تعداد جلسات | اهداف | فنون و محتوی |
اول | ایجاد انگیزه و ارائه توضیحات لازم | اجرای پیشآزمون/ معارفه/ آشنایی با ساختار گروه/ تعیین قوانین گروه، گرم کردن با تمرینات بدن و بیان و آشنایی با ایفای نقش |
دوم | ایجاد اعتماد | برقراری صمیمیت/بازی با توپ برای تقویت توجه، تمرکز و دقت و عملکرد حسی و حرکتی/انجام حرکات هماهنگ |
سوم | ایجاد درک متقابل | ایجاد و افزایش خلاقیت/ تمرین جعبه راز برای ایجاد درک متقابل و آماده شدن برای فعالیت و مشارکت گروهی |
چهارم | آگاهی از نشانههای بدنی-جسمانی | تنآگاهی (استفاده از شیوه نگارش با دست غیر برتر)/تمرینهای تعادل و تمرکز/ بهبود حواس پنجگانه/ تنآرامی (استفاده از تکنیک ماکارونی و عروسک) |
پنجم | آگاهی از نشانههای هیجانی-بدنی | اجرای پانتومیم/ ابراز احساسات بیکلام و با استفاده از اجرای حالتهای ابراز چهرهای/ آگاهی و تشخیص هیجان به شیوه ابراز چهره و بدن دیگر اعضای گروه / |
ششم | ارتباط | شناخت حالت روانی اعضاء از دید خود اعضاء/ تکنیک فروشگاه جادو (یاور آموزش دیده یا یکی از اعضای گروه و یا ممکن است کارگردان نقش فروشنده را بازی کند) |
هفتم | تقویت ایگو (خود) | تمرکز بر آرزوها/ تخیلات هدایت شده یا مستقیم کارگردان از اعضای گروه میخواهد در مورد یکی از موضوعات عادی و مشخص گفتگو داشته باشد و جزئیات تخیل خاص هر یک از اعضاء را بررسی کند/رهاسازی استرس و تقویت خود |
هشتم | تقویت ایگو (خود) | تمرکز بر دلهرهها/ پشت به حضار (شخص اول در موقعیت ممکن است از نشان دادن رویداد خاصی از زندگی خود در گروه، دچار اضطراب و دستپاچگی شود. در این موقعیت میتوان به او اجازه داد که پشت به گروه همان طور اجرا کند که در تنهایی انجام میدهد. هنگامی که با آمادگی بیشتری پیدا کرد میتواند با اعضاء روبهرو شود)/ ساختن ایگو (اعضاء یک بحث صمیمانه درباره شخص اول انجام میدهد، تنها بر ویژگیهای مثبت تمرکز میشود، در حالی که شخص اول در گروه حضور دارد و نظریات آنها را میشنود.) |
نهم | تقویت ایگو (خود) | برقراری احساس امنیت، آموزش مقابله با مسائل هیجانی/ شیوه فرافکنی آینده: شخص اول با فرافکنی آینده قادر است به شکل واقعبینانهتری اهداف خود را روشن سازد و صحنههایی را به شکل نمایش اجراء کند که موقعیت نسبی او را در فرایند کارش نشان دهد. |
دهم | آمادگی برای مواجهه | بهبود و تقویت حافظه برای تسهیل یادآوری کامل اتفاق گذشته (با استفاده از بازی بسط کلمات)/ افزایش و تقویت شهامت هیجانی با هدف روبهرو شدن با رویداد رخ داده و فراموش شده (با استفاده از نمایش و ایگوی جانشین) استفاده از فن صندلی خالی |
یازدهم | مواجهه (تخلیه هیجانی-روانی) امنیت | مواجهه در یک شرایط ایمن/راهروی تاریک (نمایش در مکان روشن اجرا میشود، اما در گوشه سالن یا راهرو محلی با نور کم پیدا میشود) در این مکان تاریک شخص اول که مشغول نشان دادن بخشی از تجربه هیجانی دردناک زندگی خود می باشد، میایستد. |
دوازدهم | مواجهه (پالایش هیجانی-روانی) امنیت | جایگزین مضاعف ایگوی فرد، یاور نقش قسمتی از موجودیت درونی شخص اول را بازی می کند (یکی از مهمترین اهداف رواننمایشگری تخلیه عواطف و احساسات و هیجانات عمیق شخص اول است و روش مضاعف یا دوبل به عنوان قلب و اساس رواننمایشگری مؤثرترین فن برای تخلیه عواطف و هیجانات به شمار میرود) |
سیزدهم | جمعبندی و ارزیابی | انجام بازی دلخواه گروه/ تقدیر و تشکر/ اجرای پسآزمون |
متغیر | طبقه | گروه آزمایش (15=n) (تحریک فراجمجمهای مغز) |
گروه آزمایش (15=n) (رواننمایشگری) | گروه کنترل (15=n) | مقدار P | |||||||
فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | |||||||
سن | 12 تا 14 سال | 7 | 7/46 | 7 | 7/46 | 6 | 40 | 914/0 | ||||
15 تا 17 سال | 8 | 3/53 | 8 | 3/53 | 9 | 60 | ||||||
سطح تحصیلات | ابتدایی | 3 | 20 | 4 | 7/26 | 2 | 3/13 | 784/0 | ||||
راهنمایی | 10 | 7/66 | 9 | 60 | 9 | 60 | ||||||
متوسطه | 2 | 3/13 | 2 | 3/13 | 4 | 7/26 | ||||||
جنسیت | پسر | 12 | 80 | 9 | 60 | 7 | 7/46 | 166/0 | ||||
دختر | 3 | 20 | 6 | 40 | 8 | 3/53 | ||||||
متغیر | گروه آزمایش (15=n) (تحریک فراجمجمهای مغز) |
گروه آزمایش (15=n) (رواننمایشگری) | گروه کنترل (15=n) | |||||
زمان | میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | ||
آزمون عملکرد پیوسته | خطا | پیشآزمون | 13/10 | 51/7 | 66/3 | 55/5 | 53/6 | 50/6 |
پسآزمون | 46/1 | 82/2 | 26/4 | 43/5 | 66/5 | 26/8 | ||
پاسخ نداده | پیشآزمون | 73/13 | 93/8 | 13/8 | 62/4 | 73/9 | 19/7 | |
پسآزمون | 60/5 | 25/4 | 93/5 | 11/4 | 93/7 | 04/6 | ||
پاسخ صحیح | پیشآزمون | 13/126 | 11/10 | 20/138 | 12/6 | 73/133 | 36/10 | |
پسآزمون | 93/142 | 83/4 | 80/139 | 42/8 | 40/136 | 03/12 | ||
زمان پاسخ | پیشآزمون | 01/19 | 53/691 | 93/1957 | 39/324 | 93/1792 | 18/388 | |
پسآزمون | 13/1802 | 73/158 | 86/1468 | 31/137 | 40/1558 | 52/163 | ||
آزمون برج لندن | زمان آزمایش | پیشآزمون | 53/246 | 15/137 | 26/164 | 82/32 | 66/177 | 10/53 |
پسآزمون | 26/110 | 90/30 | 20/117 | 79/35 | 20/111 | 39/38 | ||
زمان تأخیر | پیشآزمون | 46/85 | 70/53 | 66/47 | 31/16 | 40/58 | 25/16 | |
پسآزمون | 80/51 | 80/56 | 20/36 | 85/13 | 73/17 | 71/3 | ||
خطا | پیشآزمون | 40/50 | 70/24 | 46/46 | 43/17 | 06/48 | 21/17 | |
پسآزمون | 86/29 | 61/12 | 26/33 | 63/15 | 66/42 | 58/21 | ||
آزمون حافظه | حافظه آیندهنگر | پیشآزمون | 53/28 | 30/5 | 36/25 | 23/6 | 27/26 | 48/6 |
پسآزمون | 26/19 | 81/4 | 11/26 | 38/6 | 26/24 | 87/5 | ||
حافظه گذشتهنگر | پیشآزمون | 13/24 | 83/6 | 06/22 | 69/4 | 13/20 | 61/7 | |
پسآزمون | 80/16 | 31/4 | 80/19 | 80/5 | 13/20 | 28/7 | ||
پسآزمون | 53/7 | 25/4 | 86/5 | 60/3 | 20/9 | 49/4 |
منبع | مجموع مجذورات |
درجه آزادی |
میانگین مربعات |
مقدار F |
مقدار P |
مجذور اتا |
توان آماری |
|
پیشآزمون | خطای انجام تکلیف | 401/33 | 1 | 401/33 | 945/0 | 337/0 | 023/0 | 158/0 |
پاسخ نداده | 789/299 | 1 | 789/299 | 517/17 | 001/0 | 299/0 | 983/0 | |
پاسخ صحیح | 399/599 | 1 | 399/599 | 938/8 | 005/0 | 179/0 | 831/0 | |
زمان پاسخ | 714/99482 | 1 | 714/99482 | 575/4 | 038/0 | 100/0 | 551/0 | |
گروه | خطای انجام تکلیف | 901/165 | 2 | 950/82 | 348/2 | 108/0 | 103/0 | 448/0 |
پاسخ نداده | 209/105 | 2 | 604/52 | 074/3 | 057/0 | 130/0 | 562/0 | |
پاسخ صحیح | 399/665 | 2 | 700/332 | 961/4 | 012/0 | 195/0 | 781/0 | |
زمان پاسخ | 685/887170 | 2 | 343/443585 | 398/2 | 001/0 | 499/0 | 982/0 | |
خطا | خطای انجام تکلیف | 599/1448 | 41 | 332/35 | ||||
پاسخ نداده | 678/701 | 41 | 114/17 | |||||
پاسخ صحیح | 534/2749 | 41 | 062/67 | |||||
زمان پاسخ | 352/891624 | 41 | 935/21746 | |||||
کل | خطای انجام تکلیف | 2269 | 45 | |||||
پاسخ نداده | 2944 | 45 | ||||||
پاسخ صحیح | 882033 | 45 | ||||||
زمان پاسخ | 118499073 | 45 |
منبع | مجموع مجذورات |
درجه آزادی |
میانگین مربعات |
مقدار F |
مقدار P |
مجذور اتا |
توان آماری |
|
پیشآزمون | زمان انجام آزمایش | 613/33 | 1 | 613/33 | 043/0 | 836/0 | 001/0 | 055/0 |
زمان تأخیر | 077/797 | 1 | 077/797 | 722/0 | 401/0 | 018/0 | 132/0 | |
خطا | 282/4271 | 1 | 282/4271 | 440/28 | 001/0> | 422/0 | 999/0 | |
گروه | زمان آزمایش | 856/2357 | 2 | 928/1178 | 522/1 | 231/0 | 072/0 | 304/0 |
زمان تأخیر | 558/6234 | 2 | 279/3117 | 824/2 | 072/0 | 127/0 | 523/0 | |
خطا | 864/1957 | 2 | 932/978 | 518/6 | 004/0 | 251/0 | 885/0 | |
خطا | زمان آزمایش | 120/30217 | 39 | 798/774 | ||||
زمان تأخیر | 648/43045 | 39 | 735/1103 | |||||
خطا | 275/5857 | 39 | 187/150 | |||||
کل | زمان آزمایش | 624972 | 45 | |||||
زمان تأخیر | 112672 | 45 | ||||||
خطا | 69463 | 45 |
منبع | مجموع مجذورات |
درجه آزادی |
میانگین مربعات |
مقدار F |
مقدار P |
مجذور اتا |
توان آماری |
|
پیشآزمون | حافظه آیندهنگر | 119/280 | 1 | 119/280 | 247/16 | 001/0> | 289/0 | 976/0 |
حافظه گذشتهنگر | 935/173 | 1 | 935/173 | 310/8 | 006/0 | 172/0 | 803/0 | |
گروه | حافظه آیندهنگر | 316/446 | 2 | 158/223 | 943/12 | 001/0> | 393/0 | 995/0 |
حافظه گذشتهنگر | 509/250 | 2 | 254/125 | 984/5 | 005/0 | 230/0 | 856/0 | |
خطا | حافظه آیندهنگر | 673/689 | 40 | 242/17 | ||||
حافظه گذشتهنگر | 265/837 | 40 | 932/20 | |||||
کل | حافظه آیندهنگر | 24419 | 45 | |||||
حافظه گذشتهنگر | 17671 | 45 |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |