی‌های جمعیت شناختی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان مبارکه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 برحسب گروه­های مورد بررسی
متغیر مؤلفه­ها آزمایش گواه مقدار P
فراوانی درصد فراوانی درصد
سن 10-9 سال 3 1/23 2 4/15 769/0 
11-1/10 سال 3 1/23 5 5/38
12-1/11 سال 7 8/53 6 2/46
پایه تحصیلی چهارم 4 8/30 4 8/30 000/1
پنجم 4 8/30 4 8/30
ششم 5 5/38 5 5/38

                   آزمون دقیق فیشر، 05/0>P اختلاف معنی­دار
 
در جدول 6 آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد به تفکیک متغیرهای وابسته (اضطراب، نظم‌جویی شناختی هیجان سازگارانه و نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه) گزارش شده است. همان­طور که در جدول 6 مشاهده می­شود میانگین نمرات اضطراب، نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه و ناسازگارانه بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله، در گروه آزمایش و گواه تغییرات محسوسی داشته است.
 


جدول 6- میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش برحسب گروه­های مورد بررسی در دانش­آموزان دوره­ دوم ابتدایی شهرستان مبارکه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 در زمان­های مختلف
متغیر گروه تعداد پیش­آزمون پس­آزمون پی­گیری
انحراف استاندارد ± میانگین انحراف معیار ± میانگین انحراف معیار ± میانگین
اضطراب آزمایش 13 16/9 ± 92/91 78/11 ± 15/53 82/12 ± 08/58
گواه 13 60/8 ± 02/90 58/8 ± 58/92 19/9 ± 62/92
نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه آزمایش 13 15/6 ± 46/58 72/7 ± 85/64 99/5 ± 92/62
گواه 13 65/8 ± 15/61 17/5 ± 35/60 81/5 ± 54/59
نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه آزمایش 13 81/4 ± 15/49 76/5 ± 54/36 11/6 ± 38/37
گواه 13 49/4 ± 92/52 67/3 ± 77/51 42/7 ± 68/53
 
قبل از انجام آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری‌های مکرر برای بررسی فرضیات پژوهش، نتایج آزمون­های پیش‌فرض بیان شده است. برای بررسی نرمال بودن داده­ها از آزمون ناپارامتریک Kolmogorov–Smirnov استفاده شد. نتایج آزمون Kolmogorov–Smirnov نشان داد متغیرهای پژوهش در دو گروه مورد بررسی و در تمام مراحل دارای توزیع نرمال می­باشند (05/0<P). پیش­فرض همگنی واریانس گروه­ها با استفاده از آزمون Levene ارزیابی شد که نتایج نشان داد واریانس متغیرهای پژوهش در دو گروه مورد بررسی در پیش‌آزمون، پس­آزمون و پی­گیری همگن می­باشد (05/0<P). سومین پیش­فرض لازم جهت انجام آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر، یکنواختی (یا همگنی) ماتریس کوواریانس خطا است که بررسی این پیش‌فرض با آزمون Mauchly's Sphericity (آزمون کرویت موخلی) انجام شد. این آزمون برای عامل گروه که دو سطح دارد به کار برده نمی‌شود، اما برای عامل زمان و اثر متقابل زمان و گروه برای سه متغیر مورد بررسی معنادار نشده (سطح معنا­داری بیشتر از 05/0 است)، یعنی دلیلی بر غیر یکنواختی ماتریس کوواریانس خطا وجود ندارد و لذا همگنی ماتریس کوواریانس خطا در دو گره مورد بررسی، مورد تأیید قرار گرفت.
جهت بررسی فرضیه­های پژوهش از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر استفاده شد. جدول 7 نتایج آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر را برای بررسی تفاوت نمونه پژوهش در سه مرحله پیش­آزمون، پس‌آزمون و پیگیری برای نمرات متغیرهای اضطراب، نظم‌جویی شناختی هیجان سازگارانه و نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه نشان می‌دهد. در این جدول برای بررسی اندازه اثر، مقدار مجذور اتای جزیی استفاده شده است. مقدار مجذور اتای جزیی 01/0 و کمتر نشانگر اثر کم، 04/0 تا 09/0 نشانگر اثر متوسط و 1/0 و بیشتر نشانگر اثر زیاد است [33].
یافته­های جدول 7 نشان می­دهد که تفاوت میان گروه‌های آزمایش و گواه از نظر میانگین نمرات اضطراب (001/0P<)، نظم­جویی ­شناختی هیجان سازگارانه (001/0P<) و نظم­جویی ­شناختی هیجان ناسازگارانه (001/0P<) معنادار است و برنامه درمانی Kendall (گربه مقابله­گر) بر متغیرهای پژوهش در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه تأثیر مثبت داشته است. این میزان تأثیر (Eta) برای متغیر اضطراب 800/0، برای متغیر نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه 372/0 و برای متغیر نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه 907/0 می­باشد که نشانگر اثر زیاد است.
نتایج مربوط به اثر زمان، نشان دهنده این است که تفاوت میانگین نمره اضطراب (001/0P<)، نمره نظم­جویی­شناختی هیجان سازگارانه (001/0P<) و نمره نظم­جویی­شناختی هیجان ناسازگارانه (038/0=P) در مراحل پیش­آزمون، پس‌آزمون و پیگیری نیز معنادار است که بیانگر تأثیر برنامه درمانی Kendall بر کاهش میانگین نمرات متغیرهای اضطراب و نظم­جویی­ شناختی هیجان ناسازگارانه و افزایش میانگین نمره نظم­جویی ­شناختی هیجان سازگارانه در مراحل پس‌آزمون و پی­گیری گروه آزمایش نسبت به پیش‌آزمون بوده که میزان تأثیر (Eta)، 837/0 برای اضطراب، 425/0 برای نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه و 238/0 برای نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه، نشانگر اثر زیاد است (جدول 7).
در مورد اثر متقابل گروه و زمان، تفاوت میانگین نمره اضطراب (001/0P<)، نمره نظم­جویی ­شناختی هیجان سازگارانه (001/0P<) و نمره نظم­جویی ­شناختی هیجان ناسازگارانه (003/0=P) در 3 مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پی­گیری در گروه آزمایش و گواه نیز معنادار و نشانگر اثر زیاد است چرا که میزان تأثیر (Eta)، برای اضطراب 914/0، برای نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه 758/0 و برای نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه 378/0 می­باشد (جدول 7).
 

جدول 7- نتایج آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر در بررسی اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دوره­ دوم ابتدایی شهرستان مبارکه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401
متغیر منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدار F مقدار P مقدار اتا
اضطراب اثر گروه 782/11790 1 782/11790 103/48 001/0 > 800/0
اثر زمان 103/5081 2 551/2540 825/61 001/0 > 837/0
اثر گروه × زمان 641/6864 2 321/3432 987/126 001/0 > 914/0
نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه اثر گروه 846/361 1 846/361 097/7 001/0 > 372/0
اثر زمان 487/1052 2 243/526 366/32 001/0 > 425/0
اثر گروه × زمان 000/2743 2 500/1371 518/37 001/0 > 758/0
نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه اثر گروه 654/3533 1 654/3533 650/116 001/0 > 907/0
اثر زمان 179/260 2 090/130 750/3 038/0 238/0
اثر گروه × زمان 000/219 2 500/109 293/7 003/0 378/0
   آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر، 05/0>P اثر معنی­دار
 
نتایج جدول 8 نشان می­دهد در شروع کار تفاوت آماری معناداری در متغیرهای پژوهش بین گروه آزمایش و گواه وجود نداشته (05/0<Pاما بعد از اجرای برنامه­ درمانگری Kendall در پس­آزمون و پی­گیری، تفاوت بین دو گروه معنادار شده است (05/0P<).
 
جدول 8- مقایسه­ میانگین متغیرهای پژوهش برحسب گروه­های مورد بررسی در هر یک از مراحل مطالعه در دانش‌آموزان دوره­ دوم ابتدایی شهرستان مبارکه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401
متغیر مرحله تفاوت میانگین گروه آزمایش با گواه معناداری
نمره اضطراب پیش­آزمون 9/1 586/0
پس­آزمون 43/39- 001/0 >
پیگیری 54/34- 001/0 >
نمره نظم­جویی شناختی
هیجان سازگارانه
پیش­آزمون 69/2- 370/0
پس­آزمون 50/4 015/0
پی­گیری 38/3 034/0
نمره نظم­جویی شناختی
هیجان ناسازگارانه
پیش­آزمون 77/3- 054/0
پس­آزمون 23/15- 001/0 >
پیگیری 30/16- 001/0 >
 
بحث
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش‌آموزان دوره­ دوم ابتدایی انجام گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که برنامه­ درمانی Kendall اثربخشی معناداری بر کاهش اضطراب و بهبود نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دارد به طوری­که نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پس­آزمون تفاوت معناداری داشت و دستاوردهای درمانی در ارزیابی پیگیری 3 ماهه نیز پایدار بود، در حالی­که در نشانه­های گروه گواه در طول دوره، بهبودی ایجاد نشده است.
پژوهش­ها در داخل و خارج از کشور، همسویی با پژوهش حاضر را نشان می­دهند. همان­طور که Kendall مطرح می‌کند، این درمان فراتر از مسائل فرهنگی و متوجه ویژگی‌های مشترک اختلالات اضطرابی کودکان است [34]. در تبیین نتایج به دست آمده از یک سو باید اشاره کرد که یافته­های پژوهش مبنی بر اثر بخشی برنامه درمانی Kendall در کاهش نشانه­های اضطراب و اختلالات اضطرابی کودکان و حفظ کارایی درمان در دوره­ پی‌گیری، با یافته‌های پژوهش‌های Mukund و همکارش [18]، Khan و همکاران [19]، Silk و همکاران [20]، Shokri Mirhosseini و همکاران [21]، Giani و همکاران [22]، Parvandi و همکاران [23]، Shakerimanesh و همکاران [24]، همسو و در یک راستا قرار دارند. از سوی دیگر نتایج پژوهش مبنی بر اثربخشی برنامه درمانی Kendall در بهبود نظم­جویی شناختی هیجان با یافته‌های مطالعاتAlizadeh Birjandi  و همکاران [12] و Shakerimanesh و همکاران [24] همسویی دارد.
در تبیین اثربخشی برنامه درمانی Kendall بر اضطراب باید گفت این برنامه فراتر از مسائل فرهنگی و متوجه ویژگی­های مشترک اختلالات اضطرابی کودکان [32] و ترکیبی از درمان‌های شناختی و انجام تکالیف خانگی جذاب است. این یافته­ها بدین معنی است که آزمودنی­ها دستورالعمل­های این شیوه­ درمانی را به خوبی درک کرده و آن­ها را انجام می­دهند [35]. مزیت برنامه­ درمانی Kendall نسبت به درمان شناختی­-رفتاری، این است که در این برنامه نقش والدین و آموزش مهارت­های مدیریت هیجان مورد توجه قرار گرفته است. هم­چنین، این برنامه متناسب با شرایط سنی کودکان مضطرب طراحی شده است به طوری که درک برنامه و اجرای آن توسط کودک آسان است [16].
این برنامه درمانی، مبتنی بر درمان­های شناختی-رفتاری است که افکار و باورهای فرد را مورد هدف قرار داده و به او یاد می­دهد آن­چه موجب نگرانی و اضطراب او شده را شناسایی و به مقابله با آن بپردازد. براساس این برنامه کودک رابطه بین افکار، احساس و رفتار را یاد گرفته و می­آموزد که با گواه و تغییر افکار می­تواند احساس و رفتار را گواه کند و با آموختن مهارت­های شناختی جدید در این برنامه (مانند حل مسئله و خودگویی­های مثبت) و انتقال مهارت­ها از جلسات درمان به زندگی واقعی، افکار و رفتارهای جدیدی را شکل داده و زمینه­ سازگاری با شرایط جدید و کاهش نشانه­های اضطراب و استفاده از راهبردهای هیجان سازگارانه در او بوجود می­آید [30، 16].
استفاده از راهبردهای سازگارانه نظم­جویی شناختی هیجان در گواه و تعدیل استرس­های ادراکی مؤثر می­باشد. پژوهش­های انجام شده نشان­دهنده­ استفاده­ گسترده­ کودکان از راهبردهای ناسازگارانه نظم­جویی شناختی هیجان در رویارویی با اختلالات اضطرابی است [12]. می­توان گفت نظم‌جویی هیجان عاملی مهم و تعیین کننده دربهزیستی روان می با­شد [36].
این درمان به کودکان یاد داد که از طریق جایگزینی راهبردهای سازگارانه نظم­جویی شناختی هیجان، راهبردهای ناسازگارانه و غیرانطباقی را اصلاح کرده و باعث تقویت پردازش سازگارانه افکار و هیجاناتی شود که زیربنای مشکلات شناختی و رفتاری مرتبط با اضطراب است. بنابراین بهبود راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان آزمودنی­ها در این پژوهش، با توجه به شیوه­ اثرگذاری برنامه­ درمانی Kendall از طریق شناسایی تأثیر افکار منفی بر احساسات و رفتار، شناسایی انواع خودگویی­های اضطراب­انگیز و منفی و تشخیص راهبردهای شناختی ناسازگارانه قابل تبیین بوده و منجر به کاهش استفاده از راهبردهای ناسازگارانه­ی نظم­جویی شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی شود [12].
بر اساس نتایج حاصله و با توجه به کم هزینه بودن و فعالیت محوری این برنامه پیشنهاد می­شود درمانگرانی که در زمینه­ اضطراب فعالیت دارند (روان­شناسان و مشاوران در مدارس و مراکز مشاوره) از برنامه­ درمانی Kendall برای کاهش اضطراب بهره ببرند.
پژوهش­های اندکی را می­توان یافت که در مراحل گوناگون فرایند پژوهش فاقد محدودیت باشند. این پژوهش نیز از این امر مستثنی نبوده است و علی­رغم فواید این دوره درمانی و اجرا، پی­گیری کامل شرایط آزمودنی­ها و تجزیه و تحلیل دقیق داده­ها، پژوهش حاضر با محدودیت­هایی ذکر شده روبه­رو بود: 1. ریزش نمونه به دلیل طولانی بودن جلسات درمان 2. محدود بودن حجم نمونه­ 3. به دلیل اجرای پژوهش بر روی دانش­آموزان پسر، تعمیم نتایج به دختران باید با احتیاط صورت گیرد. 4. دوره پیگیری (3 ماهه) نسبتاً کوتاه بود. 5. در طول اجرای پژوهش، به دلیل شدت گرفتن بیماری کرونا، به مدت یک هفته مدارس تعطیل شد و به دلیل نگرانی اولیاء و آزمودنی‌ها بابت حضور در جلسات، اجرای مداخلات به مدت یک هفته به تعویق افتاد. 6. به منظور اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شد که از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بودند، اما پاسخ­ها می­تواند تا حدی تحت تأثیر شرایط آزمودنی­ها در هنگام پاسخ­گویی قرار گرفته باشد.
در نظر گرفتن دوره­ پیگیری طولانی­تر برای مطالعه­ دوام و ثبات درمان، اجرا در میان دخترها برای مشخص شدن تفاوت تأثیرپذیری هر دو جنسیت، اجرا در سایر مناطق و در سایر دوره­های تحصیلی برای تعمیم­پذیری بهتر نتایج، اجرا در کنار سایر روش­های درمانی برای نتیجه­گیری بهتر، بررسی اثربخشی برای سایر مشکلات روان­شناختی و اختلالات هیجانی، در پژوهش­های بعدی به ­منظور جمع‌آوری داده­های مدنظر از روش­های ترکیبی (پرسش­نامه، مصاحبه و مشاهده) استفاده شود. هم­چنین، سعی شود در پژوهش­های آتی جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌هایی با تعداد سؤالات کمتر و نسخه­های کوتاه استفاده شود تا نتایج حاصل، تحت تأثیر خستگی و بی‌انگیزگی آزمودنی­ها که اغلب نیز دانش­آموزان هستند، قرار نگیرد. ضمناً با توجه به زیاد بودن تعداد جلسات درمانی برنامه­ درمانی Kendall برای جلوگیری از ریزش نمونه پیشنهاد می­شود جلسات درمانی برنامه­ریزی شده، منظم و با نزدیک به هم، برگزار شوند و سعی شود در اجرای جلسات، خلل و فاصله­ای ایجاد نشود. هم­چنین، در طرح­های آتی، پژوهش روی نمونه وسیع­تری اجرا شود تا فرضیات با قوت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند.
نتیجه‌گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه­ درمانی Kendall (گربه­ مقابله­گر) بر کاهش اضطراب، کاهش نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه و افزایش نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه در دانش­آموزان پسر دوره­ دوم ابتدایی تأثیر معنادار داشته و در پیگیری 3 ماهه نیز اثرات درمانی تداوم داشته است. از این رو، استفاده از این برنامه درمانی در کنار سایر روش­های درمانی و مداخلات، برای کاهش اضطراب و بهبود سلامت روانی دانش­آموزان و کودکان در مدارس، کلینیک­های روان­شناختی و مراکز مشاوره، به خصوص مراکز مشاوره آموزش و پرورش می­تواند مفید باشد.

تشکر و قدردانی
این مقاله حاصل پایان­نامه کارشناسی ارشد می‌باشد. پژوهش‌گران این مطالعه، از دانش­آموزان و خانواده گرامی آن‌ها به جهت مشارکت صبورانه در اجرای مطالعه حاضر، از آموزگاران، مسئولین و کارکنان مدارس مجری طرح به دلیل صبر و همکاری در اجرای پرسش­نامه­ها و از آموزش و پرورش شهرستان مبارکه به جهت همکاری در فراهم نمودن مکان و امکانات اجرای پژوهش، صمیمانه قدردانی و تشکر می­نمایند.
 

References
 
[1] Worku D, Dirriba AB, Wordofa B, Fetensa G. Perceived stress, depression, and associated factors among undergraduate health science students at Arsi University in 2019 in Oromia, Ethiopia. Psychiatry J 2020: 1-8.
[2] Badiee Aval M, Bahrami B, Rafiee Shafigh M. Comparing the Efficacy of Systematic Desensitization and expressive Desensitization on Generalized Anxiety Disorder and exam Anxiety among Students. Med J of Mashhad Univ of Med Sci 2021; 64(1): 2265-76. [Farsi]
[3] Aghalari Z, Dahms HU, Hasanpour M, Jafarian S, Gholinia Ahangar H. Evaluation of Anxiety During Coronavirus Pandemic Among Healthcare Workers in Babol in 2020: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20(8): 933-42. [Farsi]
[4] Nasiri E, Sadati L, Abjar R, Akbari H. The Effect of Deep Breathing on Anxiety, Fatigue and Sleep Quality in Operating Theater Staff. J Sabzevar Univ Med Sci 2022; 29(5): 718-29. [Farsi]
[5] Rezaei Gh. Comparison of nocturia in normal children and children with anxiety. J of New Adv in Psychol, Train and Educ 2021; 37(4): 31-6. [Farsi]
[6] Atari B, Shafiabadi A. The effectiveness of teaching painting on decreasing the amount of anxiety in elementary school boys. Couns Cult Psycoth 2011; 2(8): 47-64. [Farsi]
[7] Asadolahi J, Seyedzadeh Dalooyi SI, Farrokhi H, Pourmohammad shandiz Z. The Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction Therapy (MBSR) on the Reduction of Anxiety Symptoms and Improvement of Cognitive-Emotion Regulation in Adolescents with Anxiety Problems. Rooyesh 2019; 8(10): 9-18. [Farsi]
[8] Attarkhamanehei F, Kadivar P, Emamipur S, SepahMansur M. The mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between perceived social support and academic competence. J Psychol Sci 2023; 21(120): 2433-48. [Farsi]
[9] Hatami A, Tabatabaeinejad FS. Effectiveness of Existential Therapy on Emotional Capital, Cognitive Emotion Regulation, and Mental Well-Being of Undergraduate Female Students with Social Anxiety: A Quasi- Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (2): 129-46. [Farsi]
[10] Sheikhi G, Rajab Poor M, Sheibani H. Relationship between Perfectionism and Anxiety and Emotional Cognitive Regulation with Students' Academic Engagement in Payame Noor University of Piranshahr. Cult in the Islamic Univ 2019; 9(31): 123-46. [Farsi]
[11] Solgi Z, Hosseini M. The effectiveness of metacognitive therapy on rumination, tolerance of ambiguity and perception worry in students with social anxiety disorder. J Sch Couns 2021; 1(2): 1-18. [Farsi]
[12] Alizadeh Birjandi Z, Mashhadi A, Tabibi Z. The effectiveness of Coping Cat program on improving emotion cognitive regulation among children with anxiety disorders. Clin Psychol Stud 2016; 6(24): 153-73. [Farsi]
[13] Shahriari H, Zare H, Aliakbari Dehkordi M, Sarami Foroushani G. Effectiveness of Cognitive-Behavioral Interventions in the Treatment of Generalized Anxiety Disorder: A Systematic Review and Meta-analysis. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 17(5): 461-78. [Farsi]
[14] Rahmati A, Ahmadi R, Mashhadizadeh S, Ghazanfari A. Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy, brief intervention and combined intervention on the social support of those who have recovered from Covid-19. J of Appl Fam Ther 2022; 2(5): 390-403. [Farsi]
[15] Yaghoobi A, Rashid K, Bayat A. The Effectiveness of Applying the Coping Cat Protocol on Reducing Symptoms of Separation Anxiety Disorder in the Children (A Case Study). Razi J Med Sci 2021; 28(9): 1-11. [Farsi]
[16] Kendall PC, Hedtke KA. Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual. Workbook Publishing; 2006: 8-12.
[17] Fjermestad KW, Ditlefsen N, Unsvåg MH, Öst LG, Havik OE, Wergeland GJ. Exposure Quality in Cognitive Behavioral Treatment for Youth Anxiety Disorders-Predictors and Associations with Outcomes. J Child and Fam Stud 2022; 31(1): 308-20.
[18] Mukund B, Jena SP. Qualitative analysis of school children's experience of receiving “Coping Cat program”: A cognitive behavioral therapy program for high anxiety. Psychol Sch 2022; 59(9): 1755-75.
[19] Khan A, Malik TA, Ahmed S, Riaz A. Translation, adaptation and implementation of coping cat program with Pakistani children. Child Youth Care Forum 2020; 49: 23-41.
[20] Silk JS, Pramana G, Sequeira SL, Lindhiem O, Kendall PC, Rosen D, et al. Using a smartphone app and clinician portal to enhance brief cognitive behavioral therapy for childhood anxiety disorders. Behav Ther 2020; 51(1): 69-84.
[21] Shokri Mirhosseini H, Alizade H, Fasrrokhi N. The impact of coping cat program on symptoms reduction in children with anxiety disorders. J Child Ment Health 2018; 5(2): 1-3. [Farsi]
[22] Giani L, Caputi M, Forresi B, Michelini G, Scaini S. Evaluation of cognitive-behavioral therapy efficacy in the treatment of separation anxiety disorder in childhood and adolescence: a systematic review of randomized controlled trials. Int J Cogn Ther 2021: 1-24.
[23] Parvandi A, Moradi A, Amirian M, Ahmadi E. Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy Based on "Coping Cat" Program in Treatment of Separation Anxiety Disorder. Psychol Stud 2022; 18(2): 77-90. [Farsi]
[24] Shakerimanesh L, Hajiarbabi F, Peivandi Yazdi A. The effects of coping cat program on anxiety, emotion regulation, and resilience in children referring to dentistry: A case study. Intern Med Today 2021; 27(3): 318-41. [Farsi]
[25] Kendall PC, Chu B, Gifford A, Hayes C, Nauta M. Breathing life into a manual: Flexibility and creativity with manual-based treatments. Cogn and behave pract 1998; 5(2): 177-98.
[26] Spence SH. A measure of anxiety symptoms among children. Behav res and ther 1998; 36(5): 545-66.
[27] Muris P, Meesters C, van Melick M. Treatment of childhood anxiety disorders: A preliminary comparison between cognitive-behavioral group therapy and a psychological placebo intervention. J behavior therapy and experimental psychiatry 2002; 33(3-4): 143-58.
[28] Spence SH, Barrett PM, Turner CM. Psychometric properties of the Spence Children’s Anxiety Scale with young adolescents. Journal of Anxiety Disorders 2003; 17(6): 605-25.
[29] Mousavi R, Moradi AR, Farzad V, Mahdavi S. Psychometric properties of the Spence children’s anxiety scale with an Iranian sample. Int J Psychol 2007; 1(1): 17-26. [Farsi]
[30] Garnefski N, Rieffe C, Jellesma F, Terwogt MM, Kraaij V. Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9–11-year-old children: the development of an instrument. Eur child Adolesc psychiatry 2007; 16: 1-9.
[31] Mashhadi A, Hasani J, Mirdoraghi F. Factor structure, reliability and validity of Persian version of the cognitive emotion regulation questionnaire-children form (CERQ-KP). J Fundam Ment Health 2012; 14(55): 246-59. [Farsi]
[32] Podell JL, Mychailyszyn M, Edmunds J, Puleo CM, Kendall PC. The Coping Cat Program for anxious youth: The FEAR plan comes to life. Cogn Behav Pract 2010; 17(2): 132-41.
[33] Hooman HA. Statistical inference in behavioral research 2021. Tehran: Parsa; pp: 203-12. [Farsi] 
[34] Zarghami F, Heidari Nasab L, Shaeiri MR, Shahrivar Z. A study in the impact of coping-cat-based cognitive-behavior therapy (CBT) on reduced anxiety in the children aged 8 to 10 with anxiety disorder. Clin Psychol Stud 2015; 5(19): 183-202. [Farsi]
[35] Bassak Nejad S, Niazi Z, Davoudi I. The effectiveness of kendall’s coping cat therapy on reducing anxiety among female adolescent students. J Res in Behav Sci 2011; 9(4): 241-9. [Farsi]
[36] Tehranizadeh M, Nazarboland N, Keshavarz Grami Gh. The efficacy of “Coping Cat” cognitive-behavior therapy on somatic complains of girls and boys with anxiety and depression disorders. J Appl Psychol 2016; 9(4): 27-43. [Farsi]
  


The Effectiveness of Kendall's Therapy Program on Anxiety and Cognitive Emotion Regulation of Second Period Elementary School Male Students:
A Quasi-Experimental Study


Batool Soleimani Sheikhabadi[3], Maryam Kadkhodaee[4]




Received: 25/07/23       Sent for Revision: 18/09/2023   Received Revised Manuscript: 17/10/2023    Accepted: 22/10/2023

Background and Objectives: Anxiety is one of the most common psychological disorders that may have various complications. One of the effective cognitive-behavioral therapies for anxiety in children is the Kendall's therapy program. The aim of the present study was to investigate Kendall's therapy program on anxiety and cognitive emotion regulation in second period elementary school students.
Materials and Methods: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and a 3-month follow-up period. The statistical population was all male students of the second period of elementary school in Mobarakeh City, who were studying in the academic year of 2022-2023. 26 male students with a high score on Spence Children's Anxiety Scale were selected by multi-stage random sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Then, Kendall's therapy program (coping cat) was implemented on the experimental group. Both groups were evaluated with Spence Children's Anxiety Scale and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (kids version) before and after the therapeutic intervention. Data were analyzed using two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA).
Results: Kendall's therapy program (coping cat) reduced the average score of anxiety (Eta=0.800, p<0.001, F=48.103), increased the average score of compatible cognitive emotion regulation (Eta=0.372, p<0.001, F=7.097), and reduced incompatible cognitive emotion regulation (Eta=0.907, p<0.001, F=116.650).
Conclusion: It appears that Kendall's therapy program is effective in improving anxiety and cognitive emotion regulation in students of the second period of elementary school, and it is recommended that psychologists and counselors in schools and counseling centers use this method to treat anxiety and regulate students' emotions.
Key words: Kendall's therapy program, Anxiety, Cognitive emotion regulation, Students

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Isfahan (Khorasgan) Branch approved the study (IR.IAU.KHUISF.REC.1402.001).


How to cite this article: Soleimani Sheikhabadi Batool, Kadkhodaee Maryam. The Effectiveness of Kendall's Therapy Program on Anxiety and Cognitive Emotion Regulation of Second Period Elementary School Male Students: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (8): 817-34. [Farsi]
 
[1]- دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
[2]- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
تلفن: 34322105-031، دورنگار: 52447100-031، پست الکترونیکی:  mkadkhodaie@gmail.com
[3]- MA Student in Educational Psychology, Dept.of Psychology, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
[4]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran,
ORCID: 0000-0002-5041-9489
(Corresponding Author) Tel: (031) 34322105, Fax: (031) 52447100, E-mail: mkadkhodaie@gmail.com
Type of Study: Research | Subject: Pediatrics
Received: 2023/07/22 | Accepted: 2023/10/23 | Published: 2023/11/19

References
1. Worku D, Dirriba AB, Wordofa B, Fetensa G. Perceived stress, depression, and associated factors among undergraduate health science students at Arsi University in 2019 in Oromia, Ethiopia. Psychiatry J 2020: 1-8.
2. Badiee Aval M, Bahrami B, Rafiee Shafigh M. Comparing the Efficacy of Systematic Desensitization and expressive Desensitization on Generalized Anxiety Disorder and exam Anxiety among Students. Med J of Mashhad Univ of Med Sci 2021; 64(1): 2265-76. [Farsi]
3. Aghalari Z, Dahms HU, Hasanpour M, Jafarian S, Gholinia Ahangar H. Evaluation of Anxiety During Coronavirus Pandemic Among Healthcare Workers in Babol in 2020: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20(8): 933-42. [Farsi]
4. Nasiri E, Sadati L, Abjar R, Akbari H. The Effect of Deep Breathing on Anxiety, Fatigue and Sleep Quality in Operating Theater Staff. J Sabzevar Univ Med Sci 2022; 29(5): 718-29. [Farsi]
5. Rezaei Gh. Comparison of nocturia in normal children and children with anxiety. J of New Adv in Psychol, Train and Educ 2021; 37(4): 31-6. [Farsi]
6. Atari B, Shafiabadi A. The effectiveness of teaching painting on decreasing the amount of anxiety in elementary school boys. Couns Cult Psycoth 2011; 2(8): 47-64. [Farsi]
7. Asadolahi J, Seyedzadeh Dalooyi SI, Farrokhi H, Pourmohammad shandiz Z. The Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction Therapy (MBSR) on the Reduction of Anxiety Symptoms and Improvement of Cognitive-Emotion Regulation in Adolescents with Anxiety Problems. Rooyesh 2019; 8(10): 9-18. [Farsi]
8. Attarkhamanehei F, Kadivar P, Emamipur S, SepahMansur M. The mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between perceived social support and academic competence. J Psychol Sci 2023; 21(120): 2433-48. [Farsi]
9. Hatami A, Tabatabaeinejad FS. Effectiveness of Existential Therapy on Emotional Capital, Cognitive Emotion Regulation, and Mental Well-Being of Undergraduate Female Students with Social Anxiety: A Quasi- Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (2): 129-46. [Farsi]
10. Sheikhi G, Rajab Poor M, Sheibani H. Relationship between Perfectionism and Anxiety and Emotional Cognitive Regulation with Students' Academic Engagement in Payame Noor University of Piranshahr. Cult in the Islamic Univ 2019; 9(31): 123-46. [Farsi]
11. Solgi Z, Hosseini M. The effectiveness of metacognitive therapy on rumination, tolerance of ambiguity and perception worry in students with social anxiety disorder. J Sch Couns 2021; 1(2): 1-18. [Farsi]
12. Alizadeh Birjandi Z, Mashhadi A, Tabibi Z. The effectiveness of Coping Cat program on improving emotion cognitive regulation among children with anxiety disorders. Clin Psychol Stud 2016; 6(24): 153-73. [Farsi]
13. Shahriari H, Zare H, Aliakbari Dehkordi M, Sarami Foroushani G. Effectiveness of Cognitive-Behavioral Interventions in the Treatment of Generalized Anxiety Disorder: A Systematic Review and Meta-analysis. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 17(5): 461-78. [Farsi]
14. Rahmati A, Ahmadi R, Mashhadizadeh S, Ghazanfari A. Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy, brief intervention and combined intervention on the social support of those who have recovered from Covid-19. J of Appl Fam Ther 2022; 2(5): 390-403. [Farsi]
15. Yaghoobi A, Rashid K, Bayat A. The Effectiveness of Applying the Coping Cat Protocol on Reducing Symptoms of Separation Anxiety Disorder in the Children (A Case Study). Razi J Med Sci 2021; 28(9): 1-11. [Farsi]
16. Kendall PC, Hedtke KA. Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual. Workbook Publishing; 2006: 8-12.
17. Fjermestad KW, Ditlefsen N, Unsvåg MH, Öst LG, Havik OE, Wergeland GJ. Exposure Quality in Cognitive Behavioral Treatment for Youth Anxiety Disorders-Predictors and Associations with Outcomes. J Child and Fam Stud 2022; 31(1): 308-20.
18. Mukund B, Jena SP. Qualitative analysis of school children's experience of receiving “Coping Cat program”: A cognitive behavioral therapy program for high anxiety. Psychol Sch 2022; 59(9): 1755-75.
19. Khan A, Malik TA, Ahmed S, Riaz A. Translation, adaptation and implementation of coping cat program with Pakistani children. Child Youth Care Forum 2020; 49: 23-41.
20. Silk JS, Pramana G, Sequeira SL, Lindhiem O, Kendall PC, Rosen D, et al. Using a smartphone app and clinician portal to enhance brief cognitive behavioral therapy for childhood anxiety disorders. Behav Ther 2020; 51(1): 69-84.
21. Shokri Mirhosseini H, Alizade H, Fasrrokhi N. The impact of coping cat program on symptoms reduction in children with anxiety disorders. J Child Ment Health 2018; 5(2): 1-3. [Farsi]
22. Giani L, Caputi M, Forresi B, Michelini G, Scaini S. Evaluation of cognitive-behavioral therapy efficacy in the treatment of separation anxiety disorder in childhood and adolescence: a systematic review of randomized controlled trials. Int J Cogn Ther 2021: 1-24.
23. Parvandi A, Moradi A, Amirian M, Ahmadi E. Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy Based on "Coping Cat" Program in Treatment of Separation Anxiety Disorder. Psychol Stud 2022; 18(2): 77-90. [Farsi]
24. Shakerimanesh L, Hajiarbabi F, Peivandi Yazdi A. The effects of coping cat program on anxiety, emotion regulation, and resilience in children referring to dentistry: A case study. Intern Med Today 2021; 27(3): 318-41. [Farsi]
25. Kendall PC, Chu B, Gifford A, Hayes C, Nauta M. Breathing life into a manual: Flexibility and creativity with manual-based treatments. Cogn and behave pract 1998; 5(2): 177-98.
26. Spence SH. A measure of anxiety symptoms among children. Behav res and ther 1998; 36(5): 545-66.
27. Muris P, Meesters C, van Melick M. Treatment of childhood anxiety disorders: A preliminary comparison between cognitive-behavioral group therapy and a psychological placebo intervention. J behavior therapy and experimental psychiatry 2002; 33(3-4): 143-58.
28. Spence SH, Barrett PM, Turner CM. Psychometric properties of the Spence Children’s Anxiety Scale with young adolescents. Journal of Anxiety Disorders 2003; 17(6): 605-25.
29. Mousavi R, Moradi AR, Farzad V, Mahdavi S. Psychometric properties of the Spence children’s anxiety scale with an Iranian sample. Int J Psychol 2007; 1(1): 17-26. [Farsi]
30. Garnefski N, Rieffe C, Jellesma F, Terwogt MM, Kraaij V. Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9–11-year-old children: the development of an instrument. Eur child Adolesc psychiatry 2007; 16: 1-9.
31. Mashhadi A, Hasani J, Mirdoraghi F. Factor structure, reliability and validity of Persian version of the cognitive emotion regulation questionnaire-children form (CERQ-KP). J Fundam Ment Health 2012; 14(55): 246-59. [Farsi]
32. Podell JL, Mychailyszyn M, Edmunds J, Puleo CM, Kendall PC. The Coping Cat Program for anxious youth: The FEAR plan comes to life. Cogn Behav Pract 2010; 17(2): 132-41.
33. Hooman HA. Statistical inference in behavioral research 2021. Tehran: Parsa; pp: 203-12. [Farsi]
34. Zarghami F, Heidari Nasab L, Shaeiri MR, Shahrivar Z. A study in the impact of coping-cat-based cognitive-behavior therapy (CBT) on reduced anxiety in the children aged 8 to 10 with anxiety disorder. Clin Psychol Stud 2015; 5(19): 183-202. [Farsi]
35. Bassak Nejad S, Niazi Z, Davoudi I. The effectiveness of kendall’s coping cat therapy on reducing anxiety among female adolescent students. J Res in Behav Sci 2011; 9(4): 241-9. [Farsi]
36. Tehranizadeh M, Nazarboland N, Keshavarz Grami Gh. The efficacy of “Coping Cat” cognitive-behavior therapy on somatic complains of girls and boys with anxiety and depression disorders. J Appl Psychol 2016; 9(4): 27-43. [Farsi]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb