جلسات | اهداف | محتوای جلسات | تکالیف خانگی |
اول | آشنایی با قوانین و کلیاتی از روش ACT | اجرای پیش آزمون، آشنایی اعضاء با یکدیگر و درمانگر، شرح قوانین گروه، اهداف و ساختار گروه، تعهدات درمانی، صحبتهای مقدماتی درباره ACT | تفکر در باب عناصر غیر قابل تغییر زندگی و یادداشت نتیجه احتمالی پذیرش و یا اجتناب از آن |
دوم | آشنایی با برخی از مفاهیم درمانی ACT از جمله تجربه اجتناب، آمیختگی و پذیرش روانی | سنجش مشکلات درمانجویان از نگاه ACT، استخراج تجربه اجتناب، آمیختگی و ارزشهای فرد. تهیه فهرستی از مزایا، معایب و شیوههای کنترل مشکلات | شناسایی موقعیتهای اجتنابی و اجازهدادن به رفت و آمد افکار منفی بدون اینکه با آنها مبارزه یا عمدا از آنها جلوگیری شود. |
سوم | اجرای فنون درمانی ACT مانند جداسازی شناختی، آگاهی روانی | بررسی تکالیف خانگی، تصریح ناکارآمدی، کنترل رویدادهای منفی با استفاده از استعارهها، آموزش جداسازی شناختی و استعاره قطار ذهنی، آگاهی روانی و خودتجسمی | آگاهی از اینجا و اکنون و علاقهمندی به جای فرار از آنچه که هم اکنون در جریان است. |
چهارم | آموزش فنون درمانی، آگاهی هیجانی، آگاهیخردمندانه | بررسی تکالیف خانگی، جدا کردن ارزیابیها از تجارب شخصی و اتخاذ موضع مشاهده افکار بدون قضاوت به طوری که به انعطافپذیری روانی و هیجانات مثبت منجر شود. تمرین ذهن آگاهی | تمرکز بر تمام حالات روانی، افکار و رفتار در لحظه بدون هیچگونه قضاوتی |
پنجم | آموزش فنون درمانی خود به عنوان زمینه و تمرین فنون ذهن آگاهی و آموزش علائم اضطرابی | بررسی تکالیف خانگی، ارتباط با زمان حال و در نظرگرفتن خود به عنوان زمینه و آموزش فنون ذهنآگاهی و تحمل علائماضطرابی به منظور پذیرش هیجانهای منفی. | تلاش در جهت کسب حس تعالییافته با استفاده از فنون آموزش دیده |
ششم | آموزش فنون درمانی ارزشهای شخصی و روشنسازی ارزشها و آموزش تنظیم هیجانها (استعاره اتوبوس) | بررسی تکالیف خانگی، شناسایی ارزشهای زندگی درمانجویان و سنجش ارزشها بر مبنای میزان اهمیت آنها. تهیه فهرستی از موانع پیش رو در تحقق ارزشها و ایجاد هیجانهای مثبت | شناسایی ارزشهای شخصی اصلی و طرحریزی اهداف بر اساس ارزشها |
هفتم | آموزش فنوندرمانی ارزشهای شخصی و عمل متعهدانه و افزایش کارآمدی بین فردی (استعاره صفحه شطرنج) | بررسی تکالیف خانگی، ارائه راهکارهای عملی در رفع موانع ضمن به کارگیری استعارهها و برنامهریزی برای تعهد نسبت به پیگیری ارزشها و ایجاد حسمعناداری در زندگی. | تلاش متعهدانه برای رسیدن به اهداف طرحریزی شده بر اساس فنون آموزش دیده |
هشتم | مرور و تمرین فنون درمانی آموزش داده شده با تأکید بر تنظیم هیجانها و حس معناداری در زندگی در دنیای واقعی | بررسی تکالیف خانگی، گزارشی از گامهای پیگیری ارزشها، درخواست از درمانجویان برای توضیح نتایج جلسات و اجرای فنون آموزشدیده در دنیای واقعی زندگی به منظور ایجاد حس معناداری و ایجاد هیجانهای مثبت، اجرای پس آزمون. | - |
متغیر | سطوح | گروه آزمایش (15 نفر) |
گروه کنترل (15 نفر) |
مقدار P |
تعداد (درصد) | تعداد (درصد) | |||
پایه تحصیلی | هفتم تا نهم | 5 (3/33) | 7 (6/46) | *621/0 |
دهم تا دوازدهم | 10 (6/66) | 8 (3/53) | ||
سن (سال) | 12 تا 14 سال تمام | 6 (40) | 8 (3/53) | *713/0 |
14 سال به بعد تا 16 سال تمام | 4 (6/26) | 2 (3/13) | ||
16 سال به بعد تا 18 سال تمام | 5 (3/33) | 5 (3/33) | ||
معدل | 20-18 | 9 (60) | 10 (6/66) | **883/0 |
9/17- 16 | 4 (6/26) | 5 (3/33) | ||
زیر 16 | 2 (3/13) | 0 | ||
سطح تحصیلات مادر | دیپلم | 8 (3/53) | 8 (3/53) | **853/0 |
لیسانس | 7 (66/46) | 2 (3/13) | ||
فوق لیسانس | 0 | 5 (3/33) 0 |
||
دکتری | 0 | |||
سطح تحصیلات پدر | دیپلم | 10 (6/66) | 8 (3/53) | **881/0 |
لیسانس | 5 (3/33) | 2 (3/13) | ||
فوق لیسانس | 0 0 |
4 (6/26) | ||
دکتری | 1 (6/6) |
متغیر | گروه | تعداد | مرحله | میانگین | انحراف معیار | چولگی (کجی) | کشیدگی |
نشخوار فکری | آزمایش | 15 | پیشآزمون | 86/37 | 17/17 | 091/1 | 572/0 |
15 | پسآزمون | 86/26 | 70/13 | 043/2 | 832/0 | ||
کنترل | 15 | پیشآزمون | 73/39 | 13/11 | 081/1 | 031/1 | |
15 | پسآزمون | 04/37 | 10/13 | 063/1 | 714/0 | ||
خودکارآمدی | آزمایش | 15 | پیشآزمون | 13/26 | 14/8 | 233/1 | 054/1 |
15 | پسآزمون | 53/38 | 45/9 | 612/1 | 642/0 | ||
کنترل | 15 | پیشآزمون | 80/30 | 85/10 | 887/0 | 612/1 | |
15 | پسآزمون | 63/31 | 26/9 | 734/1 | 024/1 | ||
سیستم فعالساز رفتاری | آزمایش | 15 | پیشآزمون | 25/10 | 56/2 | 041/2 | 685/0 |
15 | پسآزمون | 66/18 | 92/4 | 013/1 | 541/0 | ||
کنترل | 15 | پیشآزمون | 83/13 | 90/2 | 092/1 | 025/1 | |
15 | پسآزمون | 06/14 | 12/6 | 054/0 | 012/1 | ||
سیستم بازداری رفتاری | آزمایش | 15 | پیشآزمون | 40/15 | 22/5 | 073/0 | 394/1 |
15 | پسآزمون | 13/13 | 51/5 | 922/0 | 941/0 | ||
کنترل | 15 | پیشآزمون | 73/15 | 48/5 | 763/0 | 781/0 | |
15 | پسآزمون | 63/15 | 52/4 | 071/1 | 021/1 |
نام آزمون | مقدار | مقدار F | درجه آزادی فرضیه | درجه آزادی خطا | مقدار P | مجذور اتا |
اثر پیلایی | 759/0 | 262/55 | 2 | 25 | 001/0 > | 741/0 |
لامبدای ویلکز | 241/0 | 262/55 | 2 | 25 | 001/0 > | 741/0 |
اثر هتلینگ | 333/3 | 262/55 | 2 | 25 | 001/0 > | 741/0 |
بزرگترین ریشه روی | 251/3 | 262/55 | 2 | 25 | 001/0 > | 741/0 |
متغیر | منبع تغییرات |
مجموع مجذورات |
درجه آزادی | میانگین مجذورات |
مقدار F | مقدار P |
مجذور اتا |
خودکارآمدی | پیشآزمون | 3/2313 | 1 | 3/2313 | 79/104 | 001/0 > | 79/0 |
گروه | 72/961 | 1 | 72/961 | 56/43 | 001/0 > | 61/0 | |
خطا | 02/596 | 27 | 07/22 | ||||
کل | 35251 | ||||||
نشخوار فکری | پیشآزمون | 08/3533 | 1 | 08/3533 | 88/150 | 001/0 > | 84/0 |
گروه | 14/630 | 1 | 14/630 | 91/26 | 001/0 > | 49/0 | |
خطا | 24/632 | 27 | 41/23 | ||||
کل | 27698 | ||||||
سیستم فعالساز رفتاری | پیشآزمون | 56/99 | 1 | 56/99 | 10/5 | 031/0 | 15/0 |
گروه | 96/247 | 1 | 96/247 | 71/12 | 001/0> | 32/0 | |
خطا | 18/572 | 27 | 5/19 | ||||
کل | 2067 | ||||||
سیستم بازداری رفتار | پیشآزمون | 22/410 | 1 | 22/410 | 65/47 | 001/0 > | 63/0 |
گروه | 58/21 | 1 | 58/21 | 50/2 | 124/0 | 08/0 | |
خطا | 44/232 | 27 | 60/8 | ||||
کل | 16723 |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |