جلد 22، شماره 12 - ( 12-1402 )                   جلد 22 شماره 12 صفحات 1334-1315 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1401.188


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naimabadi H, Yaghubi H, Zafar M, Vazirinejad R, Ahmadinia H, Rezaeian M. Examining the Validity and Reliability of the Students’ Mental and Social Health Questionnaire in Determining Suicidal Thoughts and Suicide Attempts in the Students of an Iranian University of Technology in 2021: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (12) :1315-1334
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7122-fa.html
نعیم آبادی حمیدرضا، یعقوبی حمید، ظفر مسعود، وزیری‌نژاد رضا، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. بررسی روایی و‌ ‌پایایی پرسش‌نامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در تعیین افکار خودکشی و‌ ‌اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (12) :1315-1334

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7122-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 347 kb]   (81 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (257 مشاهده)
متن کامل:   (91 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، اسفند 1402، 1334-1315

بررسی روایی و‌ ‌پایایی پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در تعیین افکار خودکشی و‌ ‌اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰: یک مطالعه توصیفی

حمیدرضا نعیم‌آبادی[1]،حمید یعقوبی[2]، مسعود ظفر[3]، رضا وزیری‌نژاد[4]، حسن احمدی‌نیا[5]، محسن رضائیان[6]

دریافت مقاله: 11/06/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 17/07/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 23/10/1402 پذیرش مقاله: 27/10/1402


چکیده
زمینه و هدف: توسعه مقیاس سلامت روان در بین دانشجویان، مستلزم استفاده از ابزارهای غربالگری کارآمد و متناسب با فرهنگ جامعه است. از آن­جایی که هر ابزار ارزیابی مانند پرسش‌نامه، باید روایی و‌ پایایی مناسبی داشته باشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و‌ پایایی پرسش­نامه مورد استفاده در تعیین افکار خودکشی و‌ اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.
مواد و‌ روش‌ها: این مطالعه توصیفی در سال ۱۴۰۰ بر روی ۸۴۴۰ نفر از دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه بود که روایی محتوایی آن با استفاده از نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio; CVR) و‌ شاخص روایی محتوایی (Content validity index; CVI) بررسی شد. پایایی درونی پرسش­نامه به روش آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson بررسی شد.
یافته‌ها: از آن­جا که تعداد ۱۰ نفر از کارشناسان سؤالات را بررسی کردند،CVR  قابل قبول برای این پرسش­نامه ۶۲/۰ بود که تعداد ۳۹ سؤال در محدوده قابل قبول قرار گرفتند. در بررسی CVI سؤالات هم تعداد ۴۰ سؤال دارای CVI قابل قبول (بالاتر از 79/0) بودند. ضرایب آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson در سنجش پایایی درونی دو مقیاس این پرسش­نامه به ترتیب ۹۳/۰ و 87/0 محاسبه گردید که  نشان می­دهد این پرسش­نامه از پایایی خوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان از روایی و‌ پایایی نسبتاً مناسبی برخوردار است، اما تغییر و‌ جایگزینی برخی از سؤالات که نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی مطلوبی نداشتند ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، خودکشی، دانشجویان، افکار خودکشی
 
مقدمه
بر اساس آمار گزارش شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در کره زمین در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و تخمین‌زده می‌شود که به ازای هر مورد خودکشی، بیست مورد اقدام به خودکشی رخ می‌دهد به طوری که میزان بروز خودکشی در ایران ۹۱/۶۵ در صد هزار نفر برآورد شده است [2-1].
نخستین مرحله در شکل‌گیری رفتار خودکشی‌گرایانه در فرد، پدید آمدن افکار خودکشی در او می‌باشد که این افکار ممکن است در یک موقعیت بحرانی به وجود آید و‌ فرد اقدام به خودکشی کند [3]. افراد در دوره دانشجویی استرس‌ها و‌ فشار‌های تحصیلی زیادی را تجربه می‌کنند و‌ آن‌ها باید در مورد اهداف زندگی و‌ حیطه شغلی آینده خود تصمیمات مهمی بگیرند و‌ احساس تنهایی ناشی از دوری از خانواده را تجربه می‌کنند [4]. شیوع افکار خودکشی در دانشجویان رشته‌های مختلف بالا می‌باشد که در مطالعات کشور ایران این شیوع در دانشجویان 2/6 تا 7/42 درصد و‌ اقدام به خودکشی 8/1 تا 5/3 درصد برآورد شده است [5].
در یک بررسی اپیدمیولوژیکی ۶/۷ درصد از دانشجویان در طول زندگی خود سابقه اقدام به خودکشی را داشته و‌ ۱۷ درصد آن‌ها دارای رفتار خود آسیب‌رسان و‌ ۱۲ درصد آن‌ها دارای افکار خودکشی هستند و‌ از لحاظ رتبه‌بندی، دانشجویان پس از زنان خانه­دار از لحاظ اقدام به خودکشی رتبه دوم را دارند [6]. یکی از عوامل تأثیرگذار بر شیوع افکار خودکشی در دانشجویان کیفیت زندگی آنان می‌باشد که از سلامت شخص، وضعیت روانی، سطح استقلال و‌ ارتباط با محیط تأثیر می‌پذیرد [7]. در مطالعه کشور ‌اتیوپی شیوع یک­ساله افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان به ترتیب 7/23 و 5/3 درصد و در کشور نروژ شیوع همیشگی افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان 0/21 و 2/4 درصد برآورد شده است[9-8]. در مطالعات انجام شده بر روی نمونه‌ای از دانشجویان ۳۴ کشور، احتمال اقدام به خودکشی در­دانشجویان کشور‌های اردن، فلسطین و عربستان سعودی نسبت به استرالیا، چین، ایتالیا و ایالات متحده بیشتر است [10].
توسعه مقیاس سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاه­ها و شناسایی افراد نیازمند خدمات خاص در یک محیط آموزشی، مستلزم استفاده از ابزار­های غربالگری جهانی است که از نظر فنی مناسب باشند و متناسب با فرهنگ جامعه طراحی شوند [9]. یکی از ابزارهای غربالگری مناسب که در مطالعات خارجی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، مقیاس پریشانی روان­شناختی Kessler (Kessler Psychological Distress Scale ) می­باشد که برای شناسایی اختلالات خلقی و اضطرابی استفاده می­شود [11]، و به واسطه کوتاه بودن، سهولت در استفاده و قدرت پیش­بینی کنندگی بالا برای سلامت روان در سطح جهانی به عنوان ابزار غربالگری استفاده می­شود، ولی نمی­توان از آن به عنوان ابزار تشخیص بالینی برای خودکشی و آسیب­های روانی استفاده کرد [12]. مقیاس فشار روانی Kessler از زمان تدوین، به زبان­های مختلف ترجمه و در کشورهایی مانند استرالیا، چین و ژاپن استفاده شده است [15-13].
از آن­جا که افکار خودکشی و اقدام به آن یکی از مشکلات قشر جوان و دانشجویان می­باشد، لزوم بازنگری در ابزار موجود، ساخت و استانداردسازی ابزاری جامع برای غربالگری روانی دانشجویان که بر اساس یک مدل نظری انجام گرفته و تمامی‌ ویژگی‌های روان­سنجی لازم در آن لحاظ شده باشد، ضرورت دارد. لذا باید جهت غربالگری دانشجویان از ابزاری معتبر و پایا استفاده شود تا بتوان در جهت شناسایی افرادی که نیاز به خدمات مشاوره­ای دارند، گام‌های مؤثری برداشت [16]. پس با توجه به اهمیت پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی، سنجش روایی و پایایی آن در مطالعه حاضر ضروری به نظر می­رسد. یک ابزار ارزیابی مؤثر یا پرسش­نامه باید روایی و‌ پایایی مناسبی داشته باشد، زیرا بررسی ابعاد مختلف روان‌سنجی ابزار‌ها در علوم مختلف بسیار ضروری است [17]. لذا هدف از انجام این مطالعه تعیین روایی و‌ پایایی پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی (Psychological and social health questionnaire) جهت تعیین افکار خودکشی و‌ اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰ می‌باشد.
مواد و روش­ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در سال ۱۴۰۱ به عنوان یک طرح پژوهشی با هدف تعیین روایی و پایایی پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در تعیین افکار خودکشی و اقدام به آن انجام شد. این طرح پس از تأیید و دریافت کد اخلاقIR.RUMS.REC.1401.188  در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، دانشجویان شاغل به تحصیل و‌ جدیدالورود یکی از دانشگاه‌های صنعتی ایران در تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاهی بود.
پرسش­نامه­ای که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، از سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در ابتدای هر سال تحصیلی توسط دانشجویان با هدف تعیین سلامت روانی و‌ اجتماعی آنان و‌ برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی و‌ ملی در سطح دانشگاه‌های تحت پوشش و‌زارت علوم، تحقیقات و فناوری تکمیل می‌گردد. در سال 1400، تعداد کل دانشجویان این دانشگاه ۱۰۲۴۲ نفر بوده است که تعداد ۸۴۴۰ نفر (۴/۸۲ درصد) از دانشجویان در این مطالعه شرکت کرده‌اند و این کار با همکاری مرکز مشاوره و‌ روان­شناسی آن دانشگاه انجام شده است. معیار‌های ورود به مطالعه، دانشجوی آن دانشگاه بودن و رضایت آگاهانه جهت شرکت در مطالعه بوده است. تکمیل ناقص پرسش­نامه‌ها نیز به عنوان معیار خروج در نظر گرفته شده است.
مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چند سالی است با همکاری مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، برنامه‌ای را تحت عنوان بررسی بهداشت روان دانشجویان در دانشگاه‌های کشور به اجرا در می‌آورد تا از این طریق به غربالگری دانشجویانی که احتمالاً با مشکلاتی روبه­رو هستند پرداخته و اقدام مناسبی در مورد آنان داشته باشد. در این راستا، دفتر مرکزی مشاوره تصمیم به طراحی و تدوین پرسش­نامه غربالگری سلامت روان دانشجویی نمود [18]. ابتدا نسخه مقدماتی این پرسش‌نامه توسط کارشناسان زبده در طی جلسه­ای در دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکمیل شد و مدت زمان لازم جهت تکمیل آن پانزده دقیقه بود که در پایان جلسه نکات ابهام­آمیز آن توسط کارشناسان بحث و بررسی شد. این پرسش‌نامه با استفاده از بررسی متون و پرسش‌نامه‌های مشابه مرتبط از جمله پرسش‌نامه Kessler طراحی گردیده است [19].
روش نمونه‌گیری در این مطالعه به صورت سرشماری می‌باشد و‌ جهت برقراری ارتباط و توضیح آغازین، ارتباط مناسب و مؤثر با گروه دانشجویان برقرار شد، توضیح کوتاه پیرامون پر کردن پرسش­نامه و اهمیت اجرای آن در برنامه­های پیش­گیرانه کشوری به آن­ها داده شد و بابت زمان صرف شده برای انجام این کار از آن­ها سپاس­گزاری به عمل آمد و هم­چنین اصل رازداری و دادن اطمینان از محرمانه ماندن اطلاعات حاصل از ابزار و عدم تحلیل فردی داده­ها توضیح داده شد.
ابتدا در مورد دستورالعمل پاسخ‌گویی به مقیاس لیکرت هیچ توضیحی به دانشجویان ارائه نشد. در صورتی که در فرآیند پاسخ­گویی برای دانشجویان مشکلی پیش آمد، به طور خلاصه با حضور در کنار ایشان به سؤال آن ها پاسخ داده شد. در شرایطی که یکی از دانشجویان سؤالات متعددی مطرح نماید، توضیح مختصری در بالای برگه آن فرد نوشته شد. در زمان دریافت، در صورت مشاهده­ سؤالات بدون جواب، ضمن تشکر از دانشجو بابت تکمیل بخش­های دیگر، از وی خواسته شد به این سؤالات نیز پاسخ دهد.
پس از تکمیل شدن سؤالات، از دانشجویان خواسته شد تا در صورت امکان در مکان آزمون حضور داشته باشند و در پایان از کل افراد در مورد مشکلات احتمالی مقیاس سؤالی پرسیده و مشکلات یادداشت گردید. محتوای این پرسش­نامه شامل دو مقیاس است:
ابتدا چند سؤال به صورت چک­لیست در مورد مشخصات عمومی دانشجویان مانند استان محل سکونت، جنسیت، سن، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، نوع سهمیه پذیرفته شده در دانشگاه، وضعیت بومی یا غیربومی بودن، سابقه تحصیل در مدارس استعداد‌های درخشان و‌ سابقه کسب مقام در المپیاد‌های علمی-ورزشی و‌ فرهنگی کشوری و‌ بین‌المللی پرسیده شد. دانشجویانی که ساکن شهر تهران و حومه آن بودند در دسته بومی و سایر دانشجویان در دسته غیربومی قرار گرفتند.
مقیاس اول پرسش­نامه شامل ۲۰ سؤال در مورد نگرش‌ها، احساسات و‌ رفتار افراد بود و‌ پاسخ شرکت‌کنندگان بر روی مقیاس پنج نقطه‌ای لیکرت نشان داده شد و نحوه نمره­دهی به سؤالات (خیلی کم یا هرگز=0، کم =1، نسبتاً کم=2، نسبتاً زیاد=3، زیاد =4، خیلی زیاد یا همیشه=5) بود که بسته به پاسخ شرکت­کنندگان مجموع نمرات مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مقیاس 4 سوال احساس بی قراری می­کنم گویی باید مدام در حرکت باشم، احساس ناامیدی می­کنم، احساس غمگینی می­کنم، احساس می کنم فرد بی ارزشی هستم از پرسش­نامه Kessler اقتباس شده است [19].
مقیاس دوم پرسش­نامه شامل 24 سؤال در مورد فضای خانوادگی و وضعیت زندگی افراد از جمله نوع روابط بین افراد خانواده، داشتن شکست عاطفی، سابقه مراجعه به روان­پزشک، داشتن افکار خودکشی و‌ اقدام به آن، داشتن مشکلات مالی، بیماری‌های جسمی مانند معلولیت، داشتن اضطراب در مورد ابتلاء به بیماری کرونا و‌ فوت افراد خانواده در اثر ابتلاء به کرونا و‌ چگونگی گذراندن اوقات فراغت افراد خانواده در ایام قرنطینه خانگی و‌ میزان مصرف سیگار و‌ قلیان در یک سال گذشته پرسیده شد و‌ وضعیت خانوادگی و‌ اجتماعی افراد را نشان داد. 
روایی محتوایی این پرسش­نامه با استفاده از نظر ۱۰ نفر از متخصصین و‌ افراد خبره و‌ بر اساس امتیازاتی که به هر سؤال تعلق گرفته بود، سنجیده شد و‌ پایایی درونی پرسش­نامه نیز مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی روایی پرسش‌نامه از روش روایی محتوا (Content validity) استفاده شد و‌ به منظور ارزیابی روایی محتوایی به شیوه کمی از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio; CVR) و‌ شاخص روایی محتوایی (Content validity index; CVI) استفاده شد.
جهت بررسی نسبت ­روایی محتوایی (CVR) به آراء صاحب‌نظران (ده نفر از متخصصین و‌ افراد خبره در رشته‌های تحصیلی اپیدمیولوژی، روان­شناسی و‌ آمار زیستی) رجوع شد. به این ترتیب از آن‌ها خواسته شد ضرورت وجود هر سؤال را به صورت یکی از گزینه‌های "ضروری است" و‌ "مفید است ولی ضرورتی ندارد" و "ضرورتی ندارد" تقسیم‌بندی کنند. سپس مقدار CVR برای هر سؤال بر اساس فرمول زیر محاسبه شد [16].   
 CVR=(nE-N2)N2    
که در این رابطه،nE  برابر با تعداد متخصصانی است که به گزینه‌ "ضروری" پاسخ داده‌اند و N تعداد کل متخصصان است. حداقل مقدار CVR قابل قبول بر اساس جدول  Lawsheبرای 10 متخصص، ۶۲/۰ می­باشد و‌ سؤالاتی که مقدار CVR آن‌ها کمتر از مقدار تعیین شده بود باید در پرسش‌نامه اصلاح و‌ یا از پرسش‌نامه حذف شوند [20].
جهت بررسی شاخص روایی محتوایی (CVI)، متخصصان "مربوط بودن" و "واضح بودن" هر سؤال را بر اساس یک طیف لیکرتی چهار قسمتی مشخص نمودند و‌ سپس مقدار CVI از تقسیم تعداد متخصصانی که با سؤال موافق بودند (بر اساس طیف لیکرت نمره ۳ و‌ ۴ موافق در نظر گرفته شد) بر تعداد کل متخصصان محاسبه شد [20].
CVI= داده­اند 4 یا 3 نمره گویه به که متخصصینی تعدادمتخصصین کل تعداد
اگر مقدار حاصل از ۷/۰ کوچک­تر بود گویه رد می‌شود، اگر در محدوده ۷/۰ تا ۷۹/۰ بود باید بازبینی انجام شود و اگر از ۷۹/۰ بزرگ­تر بود قابل قبول است [20]. در مرحله بعد پایایی پرسش‌نامه‌ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت،  شاخص آلفای کرونباخ برای مقیاس مورد نظر با استفاده از فرمول زیر محاسبه و‌ گزارش شد و حداقل مقدار پایایی قابل قبول 8/0 در نظر گرفته شد [21].
برای سنجش سازگاری درونی (پایایی همگنی) پرسش­نامه، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها ضریب آلفای کرونباخ می‌باشد که بر اساس میانگین کوواریانس یا همبستگی سؤالات موجود در یک پرسش­نامه به دست می‌آید. زمانی که چندین خرده­مقیاس در پرسش­نامه موجود است، آلفا به تفکیک خرده­مقیاس‌ها محاسبه می‌شود. آلفای کرونباخ را می‌توان برای تمامی مقیاس‌هایی که سطح سنجش معرف‌های آن‌ها رتبه‌ای، فاصله‌ای یا نسبتی است مورد استفاده قرار داد. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید و‌اریانس نمره‌های سؤال‌های پرسش­نامه و واریانس کل (واریانس مجموع نمرات) را محاسبه کرد [21].
α= kk-11-i=1kσi2σ2
در فرمول فوق، k  تعداد آیتم­ها، σi2  واریانس آیتم شماره i  و σ2   واریانس کل آزمون (واریانس مجموع نمرات آیتم­ها) می­باشد.
روش دیگر سنجش سازگاری درونی (پایایی همگنی) پرسش­نامه که برای سؤالات دوجوابی مورد استفاده قرار می­گیرد ضریب Kuder-Richardson می­باشد. در این مطالعه برای مقیاس دوم پرسش­نامه از فرمول 20 Kuder-Richardson (20-KR) استفاده شد. این فرمول برای پرسش­نامه با k آیتم به صورت زیر می­باشد [22].
r= kk-11-i=1kpiqiσ2
 که در آن، k  تعداد آیتم­ها، σi2  واریانس آیتم شماره i ، pi  نسبت پاسخ­های صحیح به گویه i، qi  نسبت پاسخ­های اشتباه به آیتمi و σ2   واریانس کل آزمون (واریانس مجموع نمرات آیتم­ها) می­باشد.
داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ تجزیه و تحلیل شدند. شاخص­های آلفای کرونباخ، Kuder-Richardson،‌ نسبت روایی محتوایی و‌ شاخص روایی محتوایی برای تمام سؤالات محاسبه گردید.‌ سطح معناداری در آزمون‌ها ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.
نتایج
در این مطالعه تعداد ۸۴۴۰ نفر از دانشجویان یک دانشگاه صنعتی بزرگ ایران شرکت کردند و‌ اکثریت افراد شرکت‌کننده در این مطالعه ۶۲۷۶ نفر (4/74%) مرد بودند و ۴۹۲۴ نفر (3/58%) از دانشجویان بومی منطقه بودند. تعداد 3805 نفر (1/45%) از شرکت کنندگان، سابقه تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان و تعداد 1202 نفر (2/14%) آن­ها نیز سابقه کسب مقام در المپیاد­های علمی-ورزشی، فرهنگی کشوری و ­بین‌المللی را داشتند. هم‌چنین در بررسی نوع سهمیه پذیرفته شده دانشجویان در دانشگاه، تعداد 5604 نفر (40/66%) از شرکت­کنندگان با سهمیه مناطق، 1513 نفر (93/17%) با سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان، 814 نفر (64/9%) با سهمیه استعداد­های درخشان و‌ 509 نفر (03/6%) از طریق سایر سهمیه­ها در دانشگاه پذیرفته شده­اند و­ ‌سایر متغیر‌های دموگرافیک در جدول ۱ گزارش شده است.
 
جدول 1- توزیع فراوانی ویژگی­های دموگرافیک دانشجویان شرکت­کننده در مطالعه در یک دانشگاه صنعتی بزرگ ایران در سال 1400 (8440=n)
متغیر سطوح متغیر تعداد درصد
جنسیت مرد 6276 4/74
زن 2164 6/25
مقطع تحصیلی کارشناسی 5234 0/62
کارشناسی ارشد 2432 8/28
دکترای تخصصی 774 2/9
وضعیت تأهل مجرد 7936 0/94
متأهل 482 7/5
مطلقه 7 1/0
سایر* 15 2/0
وضعیت سکونت بومی 4924 3/58
غیربومی 3516 7/41
وضعیت والدین با یکدیگر زندگی می­کنند 7726 5/91
طلاق گرفته­اند 292 5/3
فوت پدر 315 7/3
فوت مادر 81 0/1
فوت هر دو 26 3/0
* شامل بیوه و همسر فوت شده می­باشد.
 
 در جدول 2، فراوانی نظرات 10 نفر از افراد خبره و صاحب­نظر در زمینه واضح بودن، مرتبط بودن و هم‌چنین ضروری بودن سؤالات هر دو مقیاس پرسش­نامه، در بررسی نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان نشان داده شده است.
 

جدول 2- توزیع فراوانی نظرات افراد خبره و صاحب­نظر در ­بررسی نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی سؤالات پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی بزرگ ایران در سال 1400 (10=n)
ردیف سؤالات واضح بودن سؤالات مرتبط بودن سؤالات ضروری بودن سؤالات
1 برای انجام و‌ ظایف تحصیلی کم انرژی هستم. 10 8 9
2 موقع امتحانات نگران و مضطرب می­شوم. 9 9 9
3 می­دانم نباید نگران چیزی باشم، اما نگرانم. 9 10 10
4 نگرانی باعث می­شود فکرم درست کار نکند. 9 8 9
5 آدم نگرانی هستم. 8 9 8
6 وقتی نگران می­شوم، نمی­توانم آن را متوقف کنم. 8 9 7
7 در چند ماه گذشته تجارب ناخوشایندی داشته­ام. 9 9 9
8 مشکلاتم آن­قدر زیاد هستند که بیش از این نمی­توانم در برابر آن­ها مقاومت کنم. 8 9 10
9 از زندگی­ام لذت می­برم. 10 9 10
10 احساس می­کنم فرد بی­ارزشی هستم. 7 7 9
11 احساس می­کنم مضطربم. 10 8 9
12 بی­دلیل دل­شوره دارم. 8 10 9
13 زندگی­کردن برایم بی­ارزش است. 9 8 9
14 چیزهایی که و‌ اقعاً مهم نیستند، موجب نگرانی من می­شوند. 9 9 9
15 بی­دلیل دچار تپش قلب می­شوم. 8 8 9
16 احساس ناامیدی می­کنم. 8 8 10
17 نگرانم، انگار که قرار است اتفاق هولناکی رخ دهد. 9 8 9
18 احساس غمگینی می­کنم. 10 10 9
19 احساس بی­قراری می­کنم گویی باید مدام در حرکت باشم. 9 9 8
20 خواب­هایی می­بینم که مرا آشفته می­کند. 10 9 9
21 آیا سابقه تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان را دارید؟ 9 9 10
22 آیا سابقه کسب مقام در المپیادهای علمی، ورزشی و فرهنگی کشوری و بین­المللی دارید؟ 10 10 10
23 تا چه حد به رشته تحصیلی­تان علاقه دارید؟ 10 10 10
24 به آینده­ شغلی رشته تحصیلی خود چقدر امیدوارید؟ 9 9 9
25 فضای خانوادگی شما چگونه است؟ 7 7 10
26 آیا تاکنون شکست عشقی داشته­اید؟ 9 10 9
27 آیا تاکنون به روان­پزشک مراجعه کرده­اید؟ 10 9 10
28 آیا در حال حاضر تحت درمان روان­پزشک (دارودرمانی) هستید؟ 9 9 9
29 آیا تاکنون به خودکشی فکر کرده­اید؟ 9 9 10
30 آیا تاکنون اقدام به خودکشی کرده­اید؟ 10 10 9
31 آیا در حال حاضر خانواده شما از گرفتاری و مشکلات اقتصادی رنج می­برند؟ 10 10 9
32 آیا معلولیت و یا بیماری خاصی دارید؟ 8 10 9
33 نگرانی شما از ابتلاء اعضای خانواده­تان به بیماری کرونا چقدر است؟ 7 7 9
34 نگرانی شما از ابتلاء خودتان به بیماری کرونا چقدر است؟ 7 7 9
35 در صورت برگزاری کلاس­های حضوری، تا چه حد نگران مبتلا شدن به کرونا هستید؟ 8 8 8
36 در صورتی که دانشجوی خوابگاهی هستید، تا چه حد نگران مبتلا شدن به کرونا در خوابگاه هستید؟ 9 9 9
37 در این روزها و با تصور این شرایط کرونایی، تا چه حد احساس وحشت و هراس می­کنید؟ 9 9 9
38 آیا شما به بیماری کرونا مبتلا شده­اید؟ 10 10 9
39 آیا در خانواده شما کسی به بیماری کرونا مبتلا شده است؟ 10 10 9
40 آیا کسی از اعضای خانواده شما بر اثر ابتلاء به کرونا فوت شده است؟ 9 9 10
41 در ایام قرنطینه خانگی، اگر اوقات فراغتی داشتید بیشتر صرف چه اموری می­کردید؟ 9 10 9
42 در 12 ماه گذشته حدوداً چند بار سیگار مصرف کرده­اید؟ 10 9 9
43 در 12 ماه گذشته حدوداً چند بار قلیان مصرف کرده­اید؟ 9 10 10
44 تا چه حد به سؤالات با دقت و صادقانه پاسخ داده­اید؟ 8 8 8
 
نتایج حاصل از بررسی نسبت روایی محتوایی (CVR) و‌ شاخص روایی محتوایی (CVI) و‌ ضریب آلفای کرونباخ در صورت حذف سؤال در جدول 3 نشان داده شده است.
در بررسی شاخص روایی محتوایی سؤالات (CVI)، این شاخص را بر اساس دو سؤال محاسبه کرده‌ایم: (CVI 1) شاخص روایی محتوایی بر اساس واضح بودن سؤالات و‌ هم‌چنین (CVI 2) شاخص روایی محتوایی بر اساس مرتبط بودن سؤالات را نشان می‌دهد. بر اساس نتایج جدول 3، حداقل و‌ حداکثر مقدار CVR برای سؤالات مقیاس نگرش‌ها، احساسات و‌ رفتار به ترتیب برابر ۴۰/۰ و‌ ۰۰/۱ بود. از آن­جایی که حداقل مقدار CVR و‌ CVI قابل قبول به ترتیب ۶۲/۰ و ۷۹/۰ می‌باشد [20]، به این ترتیب سؤالات شماره ۵، ۶ و ۱۹ موفق به کسب نمره قابل قبول CVR نشدند. هم­چنین، سؤال شماره ۱۰ هم موفق به کسب نمره قابل قبول (CVI 1) نشد که بهتر است در استفاده­های بعدی مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند.
جهت تعیین پایایی درونی پرسش­نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از تجزیه و‌ تحلیل اطلاعات، ضریب آلفای کرونباخ مقیاس شماره یک ۹۳/۰ به دست آمد و‌ از آن­جایی که ضریب به دست آمده بالاتر از ۸/۰ می‌باشد [21] می‌توان گفت این مقیاس از پایایی درونی خوبی برخوردار است.
 
جدول 3- نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ در صورت حذف سؤالات مقیاس نگرش‌ها، احساسات و‌ رفتار در یک دانشگاه صنعتی بزرگ ایران در سال 1400 (8440 =n)
ردیف سؤالات CVI 1* CVI 2** CVR Cronbach's Alpha if Item Deleted
1 برای انجام وظایف تحصیلی کم انرژی هستم. 00/1 80/0 80/0 929/0
2 موقع امتحانات نگران و مضطرب می­شوم. 90/0 90/0 80/0 926/0
3 می­دانم نباید نگران چیزی باشم، اما نگرانم. 90/0 00/1 00/1 924/0
4 نگرانی باعث می­شود فکرم درست کار نکند. 90/0 80/0 80/0 925/0
5 آدم نگرانی هستم. 80/0 90/0 60/0 923/0
6 وقتی نگران می­شوم، نمی­توانم آن را متوقف کنم. 80/0 90/0 40/0 923/0
7 در چند ماه گذشته تجارب ناخوشایندی داشته­ام. 90/0 90/0 80/0 927/0
8 مشکلاتم آن­قدر زیاد هستند که بیش از این نمی­توانم در برابر آن­ها مقاومت کنم. 80/0 90/0 00/1 926/0
9 از زندگی­ام لذت می­برم. 00/1 90/0 00/1 946/0
10 احساس می­کنم فرد بی­ارزشی هستم. 70/0 70/0 80/0 927/0
11 احساس می­کنم مضطربم. 00/1 80/0 80/0 922/0
12 بی­دلیل دل­شوره دارم. 80/0 00/1 80/0 923/0
13 زندگی­کردن برایم بی­ارزش است. 90/0 80/0 80/0 927/0
14 چیزهایی که و‌ اقعاً مهم نیستند، موجب نگرانی من می­شوند. 90/0 90/0 80/0 925/0
15 بی­دلیل دچار تپش قلب می­شوم. 80/0 80/0 80/0 926/0
16 احساس ناامیدی می­کنم. 80/0 80/0 00/1 924/0
17 نگرانم، انگار که قرار است اتفاق هولناکی رخ دهد. 90/0 80/0 80/0 924/0
18 احساس غمگینی می­کنم. 00/1 00/1 80/0 924/0
19 احساس بی­قراری می­کنم گویی باید مدام در حرکت باشم. 90/0 90/0 60/0 927/0
20 خواب­هایی می­بینم که مرا آشفته می­کند. 00/1 90/0 80/0 928/0

*CVI 1: سنجش شاخص روایی محتوایی بر اساس واضح بودن سؤالات
**CVI 2: سنجش شاخص روایی محتوایی بر اساس مرتبط بودن سؤالات

 
بر اساس نتایج جدول 4، از آن جایی که حداقل مقدار CVR قابل قبول برای این پرسش­نامه ۶۲/۰ می‌باشد [16]، سؤالات ۱۵ و‌ ۲۴ موفق به کسب نمره قابل قبول نشدند و‌ حذف یا اصلاح آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد و‌ هم­چنین بر اساس حداقل مقدار CVI قابل قبول که ۷۹/۰ می‌باشد CVI 2 و‌ CVI 1 سؤالات ۵، ۱۳ و‌ ۱۴ کمتر از حد قابل قبول شاخص روایی محتوایی هستند که نیاز به اصلاح یا ویرایش دارند. از آن­جایی که سؤالات مقیاس فضای خانوادگی و وضعیت زندگی، دو حالتی (بلی، خیر) بودند، در نتیجه جهت تعیین پایایی درونی پرسش­نامه از ضریب پایایی Kuder-Richardson استفاده شد. پس از تجزیه و‌ تحلیل اطلاعات، این ضریب برای مقیاس شماره دو 87/۰ به دست آمد و‌ از آن­جایی که ضریب به دست آمده بالاتر از 7/۰ می‌باشد [22]، می‌توان گفت این مقیاس از پایایی درونی خوبی برخوردار است.
 
جدول 4- نسبت روایی محتوایی و‌ شاخص روایی محتوایی سؤالات مقیاس فضای خانوادگی و وضعیت زندگی در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی بزرگ ایران در سال 1400 (8440=n)
ردیف سؤالات CVI 1* CVI 2** CVR
1 آیا سابقه تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان را دارید؟ 90/0 90/0 00/1
2 آیا سابقه کسب مقام در المپیادهای علمی، ورزشی و فرهنگی کشوری و بین­المللی دارید؟ 00/1 00/1 00/1
3 تا چه حد به رشته تحصیلی­تان علاقه دارید؟ 00/1 00/1 00/1
4 به آینده­ شغلی رشته تحصیلی خود چقدر امیدوارید؟ 90/0 90/0 80/0
5 فضای خانوادگی شما چگونه است؟ 70/0 70/0 00/1
6 آیا تاکنون شکست عشقی داشته‌اید؟ 90/0 00/1 80/0
7 آیا تاکنون به روان­پزشک مراجعه کرده‌اید؟ 00/1 90/0 00/1
8 آیا در حال حاضر تحت درمان روان­پزشک (دارودرمانی) هستید؟ 90/0 90/0 80/0
9 آیا تاکنون به خودکشی فکر کرده‌اید؟ 90/0 90/0 00/1
10 آیا تاکنون اقدام به خودکشی کرده‌اید؟ 00/1 00/1 80/0
11 آیا در حال حاضر خانواده شما از گرفتاری و مشکلات اقتصادی رنج می­برند؟ 00/1 00/1 80/0
12 آیا معلولیت و یا بیماری خاصی دارید؟ 80/0 00/1 80/0
13 نگرانی شما از ابتلاء اعضای خانواده­تان به بیماری کرونا چقدر است؟ 70/0 70/0 80/0
14 نگرانی شما از ابتلاء خودتان به بیماری کرونا چقدر است؟ 70/0 70/0 80/0
15 در صورت برگزاری کلاس­های حضوری، تا چه حد نگران مبتلا شدن به کرونا هستید؟ 80/0 80/0 60/0
16 در صورتی که دانشجوی خوابگاهی هستید، تا چه حد نگران مبتلا شدن به کرونا در خوابگاه هستید؟ 90/0 90/0 80/0
17 در این روزها و با تصور این شرایط کرونایی، تا چه حد احساس وحشت و هراس می­کنید؟ 90/0 90/0 80/0
18 آیا شما به بیماری کرونا مبتلا شده‌اید؟ 00/1 00/1 80/0
19 آیا در خانواده شما کسی به بیماری کرونا مبتلا شده است؟ 00/1 00/1 80/0
20 آیا کسی از اعضای خانواده شما بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده است؟ 90/0 90/0 00/1
21 در ایام قرنطینه خانگی، اگر اوقات فراغتی داشتید بیشتر صرف چه اموری می­کردید؟ 90/0 00/1 80/0
22 در 12 ماه گذشته حدوداً چند بار سیگار مصرف کرده‌اید؟ 00/1 90/0 80/0
23 در 12 ماه گذشته حدوداً چند بار قلیان مصرف کرده‌اید؟ 90/0 00/1 00/1
24 تا چه حد به سؤالات با دقت و صادقانه پاسخ داده‌اید؟ 80/0 80/0 60/0

*CVI 1: سنجش شاخص روایی محتوایی بر اساس واضح بودن سؤالات
**CVI 2: سنجش شاخص روایی محتوایی بر اساس مرتبط بودن سؤالات
 
بحث
در این مطالعه در بررسی روایی محتوایی پرسش­نامه، جهت اطمینان از ضروری بودن سؤالات مقیاس مورد نظر از نسبت روایی محتوایی برای هر سؤال استفاده شد و‌ هم­چنین برای اطمینان از این که سؤالات به بهترین روش از منظر واضح بودن و‌ مرتبط بودن سؤالات طراحی شده‌اند از شاخص روایی محتوایی استفاده شد [23]. بر اساس مطالعه Taherdoost، روایی محتوایی شامل ارزیابی یک ابزار نظرسنجی جدید به منظور اطمینان از آن است که تمام موارد ضروری را پوشش داده باشد و‌ موارد نامطلوب هم حذف شده باشند [24].
در مطالعه حاضر سؤالات پرسش­نامه از نظر ضروری بودن، واضح بودن و مرتبط بودن بررسی شده­اند و هم­چنین در بررسی پایایی درونی سؤالات، نمرات قابل قبولی کسب کرده‌اند و لازم است تعدادی از سؤالات که نمره پایینی داشتند مورد بازبینی قرار بگیرند که با مطالعه  Thomو‌ همکاران همخوانی دارد و طبق نتایج آن، همه مقیاس‌های غربالگری دارای محدودیت‌هایی در پتانسیل خود برای شناسایی افراد در معرض خطر هستند و‌ عموماً با مقایسه با سایر ابزار‌ها و ارزیابی‌های خطر، اعتبارسنجی می‌شوند [25].
مطالعه حاضر تنها به بررسی روایی محتوایی و پایایی سؤالات پرسش­نامه پرداخته است و‌ نشان داد که این پرسش‌نامه از روایی و‌ پایایی مناسبی برخوردار است، اما Choi و‌ همکاران در مطالعه خود به بررسی روایی هم‌زمان بر اساس همبستگی با سایر شاخص‌های خودگزارش‌ شده خودکشی پرداخته بودند و‌ نشان دادند پرسش­نامه SSQ-OR (Suicide screening questionnaire-observer rating) ویژگی‌های روان­سنجی درستی را نشان می‌دهد و‌ می‌تواند به عنوان مکمل مقیاس خودگزارشی در غربالگری جامع خودکشی استفاده شود [26].
Eskin و همکاران نیز در مطالعه خود نسخه­ای از پرسش‌نامه Kessler را به زبان ترکی ترجمه کرده و برای سنجش روایی به کارشناسان ارائه دادند و نمره­ به­دست آمده از این مقیاس در محدوده 45-9 بوده و مقدار آلفای کرونباخ آن 91/0 محاسبه شد و به این نتیجه رسیدند که پرسش­نامه ترکی 10-Kessler ابزاری معتبر و قابل اعتماد در تعیین سطح پریشانی افراد است [27]. هم­چنین بر اساس نتایج مطالعه Easton و همکاران، نسخه ترجمه شده پرسش‌نامه Kessler شش سؤالی به زبان عربی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و محققین می‌توانند در غربالگری علائم روان‌شناختی در جمعیت­های عرب زبان از آن استفاده کنند [28].
در مطالعه حاضر پرسش­نامه مورد استفاده به بررسی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان پرداخته است و بازه زمانی دوره کرونا را شامل شد و بر اساس نتایج مطالعه Akbari Zardkhaneh و همکاران نسخه 10 سؤالی Kessler اختلال روان­شناختی خاصی را هدف قرار نمی‌دهد و در مجموع سطح اضطراب و افسردگی را طی چند هفته اخیر مشخص می‌کند [16].
نتایج حاصل از بررسی جدول 3 در مطالعه حاضر، نشان می‌دهد که سؤالات ۵، ۶ و‌ ۱۹ موفق به کسب نمره قابل قبول CVR نشدند و‌ از نظر متخصصین این رویداد‌ها نمی‌تواند در بروز خودکشی تأثیرگذار باشد و‌‌ باید این سؤالات از پرسش‌نامه حذف و‌ یا جایگزین گردند. در بررسی شاخص روایی محتوایی از نظر و‌اضح بودن عبارت «احساس می‌کنم فرد بی‌ارزشی هستم» از نظر متخصصین کمترین نمره را دریافت کرده است و‌ بهتر است با عبارت «در انجام کار‌ها احساس ناتوانی می‌کنم» جایگزین شود.
نتایج جدول 4 نیز نشان می‌دهد که سؤالات ۱۵ و‌ ۲۴ موفق به کسب نمره قابل قبول CVR نشدند و‌ از نظر متخصصین برگزاری کلاس‌ها در شرایطی که شیوع بیماری کرونا رو به افزایش باشد مستلزم تدابیر ویژه‌ای است که این موضوع در سؤالات ۱۳ و‌ ۱۴ پوشش داده شده است و نمی‌تواند دلیل قطعی برای اقدام به خودکشی افراد باشد که حذف این سؤالات الزامی ‌می‌باشد. سؤالات ۵، ۱۳ و‌ ۱۴ نیز از نظر شاخص CVI 1 و‌ CVI 2 نمره کمتر از حد قابل قبول دریافت کردند که حذف یا اصلاح آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. بر اساس مطالعات Hyrkäs و‌ همکاران، مقدار قابل قبول CVI، ۷۹/۰ می‌باشد [29].
سؤال ۵ در مورد فضای خانوادگی افراد پرسیده شده است که از منظر واضح بودن و‌ مرتبط بودن ابهام برانگیز است و‌ از نظر متخصصین بهتر است این سؤال به سؤال «نوع روابط بین اعضای خانواده چگونه است؟» تغییر یابد تا خواننده سؤال بهتر متوجه منظور طراح پرسش­نامه شود.
سؤالات ۱۳، ۱۴ و‌ ۱۵ در مورد ابتلاء افراد به کرونا پرسیده شده است که بهتر است به جای ازدیاد سؤالات مفاهیم اصلی سؤالات در یک سؤال گنجانده شود که این کار باعث کاهش سؤالات شده و‌ از ایجاد خستگی برای پاسخ‌دهندگان جلوگیری می‌کند.
سؤال ۲۴ که در مورد صداقت در پاسخ دادن به سؤالات پرسیده شده است، صاحب‌نظران می‌گویند که اگر در ابتدا افراد شرکت ‌کننده، در مورد اهمیت موضوع خودکشی در جامعه و‌ اهمیت پاسخ آن‌ها در حل مسأله خودکشی توجیه شوند قطعاً به طور صادقانه به سؤالات پاسخ می‌دهند و‌ نکته‌ای دیگر این که پرسش­نامه مورد نظر در مورد سلامت روان و‌ افکار خودکشی و‌ اقدام به آن طراحی شده است و وجود این سؤال در تجزیه و تحلیل نتایج تأثیر کمی دارد و‌ می‌توان این سؤال را با سؤال «چند درصد به پاسخ‌های خود اطمینان دارید؟» جایگزین نمود.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ابزار که در محیط‌های پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پایایی درونی آن ابزار است که در این باره ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی پایایی درونی ابزار اندازه‌گیری شناخته شده است و‌ هنگامی که مقیاس مورد استفاده لیکرت باشد محاسبه آلفای کرونباخ ضرورت دارد [17، 30]. در این راستا بخش اول پرسش‌نامه که با مقیاس لیکرت طراحی و‌ ضریب آلفای کرونباخ برای آن محاسبه شده است دارای پایایی درونی خوبی است، زیرا ضریب آلفای کرونباخ آن ۹۳/۰ به دست آمده است که با نتایج مطالعهBagiyan Koulemarz  و‌ همکاران تقریباً هم­خوانی دارد و آن‌ها مقدار آلفای کرونباخ را برای پرسش­نامه انگیزه اقدام به خودکشی ۹۴/۰ به دست آوردند [31]. Milkias و‌ همکاران نیز در بررسی پرسش نامه Kessler ۱۰ سؤالی مشخص کردند که این پرسش­نامه از پایایی درونی مناسبی با آلفای کرونباخ ۸۳/۰ برخوردار است [32]. در مقیاس سلامت روان دانشجویان ایرانی (Iranian mental health scale for students; ISMHS) که توسط Poursharifi و همکاران تهیه شده است مقدار آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس­ها در محدوده 93/0-59/0 گزارش شده است [33].
از محدودیت­های این ابزار می­توان به وجود بخش­هایی در آن اشاره کرد که دارای انسجام نظری مشخصی نبودند و از نظر ویژگی‌های روان­سنجی ابهام آمیز بودند. از دیگر مشکلات پرسش­نامه غربالگری سلامت روان دانشجویی، عدم اتحاد رویه برای محاسبه­ نمرات خرده­مقیاس­های آن بود. از آن­جایی که طیف پاسخ­دهی در نظر گرفته شده برای افراد در بین خرده‌مقیاس­ها یکسان نبود، لذا محاسبه نمره­ خرده­مقیاس­ها از شیوه­ معمول جمع­ ساده نمرات آیتم­ها تبعیت نمی­کرد و بسیاری از کارشناسان مراکز مشاوره و پژوهش­گران را در استخراج اطلاعات دچار مشکل می­کرد. از همه مهم­تر این که در این ابزار توجهی به جنبه­های غیربیماری­شناختی و روان‌شناسی مثبت­گرای سلامت روان نشده بود که توصیه می‌شود در مطالعات بعدی، بازبینی بسیار دقیق در طرح سؤالات پرسش­نامه از حیث محاسبه نمره خرده مقیاس‌ها و جنبه‌های غیر بیماری شناختی صورت بگیرد تا کارشناسان به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نیاز را استخراج کنند. یکی دیگر از محدودیت‌های این پرسش‌نامه طولانی بودن و‌ عدم تعمیم‌پذیری نتایج آن به سایر گروه‌های سنی می‌باشد که پیشنهاد می‌شود در مطالعات بعدی پرسش­نامه کوتاه‌تر و با محتوای سؤالات بهتر طراحی شود و از طرح سؤالات اضافی خودداری شود. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده Nock و‌ همکارش و‌ هم­چنین مطالعات Turecki ، هنگام طراحی ابزاری برای پیش‌بینی رفتار خودکشی، در نظر گرفتن عواملی مانند تفاوت‌های فردی، عوامل اجتماعی، عوامل شناختی، رویداد‌های منفی زندگی و‌ اختلالات روانی و‌ جسمی مهم می‌باشد [35-34]. محدودیت دیگر این مطالعه این است که ممکن است پرسش­نامه در دوران کرونا طراحی شده باشد و از سؤالات در مورد ابتلاء به کرونا استفاده شده است که شاید برای زمان‌های دیگر قابلیت استفاده چندانی نداشته باشد و‌ توصیه می‌شود در مطالعات بعدی این سؤالات از پرسش­نامه حذف شوند. محدودیت دیگر این مطالعه این است که مطالعه حاضر در یک سال و در یک دانشگاه انجام شده است که پیشنهاد می‌شود مطالعات بعدی در دانشگاه­های بیشتری انجام شده و هم­چنین بازه زمانی طولانی­تری را پوشش دهد.
نتیجه‌گیری
در مطالعه حاضر به بررسی روایی محتوایی و‌ پایایی درونی پرسش­نامه سلامت روان مورد استفاده در تعیین افکار خودکشی و‌ اقدام به آن در دانشجویان پرداخته شد و‌ به این نتیجه رسیدیم که این پرسش­نامه روایی محتوایی و‌ پایایی درونی نسبتاً خوبی دارد، ولی تغییر و‌ جایگزینی برخی از سؤالات که CVR و CVI مطلوبی نداشتند می­تواند در جلوگیری از ریزش داده­ها و کاهش تعداد سؤالات پاسخ داده نشده مؤثر باشد. توصیه می‌شود جهت داشتن پرسش‌نامه‌ای با روایی و پایایی بالا در طراحی سؤالات، به بعد زمان و مکان تکمیل پرسش­نامه توجه کافی شود تا ما را در رسیدن به نتایج دقیق یاری کند.
تشکر و‌ قدردانی
این مقاله حاصل طرح تحقیقاتی مصوب در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می­باشد. از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و دانشجویان دانشگاه صنعتی بزرگ ایران که در جمع­آوری داده­ها و تجزیه و تحلیل آن­ها ما را همراهی کردند، نهایت تشکر و قدردانی به عمل می‌آید.            
 


References
 
[1] World Health Organization. Preventing Suicide: a Global Imperative. World Health Organization: Geneva, Switzerland. 2014.
[2] Nabardi M, Vazirinejad R, Ahmadinia H, Rahmani A, Rezaeian M. A Survey on the Frequency of Suicide News Published in Newspapers and National News Agencies in Iran in the Year of 2018 and Its Concordance with the Suicide News Publishing Guideline in the Media. J  suicide prev 2021; 3(1): 833-68. [Farsi]
[3] Yavari P, Ahmadi A, Ardalan A, Eskandari zadeh A, Esmaeil nasab N, Osuli M, et al. Epidemiology reference of common diseases of Iran. second ed, Rasht, Gap.2014: 209-16. [Farsi]
[4] Zarei M. The relationship between resilience and suicidal thoughts in university students in Tehran. New Idea of Psych Quarterly 2021; 9(13): 1-7. [Farsi]
[5] Bakhtar M, Rezaeian M. The prevalence of suicide thoughts and attempted suicide plus their risk factors among Iranian students: a systematic review study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(11): 1061-76. [Farsi]
[6] Moradi MR, Salimi Bajestani H, Farahbakhsh K, Askari M, Borjali A. Extracting a psychological model for the formation of suicidal ideation as social harm in students of University: A grounded theory study. Social Psych Res 2022; 11(44): 23-46. [Farsi]
[7] Sharaf Heydar P,  Parvaneh E,  Naderi Q,  Karimi P. The relationship between quality of life, spirituality and resilience with suicidal thoughts in students. Babol Univ Med Sci, Islam and Health mag 2016; 2(2): 92-4. [Farsi]
[8] Asfaw H, Yigzaw N, Yohannis Z, Fekadu G, Alemayehu Y. Prevalence and associated factors of suicidal ideation and attempt among undergraduate medical students of Haramaya University, Ethiopia. A cross sectional study. Plos One 2020; 15(8): e0236398.
[9] Sivertsen B, Hysing M, Knapstad M, Harvey AG, Reneflot A, Lønning KJ, et al. Suicide attempts and non-suicidal self-harm among university students: prevalence study. B J Psych Open 2019; 5(2).
[10] Johnson GR, Krug EG, Potter LB. Suicide among adolescents and young adults: A crossnational comparison of 34 countries. Sui Life-Threat Behav 2000; 30(1): 74 -82.
[11] Kessler RC, Andrews G, Colpe LJ, Hiripi E, Mroczek DK, Normand SL, et al. Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psych Medicine 2002; 32(6): 959-76.
[12] Bessaha ML. Factor structure of the Kessler psychological distress scale (K6) among emerging adults. Res on Social Work Prac 2017; 27(5): 616-24.
[13] Hoare E, Milton K, Foster C, Allender S. Depression, psychological distress and Internet use among community-based Australian adolescents: a cross-sectional study. BMC pub health 2017; 17: 1-10.
[14] Song Z, Uy MA, Zhang S, Shi K. Daily job search and psychological distress: Evidence from China. Hum Relations 2009; 62(8): 1171-97.
[15] Inoue A, Kawakami N, Tsuno K, Tomioka K, Nakanishi M. Organizational justice and psychological distress among permanent and non-permanent employees in Japan: a prospective cohort study. International J Behav Medicine 2013; 20: 265-76.
[16] Akbari Zardkhaneh S, Poursharifi H, Rajabi M, Yaghoubi H. Mental health of Iranian college students in a nationally representative sample of over 74,500 individuals: Scale development and standardization. J College Stu Psychotherapy 2023; 37(2): 106-26. [Farsi]
[17] Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
[18] Hamid Poursharifi, Saeed Akbari Zardkhaneh, Hamid Yaghubi, Hamid Peyravi, Hamid Reza Hassan Abadi, Hassan Hamid Pour, et al. Psychometric properties of Iranian Mental Health Scale for students. J Applied Psych Res 2012; 3(3): 61-84. [Farsi]
[19] Andrews G, Slade T. Interpreting scores on the Kessler psychological distress scale (K10). Austr and New Zea j Pub Health 2001; 25(6): 494-7.
[20] Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psych 1975; 28(4): 563-75.
[21] Amarpishro. statistics-training: cronbachs-alpha; 2018. Available from: https://amarpishro.com/ statistics-training/ cronbachs -alpha. (Last accessed: February 2020)
[22] Ferguson GA. A note on the Kuder-Richardson formula. Educat and Psych Measurement 1951; 11(4-1): 612-5.
[23] Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
[24] Taherdoost H. Validity and reliability of the research instrument; how to test the validation of a questionnaire/survey in a research. International J Acad Res in Management (IJARM) 2016; 5(3): 28-36.
[25] Thom R, Hogan C, Hazen E. Suicide risk screening in the hospital setting: a review of brief validated tools. Psychosomatics 2020; 61(1): 1-7.
[26] Choi Y-H, Yook V, Yang K, Cho Y, Lee DH, Lee HJ, et al. Development and validation study of the suicide screening questionnaire-observer rating (SSQ-OR). Front in Psychiatry 2022; 13: 945051.
[27] Eskin SG, Kırag N, Gözüm S. Comparative Turkish Adaptation of The Kessler Psychological Distress Scale in Cancer Caregivers: A Validity And Reliability Study. Electronic Turkish Stu 2021; 16(4): 1221-33.
[28] Easton SD, Safadi NS, Wang Y, Hasson RG. The Kessler psychological distress scale: translation and validation of an Arabic version. Health and Quality of Life Outcomes 2017; 15: 1-7.
[29] Hyrkäs K, Appelqvist-Schmidlechner K, Oksa L. Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International J Nursing Studies 2003; 40(6): 619-25.
[30] Zinbarg RE, Revelle W, Yovel I, Li W. Cronbach’s α, Revelle’s β, and McDonald’s ω H: Their relations with each other and two alternative conceptualizations of reliability. Psychometrika 2005; 70: 123-33.
[31] Bagiyan Koulemarz MJ, Karami J, Momeni K, Elahi A. Measuring psychometric properties of the inventory of motivations for suicide attempts (IMSA). Quarterly J Health Psych 2019; 7(28): 83-112. [Farsi]
[32] Milkias B, Ametaj A, Alemayehu M, Girma E, Yared M, Kim HH, et al. Psychometric properties and factor structure of the Kessler-10 among Ethiopian adults. J Affective Disor 2022; 303: 180-6.
[33] Poursharifi H, Akbari-Zardkhaneh S, Yagubi H, Peyravi H, Hassan-Abadi H, HamidPour H. The standardization of Iranian mental health scale (ISMHS) for students: Preliminary study. J Appl Psych 2012; 3(3): 61-84. [Farsi]
[34] Nock M, OConnor R. The psychology of suicidal behavior. Lancet Psych 2014; 1: 73-85.
[35] Turecki G. The molecular bases of the suicidal brain. Nature Rev Neurosci 2014; 15(12): 802-16.


Examining the Validity and Reliability of the Students’ Mental and Social Health Questionnaire in Determining Suicidal Thoughts and Suicide Attempts in the Students of an Iranian University of Technology in 2021: A Descriptive Study

Hamidreza Naimabadi[7], Hamid Yaghubi[8], Masoud Zafar[9], Reza Vazirinejad[10], Hassan Ahmadinia[11], Mohsen Rezaeian[12]

Received: 02/09/23      Sent for Revision: 09/1023      Received Revised Manuscript: 13/01/24     Accepted: 17/01/24

Background and Objectives: The development of the mental health scale among students requires the use of efficient screening tools that are compatible with the society's culture. Since every evaluation tool such as a questionnaire must have adequate validity and reliability, the present study was conducted with the aim of determining the validity and reliability of the questionnaire used to determine suicidal thoughts and actions among the students of an Iranian university of technology in 2021.
Materials and Methods: This descriptive study was conducted in 2021 on 8440 students of an Iranian university of technology. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, whose content validity was checked using the content validity ratio (CVR) and the content validity index (CVI). The internal reliability of the questionnaire was checked by Cronbach's alpha and Kuder-Richardson method.
Results: Since 10 experts checked the questions, the acceptable CVR for this questionnaire was 0.62, and 39 questions were within the acceptable range. In examining the CVI of the questions, 40 questions had an acceptable CVI (higher than 0.79). Cronbach's alpha and kuder-Richardson's coefficients in measuring the internal reliability of this questionnaire were calculated as 0.93 and 0.87, respectively, indicating that this questionnaire has good reliability.
Conclusion: Based on the results of the current study, the students’ mental and social health questionnaire has relatively appropriate validity and reliability, but it seems necessary to change and replace some questions that did not have favorable content validity ratio and content validity index.
Key words: Validity, Reliability, Suicide, Students, Suicidal thoughts
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1401.188).
How to cite this article: Naimabadi Hamidreza, Yaghubi Hamid, Zafar Masoud, Vazirinejad Reza, Ahmadinia Hassan, Rezaeian Mohsen. Examining the Validity and Reliability of the Students’s Mental and Social Health Questionnaire in Determining Suicidal Thoughts and Suicide Attempts in the Students of an Iranian University of Technology in 2021: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 22 (12): 1315-34. [Farsi]
 
[1]- دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[2]- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران
[3]- دانشجوی دکتری تخصصی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
[4]- استاد گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[5]- استادیار گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمارزیستی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[6]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران،
کد پستی: 7718175911

  تلفن: 31315243-034، دورنگار: 31315243-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk
[7]- MSc Student in Epidemiology, Faculty of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[8]- Dept. of Psychology, Humanities Faculty, Shahed University, Tehran, Iran
[9]- Ph.D. Student of Social Work, department of social work, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
[10]- Prof., Dept. of Social Medicine, Social Determinants of Health Center, Faculty of Medicine, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[11]- Assistant Prof., Dept. of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Occupational Environment Research Center, Rafsanjan UniversiExamining the Validity and Reliability of the Students’ Mental and Social Health Questionnaire in Determining Suicidal Thoughts and Suicide Attempts in the Students of an Iranian University of Technology in 2021: A Descriptive Study

Hamidreza Naimabadi[1], Hamid Yaghubi[2], Masoud Zafar[3], Reza Vazirinejad[4], Hassan Ahmadinia[5], Mohsen Rezaeian[6]

Received: 02/09/23      Sent for Revision: 09/1023      Received Revised Manuscript: 13/01/24     Accepted: 17/01/24

Background and Objectives: The development of the mental health scale among students requires the use of efficient screening tools that are compatible with the society's culture. Since every evaluation tool such as a questionnaire must have adequate validity and reliability, the present study was conducted with the aim of determining the validity and reliability of the questionnaire used to determine suicidal thoughts and actions among the students of an Iranian university of technology in 2021.
Materials and Methods: This descriptive study was conducted in 2021 on 8440 students of an Iranian university of technology. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, whose content validity was checked using the content validity ratio (CVR) and the content validity index (CVI). The internal reliability of the questionnaire was checked by Cronbach's alpha and Kuder-Richardson method.
Results: Since 10 experts checked the questions, the acceptable CVR for this questionnaire was 0.62, and 39 questions were within the acceptable range. In examining the CVI of the questions, 40 questions had an acceptable CVI (higher than 0.79). Cronbach's alpha and kuder-Richardson's coefficients in measuring the internal reliability of this questionnaire were calculated as 0.93 and 0.87, respectively, indicating that this questionnaire has good reliability.
Conclusion: Based on the results of the current study, the students’ mental and social health questionnaire has relatively appropriate validity and reliability, but it seems necessary to change and replace some questions that did not have favorable content validity ratio and content validity index.
Key words: Validity, Reliability, Suicide, Students, Suicidal thoughts
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1401.188).
How to cite this article: Naimabadi Hamidreza, Yaghubi Hamid, Zafar Masoud, Vazirinejad Reza, Ahmadinia Hassan, Rezaeian Mohsen. Examining the Validity and Reliability of the Students’s Mental and Social Health Questionnaire in Determining Suicidal Thoughts and Suicide Attempts in the Students of an Iranian University of Technology in 2021: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 22 (12): 1315-34. [Farsi]
 
[1]- MSc Student in Epidemiology, Faculty of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[2]- Dept. of Psychology, Humanities Faculty, Shahed University, Tehran, Iran
[3]- Ph.D. Student of Social Work, department of social work, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
[4]- Prof., Dept. of Social Medicine, Social Determinants of Health Center, Faculty of Medicine, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[5]- Assistant Prof., Dept. of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Occupational Environment Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[6]- Prof., Dept. of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Occupational Environment Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, Postal Code: 7718175911, ORCID: 000-0003-3070-0166
   (Corresponding Author) Tel: (034) 31315243, Fax: (034) 31315243, E-mail: moeygmr2@yahoo.co.uk
ty of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[12]- Prof., Dept. of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Occupational Environment Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, Postal Code: 7718175911, ORCID: 000-0003-3070-0166
   (Corresponding Author) Tel: (034) 31315243, Fax: (034) 31315243, E-mail: moeygmr2@yahoo.co.uk
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1402/6/9 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1402/11/15

فهرست منابع
1. World Health Organization. Preventing Suicide: a Global Imperative. World Health Organization: Geneva, Switzerland. 2014.
2. Nabardi M, Vazirinejad R, Ahmadinia H, Rahmani A, Rezaeian M. A Survey on the Frequency of Suicide News Published in Newspapers and National News Agencies in Iran in the Year of 2018 and Its Concordance with the Suicide News Publishing Guideline in the Media. J suicide prev 2021; 3(1): 833-68. [Farsi]
3. Yavari P, Ahmadi A, Ardalan A, Eskandari zadeh A, Esmaeil nasab N, Osuli M, et al. Epidemiology reference of common diseases of Iran. second ed, Rasht, Gap.2014: 209-16. [Farsi]
4. Zarei M. The relationship between resilience and suicidal thoughts in university students in Tehran. New Idea of Psych Quarterly 2021; 9(13): 1-7. [Farsi]
5. Bakhtar M, Rezaeian M. The prevalence of suicide thoughts and attempted suicide plus their risk factors among Iranian students: a systematic review study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(11): 1061-76. [Farsi]
6. Moradi MR, Salimi Bajestani H, Farahbakhsh K, Askari M, Borjali A. Extracting a psychological model for the formation of suicidal ideation as social harm in students of University: A grounded theory study. Social Psych Res 2022; 11(44): 23-46. [Farsi]
7. Sharaf Heydar P, Parvaneh E, Naderi Q, Karimi P. The relationship between quality of life, spirituality and resilience with suicidal thoughts in students. Babol Univ Med Sci, Islam and Health mag 2016; 2(2): 92-4. [Farsi]
8. Asfaw H, Yigzaw N, Yohannis Z, Fekadu G, Alemayehu Y. Prevalence and associated factors of suicidal ideation and attempt among undergraduate medical students of Haramaya University, Ethiopia. A cross sectional study. Plos One 2020; 15(8): e0236398.
9. Sivertsen B, Hysing M, Knapstad M, Harvey AG, Reneflot A, Lønning KJ, et al. Suicide attempts and non-suicidal self-harm among university students: prevalence study. B J Psych Open 2019; 5(2).
10. Johnson GR, Krug EG, Potter LB. Suicide among adolescents and young adults: A crossnational comparison of 34 countries. Sui Life-Threat Behav 2000; 30(1): 74 -82.
11. Kessler RC, Andrews G, Colpe LJ, Hiripi E, Mroczek DK, Normand SL, et al. Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psych Medicine 2002; 32(6): 959-76.
12. Bessaha ML. Factor structure of the Kessler psychological distress scale (K6) among emerging adults. Res on Social Work Prac 2017; 27(5): 616-24.
13. Hoare E, Milton K, Foster C, Allender S. Depression, psychological distress and Internet use among community-based Australian adolescents: a cross-sectional study. BMC pub health 2017; 17: 1-10.
14. Song Z, Uy MA, Zhang S, Shi K. Daily job search and psychological distress: Evidence from China. Hum Relations 2009; 62(8): 1171-97.
15. Inoue A, Kawakami N, Tsuno K, Tomioka K, Nakanishi M. Organizational justice and psychological distress among permanent and non-permanent employees in Japan: a prospective cohort study. International J Behav Medicine 2013; 20: 265-76.
16. Akbari Zardkhaneh S, Poursharifi H, Rajabi M, Yaghoubi H. Mental health of Iranian college students in a nationally representative sample of over 74,500 individuals: Scale development and standardization. J College Stu Psychotherapy 2023; 37(2): 106-26. [Farsi]
17. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
18. Hamid Poursharifi, Saeed Akbari Zardkhaneh, Hamid Yaghubi, Hamid Peyravi, Hamid Reza Hassan Abadi, Hassan Hamid Pour, et al. Psychometric properties of Iranian Mental Health Scale for students. J Applied Psych Res 2012; 3(3): 61-84. [Farsi]
19. Andrews G, Slade T. Interpreting scores on the Kessler psychological distress scale (K10). Austr and New Zea j Pub Health 2001; 25(6): 494-7.
20. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psych 1975; 28(4): 563-75.
21. Amarpishro. statistics-training: cronbachs-alpha; 2018. Available from: https://amarpishro.com/ statistics-training/ cronbachs -alpha. (Last accessed: February 2020)
22. Ferguson GA. A note on the Kuder-Richardson formula. Educat and Psych Measurement 1951; 11(4-1): 612-5.
23. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
24. Taherdoost H. Validity and reliability of the research instrument; how to test the validation of a questionnaire/survey in a research. International J Acad Res in Management (IJARM) 2016; 5(3): 28-36.
25. Thom R, Hogan C, Hazen E. Suicide risk screening in the hospital setting: a review of brief validated tools. Psychosomatics 2020; 61(1): 1-7.
26. Choi Y-H, Yook V, Yang K, Cho Y, Lee DH, Lee HJ, et al. Development and validation study of the suicide screening questionnaire-observer rating (SSQ-OR). Front in Psychiatry 2022; 13: 945051.
27. Eskin SG, Kırag N, Gözüm S. Comparative Turkish Adaptation of The Kessler Psychological Distress Scale in Cancer Caregivers: A Validity And Reliability Study. Electronic Turkish Stu 2021; 16(4): 1221-33.
28. Easton SD, Safadi NS, Wang Y, Hasson RG. The Kessler psychological distress scale: translation and validation of an Arabic version. Health and Quality of Life Outcomes 2017; 15: 1-7.
29. Hyrkäs K, Appelqvist-Schmidlechner K, Oksa L. Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International J Nursing Studies 2003; 40(6): 619-25.
30. Zinbarg RE, Revelle W, Yovel I, Li W. Cronbach’s α, Revelle’s β, and McDonald’s ω H: Their relations with each other and two alternative conceptualizations of reliability. Psychometrika 2005; 70: 123-33.
31. Bagiyan Koulemarz MJ, Karami J, Momeni K, Elahi A. Measuring psychometric properties of the inventory of motivations for suicide attempts (IMSA). Quarterly J Health Psych 2019; 7(28): 83-112. [Farsi]
32. Milkias B, Ametaj A, Alemayehu M, Girma E, Yared M, Kim HH, et al. Psychometric properties and factor structure of the Kessler-10 among Ethiopian adults. J Affective Disor 2022; 303: 180-6.
33. Poursharifi H, Akbari-Zardkhaneh S, Yagubi H, Peyravi H, Hassan-Abadi H, HamidPour H. The standardization of Iranian mental health scale (ISMHS) for students: Preliminary study. J Appl Psych 2012; 3(3): 61-84. [Farsi]
34. Nock M, OConnor R. The psychology of suicidal behavior. Lancet Psych 2014; 1: 73-85.
35. Turecki G. The molecular bases of the suicidal brain. Nature Rev Neurosci 2014; 15(12): 802-16.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb