Ethics code: IR.UMA.REC.1400.047
Herangza M, Hajloo N, Narimani M, Basharpoor S. Designing and Testing the Structural Model of Online Gaming Addiction Based on Childhood Psychological Maltreatment with the Mediating Role of Cognitive Fusion: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (10) :1089-1104
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7074-fa.html
هرنگزا محمد، حاجلو نادر، نریمانی محمد، بشرپور سجاد. طراحی و آزمون مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای برخط بر اساس بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با نقش میانجی همجوشی شناختی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (10) :1089-1104
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7074-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 356 kb]
(151 دریافت)
|
چکیده (HTML) (214 مشاهده)
متن کامل: (329 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، دی 1402، 1104-1089
طراحی و آزمون مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای برخط بر اساس بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با نقش میانجی همجوشی شناختی: یک مطالعه توصیفی
محمد هرنگزا[1]، نادر حاجلو[2]، محمد نریمانی[3]، سجاد بشرپور[4]
دریافت مقاله:21/05/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 16/07/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 10/10/1402 پذیرش مقاله: 13/10/1402
چکیده
زمینه و هدف: اعتیاد به بازیهای برخط بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تأثیر منفی میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی همجوشی شناختی در رابطه بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با اعتیاد به بازیهای برخط انجام شد.
مواد و روشها: در پژوهش توصیفی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان (نوجوانان) دختر و پسر دوره اول متوسطه منطقه آموزش و پرورش بستک هرمزگان بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به تحصیل اشتغال داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای تعداد ۳۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای بدرفتاری روانشناختی، همجوشی شناختی و اعتیاد به بازیهای برخط پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که پاسخگویی هیجانی، طرد کردن/ترساندن، غیراخلاقی/صادقانه نبودن، پرتوقع/انعطافناپذیری، منزویسازی به ترتیب با مقدار ضریب ۴۸/۰، ۴۱/۰، ۲۸/۰، ۳۱/۰ و ۳۲/۰ به صورت مستقیم با اعتیاد به بازیهای برخط ارتباط معناداری دارند (۰۰۱/۰P<). همچنین، پاسخگویی هیجانی، طرد کردن/ترساندن، پرتوقع/انعطافناپذیری و منزویسازی به ترتیب با مقدار ضریب ۲۴/۰، ۱۹/۰، ۰۸/۰ و ۱۴/۰ با میانجیگری همجوشی شناختی به صورت غیرمستقیم با اعتیاد به بازیهای برخط ارتباط معناداری دارند (۰۰۱/۰P<).
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری همجوشی شناختی، با اعتیاد به بازیهای برخط ارتباط معناداری دارند. از لحاظ کاربردی متخصصان میتوانند از یکسو شیوههای ارتباطی والدین با فرزندان را مورد ارزیابی قرار داده و از سوی دیگر ضمن چالشهای شناختی و گذشتهنگر به دنبال کاهش اعتیاد به بازیهای برخط و سوء گیریهای شناختی باشند.
واژههای کلیدی: اعتیاد به بازیهای برخط، بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی، نوجوانان، همجوشی شناختی
مقدمه
بازیهای برخط یکی از انواع بازیهای اینترنتی است که امروزه این نوع بازیها به یک پدیده محبوب و جذاب برای اوقات فراغات بسیاری از کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. با افزایش سریع استفاده از اینترنت در سالهای اخیر در سطح جهان، اعتیاد به بازیهای برخط (Online games addiction) در بین کودکان و نوجوانان یک نگرانی رو به رشد است [۱]. ۷۵ تا ۹۰ درصد کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه درگیر بازیهای برخط و رایانهای هستند که میزان شیوع برای اعتیاد به بازیهای برخط در نوجوانان و جوانان ۲/۱ تا ۵/۸ درصد تخمین زده شده است [۲].
یکی از عوامل زمینهساز اعتیاد به بازیهای برخط، رفتار نامطلوب با کودک در محیط خانواده از طرف افراد خانواده یا نزدیکان به صورت بدرفتاری جسمی، عاطفی، جنسی و یا غفلت در مورد کودک میباشد که میتواند در شکلگیری ساختار و کارکرد نظام روانشناختی فرد در بزرگسالی مشکلات متعددی را به وجود آورد [۳].
بدرفتاریهای روانشناختی دوران کودکی به عنوان یک عامل آسیبزای کودکی برای ایجاد رفتار اعتیادآور پیشنهاد شده است [۴]. علاوه بر ارتباط مستقیم بین بدرفتاری در دوران کودکی با اعتیاد به اینترنت [۵] و اعتیاد به بازیهای دیجیتال [۷-۶]، مطالعات قبلی نیز تلاشهایی را برای کشف مکانیسمهای بالقوه آن انجام دادهاند. به عنوان مثال، Ma و همکاران دریافتند که بدرفتاری در دوران کودکی به طور غیرمستقیم با اعتیاد به اینترنت از طریق تنهایی مرتبط است [۸]؛ سایر واسطههای بین بدرفتاری دوران کودکی و اعتیاد به اینترنت و بازیهای برخط عبارتند از تفکر خودکار منفی [۹]، ناگویی هیجانی [۱۰]، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان [۱۱] و سبکهای مقابلهای منفی[۱۲]. شایان ذکر است که مدلهای پژوهشی بسیاری، بدرفتاریها و تروماهای دوران کودکی را یک عامل خطر تلقی کرده است که باعث ایجاد سبکهای ناسازگار شناختی (مانند همجوشی شناختی) میشود [۱۴-۱۳].
یکی از تحریفات شناختی و باورهای شناختی آسیبپذیر، همجوشی شناختی (Cognitive fusion) است که میتواند از بدرفتاری روان شناختی دوران کودکی تأثیر بپذیرد و به تبع آن بر رفتارهای اعتیاد به بازیهای برخط تأثیرگذار باشد. اخیراً، نظریه درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy) الگوی جدیدی برای درک اعتیاد ارائه کرده است که اعتیاد به عنوان یک جزء از مجموعه رفتار آموخته شده توسط همجوشی شناختی تصور می شود [۱۵]. همجوشی شناختی سازهای اجتماعی و شناختی است و آنگونه فرد را گیج و سردرگم میکند که پس از مدتی بعد به عنوان تفسیری صحیح از تجربههای فردی قلمداد شده و آنگاه از تجارب واقعی فرد قابل تفکیک نیستند [۱۶].
Gillanders و همکاران در یافتههای پژوهشی خود نشان دادند که همجوشی شناختی با مسائل و اختلالات روانی همبسته است و افرادی که در باورهای خود، همجوشی شناختی بالایی را دارند، استعداد بیشتری در مبتلا شدن به اختلالات روانی خواهند داشت [۱۷]. یافتههای پژوهشی انجام شده در دهه اخیر نشان دادند که همجوشی شناختی در انعطاف ناپذیری روانشناختی [۱۸] و اضطراب اجتماعی [۱۹] نقش دارد.
در پژوهشی که به نقش میانجیگر عملکرد شناختی در رابطه بین فشارهای محیطی (مانند فشار خانواده) و اختلال استفاده از اینترنت با روش مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته شد، علاوه بر تأیید رابطه مثبت و مستقیم بین فشارهای محیطی و اختلال استفاده از اینترنت، نقش میانجیگر عملکرد شناختی نیز تأیید شد [۲۰]. در پژوهشی دیگر نیز نشان دادند روابط بین فردی پریشان بر تمایل به اعتیاد به تلفن همراه از طریق میانجیگری همجوشی شناختی تأثیر میگذارد [۲۱].
با وجودی که در برخی از پژوهشهای اخیر به نقش همجوشی شناختی با رفتارهای اعتیادی از قبیل استفاده مشکلزا از اینترنت و اعتیاد به گوشی همراه پرداخته شده است [۲۱]، اما بر طبق جستجوهای به عمل آمده، پژوهشی در خصوص تأثیر همجوشی شناختی بر اعتیاد به بازیهای برخط انجام نشده است و از طرفی دیگر در هیچ پژوهشی، همجوشی شناختی به عنوان متغیر میانجیگر در رابطه بین بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با اعتیاد به بازیهای برخط بررسی نشده است. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر طراحی و آزمون مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای برخط بر اساس بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با میانجیگری همجوشی شناختی میباشد (نمودار ۱).