جلد 23، شماره 2 - ( 3-1403 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 133-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1401.079


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaee Zavare S A, Nasrolahi B. The Mediating Role of Resilience in the Relationship between Spiritual Intelligence and Anxiety Caused by Corona Crisis in Students and University Graduates: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (2) :119-133
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7237-fa.html
طاطبائی زواره سید امیرحسین، نصراللهی بیتا. نقش واسطه‌ای تاب‌آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (2) :119-133

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7237-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
متن کامل [PDF 906 kb]   (183 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (323 مشاهده)
متن کامل:   (225 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، اردیبهشت 1403، 133-119

نقش واسطه‌ای تاب‌آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی: یک مطالعه توصیفی
سید امیرحسین طباطبائی زواره[1]، بیتا نصراللهی[2]

دریافت مقاله: 22/09/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 03/11/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 26/02/1403 پذیرش مقاله: 30/02/1403



چکیده
زمینه و هدف: هوش معنوی می­تواند به افزایش تاب­آوری افراد در مواجهه با اضطراب ناشی از شیوع بیماری­های ویروسی از قبیل کووید-19 کمک کند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از ویروس کرونا به‌عنوان یک بحران جهانی آسیب­زا با میانجی­گری تاب­آوری انجام گردید.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از دسته مطالعات توصیفی به روش همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی ساکن شهر تهران در زمان اوج شیوع و همه­گیری سویه اومیکرون ویروس کرونا در سال 1401 بود که از این جامعه آماری، 442 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش­نامه هوش معنوی King (2008)، پرسش­نامه تاب­آوری Connor و Davidson (2003) و پرسش­نامه اضطراب بیماری کرونا Alipour و همکاران (1398) بود. داده­ها با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری تجزیه­ و تحلیل شد.
یافته­ها: مطابق یافته­های پژوهش حاضر اثر مستقیم هوش معنوی بر تاب­آوری (930/0=β، 001/0>P)، تاب­آوری بر اضطراب کرونا (528/0-=β، 020/0=P) و هم­چنین اثر غیرمستقیم هوش معنوی بر اضطراب کرونا با میانجی­گری متغیر تاب­آوری (491/0-=β، 021/0=P) در سطح معنی­داری 05/0 تأیید شد.
نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاضر نشان داد هوش معنوی از عوامل مرتبط با تاب­آوری و اضطراب کرونا است. بنابراین، پیشنهاد می­شود که از این مفهوم در جهت افزایش تاب­آوری افراد و مقابله با اضطراب ناشی از این ویروس و حتی سایر بیماری­های واگیردار که ممکن است در آینده مانند کووید-19 شیوع پیدا کرده و ایجاد اضطراب کنند، در کارگاه­های آموزشی و دستورالعمل­های روان­درمانی استفاده شود.
واژه­های کلیدی: هوش معنوی، تاب­آوری، اضطراب، کووید-19، دانشجویان

ارجاع: طباطبائی زواره س اح، نصراللهی ب. نقش واسطه¬ای تاب¬آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ-التحصیلان دانشگاهی: یک مطالعه توصیفی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 2، صفحات: 33-119.










 
مقدمه
از جمله پدیده‌هایی که باعث جلب ‌توجه مردم و دولت‌های کشورهای مختلف شده است و آنان را متوجه آسیب‌های گوناگونی کرده است، شیوع ویروس کرونا است (3-1). به‌طور کلی، گسترش بیماری‌های واگیردار می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود؛ بنابراین، اضطراب ناشی از این بیماری نیز موجب پیدایش مفهومی به نام اضطراب کرونا (Corona anxiety) گردید (4). اضطراب کرونا به‌عنوان وجود دل‌شوره و نگرانی و دلواپسی افراد در مورد ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن تعریف می‌‌‌‌شود (5) و به علت ابهام شناختی افراد در مورد این ویروس و ناشناخته بودن آن، شیوع زیادی دارد (6). مطالعات نشان داده است که اضطراب و ترس ناشی از کرونا با به میزان تابآوری افراد ارتباط دارد و افراد تاب‌آور به دلیل مهارت خود در کنترل شرایط دشوار و سازگاری با آن شرایط در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا به نحو بهتری عمل می‌کنند (7).
تاب‌آوری (Resilience) نوعی توانایی مقاومت در برابر مشکلات، چالش‌ها و تغییرات و یک ظرفیت مثبت برای سازگاری با استرس تعریف شده است (9-8). به‌عبارتی دیگر، تاب‌آوری به‌عنوان توانایی غلبه بر شرایط منفی یا مقابله مؤثر و سازگار در زمان رویارویی با سختی و مشکل و کمبود توصیف می‌شود که شخص را قادر به مقاومت و پیشرفت می‌کند و زمینه را برای رشد ظرفیت روانی وی از دل بحران‌ها فراهم می‌کند (10). از جمله متغیرهایی که بر تاب‌آوری اثرگذار است هوش معنوی (Spiritual intelligence) است (11). بر اساس نتایج مطالعات، هر چه بهره‌مندی فرد از معنویت و سلامت معنوی بیشتر باشد، انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری وی افزایش می‌یابد و به دنبال آن توانایی بیشتری برای مقابله با بحران‌ها و دشواری‌های زندگی پیدا می‌کند (12). از طرفی دیگر، افراد تاب‌آور در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا اضطراب کمتری از خود نشان دادند (7). بنابراین، می‌توان گفت افراد با هوش معنوی بالا به‌واسطه تاب‌آوری و استقامت روان‌شناختی خود در مواجهه با بحران شیوع بیماری‌های ویروسی از قبیل ویروس کرونا (کووید-19) عملکرد بهتری داشته و به اضطراب کمتری دچار می‌شوند (13).
هوش معنوی با اضطراب کرونا نیز ارتباط دارد (13). هوش معنوی نوعی رفتار حل مسئله و سازگاری است که زمینه را برای ایجاد بالاترین سطح رشد در زمینه‌های مختلف شناختی، اخلاقی، هیجانی و بین فردی انسان فراهم و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده‌های مختلف و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی هدایت می‌کند و به انسان توانایی پیدا کردن معنا و هدف در زندگی و به‌کارگیری ارزش‌های معنوی به‌منظور ارتقاء عملکرد روزانه و سلامت روانی و حتی جسمی می‌دهد (17-14). به طور کلی، مروری بر پیشینه پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد بین هوش معنوی و تاب‌آوری و اضطراب کرونا ارتباط وجود دارد (20-18).
جوامع مختلف در طی دوره‌های زمانی گوناگون همواره درگیر بیماری‌های واگیردار فراگیر و اضطراب ناشی از خطرات و مشکلات آن‌ها بوده‌اند و در آخرین مورد، ویروس کرونا با شیوع گسترده خود موجب ایجاد خسارت‌های زیاد و اضطراب گسترده‌ای در بین اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و به دنبال آن بروز مشکلاتی در فرآیند آموزش علمی و انجام فعالیت پژوهشی در کنار ترس از ابتلاء به این ویروس کشنده گردید (24-21). شناسایی عوامل مرتبط با اضطراب ناشی از این ویروس به افراد در مواجهه کارآمدتر و کنترل بهتر آن و حتی سایر بیماری‌های ویروسی فراگیر که ممکن است در آینده شیوع پیدا کرده و مانند کووید-19 موجب ایجاد اضطراب و آسیب‌های گسترده‌ای گردند، کمک شایانی خواهد کرد (26، 25). از جمله عواملی که میتوانند در تبیین اضطراب ناشی از کرونا مؤثر باشند، هوش معنوی و تاب‌آوری است که بر طبق جستجوهای انجام شده تا به حال در قالب یک مدل مفهومی برای تبیین اضطراب کرونا در دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کنار هم قرار نگرفته‌اند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش واسطه‌ای تاب‌آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی انجام شد. شکل 1، مدل مفهومی پیشنهادی پژوهش را نشان می‌دهد.
 
تاب­آوری



اضطراب کرونا
هوش معنوی
                                          

                                                                                                                           
شکل 1- مدل مفهومی پیشنهادی نقش واسطه­ای تاب­آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی
 
مواد و روش­ها
پژوهش حاضر از دسته مطالعات توصیفی از نوع روش همبستگی بود که با کد اخلاق IR.IAU.SRB.REC.1401.079 در کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به تصویب رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ساکن شهر تهران بود. بازه زمانی نمونه­گیری و جمع­آوری داده­ها در اوج شیوع و همه‌‌گیری سویه اومیکرون ویروس کرونا از ابتدای تیر ماه 1401 لغایت پایان فروردین ماه 1402 بود.
حجم نمونه این پژوهش با استفاده از جدول Krejcie و Morgan که برای جامعه آماری بالای 100 هزار نفر تعداد 384 نفر نمونه را پیشنهاد می­کند؛ با احتساب احتمال مقداری ریزش از حجم نمونه و کفایت نمونه­گیری بیشتر 442 نفر انتخاب شد (27). نمونه­های این پژوهش با توجه به گستردگی جامعه آماری و حجم نمونه به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند.
معیارهای ورود به این پژوهش و انتخاب شرکت‌کنندگان عبارت بودند از این­که دانشجو یا فارغ‌التحصیل یکی از مقاطع دانشگاهی باشد. دچار بیماری جسمی یا عصبی خاصی (مانند صرع، آلزایمر برای سالمندان) که بر وضعیت عملکردهای شناختی (مانند حافظه و هوشیاری) اثر می­گذارد، نباشد. در زمان منتهی به آزمون دچار یک سانحه مانند تصادف رانندگی که بر وضعیت عملکردهای شناختی (مانند حافظه و هوشیاری) اثر می­گذارد، نشده باشد. در زمان منتهی به آزمون از داروهایی که بر وضعیت عملکردهای شناختی (مانند حافظه و هوشیاری) اثر می­گذارد (مانند داروهای خواب­آور، مسکن، اعصاب و روان) استفاده نکرده باشد. در زمان منتهی به آزمون دچار سوءمصرف و یا اعتیاد نسبت به مشروبات الکلی، مواد مخدر و روان­گردان نشده باشد. معیارهای خروج از پژوهش نیز عدم تمایل آزمودنی به ادامه همکاری در پژوهش و پاسخ ناقص وی به سؤالات پرسش­نامه بود.
این پژوهش از نظر شیوه جمع‌آوری اطلاعات به روش میدانی و به دو صورت حضوری و غیرحضوری (مجازی) انجام شد. در حالت حضوری پرسش­نامه‌ها حضوراً در اختیار دانشجویان و یا فارغ­التحصیلان دانشگاهی شهر تهران قرار داده­ شد. به این ترتیب که پژوهش­گر پس از تأیید طرح پژوهش و دریافت کد اخلاق از کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با هماهنگی چند تن از اساتید محترم دانشگاه با حضور در کلاس‌های درسی آنان، پرسش­نامه‌ها را بین دانشجویان کلاس‌ها توزیع کرده و دانشجویان نیز اقدام به پاسخ‌گویی به سؤالات کردند. هم‌چنین، در حالت غیرحضوری پرسش‌نامه‌ها با استفاده از سامانه پرسش‌نامه‌ساز پرسا که متعلق به پایگاه اینترنتی ایرانداک است به‌صورت برخط (Online) ساخته و تهیه شده و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف از قبیل واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام بین افراد واجدالشرایط توزیع شد. به این صورت که پژوهش­گر با عضویت در گروه­های درسی دانشجویی و گروه­های علمی، فرهنگی در فضای مجازی پرسش‌نامه‌های الکترونیکی را در اختیار دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی که مایل به همکاری در جهت تکمیل پرسش­نامه بودند، قرار داد.
لازم به ذکر است همه شرکت‌کنندگان در این پژوهش با توضیحات محقق نسبت به نحوه اجرای آزمون و سؤالات آن و هدف و ماهیت پژوهش و هم­چنین حقوق آزمودنی و ملاحظات اخلاقی مربوط به پژوهش (مانند اصل رازداری و محرمانه ماندن اطلاعات، اصل رضایت آگاهانه برای شرکت در آزمون) توجیه گردیده و درعین‌حال در صورت باقی ماندن هرگونه ابهام از جانب شرکت­کنندگان، محقق با راه‌های ارتباطی که از خود برای آنان باقی گذاشته بود (مانند شماره موبایل، ایمیل، نام کاربری شبکه‌های اجتماعی) نسبت به رفع کامل ابهامات باقی‌مانده اقدام کرده است. در این پژوهش ویژگی­های جمعیت‌شناختی جنسیت، سن، وضعیت تحصیلی، وضعیت تأهل و اشتغال افراد مورد بررسی قرار گرفته و از ابزارهای زیر برای جمع­آوری داده‌ها استفاده شد:
پرسش­نامه اضطراب بیماری کرونا (Corona Disease Anxiety Scale; CDAS): این مقیاس 18 سؤالی را Alipour و همکاران در سال 1398 طراحی کردند که دو خرده مقیاس علائم روانی (سؤالات 9-1) و علائم جسمانی (سؤالات 18-10) را با استفاده از مقیاس چهارگزینه‌ای لیکرت (هرگز=0، گاهی اوقات=1، بیشتر اوقات=2 و همیشه=3) می‌سنجد. در نتیجه دامنه‌ نمرات این مقیاس از 0 تا 54 است و نمره‌های بالا نشان‌دهنده تشخیص اضطراب کرونای بیشتر است. در مطالعه Alipour و همکاران، روایی محتوایی تأیید و روایی سازه با روش تحلیل عاملی تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس علائم جسمانی و علائم روانی به ترتیب 871/0 و 879/0 و برای کل پرسش‌نامه 919/0 گزارش شد (28). در پژوهش حاضر نیز مقدار آلفای کرونباخ این پرسش‌نامه برای کل مقیاس اضطراب کرونا 920/0 و برای زیرمقیاس‌های علائم روانی 902/0، علائم جسمانی 894/0 به­دست آمد.
پرسش­نامه تاب‌آوری (Connor-Davidson Resilience Scale; CDRISC): Connor و  Davidsonاین پرسش­نامه 25 سؤالی را در سال 2003 ساختند که پنج مؤلفه تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی، تأثیرات معنوی، کنترل را شامل می‌شود. سؤالات مربوط به هر خرده‌مقیاس به­صورت زیرمقیاس تصور از شایستگی فردی: 10، 11، 12، 16، 17، 23، 24، 25، زیرمقیاس اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی: 6، 7، 14، ۱۵، 18، 19، 20، زیرمقیاس پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن: 1، 2، ۴، 5، 8، زیرمقیاس کنترل: 13، ۲۱، 22، زیرمقیاس تأثیرات معنوی: 3، 9 است. نمره‌گذاری این مقیاس از نوع لیکرت پنج درجه­ای (از کاملاً درست 4 نمره تا کاملاً نادرست 0 نمره) است (29). در نتیجه حداقل و حداکثر نمره قابل دست­یابی به ترتیب در زیرمقیاس‌های تصور از شایستگی فردی 0-32، اعتماد به غریزه فردی و تحمل عاطفه منفی 0-28، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن 0-20، کنترل 0-12، تأثیرات معنوی 0-8 و در نهایت کل مقیاس تاب­آوری 0-100 است. کسب نمره بالا در این مقیاس و هر یک از مؤلفه‌های آن نشان می­دهد که فرد از تاب­آوری بالایی در مواجهه با مشکلات برخوردار است و دارای ویژگی­هایی چون تصور مثبت از شایستگی‌های فردی خود، تحمل هیجانات منفی، بهره­مندی از روابط مثبت و کنترل شرایط دشوار و استفاده از مفاهیم معنوی در مواجهه با مشکلات است (29). Connor و Davidson پایایی آزمون-بازآزمون این پرسش­نامه را 87/0 گزارش کردند. روایی ‌همگرایی این پرسش­نامه با استفاده از پرسش­نامه سرسختی Kobasa 83/0 به­دست آمد (29). Keyhani و همکاران، پرسش‌نامه تاب‌آوری را در ایران هنجاریابی کردند که نتایج آن نشان داد ضرایب همبستگی روایی هم‌زمان حاکی از همبستگی منفی و معنادار تاب­آوری و پرخاشگری و همبستگی مثبت و معنادار با خودکارآمدی و رضایت از زندگی بود. هم‌چنین برای محاسبه پایایی، مقدار آلفای کرونباخ و دونیمه سازی Spearman-Brown به ترتیب 669/0 و 665/0 به دست آمد (30). در پژوهش حاضر نیز مقدار آلفای کرونباخ این پرسش­نامه برای کل مقیاس تاب­آوری 914/0 و برای زیرمقیاس‌های تصور از شایستگی فردی 858/0، اعتماد به غریزه فردی و تحمل عاطفه منفی 727/0، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن 691/0، کنترل 751/0، تأثیرات معنوی 714/0 به‌دست آمد.
پرسش­نامه هوش معنوی (Spritual Intelligence Self-Report Inventory; SISRI): این پرسش­نامه توسط King در سال 2008 طراحی و ساخته شد و دارای 24 گویه و چهار خرده­مقیاس شامل: 1. تفکر وجودی انتقادی، 2. ایجاد معنای شخصی، 3. آگاهی متعالی و 4. گسترش حالت هشیاری است. سؤالات مربوط به هر خرده مقیاس عبارت‌اند از: تفکر وجودی انتقادی: 1، 3، 5، 9، 13، 17، 21، تولید معنای شخصی: 7، 11، 15، 19، 23، آگاهی متعالی: 2، 6، 10، 14، 18، 20، 22، بسط حالت هوشیاری: 4، 8، 12، 16، 24. نمره­گذاری این مقیاس از نوع لیکرت پنج درجه‌ای (از کاملاً درست 5 نمره تا کاملاً نادرست 1 نمره) است (31). در نتیجه حداقل و حداکثر نمره به دست آمده به ترتیب در زیرمقیاس­های تفکر وجودی انتقادی 7-35، تولید معنای شخصی 5-25، آگاهی متعالی 7-35، بسط حالت هوشیاری 5-25 و در نهایت کل مقیاس هوش معنوی 24-120 است. کسب نمره بالا در این مقیاس و هر یک از مؤلفه‌های آن به این معنا است که فرد از ظرفیت و بهره هوشی خود در جهت درک مفاهیم معنوی و فرا مادی استفاده بهتری کرده و هم‌چنین در هر یک از حیطه‌های تفکر انتقادی نسبت به مفاهیم فلسفی و وجودی، ایجاد اهداف، ارزش­ها و معانی خاص زندگی خود، شناخت ماهیت یکپارچه شخصیت خود و دیگران و جهان هستی، توجه و آگاهی و حضور در لحظه عملکرد بهتری نسبت به سایر افراد دارند (31). King، پایایی کلی این مقیاس را در یک نمونه 619 نفری به کمک ضریب آلفای کرونباخ 95/0 و پایایی از طریق تصنیف را 84/0 گزارش کرد (31). هم­چنین، در ایران Raqibi و همکاران ضریب آلفای کرونباخ این پرسش­نامه را 89/0 محاسبه کردند (32). در پژوهش حاضر نیز مقدار آلفای کرونباخ این پرسش­نامه برای کل هوش معنوی 895/0 و برای زیرمقیاس­های تفکر وجودی انتقادی 796/0، تولید معنای شخصی 778/0، آگاهی متعالی 667/0، بسط حالت هوشیاری 771/0 به­دست آمد.
در پژوهش حاضر به­منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از نرم‌افزارهای SPSS نسخه­ 25 و نرم­افزار AMOS نسخه­ 24 استفاده شد. در سطح آمار توصیفی برای متغیرهای کیفی فراوانی و درصد و برای متغیرهای کمی شاخص مرکزی میانگین و شاخص پراکندگی انحراف معیار به همراه کمینه و بیشینه نمرات گزارش شد. هم‌چنین، همبستگی بین متغیرها به کمک ضریب همبستگی Pearson محاسبه گردید. در سطح استنباطی نیز برازش مدل اندازه­گیری و ساختاری به همراه محاسبه مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرهای پژوهش و هم‌چنین تعیین معناداری آن­ها در سطح 05/0 با استفاده از تحلیل آماری مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد.

نتایج
در پژوهش حاضر تعداد 323 زن (1/73 درصد) و 119 مرد (9/26 درصد) شرکت کردند. تعداد نوجوانان حاضر در پژوهش (افراد 18 تا 20 سال) 30 نفر (8/6 درصد)، تعداد جوانان (افراد 21 تا 40 سال) 358 نفر (81 درصد)، تعداد افراد میانسال (41 تا 60 سال) 47 نفر (6/10 درصد) و تعداد سالمندان (60 سال به بالا) 7 نفر (6/1 درصد) بود. تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از مقاطع کاردانی و کارشناسی 168 نفر (38 درصد)، تعداد دانشجویان و فارغ­التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد 239 نفر (1/54 درصد) و در مقطع دکتری 35 نفر (9/7 درصد) بود. افراد متأهل حاضر در پژوهش 122 نفر (6/27 درصد) و افراد مجرد 320 نفر (4/72 درصد) بودند. 238 نفر (8/53 درصد) افراد حاضر در پژوهش شاغل و 204 نفر دیگر (2/46 درصد) بیکار بودند.
در ادامه، به‌منظور گزارش یافته­های توصیفی این پژوهش در جدول 1 شاخص‌های میانگین، انحراف معیار، چولگی، کشیدگی، حداقل و حداکثر نمرات هر یک از متغیرهای پژوهش و مؤلفه‌های مربوط به آن­ها نشان داده شده است. برای ارزیابی مفروضه نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش از شاخص‌های چولگی و کشیدگی استفاده شد. همان‌طور که جدول 1 نشان می­دهد، شاخص­های چولگی و کشیدگی تمامی متغیرها و خرده­مقیاس‌هایشان در بازه 2+ تا 2- قرار دارند. در نتیجه، مفروضه نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش رعایت شده است (33).
 

جدول 1- یافته­های توصیفی نمرات متغیرهای هوش معنوی، تاب­آوری، اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی در شهر تهران در سال 1401 (442=n)
متغیر-مؤلفه میانگین انحراف معیار حداقل حداکثر چولگی کشیدگی
هوش معنوی 48/77 04/13 41 116 083/0- 304/0-
هوش معنوی-تفکر وجودی 07/24 80/4 9 35 045/0 211/0-
هوش معنوی-تولید معنای شخصی 27/18 39/3 5 25 268/0- 083/0
هوش معنوی-آگاهی متعالی 24/22 13/4 9 32 205/0- 097/0-
هوش معنوی-بسط حالت هوشیاری 90/12 66/3 5 25 118/0 190/0-
تاب­آوری 08/63 23/14 3 99 156/0- 081/0-
تاب­آوری-تصور از شایستگی فردی 00/21 63/5 0 32 368/0- 050/0
تاب­آوری-اعتماد به غریزه فردی و تحمل عاطفه منفی 25/16 25/4 0 28 096/0- 290/0
تاب­آوری-پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن 23/13 11/3 0 20 456/0- 465/0
تاب­آوری-کنترل 25/10 41/2 3 15 108/0- 354/0-
تاب­آوری-تأثیرات معنوی 34/5 04/2 0 8 605/0- 199/0-
اضطراب کرونا 66/8 83/7 0 53 923/0 415/0
اضطراب کرونا-علائم روانی 21/7 49/5 0 27 785/0 283/0
اضطراب کرونا-علائم جسمانی 45/1 17/3 0 27 296/1 187/1
 
به‌منظور بهبود وضعیت نرمال بودن توزیع هر یک از متغیرها و خرده­مقیاس­های آن­ها، داده­های پرت تک­متغیره به‌وسیله جدول Box plot شناسایی ­و اصلاح گردیدند. لازم به ­ذکر است که داده‌های پرت چندمتغیره در روابط دوتایی بین متغیرها نیز به‌وسیله فاصله Mahalanobis شناسایی و حذف گردیدند (33).
همبستگی بین متغیرهای پژوهش نیز که با ضریب همبستگی Pearson محاسبه شده است، در رابطه هوش معنوی با تاب­آوری (493/0=r، 001/0>P)، هوش معنوی با اضطراب کرونا (058/0-=r، 05/0<P) و تاب­آوری با اضطراب کرونا (186/0-=r، 001/0>P) به دست آمد. در نتیجه همبستگی هوش معنوی با تاب­آوری و تاب­آوری با اضطراب کرونا در سطح 05/0 معنادار بود.
در ادامه سایر مفروضات مدلیانی معادلات ساختاری بررسی شد. برای بررسی عدم وجود هم­خطی بین متغیرهای پیش‌بین پژوهش از دو شاخص ضریب تحمل (Tolerance; TOL) و ضریب تورم واریانس (Variance Inflation Factor; VIF) استفاده شد که نتایج آن برای هوش معنوی و تاب­آوری به ترتیب 757/0=TOL و 322/1=VIF گزارش شد. از آن­جایی‌که ضریب تحمل متغیرهای پژوهش بیشتر از 1/0 و ضریب تورم واریانس آن­ها کمتر از 10 بود، در نتیجه بین متغیرهای پژوهش هم­خطی وجود نداشت (34). برای بررسی مفروضه استقلال خطاها (باقی­مانده‌ها) با استفاده از آماره Durbin-Watson عدد 722/1 به دست آمد. از آن­جایی­که عدد به‌دست آمده در بازه 5/1 تا 5/2 قرار داشت، لذا متغیرهای پیش­بین از استقلال خطاها بهره‌مند بودند (34).
برازش مدل اندازه­گیری و مدل ساختاری پژوهش حاضر با استفاده از شاخص­های برازش مدل خی­دو هنجارشده (df/2Normed chi-square; c)، شاخص نیکویی برازش (Goodness Fit Index; GFI)، شاخص برازش تطبیقی مقتصد (Pasimonious Comparative Fit Index; PCFI) و شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (Root Mean Square Error of Approximation; RMSEA) انجام شد.
در جدول 2، مقدار به دست آمده از شاخص­های برازش و نقاط برش (بازه مطلوب و قابل قبول) هر یک از آن­ها گزارش شده است (34). مطابق جدول 2، برای خی­دو هنجارشده (df/2 (cعدد 903/4 به دست آمد و در بازه قابل قبول قرار داشت. شاخص نیکویی برازش (GFI) 904/0 به­دست آمد و در بازه مطلوب بود. آماره به­دست آمده از شاخص برازش تطبیقی مقتصد (PCFI) 51/0 بود و در بازه مطلوب قرار داشت. ریشه میانگین مربعات خطای برآورد نیز 095/0 به­دست آمد که در بازه مطلوب قرار داشت. از آن­جایی‌که تمامی شاخص‌های برازش مدل در بازه مطلوب و قابل قبول قرار داشتند، می­توان نتیجه گرفت که مدل اندازه­گیری و ساختاری پژوهش حاضر با داد‌ه‌های جمع‌آوری شده در وضعیت مطلوب برازش شده است. برازش مدل اندازه‌گیری به این معنا است که متغیرهای پژوهش توسط زیرمقیاس­های خود به‌طور معناداری تبیین شدند. برازش مدل ساختاری نیز به این معنا است که در مجموع اثرهای مستقیم و غیرمستقیم در روابط بین متغیرهای پژوهش معنادار بوده است.
 

جدول 2- شاخص­های برازش مدل اندازه­گیری و مدل ساختاری نقش واسطه­ای تاب­آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی در شهر تهران در سال 1401 (442=n)
شاخص برازش مدل اندازه­گیری
اصلاح شده
مدل ساختاری
اصلاح شده
نقاط برش (34)
(خی­دو هنجارشده) df/2c 903/4 903/4 < 3 خوب
< 5 قابل قبول
(شاخص نیکویی برازش) GFI 904/0 904/0 > 90/0 خوب
(شاخص برازش تطبیقی مقتصد) PCFI 51/0 51/0 > 50/0 خوب
(ریشه میانگین مربعات خطای برآورد) RMSEA 095/0 095/0 <  08/0 خوب
< 10/0 قابل قبول
 
در ادامه، میزانی که متغیرهای پژوهش توسط هر یک از زیرمقیاس­های خود تبیین شده­اند در جدول 3 آورده شده است. مطابق جدول 3، تمامی زیرمقیاس­ها قادر به تبیین معنادار از متغیر مربوط به خود در سطح 05/0 بودند. لازم به ذکر است که نرم­افزار AMOS برای محاسبه مقادیر زیرمقیاس­های هر متغیر، ضریب غیراستاندارد (b) یکی از زیرمقیاس­ها را با عدد 1 ثابت نگه می­دارد. بنابراین، برای خرده­مقیاس­های بسط حالت هوشیاری در متغیر هوش معنوی، کنترل در متغیر تاب­آوری و علائم روانی در متغیر اضطراب کرونا که توسط نرم­افزار با ضریب 1 ثابت نگه داشته شده بودند؛ مقادیر ضریب استاندارد، خطای اندازه­گیری و خطای تحقیق ذکر نشده است.
 
جدول 3- ضرایب بارهای عاملی متغیرهای هوش معنوی، تاب­آوری، اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی در شهر تهران در سال 1401 (442=n)
متغیر-مؤلفه ضریب غیر استاندارد (b) ضریب استاندارد (β) خطای اندازه­گیری (S.E) نسبت بحرانی (C.R) مقدار P
هوش معنوی-تفکر وجودی انتقادی 850/1 943/0 139/0 336/13 001/0 >
هوش معنوی-تولید معنای شخصی 951/0 801/0 079/0 987/11 001/0 >
هوش معنوی-آگاهی متعالی 430/1 855/0 099/0 509/14 001/0 >
هوش معنوی-بسط حالت هوشیاری 1 655/0 - - -
تاب­آوری-تصور از شایستگی فردی 561/1 730/0 130/0 029/12 001/0 >
تاب­آوری-اعتماد به غریزه فردی و تحمل عاطفه منفی 146/1 678/0 096/0 937/11 001/0 >
تاب­آوری-پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن 633/0 549/0 072/0 791/8 001/0 >
تاب­آوری-کنترل 1 903/0 - - -
تاب­آوری-تأثیرات معنوی 355/0 402/0 046/0 781/7 001/0 >
اضطراب کرونا-علائم جسمانی 090/0 535/0 039/0 283/2 022/0
اضطراب کرونا-علائم روانی 1 962/0 - - -
 
جدول 4، میزان اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پژوهش را نشان داده است. مطابق جدول 4، معناداری اثرهای مستقیم هوش معنوی بر تاب­آوری (930/0=β، 001/0=P)، تاب­آوری بر اضطراب کرونا (528/0-=β، 020/0=P=) در سطح 05/0 تأیید شده­ است. هم­چنین، معناداری اثر غیرمستقیم هوش معنوی بر اضطراب کرونا با میانجی­گری تاب­آوری که به کمک تکنیک باز نمونه­گیری (Bootstraping) انجام شد (491/0-=β، 021/0=P) نیز در سطح 05/0 تأیید شده ­است.
 
جدول 4- ضرایب اثر مستقیم و غیرمستقیم نقش واسطه­ای تاب­آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی در شهر تهران در سال 1401 (442=n)
مسیر ضریب غیر استاندارد (b) ضریب استاندارد (β) خطای اندازه­گیری (S.E) نسبت بحرانی (C.R) مقدار
P
مستقیم هوش معنویß اضطراب کرونا 815/0 411/0 451/0 807/1 071/0
هوش معنویß تاب­آوری 822/0 930/0 066/0 372/12 001/0
تاب­آوری ßاضطراب کرونا 184/1- 528/0- 510/0 321/2- 020/0
غیرمستقیم هوش معنویß تاب­آوریß اضطراب کرونا 973/0- 491/0- 385/0 - 021/0
 
شکل 2، مدل ساختاری پژوهش حاضر را نشان می­دهد. در مدل ساختاری ضرایب استاندارد در روابط بین متغیرها با یکدیگر و هم­چنین بارهای عاملی مربوط به هر یک از متغیرهای پژوهش نشان داده شده است. مطابق شکل 2، هوش معنوی به واسطه تاب­آوری با اضطراب کرونا رابطه غیرمستقیم و منفی دارد. هم‌چنین، هوش معنوی با تاب­آوری رابطه مستقیم و مثبت دارد. تاب­آوری نیز با اضطراب کرونا رابطه مستقیم و منفی دارد.
 
تصور از شایستگی فردی
تاب­آوری


کنترل
                                                                                                       73/0         

اعتماد به غریزه فردی و تحمل عاطفه منفی
                                                             90/0               
اثرات معنوی

                                                          40/0                                         68/0
پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن
                                                                                                55/0                   

                                                                                                                   
تفکر وجودی انتقادی
                                                               53/0-                  93/0   

اضطراب کرونا
هوش معنوی
علائم جسمانی
تولید معنای شخصی
                                                                                                                           94/0     

                                  54/0                                                                                       80/0
آگاهی متعالی
                                                                                                     41/0                                                               85/0

علائم روانی
                                                                             
بسط حالت هوشیاری

                                 96/0                                                                                     65/0      
شکل 2- مدل ساختاری نقش واسطه­ای تاب­آوری در ارتباط هوش معنوی با اضطراب ناشی از بحران کرونا در دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی در شهر تهران در سال 1401 (442=n)
 
بحث
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش معنوی با اضطراب کرونا با میانجی­گری تاب­آوری در قالب مدل­یابی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته‌های این پژوهش نشان‌ داد که اثر غیرمستقیم هوش معنوی بر اضطراب کرونا با میانجی‌گری تاب‌آوری و هم­چنین اثر مستقیم هوش معنوی بر تاب‌آوری و اثر مستقیم تاب­آوری بر اضطراب کرونا تأیید شده است. یافته‌های پژوهش حاضر با یافته‌های پژوهش O’Sullivan و همکارش (18)، Schwalm و همکاران (19)، Leung (35)، Geravand و همکارش (21)، Hoshiari و همکارش (22)، Rostami و همکاران (36)، Höltge و همکاران (37) همسویی دارد.
یافته‌های مطالعه Barzilay و همکاران (23)، با 3042 نفر شرکت­کننده نشان ­داد که سطوح بالای تاب‌آوری می‌تواند کاهش اضطراب کرونا و سطوح پایین تاب­آوری می­تواند افزایش اضطراب کرونا را تبیین کند. Awano و همکاران (24)، در پژوهش خود با 848 نفر نمونه از کارکنان مراقبت بهداشتی ژاپنی به این نتیجه رسیدند که میزان تاب­آوری با سطوح مختلف اضطراب در طی دوران کرونا ارتباط دارد. Mosheva و همکاران (25)، در یافته‌های مطالعه خود نشان ­دادند که بین میزان تاب‌آوری پزشکان و اضطراب آن‌ها در طی دوران کرونا ارتباط وجود دارد. Purdhani و همکارش (26)، در پژوهش خود نشان دادند که بین معنویت و اضطراب در طول دوره کرونا ارتباط وجود دارد.
در تبیین یافته­های پژوهش حاضر می‌توان گفت هوش معنوی به‌عنوان مجموعه‌ای از توانایی‌های سازگارانه ذهنی که مبنا و اساس آن‌ها جنبه‌های متعالی و فوق مادی واقعیت وجودی انسان از قبیل تفکر وجودی انتقادی، معنی­سازی فردی، آگاهی متعالی، حالات مبسوط هوشیاری است؛ در تسهیل استدلال انتزاعی، حل مسئله و مقابله نقشی سازگارانه دارد و این امکان را برای فرد به وجود می‌آورد تا ظرفیت‌های معنوی را با مسائل دنیای واقعی ادغام کند (14). هوش معنوی بر تمام جنبه‌های زندگی انسان اثرگذار است و زندگی وی را به یک عرصه نامتناهی وصل می­کند و در نهایت انسان را به سمت یک زندگی معنادار می‌کشاند و قدرت مقابله کارآمد در مواجهه با بحران‌ها را به وی می­دهد (17). بنابراین، افراد با هوش معنوی بالا می‌توانند با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های معنوی برای تصمیم‌گیری و اندیشه درباره موضوعات مختلف اقدام کنند و در جهت حل مسائل گوناگون و مقابله با بحران‌ها و مشکلات مانند اضطراب ناشی از فراگیری ویروس کرونا تلاش کنند (14، 13). در نتیجه، هوش معنوی به‌عنوان یک سازه روان‌شناختی می‌تواند توانایی مقابله کارآمد با اضطراب ناشی از بحران کرونا را فراهم کند و باعث عملکرد بهتر فرد در مواجهه با این بحران گردد (15). هوش معنوی با ایجاد ظرفیت مواجهه با دردها و مشکلات، الهام گرفتن از معانی و ارزش‌ها، خودآگاهی بالا، احساس هدایت درونی، توانمندی در خود کنترلی، توانایی ایجاد فرصت از دشواری‌های زندگی و انعطاف‌پذیری بالا به افزایش تاب­آوری در افراد کمک می­کند (20). به­علاوه، هوش معنوی با تأثیر بر تاب‌آوری می‌تواند به‌طور غیرمستقیم نیز به مقابله با اضطراب ناشی از کرونا نیز کمک ‌کند (38، 23).
تاب­آوری نوعی توانایی مقاومت در برابر چالش‌ها، تغییرات و مشکلات و یک ظرفیت مقابله با استرس تعریف شده است (39). بنابراین، می­تواند به‌عنوان یک عامل محافظتی مناسب در جهت مقابله با بحران ویروس کرونا و اضطراب ناشی از آن در نظر گرفته شود (25). بنا به اعتقاد Seligman، افراد تاب‌آور و خوش‌بین با سبک‌های تفکر (اسناد دهی) مثبت مانند: من می‌توانم در زمینه‌های مختلف موفق شوم و تلاش خودم باعث به دست آمدن این موفقیت‌ها می­شود؛ مواجهه بهتر و کارآمدتری نسبت به مشکلات و دشواری‌های زندگی داشته و در نتیجه به ‌احتمال کمتری دچار اختلالات روان‌شناختی مانند اضطراب خواهند شد (40). افرادی که تاب­آوری بیشتری دارند ثبات هیجانی، عزت‌نفس و خودکارآمدی بیشتری داشته و به‌طور کلی نگاه خوش‌بینانه‌تر و مثبت‌تری به زندگی دارند. این افراد به ناملایمات و سختی‌های زندگی به‌عنوان یک فرصت برای کسب تجارب مفید و سودمند نگریسته و تمایل دارند خودشان را در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی خود مؤثر بدانند (42، 41). تاب‌آوری به‌عنوان یک سازه دارای مؤلفه‌های اصلی مانند اعتمادبه‌نفس، انعطاف‌پذیری و بهره‌مندی از مفاهیم معنوی است و به‌عنوان یک عامل محافظ در شرایط استرس­زا مانع از آسیب­دیدگی انسان از شرایط اضطراب­زا می‌شود (9). افراد تاب­آور با صفاتی مانند مدیریت و مهار شرایط دشوار، استحکام شخصیتی، آگاهی از شایستگی­ها و نقاط قوت خود و تحمل بهتر عواطف منفی موفقیت بیشتری در مواجهه با آسیب‌های روانی ناشی از بحران‌ها مانند اضطراب ویروس کرونا دارند (43، 7).
اکثر داده‌های پژوهش حاضر به دلیل شیوع فراگیر ویروس کرونا و خطرات ناشی از مواجهه حضوری مستقیم با آزمودنی‌ها به دلیل امکان سرایت این بیماری و هم­چنین به دلیل حجم گسترده نمونه‌ها به‌صورت مجازی و اینترنتی تکمیل گردید. به­علاوه، داده‌های پژوهش حاضر به­وسیله پرسش­نامه‌های مداد کاغذی چندگزینه­ای جمع­آوری شده است؛ در نتیجه داده‌های این پژوهش در قالب خودگزارشی به‌دست آمده‌اند که می‌تواند با سوءگیری‌های مرتبط با آزمودنی‌ها همراه باشد. با توجه به یافته‌ها و نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­گردد پژوهش‌های آینده از مطالعات اثربخشی در این حیطه پژوهشی استفاده کنند تا رابطه علی بین متغیرهای این پژوهش با یکدیگر در سطح مداخله نیز مشخص گردد.
نتیجه‌گیری
یافته­های پژوهش حاضر نشان داد هوش معنوی با میانجی‌گری تاب­آوری بر اضطراب ناشی از بحران کرونا اثر غیرمستقیم دارد. هم­چنین، هوش معنوی بر تاب­آوری و تاب­آوری بر اضطراب کرونا اثر مستقیم دارد. در جهت کاربرد نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می­گردد از راهبردهای هوش معنوی در حوزه مداخله و درمان در دستورالعمل‌‌های روان­درمانی و در حوزه آموزش و پیش‌گیری در کارگاه­های آموزشی با هدف افزایش تاب‌آوری افراد جامعه و در نهایت پیش‌گیری و مقابله با اضطراب ناشی از ویروس کرونا و حتی سایر بیماری‌‌های واگیردار که ممکن است در آینده مانند کووید-19 شیوع پیدا کرده و ایجاد اضطراب کنند، استفاده نمود.
تشکر و قدردانی
مقاله حاضر از پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روان­شناسی بالینی استخراج شده است. از تمامی کسانی که در پژوهش حاضر شرکت نموده و با صرف وقت و حوصله در پاسخ به سؤالات پرسش‌نامه‌ها، پژوهش­گران این پژوهش را در جهت دست­یابی به یافته‌ها و نتایج آن یاری نموده­اند کمال تشکر و قدردانی به عمل می‌آید.
تعارض در منافع: هیچ تعارض منافعی بین نویسندگان مقاله وجود ندارد.
حامی مالی: هیچ­گونه حمایت مالی از سوی سازمان­های مختلف صورت نگرفته است.
ملاحظات اخلاقی (کد اخلاق): همه شرکت‌کنندگان در این پژوهش با توضیحات پژوهش­گر، نسبت به نحوه اجرای آزمون و سؤالات آن و هدف و ماهیت پژوهش و هم­چنین حقوق آزمودنی و ملاحظات اخلاقی مربوط به پژوهش از قبیل اصل رازداری و محرمانه ماندن اطلاعات، اصل رضایت آگاهانه برای شرکت در آزمون توجیه شدند. این مطالعه دارای کد اخلاق از کمیته اخلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به شماره ثبتی  (IR.IAU.SRB.REC.1401.079) می‌باشد.
مشارکت نویسندگان:
  • طراحی ایده: سید امیرحسین طباطبائی زواره، بیتا نصراللهی
  • روش کار: سید امیرحسین طباطبائی زواره
  • جمع­آوری داده‌ها: سید امیرحسین طباطبائی زواره
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: سید امیرحسین طباطبائی زواره
  • نظارت: بیتا نصراللهی
  • مدیریت پروژه: بیتا نصراللهی
  • نگارش- پیش‌نویس اصلی: سید امیرحسین طباطبائی زواره
  • نگارش- بررسی و ویرایش: سید امیرحسین طباطبائی زواره، بیتا نصراللهی
 
[1]- دانشجو کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[2]- (نویسنده مسئول): استادیار، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
     تلفن: 44865154-021، پست الکترونیکی: dr.bitanasrolahi@gmail.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/9/21 | پذیرش: 1403/3/9 | انتشار: 1403/4/1

فهرست منابع
1. van Der Velden PG, Contino C, Das M, van Loon P, Bosmans MW. Anxiety and depression symptoms, and lack of emotional support among the general population before and during the COVID-19 pandemic. A prospective national study on prevalence and risk factors. J Affect Dis 2020; 277: 540-8.
2. Planchuelo-Gómez Á, Odriozola-González P, Irurtia MJ, de Luis-García R. Longitudinal evaluation of the psychological impact of the COVID-19 crisis in Spain. J Affect Dis 2020; 277: 842-9.
3. Shigemura J, Ursano RJ, Morganstein JC, Kurosawa M, Benedek DM. Public responses to the novel 2019 coronavirus (2019‐nCoV) in Japan: Mental health consequences and target populations. Psych and Clin Neurosc 2020; 74(4): 281.
4. Batra K, Singh TP, Sharma M, Batra R, Schvaneveldt N. Investigating the psychological impact of COVID-19 among healthcare workers: a meta-analysis. Interna J of Envir Res and Pub Health 2020; 17(23): 9096.
5. Zangrillo A, Beretta L, Silvani P, Colombo S, Scandroglio AM, Dell’Acqua A, et al. Fast reshaping of intensive care unit facilities in a large metropolitan hospital in Milan, Italy: facing the COVID-19 pandemic emergency. Criti Care and Resu 2020; 22(2): 91-4.
6. Guan WJ, Ni ZY, Hu Y, Liang WH, Ou CQ, He JX, et al. Clinical characteristics of coronavirus disease 2019 in China. New Eng J of Med 2020; 382(18): 1708-20.
7. Vakili S, Ryazi Z, Safarpour Dehkordi S, Sanagooyemohrer G. The role of positive and negative metaemotions, religious beliefs and resilience in predicting corona anxiety in type 2 diabetes patients. Nurs Res 2019; 15(4): 83-92. [Farsi]
8. Panpakdee C, Limnirankul B. Indicators for assessing social-ecological resilience: A case study of organic rice production in northern Thailand. Kasetsart J Social Scie 2018; 39(3): 414-21.
9. Wood B. Role of resilience in buffering the effect of work-school conflict on negative emotional responses and sleep health of college students. Digi comm edu 2019.
10. Mealer M, Hodapp R, Conrad D, Dimidjian S, Rothbaum BO, Moss M. Designing a resilience program for critical care nurses. AACN Advanced Critical Care 2017; 28(4): 359-65.
11. Hosseini Lordgani SA, Cherami M. Modeling resilience based on personality traits and social intelligence with the mediation of spiritual intelligence in heart patients. J of Soc Psycho 2021; 9(60): 133-45. [Farsi]
12. Gnanaprakash C. Spirituality and resilience among post-graduate university students. J of Health Mana 2013; 15(3): 383-96.
13. Mohammadipour M, Afzoud A, Zulfiqari S, Salamabadi M. Determining the role of spiritual intelligence and distress tolerance in predicting the corona anxiety in students. Heal, Spiri and Med Ethics 2021; 8(2): 95-102. [Farsi]
14. King DB. Personal meaning production as a component of spiritual intelligence. Intern J of Exis Psycho and Psych 2010; 3(1): 24-7.
15. Ajele WK, Oladejo TA, Akanni AA, Babalola OB. Spiritual intelligence, mindfulness, emotional dysregulation, depression relationship with mental well-being among persons with diabetes during COVID-19 pandemic. J of Diab & Metabo Dis 2021; 20: 1705-14.
16. Kaur D, Sambasivan M, Kumar N. Impact of emotional intelligence and spiritual intelligence on the caring behavior of nurses: a dimension-level exploratory study among public hospitals in Malaysia. App Nur Res 2015; 28(4): 293-8.
17. Upadhyay S, Upadhyay N. Fuzzy multi-criteria framework for measuring spiritual intelligence in a data driven organization. Procedia Computer Science 2018; 139: 204-11.
18. O’Sullivan L, Lindsay N. The relationship between spiritual intelligence, resilience, and well-being in an Aotearoa New Zealand sample. J of Spiri in Men Health 2023; 25(4): 277-97.
19. Schwalm FD, Zandavalli RB, de Castro Filho ED, Lucchetti G. Is there a relationship between spirituality/religiosity and resilience? A systematic review and meta-analysis of observational studies. J of Heal Psycho 2022; 27(5): 1218-32.
20. Singh S. Mediating Effect of Resilience on Spirituality and Psychological Well-being. J of Psycho and Beh Stu 2022; 2(1): 36-49.
21. Geravand H, Sabzian S. Presenting a structural relationship model of dysfunctional attitudes and spiritual intelligence with corona anxiety through the mediation of psychological toughness. Psych Meth and Mod Quarterly 2022; 13(48): 21-38. [Farsi]
22. Hoshiari J, Alipour A. The mediating role of hope in the relationship between spiritual intelligence and anxiety caused by the corona crisis. Res of Isla Psycho 2019; 1(3): 59-74. [Farsi]
23. Barzilay R, Moore TM, Greenberg DM, DiDomenico GE, Brown LA, White LK, et al. Resilience, COVID-19-related stress, anxiety and depression during the pandemic in a large population enriched for healthcare providers. Trans Psych 2020; 10(1): 291.
24. Awano N, Oyama N, Akiyama K, Inomata M, Kuse N, Tone M, et al. Anxiety, depression, and resilience of healthcare workers in Japan during the coronavirus disease 2019 outbreak. Intern Med 2020; 59(21): 2693-9.
25. Mosheva M, Hertz‐Palmor N, Dorman Ilan S, Matalon N, Pessach IM, Afek A, et al. Anxiety, pandemic‐related stress and resilience among physicians during the COVID‐19 pandemic. Dep and Anx 2020; 37(10): 965-71.
26. Purdhani S, Saxena T. Spirituality, wellbeing and anxiety: Correlates of corona pandemic. Expre Ind 2020; 6(2): 51-5.
27. Brydges CR. Effect size guidelines, sample size calculations, and statistical power in gerontology. Innovation in Aging 2019; 3(4): 1-8.
28. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdullahzadeh H. Preliminary validation of Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in Iranian sample. Health Psycho 2019; 8(32): 163-75. [Farsi]
29. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Dep and Anx 2003; 18(2): 76-82.
30. Keyhani M, Taqvai D, Rajabi A, Amirpour B. Internal consistency and confirmatory factor analysis of Connor-Davidson resilience scale in female nursing students. Ira J of Edu in Med Scie 2013; 14 (10): 857-65. [Farsi]
31. King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. Unpublished Master’s Thesis, Trent University, Peterborough, Ontario, Canada. 2009: 125-38.
32. Raqibi M, Bakhshani N, Maalemi S. Investigating the relationship between mental health, spiritual intelligence and dysfunctional thoughts in Sistan and Baluchistan University students. J of Princi of Men Health 2010; 12(4): 702-9. [Farsi]
33. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. 4th edition, Guilford press; 2016: pp 27-42.
34. Collier J. Applied structural equation modeling using AMOS: Basic to advanced techniques. Routledge; 2020: 11-47.
35. Leung CH. Understanding spiritual health, depression, anxiety, and stress among tertiary students under the impact of COVID-19 in Hong Kong. Asia Pac J of Edu 2023; 43(4): 1292-305.
36. Rostami H, Ahmadi E, Nouri I, Andalib R. The relationship model between anxiety, stress and depression with pain perception with the mediating role of resilience in patients with chronic pain in a military hospital. J Mili Psycho 2022; 13(49): 39-64. [Farsi]
37. Höltge J, McGee SL, Maercker A, Thoma MV. Childhood adversities and thriving skills: Sample case of older Swiss former indentured child laborers. The American J of Ge Psych 2018; 26(8): 886-95.
38. Soleimani E, Pakandish, S, Mohammadi Fakhr A, Salamabadi M. Predicting the resilience of students in the days of Corona based on the components of spiritual and social intelligence. Res in Reli and Heal 2022; 8(3): 10-22. [Farsi]
39. Delgado C, Upton D, Ranse K, Furness T, Foster K. Nurses’ resilience and the emotional labour of nursing work: An integrative review of empirical literature. Interna j of Nurs Stu 2017; 70: 71-88.
40. Seligman ME. Positive psychology: A personal history. Annu rev of Clini Psycho 2019; 15: 1-23.
41. Luu TT. Worker resilience during the COVID-19 crisis: The role of core beliefs challenge, emotion regulation, and family strain. Pers and Indiv Diffe 2021; 179: 110784.
42. Mouatsou C, Koutra K. Emotion regulation in relation with resilience in emerging adults: The mediating role of self-esteem. Current Psycho 2023; 42(1): 734-47.
43. Farhoosh M, Askari M, Ghorbani S, Davoudi A. The mediating role of self-efficacy and resilience in relation to spiritual intelligence and self-control. J of Psycho and Reli 2019; 13(3): 91-104. [Farsi]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb