Ethics code: IR.RUMS.REC.1401.174
Bahramnejad Z, Ahmadinia H, Vakilian A, Rezaeian M. Examining the Satisfaction of Lecturers from Virtual Education During the COVID-19 Epidemic in Paramedical, Nursing, Midwifery, Health, and Dentistry Faculties of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2020-2021: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (5) :437-451
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7089-fa.html
بهرامنژاد زهرا، احمدی نیا حسن، وکیلیان علیرضا، رضائیان محسن. بررسی میزان رضایت مدرسین دانشکدههای پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به آموزش مجازی در زمان همهگیری کووید-19 در سال 1399-1400: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (5) :437-451
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7089-fa.html
دانشگاه علومپزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 338 kb]
(308 دریافت)
|
چکیده (HTML) (936 مشاهده)
متن کامل: (547 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، مرداد 1403، 351-337
بررسی میزان رضایت مدرسین دانشکدههای پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به آموزش مجازی در زمان همهگیری کووید-19 در سال 1399-1400: یک مطالعه توصیفی
زهرا بهرامنژاد، حسن احمدینیا، علیرضا وکیلیان، محسن رضائیان[4]
دریافت مقاله: 23/05/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 03/07/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 02/04/1403 پذیرش مقاله: 06/04/1403
چکیده
زمینه و هدف: آموزش مجازی در دوران همهگیری کووید-19 رونق یافته است. این مطالعه به منظور تعیین میزان رضایت مدرسین دانشکدههای پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به آموزش مجازی در زمان همهگیری کووید-19 در سال 1399-1400 اجرا شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد پژوهش شامل 100 نفر از مدرسینی بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشکدههای مورد مطالعه تدریس میکردهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که پس از تدوین توسط حداقل 10 نفر از متخصصین در زمینه آموزش و با استفاده از شاخصهای نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio; CVR) و شاخص روایی محتوایی (Content validity index; CVI) مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی Tukey آنالیز شدند.
یافتهها: 41 نفر (41 درصد) از مدرسین بیان کردند که آموزش مجازی را بعد از همهگیری کووید-19 ادامه میدهند، 89 نفر (89 درصد) سرعت اینترنت را مهمترین مشکل آموزش مجازی میدانستند. میانگین نمره رضایتمندی در گروه سنی 30 تا 40 سال و سابقه تدریس کمتر از 5 سال و مرتبه علمی استاد بهطور معنیداری بیش از میانگین نمره سایر گروهها بود (05/0P<).
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که رضایتمندی کلی مدرسین از آموزش مجازی در سطح متوسطی قرار دارد. از دیدگاه مدرسین برخی ابعاد آموزش مجازی از جمله سطح تعامل با دانشجو، ارائه و دریافت بازخورد و ارزیابی تکوینی و تجمعی دانشجو نیاز به ارتقاء دارد. از این رو ارتقاء زیرساختها و توانمندسازی مدرسین جهت بهبود کیفیت آموزش مجازی ضروری به نظر میرسد.
واژههای کلیدی: آموزش مجازی، کووید-19، علوم پزشکی، دانشجو، رفسنجان
ارجاع: بهرامنژاد ز، احمدینیا ح، وکیلیان عر، رضائیان م، بررسی میزان رضایت مدرسین دانشکدههای پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به آموزش مجازی در زمان همهگیری کووید-19 در سال 1399-1400: یک مطالعه توصیفی، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 5، صفحات: 351-337.
مقدمه
امروزه نظام آموزشی به ویژه نظام آموزش عالی با مسائلی از قبیل سرعت تولید دانش و لزوم طراحی نظام آموزش مستمر و مادام العمر، تقاضای روزافزون ورود به نظام دانشگاهی برای دستیابی به سواد اطلاعاتی و تحقق جایگاه مناسب و همگرا با پدیده جهانی شدن، روبهروست (1). آموزش الکترونیک از زیرشاخههای آموزش از راه دور است که در آن ارتباط مدرس و یاد گیرنده به تکنولوژی اینترنت محدود میشود و دانشگاه مجازی عبارت است از محیطی که با بهرهگیری از ابزارهای چند رسانهای مناسب و با دارا بودن زیر ساخت ارتباطی مناسب، ارائه دهنده خدمات آموزش مجازی و یادگیری الکترونیک است؛ به گونهای که معمولاً نیازی به مکان فیزیکی به شکل دانشگاه سنتی ندارد و دانشجویان قادرند از هر مکان و در هر زمانی که مایل باشند، از بسیاری از خدمات ارائه شده این دانشگاه استفاده نمایند (2). آموزش را بهعنوان تمامی تلاشها و فعالیتهایی که به منظور تغییر در ساختارهای شناختی، ادراکی، حرکتی، نگرشی و مهارتی کارکنان یک سازمان انجام میشود، تعریف میکنند. هدف از آموزش این است که کارکنان قادر به حصول توانمندیهای لازم شده و سطح دانش، آگاهی، مهارتهای فنی، حرفهای و شغلی خود را ارتقاء دهند و رفتارهای مطلوب در آنها را ایجاد نمایند تا وظایف و مسئولیتهای شغلی خود را به نحو احسن انجام دهند (3).
سازمان یونسکو به عنوان سازمانی بینالمللی که به حفظ و ترویج آموزش و پژوهش در سطح جهانی میپردازد، آموزش را به صورت زیر تعریف کرده است: "آموزش به عنوان فرآیندی است که به کمک آن، افراد در قابلیتهای خود بهبود پیدا کرده و کارآیی و انعطافپذیری خود را در جهت تعامل با جهان بیشتر کنند. آموزش به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر باید برای همه در دسترس باشد و به همه افراد بدون تبعیض ارائه شود، به طوری که همه بتوانند در قابلیتهای خود بهبود پیدا کرده و به عنوان عضوی فعال در جامعه مشارکت کنند" (4). امروزه فناوری جدید روند گستردهتری را در زمینه آموزش ایجاد کرده است. آموزش مجازی یکی از پیشرفتهای فناوری در آموزش است. همراه با پیشرفت تکنولوژی و تبلور آن در عرصه آموزشی، کارشناسان این حوزه میاندیشند تا با راه اندازی دورههای آموزش الکترونیکی به نیازهای آموزشی دانشآموزان پاسخ دهند. یادگیری مجازی، مفاهیم آموزشی بسیاری از جمله: یادگیری در هر مکان و هر زمان، یادگیری مشارکتی، خودارزیابی و خود مدیریتی را در بر گرفته است (5). با گسترش آموزش مجازی در جهان، روش آموزشی در ایران به ویژه در آموزش عالی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در راستای پیشبرد اهداف، یکی از سیستمهای مدیریت یادگیری که به ارتقاء آموزش در بستر مجازی در کشور کمک کرد، سامانه نوید است که اساساً این بستر را فراهم کرده است (6).
کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس کرونا (Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2; SARS-CoV-2) ایجاد میشود. نوع جهش یافته و جدید آن به نام کووید-19 در انتهای سال 2019 میلادی (ابتدای آذرماه 1398) در چین بروز و شیوع پیدا کرد و همهگیری این ویروس سبب شد در هفته انتهایی سال 1398 حدود 140 کشور جهان به این بیماری مبتلا شوند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود (7). ویروس کرونا عاملی است که میتواند از یک شخص به دیگری منتقل شود و معمولاً از مسیر تنفس منتقل میشود. این بیماری باعث عفونت تنفسی شده و علائمی مانند تب، سرفه، خستگی، سردرد و درد عضلانی در بیماران ایجاد میکند. با این حال، بیماری در برخی موارد شدید و حتی ممکن است منجر به مرگ شود (7). با شیوع کرونا ویروس، قوانین سخت گیرانهای در خصوص فاصلهگذاری اجتماعی در کل دنیا اتخاذ گردید، نتیجه این تصمیم در آموزش پزشکی، اثرات منفی گذاشت و باعث اختلال در کلیه فعالیتهای آموزشی در بیمارستانها و دانشگاهها گردید (10-8)، زیرا ممکن بود دانشجویان طی فرآیند آموزش حضوری آلوده شوند و بدون علامت، ویروس را منتشر نمایند و یا اینکه در انتقال ویروس سهیم باشند (11). لذا با توجه به ضرورت کاهش تماس مستقیم افراد با یکدیگر جهت پیشگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا، استفاده از منابع الکترونیکی و آموزش مجازی جایگزین روش سنتی شده است (12).
یک رکن مهم در تدوین برنامههای آموزشی هر دانشگاه، استفاده از تجارب و نقطه نظرات اعضای هیئت علمی در امور آموزشی میباشد. با توجه به چالشهای حوزه آموزش مجازی با ظهور همهگیری کووید-19 و نوپدید بودن تجربه بهکارگیری رویکرد آموزش مجازی توسط بسیاری از مدرسین، ارزیابی تجربیات و رضایتمندی مدرسین به عنوان یکی از ارکان اصلی پیادهسازی آموزش مجازی حائز اهمیت فراوان است (9، 12). لذا مطالعه حاضر جهت بررسی میزان رضایت مدرسین دانشکدههای پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به آموزش مجازی در زمان همهگیری کووید-19 در سال 1399-1400 انجام شد.
مواد و روشها
در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد پژوهش شامل مدرسینی بود که در دانشکدههای مختلف پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندانپزشکی در سال تحصیلی 1400-1399 تدریس میکردند. تعداد تقریبی این افراد 189 نفر بود که به صورت سرشماری از تمام اساتید برای شرکت در مطالعه دعوت به عمل آمد و در نهایت تعداد 100 نفر (9/52 درصد مشارکت) در مطالعه شرکت کردند. پژوهش حاضر با اخذ کد اخلاق IR.RUMS.REC.1401.174 از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
معیارهای ورود به مطالعه شامل تدریس مجازی در دانشکدههای پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت، دندانپزشکی در سال تحصیلی 1400-1399 و تمایل و رضایت برای شرکت در پژوهش بود. معیار خروج از مطالعه نیز شامل عدم تکمیل پرسشنامه به هر دلیلی و یا نقص در تکمیل پرسشنامه بود.
ابزار جمعآوری اطلاعات متشکل از یک چکلیست اطلاعات دموگرافیک (شامل جنسیت، سن، دانشکده محل تدریس، مرتبه علمی و سابقه تدریس)، یک چکلیست مربوط به سؤالات پیرامون آموزش مجازی و یک پرسشنامه محققساخته میزان رضایت بود. چکلیست پیرامون آموزش مجازی شامل 11 سؤال بله یا خیر و پرسشنامه مربوط به میزان رضایت شامل 12 سؤال با مقیاس چهار درجهای (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم به ترتیب با نمرات 4، 3، 2 و 1) بود. نمره نهایی میزان رضایت به صورت مجموع نمرات سؤالات پرسشنامه و انتقال نمرات در بازه صفر تا 100 بود؛ نمره بالاتر نشان دهنده رضایت بیشتر فرد از تدریس مجازی بود. پس از تدوین، سؤالات از نظر وضوح، روایی صوری و روایی محتوایی توسط 10 نفر از متخصصین در زمینه آموزش پزشکی و با استفاده از شاخصهای CVI (Content validity index) و CVR (Content validity ratio) مورد بررسی قرار گرفتند و اصلاحات لازم به عمل آمد. در نهایت، پس از مراجعه به تمام مدرسین در دانشکدهها و با ارائه توضیحات لازم و کسب رضایتنامه شفاهی از مدرسین، پرسشنامهها به صورت حضوری جهت تکمیل، در اختیار مدرسین قرار گرفت و پس از زمان تقریبی 20 دقیقه، پرسشنامههای تکمیل شده جمعآوری گردید.
جهت بررسی نسبت روایی محتوایی (CVR) نظر ده نفر از صاحبنظران، اساتید و کارشناسان دارای سابقه آموزش پزشکی در رابطه با ضرورت وجود هر سؤال ( سه گزینه "ضروری است"، "مفید است ولی ضرورتی ندارد" و "ضرورتی ندارد") پرسیده شد و مقدار CVR برای هر سؤال بر اساس فرمول CVR=(nE-N2)(N2)