Ethics code: IR.RUMS.REC.1401.188
Naimabadi H, Yaghubi H, Zafar M, Vazirinejad R, Ahmadinia H, Rezaeian M. Examining the Validity and Reliability of the Students’ Mental and Social Health Questionnaire in Determining Suicidal Thoughts and Suicide Attempts in the Students of an Iranian University of Technology in 2021: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (12) :1315-1334
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7122-fa.html
نعیم آبادی حمیدرضا، یعقوبی حمید، ظفر مسعود، وزیرینژاد رضا، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در تعیین افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (12) :1315-1334
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7122-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 347 kb]
(81 دریافت)
|
چکیده (HTML) (257 مشاهده)
متن کامل: (91 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، اسفند 1402، 1334-1315
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در تعیین افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰: یک مطالعه توصیفی
حمیدرضا نعیمآبادی،حمید یعقوبی، مسعود ظفر، رضا وزیرینژاد، حسن احمدینیا، محسن رضائیان[6]
دریافت مقاله: 11/06/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 17/07/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 23/10/1402 پذیرش مقاله: 27/10/1402
چکیده
زمینه و هدف: توسعه مقیاس سلامت روان در بین دانشجویان، مستلزم استفاده از ابزارهای غربالگری کارآمد و متناسب با فرهنگ جامعه است. از آنجایی که هر ابزار ارزیابی مانند پرسشنامه، باید روایی و پایایی مناسبی داشته باشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی پرسشنامه مورد استفاده در تعیین افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در سال ۱۴۰۰ بر روی ۸۴۴۰ نفر از دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با استفاده از نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio; CVR) و شاخص روایی محتوایی (Content validity index; CVI) بررسی شد. پایایی درونی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson بررسی شد.
یافتهها: از آنجا که تعداد ۱۰ نفر از کارشناسان سؤالات را بررسی کردند،CVR قابل قبول برای این پرسشنامه ۶۲/۰ بود که تعداد ۳۹ سؤال در محدوده قابل قبول قرار گرفتند. در بررسی CVI سؤالات هم تعداد ۴۰ سؤال دارای CVI قابل قبول (بالاتر از 79/0) بودند. ضرایب آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson در سنجش پایایی درونی دو مقیاس این پرسشنامه به ترتیب ۹۳/۰ و 87/0 محاسبه گردید که نشان میدهد این پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، پرسشنامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان از روایی و پایایی نسبتاً مناسبی برخوردار است، اما تغییر و جایگزینی برخی از سؤالات که نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی مطلوبی نداشتند ضروری به نظر میرسد.
واژههای کلیدی: روایی، پایایی، خودکشی، دانشجویان، افکار خودکشی
مقدمه
بر اساس آمار گزارش شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در کره زمین در اثر خودکشی جان خود را از دست میدهند و تخمینزده میشود که به ازای هر مورد خودکشی، بیست مورد اقدام به خودکشی رخ میدهد به طوری که میزان بروز خودکشی در ایران ۹۱/۶۵ در صد هزار نفر برآورد شده است [2-1].
نخستین مرحله در شکلگیری رفتار خودکشیگرایانه در فرد، پدید آمدن افکار خودکشی در او میباشد که این افکار ممکن است در یک موقعیت بحرانی به وجود آید و فرد اقدام به خودکشی کند [3]. افراد در دوره دانشجویی استرسها و فشارهای تحصیلی زیادی را تجربه میکنند و آنها باید در مورد اهداف زندگی و حیطه شغلی آینده خود تصمیمات مهمی بگیرند و احساس تنهایی ناشی از دوری از خانواده را تجربه میکنند [4]. شیوع افکار خودکشی در دانشجویان رشتههای مختلف بالا میباشد که در مطالعات کشور ایران این شیوع در دانشجویان 2/6 تا 7/42 درصد و اقدام به خودکشی 8/1 تا 5/3 درصد برآورد شده است [5].
در یک بررسی اپیدمیولوژیکی ۶/۷ درصد از دانشجویان در طول زندگی خود سابقه اقدام به خودکشی را داشته و ۱۷ درصد آنها دارای رفتار خود آسیبرسان و ۱۲ درصد آنها دارای افکار خودکشی هستند و از لحاظ رتبهبندی، دانشجویان پس از زنان خانهدار از لحاظ اقدام به خودکشی رتبه دوم را دارند [6]. یکی از عوامل تأثیرگذار بر شیوع افکار خودکشی در دانشجویان کیفیت زندگی آنان میباشد که از سلامت شخص، وضعیت روانی، سطح استقلال و ارتباط با محیط تأثیر میپذیرد [7]. در مطالعه کشور اتیوپی شیوع یکساله افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان به ترتیب 7/23 و 5/3 درصد و در کشور نروژ شیوع همیشگی افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان 0/21 و 2/4 درصد برآورد شده است[9-8]. در مطالعات انجام شده بر روی نمونهای از دانشجویان ۳۴ کشور، احتمال اقدام به خودکشی دردانشجویان کشورهای اردن، فلسطین و عربستان سعودی نسبت به استرالیا، چین، ایتالیا و ایالات متحده بیشتر است [10].
توسعه مقیاس سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاهها و شناسایی افراد نیازمند خدمات خاص در یک محیط آموزشی، مستلزم استفاده از ابزارهای غربالگری جهانی است که از نظر فنی مناسب باشند و متناسب با فرهنگ جامعه طراحی شوند [9]. یکی از ابزارهای غربالگری مناسب که در مطالعات خارجی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، مقیاس پریشانی روانشناختی Kessler (Kessler Psychological Distress Scale ) میباشد که برای شناسایی اختلالات خلقی و اضطرابی استفاده میشود [11]، و به واسطه کوتاه بودن، سهولت در استفاده و قدرت پیشبینی کنندگی بالا برای سلامت روان در سطح جهانی به عنوان ابزار غربالگری استفاده میشود، ولی نمیتوان از آن به عنوان ابزار تشخیص بالینی برای خودکشی و آسیبهای روانی استفاده کرد [12]. مقیاس فشار روانی Kessler از زمان تدوین، به زبانهای مختلف ترجمه و در کشورهایی مانند استرالیا، چین و ژاپن استفاده شده است [15-13].
از آنجا که افکار خودکشی و اقدام به آن یکی از مشکلات قشر جوان و دانشجویان میباشد، لزوم بازنگری در ابزار موجود، ساخت و استانداردسازی ابزاری جامع برای غربالگری روانی دانشجویان که بر اساس یک مدل نظری انجام گرفته و تمامی ویژگیهای روانسنجی لازم در آن لحاظ شده باشد، ضرورت دارد. لذا باید جهت غربالگری دانشجویان از ابزاری معتبر و پایا استفاده شود تا بتوان در جهت شناسایی افرادی که نیاز به خدمات مشاورهای دارند، گامهای مؤثری برداشت [16]. پس با توجه به اهمیت پرسشنامه سلامت روانی و اجتماعی، سنجش روایی و پایایی آن در مطالعه حاضر ضروری به نظر میرسد. یک ابزار ارزیابی مؤثر یا پرسشنامه باید روایی و پایایی مناسبی داشته باشد، زیرا بررسی ابعاد مختلف روانسنجی ابزارها در علوم مختلف بسیار ضروری است [17]. لذا هدف از انجام این مطالعه تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سلامت روانی و اجتماعی (Psychological and social health questionnaire) جهت تعیین افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰ میباشد.
مواد و روشها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در سال ۱۴۰۱ به عنوان یک طرح پژوهشی با هدف تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در تعیین افکار خودکشی و اقدام به آن انجام شد. این طرح پس از تأیید و دریافت کد اخلاقIR.RUMS.REC.1401.188 در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، دانشجویان شاغل به تحصیل و جدیدالورود یکی از دانشگاههای صنعتی ایران در تمام رشتههای تحصیلی دانشگاهی بود.
پرسشنامهای که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، از سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در ابتدای هر سال تحصیلی توسط دانشجویان با هدف تعیین سلامت روانی و اجتماعی آنان و برنامهریزیهای دانشگاهی و ملی در سطح دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکمیل میگردد. در سال 1400، تعداد کل دانشجویان این دانشگاه ۱۰۲۴۲ نفر بوده است که تعداد ۸۴۴۰ نفر (۴/۸۲ درصد) از دانشجویان در این مطالعه شرکت کردهاند و این کار با همکاری مرکز مشاوره و روانشناسی آن دانشگاه انجام شده است. معیارهای ورود به مطالعه، دانشجوی آن دانشگاه بودن و رضایت آگاهانه جهت شرکت در مطالعه بوده است. تکمیل ناقص پرسشنامهها نیز به عنوان معیار خروج در نظر گرفته شده است.
مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چند سالی است با همکاری مراکز مشاوره دانشگاهها، برنامهای را تحت عنوان بررسی بهداشت روان دانشجویان در دانشگاههای کشور به اجرا در میآورد تا از این طریق به غربالگری دانشجویانی که احتمالاً با مشکلاتی روبهرو هستند پرداخته و اقدام مناسبی در مورد آنان داشته باشد. در این راستا، دفتر مرکزی مشاوره تصمیم به طراحی و تدوین پرسشنامه غربالگری سلامت روان دانشجویی نمود [18]. ابتدا نسخه مقدماتی این پرسشنامه توسط کارشناسان زبده در طی جلسهای در دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکمیل شد و مدت زمان لازم جهت تکمیل آن پانزده دقیقه بود که در پایان جلسه نکات ابهامآمیز آن توسط کارشناسان بحث و بررسی شد. این پرسشنامه با استفاده از بررسی متون و پرسشنامههای مشابه مرتبط از جمله پرسشنامه Kessler طراحی گردیده است [19].
روش نمونهگیری در این مطالعه به صورت سرشماری میباشد و جهت برقراری ارتباط و توضیح آغازین، ارتباط مناسب و مؤثر با گروه دانشجویان برقرار شد، توضیح کوتاه پیرامون پر کردن پرسشنامه و اهمیت اجرای آن در برنامههای پیشگیرانه کشوری به آنها داده شد و بابت زمان صرف شده برای انجام این کار از آنها سپاسگزاری به عمل آمد و همچنین اصل رازداری و دادن اطمینان از محرمانه ماندن اطلاعات حاصل از ابزار و عدم تحلیل فردی دادهها توضیح داده شد.
ابتدا در مورد دستورالعمل پاسخگویی به مقیاس لیکرت هیچ توضیحی به دانشجویان ارائه نشد. در صورتی که در فرآیند پاسخگویی برای دانشجویان مشکلی پیش آمد، به طور خلاصه با حضور در کنار ایشان به سؤال آن ها پاسخ داده شد. در شرایطی که یکی از دانشجویان سؤالات متعددی مطرح نماید، توضیح مختصری در بالای برگه آن فرد نوشته شد. در زمان دریافت، در صورت مشاهده سؤالات بدون جواب، ضمن تشکر از دانشجو بابت تکمیل بخشهای دیگر، از وی خواسته شد به این سؤالات نیز پاسخ دهد.
پس از تکمیل شدن سؤالات، از دانشجویان خواسته شد تا در صورت امکان در مکان آزمون حضور داشته باشند و در پایان از کل افراد در مورد مشکلات احتمالی مقیاس سؤالی پرسیده و مشکلات یادداشت گردید. محتوای این پرسشنامه شامل دو مقیاس است:
ابتدا چند سؤال به صورت چکلیست در مورد مشخصات عمومی دانشجویان مانند استان محل سکونت، جنسیت، سن، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، نوع سهمیه پذیرفته شده در دانشگاه، وضعیت بومی یا غیربومی بودن، سابقه تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان و سابقه کسب مقام در المپیادهای علمی-ورزشی و فرهنگی کشوری و بینالمللی پرسیده شد. دانشجویانی که ساکن شهر تهران و حومه آن بودند در دسته بومی و سایر دانشجویان در دسته غیربومی قرار گرفتند.
مقیاس اول پرسشنامه شامل ۲۰ سؤال در مورد نگرشها، احساسات و رفتار افراد بود و پاسخ شرکتکنندگان بر روی مقیاس پنج نقطهای لیکرت نشان داده شد و نحوه نمرهدهی به سؤالات (خیلی کم یا هرگز=0، کم =1، نسبتاً کم=2، نسبتاً زیاد=3، زیاد =4، خیلی زیاد یا همیشه=5) بود که بسته به پاسخ شرکتکنندگان مجموع نمرات مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مقیاس 4 سوال احساس بی قراری میکنم گویی باید مدام در حرکت باشم، احساس ناامیدی میکنم، احساس غمگینی میکنم، احساس می کنم فرد بی ارزشی هستم از پرسشنامه Kessler اقتباس شده است [19].
مقیاس دوم پرسشنامه شامل 24 سؤال در مورد فضای خانوادگی و وضعیت زندگی افراد از جمله نوع روابط بین افراد خانواده، داشتن شکست عاطفی، سابقه مراجعه به روانپزشک، داشتن افکار خودکشی و اقدام به آن، داشتن مشکلات مالی، بیماریهای جسمی مانند معلولیت، داشتن اضطراب در مورد ابتلاء به بیماری کرونا و فوت افراد خانواده در اثر ابتلاء به کرونا و چگونگی گذراندن اوقات فراغت افراد خانواده در ایام قرنطینه خانگی و میزان مصرف سیگار و قلیان در یک سال گذشته پرسیده شد و وضعیت خانوادگی و اجتماعی افراد را نشان داد.
روایی محتوایی این پرسشنامه با استفاده از نظر ۱۰ نفر از متخصصین و افراد خبره و بر اساس امتیازاتی که به هر سؤال تعلق گرفته بود، سنجیده شد و پایایی درونی پرسشنامه نیز مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا (Content validity) استفاده شد و به منظور ارزیابی روایی محتوایی به شیوه کمی از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio; CVR) و شاخص روایی محتوایی (Content validity index; CVI) استفاده شد.
جهت بررسی نسبت روایی محتوایی (CVR) به آراء صاحبنظران (ده نفر از متخصصین و افراد خبره در رشتههای تحصیلی اپیدمیولوژی، روانشناسی و آمار زیستی) رجوع شد. به این ترتیب از آنها خواسته شد ضرورت وجود هر سؤال را به صورت یکی از گزینههای "ضروری است" و "مفید است ولی ضرورتی ندارد" و "ضرورتی ندارد" تقسیمبندی کنند. سپس مقدار CVR برای هر سؤال بر اساس فرمول زیر محاسبه شد [16].