جلد 23، شماره 5 - ( 5-1403 )                   جلد 23 شماره 5 صفحات 391-377 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1402.084


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshari A, Safarzadeh S. Testing the Causal Model of Sports Success Based on Brain-Behavioral Systems with the Mediation of Nature and Character Dimensions in Athletes: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (5) :377-391
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7307-fa.html
افشاری امیر، صفرزاده سحر. آزمون مدل علی موفقیت ورزشی بر اساس سیستم‌های مغزی-رفتاری با میانجی‌گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (5) :377-391

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7307-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز
متن کامل [PDF 363 kb]   (398 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1200 مشاهده)
متن کامل:   (610 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، مرداد 1403، 291-277

آزمون مدل علی موفقیت ورزشی بر اساس سیستم­های مغزی-رفتاری با میانجی­گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران: یک مطالعه توصیفی

امیر افشاری [1]، سحر صفرزاده[2]

دریافت مقاله: 0512/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 30/02/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 27/04/1403    پذیرش مقاله: 30/04/1403


چکیده
زمینه و هدف: کسب موفقیت ورزشی برای ورزشکاران علاوه بر آمادگی جسمانی به آیتم­های دیگری چون شرایط روان­شناختی مطلوب وابسته است. از این رو هدف پژوهش حاضر، آزمون مدل علی موفقیت ورزشی بر اساس سیستم­های مغزی-رفتاری با میانجی­گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران شهر اهواز بود.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر توصیفی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ورزشکاران شهر اهواز در سال 1402 بودند که از میان آن­ها 254 نفر به‌صورت هدف­مند به‌عنوان گروه نمونه از بین ورزشکاران حاضر در باشگاه­های ورزشی شهر اهواز انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پژوهش حاضر مقیاس موفقیت ورزشی (Mousavi و Vaez Mousavi، 2015)، پرسش­نامه سیستم‌های مغزی-رفتاری (Carver و White، ١٩٩٤) و پرسش­نامه سرشت و منش (Cloninger و همکاران، 1993) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد مدل نهایی برازنده داده­ها است. رابطه بین سیستم فعال­ساز رفتاری و ابعاد سرشتی شخصیت با موفقیت ورزشی، مثبت (05/0>P) و رابطه بین سیستم بازداری رفتاری و موفقیت ورزشی، منفی و معنی‌دار بود (05/0>P). هم­چنین، رابطه غیرمستقیم بین سیستم بازداری رفتاری و موفقیت ورزشی با میانجی­گری ابعاد سرشت و منش، معنی‌دار نبود (05/0<P). در مقابل، رابطه غیرمستقیم بین سیستم فعال­ساز رفتاری و موفقیت ورزشی با میانجی­گری بعد سرشتی شخصیت، معنی‌دار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: سیستم فعال­ساز و بازداری رفتاری و ابعاد سرشتی و منشی شخصیت می­توانند در رشد و موفقیت ورزشی ورزشکاران مؤثر ­باشند و روان­شناسان ورزشی می­توانند به این نکته توجه نمایند.
واژه­های کلیدی: موفقیت ورزشی، سیستم­های مغزی-رفتاری، ابعاد سرشت و منش، ورزشکاران


ارجاع: افشاری ا، صفرزاده س، آزمون مدل علی موفقیت ورزشی بر اساس سیستمهای مغزی-رفتاری با میانجیگری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 5، صفحات: 291-277.


 
مقدمه
ورزش به عنوان یکی از ارکان اصلی قدرت در برنامه­ریزی کلان مدیران و سیاست­گذاران کشورهای جهان جایگاه ویژه­ای پیدا کرده است (1). در همین راستا موفقیت ورزشی (Sport success) و توجه به مسائل ورزشکاران و عواملی که می­تواند تداوم بخش موفقیت آن­ها در میادین ورزشی باشد جزء اولویت­های برنامه­ریزان و مدیران ورزشی قرار گرفته است (2). ورزشکاران برای غلبه بر حریفان خود و کسب موفقیت ورزشی و مدال­آوری لازم است علاوه بر آمادگی جسمانی از شرایط روحی و روانی قابل قبولی برخوردار باشند و در واقع موفقیت ورزشی حاصل ترکیبی از شرایط ایده­آل جسمانی، تکنیکی، تاکتیکی، ذهنی و روانی فرد است (3).
در همین راستا توجه به تأثیر مغز و سیستم­های مغزی-رفتاری (Behavioral-brain systems) افراد در نحوه واکنش به موقعیت­ها و مسائلی که در طول تمرین ورزشی و آمادگی برای رقابت­های ورزشی و حتی در حین مسابقات می­تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد (4). یکی از شناخته ­شده­ترین نظریه­ها در همین راستا نظریه­ شخصیتی زیستی است که توسط Gray مطرح گردیده است. طبق نظریه Gray در مغز پستانداران دو سیستم مجزا شامل سیستم بازداری رفتاری و سیستم فعال­سازی رفتاری وجود دارد که با یکدیگر در تعامل هستند و رفتارهای هیجانی را کنترل می‌کنند؛ غلبه و فعالیت هر یک از این سیستم­ها در فرد به حالات هیجانی متفاوتی مانند ترس، اضطراب (5) و تحریک­پذیری منجر می­شود (6). تفاوت­های فردی در شخصیت، بازتاب تفاوت در حساسیت افراد در سیستم­های بازداری و فعال­سازی رفتاری می‌باشد. هنگامی که نظام فعال­ساز رفتاری دچار شکست و ناکامی شود، باعث بروز هیجان­های منفی و ناراحتی در فرد می­گردد و فعالیت بیش­از­حد این نظام منجر به رفتار تکانشی می­گردد. فعالیت نظام بازداری رفتاری به احساس اضطراب، نگرانی، نشخوار فکری و ترس می­انجامد و فرد را متوجه نشانه­هایی می­کند که هشدار دهنده خطر است (7).
از جمله عوامل تعیین کننده دیگر در این زمینه ویژگی­های شخصیتی سرشتی و منشی ورزشکاران است. Kloninger که از نظریه­پردازان مطرح در زمینه زیستی شخصیت است، با توجه به پایه­های اساسی شخصیت نظریه مستحکمی را در دو بستر سرشت و منش (Nature and character dimensions) پدید آورد که مفهوم سرشت را به عنوان پاسخ­های هیجانی اساسی فرد تبیین می­کند که بیشتر به صورت ارثی و در طول زندگی فرد ثابت و پایدار باقی می­مانند. از سوی دیگر، منش بیشتر در اثر تعامل فرد با محیط و تحت تأثیر آموزش اجتماعی در فرد شکل می­گیرد و اهداف زندگی سازمان ارزشی و هیجانات خودآگاه فرد را شامل می­شود (8). سرشت شامل چهار مؤلفه نوجویی، پشتکار، همکاری و پاداش وابستگی است و خود راهبردی، خودفراروی و همکاری ابعاد منشی شخصیت را تشکیل می­دهند. در همین راستا، نتایج پژوهشی نشان داد که بین ویژگی­های شخصیتی برون­گرایی، گشودگی به تجربه، توافق­پذیری و باوجدان بودن با موفقیت ورزشی رابطه مثبت و بین ویژگی شخصیتی روان­رنـجورخویی با موفقیت ورزشی رابطه منفی وجود دارد (9).
در کل، نتایج پژوهش­ها نشان داده­اند که ویژگی­های شخصیتی مانند رقابت­پذیری، خودراهبری و اعتماد به نفس (10) و هم­چنین انگیزه­های درونی و احساس خودکارآمدی (11) نقش مؤثری در موفقیت ورزشی ورزشکاران دارد. هم­چنین، طی پژوهشی گزارش شده است در بعد سرشت و منشی، میانگین نمرات پاداش وابستگی و دلبستگی ورزشکاران در گروه نمونه به طور معنی­داری کمتر از گروه دانشجویان کم تحرک بوده است (12). از سوی دیگر پژوهش­های جداگانه گزارش داده­اند که سیستم­های مغزی-رفتاری با اختلالات شخصیت (5) و سلامت روان­شناختی ورزشکاران (13) رابطه داد و افرادی که سیستم­فعال­سازی آن­ها پویاتر بود نسبت به افرادی که سیستم بازداری­رفتاری در آن­ها غالب بوده افسردگی، اضطراب و استرس پایین­تری را تجربه می‌کنند بر این ­اساس، می­توان نتیجه گرفت که ورزش و سیستم فعال­ساز رفتاری عامل تعیین کننده­ای در سلامت روان­شناختی افراد خواهد بود (14). از این رو، با توجه به جایگاه ورزش در کشورها و اهمیت کسب موفقیت­های ورزشی جهت بالندگی ورزشکاران و جوانان جامعه و بر طبق پژوهش­های انجام شده، بررسی عواملی که بتواند به این مهم دست یافت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علی موفقیت ورزشی بر اساس سیستم­های مغزی-رفتاری با میانجی‌گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران انجام شد. شکل 1، مدل مفهومی پیشنهادی پژوهش را نشان می­دهد.
 
سیستم بازداری رفتاری
سیستم فعال­ساز رفتاری
موفقیت ورزشی
بعد سرشتی شخصیت
بعد منشی شخصیت










شکل 1- مدل مفهومی پیشنهادی موفقیت ورزشی بر اساس سیستم­های مغزی-رفتاری با میانجی­گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران
 
مواد و روش‌ها
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ورزشکاران شهر اهواز در سال 1402 بودند. حجم نمونه با رجوع به پیشنهاد Kline در خصوص محاسبه پارامترهای مدل برای انجام مطالعات با روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد. Kline مطرح می­کند که با توجه به پارامترهای مورد بررسی، نسبت حجم نمونه برای هر متغیر 5 نفر است، نسبت 10 نفر به ازای هر متغیر مناسب­تر و نسبت 20 نفر به ازای هر متغیر مطلوب قلمداد می­شود (15)، بنابراین، در پژوهش حاضر با توجه به تعداد پارامترهای مورد بررسی و احتمال ریزش نمونه­ها و نیز اطمینان بالای یافته­ها و تعمیم­دهی بهتر، نمونه­ای مشتمل بر 254 نفر از گروه مذکور بود که به روش هدف‌مند و بر اساس ملاک­های ورود از بین ورزشکاران حاضر در 10 باشگاه ورزشی از میان باشگاه­های ورزشی شهر اهواز انتخاب شدند.
ملاک­های ورود نیز شامل سن 18 الی 35 سال، حداقل 3 سال ورزش مستمر در یک رشته ورزشی، عدم وجود بیماری­های روان‌شناختی و جسمانی مانند اختلالات عصبی-رشدی، اسکیزوفرنی و صرع، پارکینسون و معلولیت جسمی-حرکتی و غیره، عدم استفاده از داروهای روان‌شناختی مانند پرگابالین، کلرودیازی‌پوکساید، فلوکستین، لیتیوم و ملاک‌های خروج نیز عدم تمایل به همکاری در تکمیل پرسش‌نامه‌ها و یا مخدوش بودن پرسش­نامه­ها بود.
به‌منظور رعایت اخلاق ­پژوهشی، توضیحاتی در خصوص هدف انجام پژوهش، کاربرد اطلاعات جمع­آوری شده، ذکر این مطلب که اصل رازداری در مورد اطلاعات شخصی رعایت می­شود و نتایج به ‌صورت کلی استفاده می­گردد، قبل از اجرای پرسش­نامه‌­ها به آزمودنی­­ها داده شد. در ضمن مقاله حاضر دارای کد­اخلاق از کمیته ­اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد­ اسلامی واحد اهواز به شماره IR.IAU.AHVAZ.REC.1402.084 نیز می‌باشد.
لازم به ذکر است که از ویژگی­های جمعیت­شناختی نظیر سن، جنسیت و سطح تحصیلات، رشته ورزشی، سابقه فعالیت ورزشی و بیماری­های روان شناختی و جسمانی و سابقه استفاده از داروهای روان­شناختی در انتهای پرسش­نامه­ها سؤال شد. در این پژوهش از سه پرسش­نامه خودگزارشی به منظور گردآوری داده­ها به شرح زیر استفاده گردید.
از جمله ابزار اندازه‌گیری در پژوهش حاضر مقیاس موفقیت ورزشی (Sport Success Scale) بود. این مقیاس توسط Mousavi و Vaazmousavi طراحی و هنجاریابی گردید (16). این پرسش‌نامه مشتمل بر 29 سؤال است که مؤلفه­های اجرای روان (10، 19، 13، 22، 29)، توجه (7، 4، 16، 23، 26)، تکنیک (5، 18، 21، 24)، حساسیت به خطا (3، 6، 14، 15، 25)، تعهد (9، 8، 17، 28، 27) و پیشرفت (1، 2، 11، 12، 20) را می­سنجد و به­صورت لیکرت 6 گزینه­ای از (کاملاً مخالفم: 1 تا کاملاً موافقم: 6) نمره­گذاری شده و حداکثر نمره 174 و حداقل نمره 29 می­باشد. اخذ نمره نزدیک به 174 نشان دهنده موفقیت ورزشی بالا و اخذ نمره نزدیک به 29 نشان دهنده موفقیت ورزشی پایین می‌باشد. نمره هریک از خرده مقیاس­ها نیز با جمع امتیاز سؤالات هر یک از خرده مقیاس­ها صورت می­گیرد. Mousavi و Vaazmousavi برای بررسی پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ استفاده نمودند و ضریب آلفای­کرونباخ را برای مؤلفه اجرای روان 89/0، توجه 88/0، تکنیک 89/0، حساسیت به خطا 88/0، تعهد 89/0، پیشرفت 89/0 و آلفای­کرونباخ کل مقیاس را 89/0 برآورده نمودند و هم­چنین در پژوهش ایشان، روایی محتوایی این مقیاس توسط صاحب­نظران رشته تربیت بدنی تأیید شد و روایی سازه­ای نیز وجود شش عامل مذکور را تأیید کردند (16). Maghsoud و همکاران پایایی مقیاس موفقیت ورزشی را 91/0 به­دست آوردند و روایی مقیاس را از طریق همبستگی با پرسش­نامه سبک­های مقابله­ای در دو بعد مسئله­مدار (62/0=r) و بعد هیجان­مدار (60/0=r) گزارش نمودند (17). در پژوهش حاضر به روش آلفای کرونباخ، پایایی برای خرده مقیاس­های اجرای روان 88/0، توجه 79/0، تکنیک 87/0، حساسیت به خطا 85/0، تعهد 91/0، پیشرفت 86/0 و آلفای کرونباخ کل مقیاس 84/0 محاسبه شد.
ابزار دیگر پژوهش حاضر پرسش­نامه سیستم­های مغزی/رفتاری (Brain/Behavioral Systems Questionnaire) شامل 24 گویه است که توسط Carver و White در سال 1994 طراحی شده است (18). این پرسش­نامه به­صورت لیکرت چهار گزینه­ای (کاملاً موافقم: 1 الی کاملاً مخالفم: 4) نمره­گذاری می­شود و دارای دو بعد بازداری رفتاری (Behavioral Inhibitor System; BIS) و فعال­ساز رفتاری (Behavioral Activation System; BAS) می‌باشد که هر بعد دارای خرده مقیاس می­باشند و با جمع آن خرده مقیاس­ها نمرات این دو بعد مشخص می­شود. خرده مقیاس بازداری رفتاری در این پرسش­نامه شامل 7 گویه است که حساسیت سیستم بازداری رفتاری را اندازه می­گیرد و حداقل نمره آن 7 و حداکثر نمره 28 می­باشد و نمره بالا در این نظام احساس اضطراب، نگرانی، نشخوار فکری را نشان می­دهد. خرده مقیاس فعال­ساز رفتاری نیز شامل ١٣ گویه با حداقل نمره 13 و حداکثر نمره 52 می­باشد که افزایش نمره در این نظارم نشانه رفتار واکنشی در موقعیت می­باشد و سه زیر مقیاس آن را که عبارتند از: سائق (شامل ٤ گویه)، پاسخ­دهی به پاداش (شامل ٥ گویه) و جستجوی شادی و سرگرمی (شامل ٤ گویه) اندازه­گیری می­کند. به گزارش Carver و White، ثبات درونی زیر مقیاس BIS، 74/0 بود (18) و Forster و همکاران در پژوهشی نیز نشان دادند ثبات درونی سه زیر مقیاس پاسخ­دهی به پاداش، سائق و جستجوی سرگرمی به­ترتیب ٧٣/0، ٧٦/0 و ٦٦/0 محاسبه شده­است (19). در ایران نیز Amiri و Hassani همسانی خرده مقیاس­های فعال‌ساز رفتار را به ترتیب 87/0، 74/0، 65/0 و ثبات درونی کل پرسش­نامه 88/0، فعال­ساز رفتاری 87/0، و بازداری رفتاری را 88/0 گزارش داد و برای بررسی روایی از روش روایی هم­زمان استفاده کردند و پرسش­نامه سیستم­های مغزی-رفتاری را با مقیاس عاطفه مثبت و منفی و مقیاس حساسیت به تنبیه و حساسیت به پاداش به­صورت هم­زمان اجرا کردند و میزان همبستگی بین 64/0 الی 75/0 بود که نشان دهنده روایی مناسب پرسش­نامه است (20). Baghbanzadeh و Safarzadeh پایایی پرسش­نامه را از طریق آلفای کرونباخ، 76/0 برای سیستم فعال­ساز رفتاری و 76/0 برای سیستم بازداری رفتاری محاسبه کردند و روایی پرسش­نامه را از طریق همبسته­کردن پرسش­نامه سیستم‌های مغزی-رفتاری با پرسش­نامه توانمندسازی روان‌شناختی 81/0 به­دست آورند (21). در تحقیق حاضر به روش آلفای کرونباخ، پایایی برای کل پرسش­نامه 88/0، سیستم فعال ساز رفتاری 91/0 و سیستم بازداری رفتاری 82/0 محاسبه شد.
هم­چنین از پرسش­نامه سرشت و منش (Nature and Character Questionnaire) که توسط Cloninger و همکاران در سال 1994 طراحی گردید (22)، استفاده شد و شامل 125 گویه است که به صورت صحیح (1) و غلط (0) پاسخ داده می­شود و مناسب افراد 15 سال و بزرگ­تر بوده و دارای دو بعد به نام بعد سرشتی و بعد منشی می­باشد که هر کدام دارای عامل­هایی به عنوان خرده مقیاس می­باشند و با جمع آن خرده مقیاس­ها نمرات این دو بعد مشخص می­شود. در بعد سرشتی حداقل نمره 0 و حداکثر نمره 60 می­باشد و در بعد منش نیز حداقل نمره 0 و حداکثر نمره 65 محاسبه می­شود. این پرسش­نامه به ارزیابی 7 عامل شخصیتی که از آن­ها 4 عامل سرشتی (نوجویی (20 گویه)، اجتناب از آسیب (20 گویه)، وابستگی به پاداش (15گویه)، پشتکار (5 گویه) و 3 عامل منشی (خودراهبری (25 گویه)، همکاری (25 گویه) و خودفراروی (15 گویه) می­پردازد. در این پرسش­نامه هر چه نمرات در هر بعد بیشتر باشد نشان دهنده بروز همان بعد در فرد است. Alonso و همکاران ضریب آلفای کرونباخ پرسش­نامه را بالای 68/0 به­دست آورند و ضرایب همسانی درونی این پرسش­نامه را در ابعاد هفت­گانه در دامنه­ای از 55/0 تا 80/0 و ضرایب اعتبار بازآزمایی آن را در دامنه­ای از 61/0 تا 96/0 گزارش کرده­اند (23). در ایران در پژوهش Dadfar و همکاران بررسی پایایی پرسش­نامه به کمک آلفای کرونباخ و بازآزمایی، تأیید روایی آن با بهره­گیری از تحلیل عاملی چرخش پروماکس، همبستگی درونی مقیاس­ها و همبستگی سن با مقیاس­ها با روش Pearson و مقایسه نمره­های پرسش­نامه بین دو جنسیت و نیز مقایسه بین فرهنگی با آزمون t مستقل انجام شد. دامنه ضریب آلفا از 44/0 برای مقیاس پشتکار تا 81/0 برای مقیاس خودفراروی به­دست آمد (24). در پژوهش حاضر نیز میانگین ضریب­های آلفای کرونباخ به­دست آمده برای ویژگی­های سرشتی 68/0 و میانگین ضریب­های آلفای کرونباخ برای ویژگی­های منشی 74/0 بود و هم‌چنین ضریب پایایی مقیاس با استفاده از روش تصنیفی نیز محاسبه شد. ضریب تصنیفی برای نمیه اول داده­ها (62 گویه) برابر با 88/0 و برای نیمه دوم داده­ها (63 گویه) برابر با 85/0 و همبستگی بین دو نیمه 31/0 بود.
در پژوهش حاضر، داده­ها با استفاده از نرم ­افزارهای ­آماری SPSS نسخه 24 و Amos نسخه 24 مورد تحلیل قرار گرفت. جهت تحلیل داده­های پژوهش از شاخص­ها و شیوه­های آمار توصیفی نظیر فراوانی، انحراف معیار، میانگین استفاده شد. هم‌چنین همبستگی بین متغیرها به کمک آزمون همبستگی Pearson محاسبه گردید. در سطح استنباطی نیز برازش مدل اندازه­گیری و ساختاری به همراه محاسبه مسیرهای بین متغیرهای پژوهش با استفاده از تحلیل آماری مدل­سازی معادلات­ساختاری در سطح معنی‌داری 05/0 انجام شد.
نتایج
در پژوهش حاضر 254 ورزشکار شامل 62 زن (25%) و 192 مرد (75%) با میانگین و انحراف استاندارد سنی 12/26 و 03/5 سال شرکت کردند و دامنه سنی ایشان 19 سال الی 32 سال بود. در بین شرکت­کنندگان 163 نفر (2/64 درصد) مجرد و 91 نفر (8/35 درصد) متأهل بودند. میزان تحصیلات 51 نفر (1/20 درصد) از شرکت‌کنندگان دیپلم و زیردیپلم، 18 نفر (1/7 درصد) فوق دیپلم، 159 نفر (46/62 درصد) لیسانس و 26 نفر (2/10 درصد) فوق­لیسانس و بالاتر بود. رشته ورزشی 39 نفر (4/15 درصد) از شرکت‌کنندگان کاراته، 31 نفر (12/12 درصد) تکواندو، 67 نفر (4/26 درصد) کشتی، 72 نفر (3/28 درصد) پرورش اندام، 24 نفر (4/9 درصد) بوکس و 21 نفر (3/8 درصد) وشو بود. در نهایت، 102 نفر (2/40 درصد) از شرکت‌کنندگان کمتر از 5 سال، 119 نفر (8/46 درصد) 6 تا 10 سال و 33 نفر (13 درصد) بیشتر از 10 سال سابقه فعالیت ورزشی داشتند و هیچ­کدام بیماری­های روان شناختی و جسمانی و سابقه استفاده از داروهای روان­شناختی نداشتند. ­جدول 1، بر اساس محاسبه ضرایب همبستگی Pearson نشان می­دهد که سیستم بازداری رفتاری به صورت منفی و سیستم فعال­ساز رفتاری به همراه ابعاد سرشتی و منشی شخصیت به صورت مثبت و معنی‌دار با موفقیت ورزشی همبسته­اند.
 
جدول 1- میانگین، انحراف استاندارد و ضرایب همبستگی Pearson بین متغیرهای پژوهش مربوط به ورزشکاران شهر اهواز در سال 1402 (254=n)
متغیرهای تحقیق             میانگین انحراف استاندارد 1 2 3 4
1. سیستم بازداری رفتاری 54/18 91/3 -
2. سیستم فعال­ساز رفتاری 39/32 38/6 *15/0- -
3. بعد سرشتی شخصیت 48/37 72/8 07/0- **46/0 -
4. بعد منشی شخصیت   81/33 50/7 **26/0- **38/0 **62/0 -
5. موفقیت ورزشی 77/75 47/13 **32/0- **56/0 **55/0 **48/0
 آزمون همبستگی Pearson، * 05/0>P، ** 01/0>P
 
در این پژوهش به منظور ارزیابی نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش، شاخص­های کشیدگی و چولگی و به منظور ارزیابی مفروضه هم­خطی بودن، مقادیر عامل تورم واریانس (Variance Inflation Factor; VIF) و ضریب تحمل مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در جدول 2 ارائه شده است. جدول 2، نشان می‌دهد که مقادیر کشیدگی و چولگی همه متغیرها در محدوده 2± قرار دارد. این یافته بیانگر آن است که مفروضه نرمال بودن توزیع داده‌ها، در تحلیل حاضر برقرار است. هم­چنین، بر اساس نتایج جدول 2، می­توان گفت مفروضه هم­خطی بودن نیز در بین داده‌های پژوهش حاضر برقرار بود، زیرا که مقادیر ضریب تحمل متغیرهای پیش­بین بزرگ­تر از 1/0 و مقادیر عامل تورم واریانس هر یک از آن­ها کوچک­تر از 10 بود. منطبق بر دیدگاهMyers  و همکاران ضریب تحمل کمتر از 1/0 و ارزش عامل تورم واریانس بالاتر از 10 نشان دهنده عدم برقراری مفروضه هم­خطی بودن است (25). طبق نظر Myers و همکاران، تحلیل اطلاعات مربوط به Mahalanobis distance نشان داد که در بین داده­های تحلیل شده، داده­های پرت­ وجود ندارد و براین اساس می‌توان گفت مفروضه نرمال بودن توزیع داده­های چندمتغیره نیز در بین داده‌ها برقرار است. هم­چنین بر اساس این دیدگاه، یکی دیگر از مفروضه‌های تحلیل مدل­یابی معادلات ساختاری همگنی واریانس‌ها است. مفروضه همگنی واریانس­ها به این معنا است که واریانس خطاها در سطوح مختلف متغیر وابسته یکسان است. در این پژوهش به منظور ارزیابی مفروضه همگنی واریانس‌ها نمودار پراکندگی واریانس­های استاندارد شده خطاها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان­داد که آن مفروضه نیز در بین داده­ها برقرار است (25).
 
جدول 2- بررسی مفروضه­های نرمال بودن و هم­خطی بودن متغیرهای پژوهش مربوط به ورزشکاران شهر اهواز در سال 1402 (254=n)
متغیر مفروضه نرمال بودن مفروضه هم­خطی بودن
چولگی کشیدگی ضریب تحمل تورم واریانس
سیستم بازداری رفتاری 83/0- 57/0 83/0 20/1
سیستم فعال­ساز رفتاری 55/0- 31/0- 77/0 29/1
بعد سرشتی شخصیت 09/1- 37/0- 54/0 87/1
بعد منشی شخصیت 46/0- 14/0 52/0 94/1
موفقیت ورزشی 17/0 53/0- - -
 
پس از ارزیابی مفروضه­ها و اطمینان از برقراری آن­ها در داده­ها، چگونگی برازش مدل با داده­های گردآوری شده مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار AMOS نسخه 24 و برآورد بیشینه احتمال (Maximum Likelihood Estimator; ML) به کار گرفته شد. جدول 3، شاخص­های برازندگی مدل را نشان می­دهد. هم­چنان که در جدول 3 ملاحظه می­شود به استثنای دو شاخص برازندگی نکویی برازش (Goodness of fit index; GFI) و شاخص برازش تطبیقی (Comparative fit index; CFI) دیگر شاخص­های برازندگی که شامل مجذور کای (2c Chi-square;)، درجه آزادی (Degree of freedom; df)، مجذور کای بر درجه آزادی (df/2c Chi-square/degree of freedom; )، نیکویی برازش تعدیل شده (Adjusted goodness of fit index; AGFI)، خطای تقریبی ریشه مجذور میانگین (Root mean square error of approximation; RMSEA) بودند، طبق نقطه برش در مطالعات Kline از برازش قابل قبول مدل مسیر حمایت ننمودند (15). به همین دلیل شاخص­های اصلاح ارزیابی و مشخص شد که با ایجاد کوواریانس بین خطا­های دو نشانگر ابعاد سرشتی و منشی شخصیت، شاخص‌های برازش بهبود خواهد یافت. با وجود این ترسیم کوواریانس بین خطا­های دو نشانگر یاد شده منجر به حصول مدلی با درجه آزاد صفر می­شد. به مدل­هایی که در آن درجه آزادی برابر با صفر باشد مدل همانند گفته می­شود، در مدل­های همانند علی‌رغم محاسبه پارامترها شاخص­های برازندگی کامل فرض شده و بنابراین برآورد نمی­شود (26). در ادامه، ارزیابی پارامترها نشان داد که ضرایب مسیر بین سیستم بازداری رفتاری و بعد سرشتی شخصیت از یک سو و بعد منشی شخصیت و موفقیت ورزشی از سوی دیگر غیر معنی‌دار است. بنابراین، دو مسیر مزبور حذف و بدین شیوه مدل اصلاح شد و درجه آزادی به 2 افزایش یافت. هم­چنان که جدول 3 نشان می­دهد به دنبال اصلاح مدل، شاخص‌های برازندگی قابل قبول برای آن به­دست آمد.
 


جدول 3- شاخص­های برازش مدل اولیه و مدل اصلاح شده موفقیت ورزشی بر اساس سیستم­های مغزی-رفتاری با میانجی­گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران شهر اهواز در سال 1402 (254=n)
شاخص­های برازندگی مدل اولیه مدل اصلاح شده نقطه برش (15)
2c (کای اسکوئر)       16/7 42/2 -
df (درجه آزادی) 1 2 -
df/2c (کای اسکوئر/ درجه آزادی) 16/7 21/1 < 3
GFI (نیکویی برازش) 903/0 996/0 > 90/0
AGFI (نیکویی برازش تعدیل شده) 819/0 971/0 > 850/0
 CFI (شاخص برازش تطبیقی)   922/0 998/0 > 90/0
RMSEA (جذر برآورد واریانس خطای تقریب) 156/0 029/0 < 08/0
 
جدول 4، ضرایب مسیر بین متغیرها را نشان می­دهد و مشخص می‌شود که ضریب مسیر بین بعد سرشتی شخصیت و موفقیت ورزشی (001/0= P، 393/0=β) مثبت و معنی‌دار است. منطبق بر نتایج جدول فوق ضریب مسیر مستقیم بین سیستم فعالساز رفتاری با موفقیت ورزشی (001/0=P، 299/0=β) مثبت و ضریب مسیر مستقیم بین سیستم بازداری رفتاری و موفقیت ورزشی (001/0=P، 243/0-=β) منفی و معنی‌دار بود. با توجه به حذف مسیر بین بعد منشی شخصیت و موفقیت ورزشی در جریان اصلاح مدل و با توجه به عدم معنی‌داری اثر مزبور، اثر غیرمستقیم بین سیستم­های مغزی-رفتاری و موفقیت ورزشی محاسبه نشد و چنین نتیجه­گیری شد که بعد منشی شخصیت اثر بین سیستم‌های مغزی-رفتاری و موفقیت ورزشی را میانجی­گری نمی‌کند. در مقابل، ضریب مسیر غیرمستقیم بین سیستم فعال­ساز رفتاری و موفقیت ورزشی از طریق بعد سرشتی شخصیت مثبت و معنی‌دار بود (001/0=P، 180/0=β). بر این اساس، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سیستم بازداری رفتاری به­صورت مستقیم بر موفقیت ورزشی اثر دارد، ولی این اثر به­صورت غیرمستقیم با میانجی­گری بعد سرشتی شخصیت معنی­دار نبود. در مقابل، سیستم فعال­ساز رفتاری هم به­صورت مستقیم و هم با میانجی‌گری بعد سرشتی شخصیت بر موفقیت ورزشی اثر دارد.
 

جدول 4- ضرایب مسیر مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرهای پژوهش در مدل ساختاری موفقیت ورزشی بر اساس سیستم­های مغزی-رفتاری با میانجی­گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران شهر اهواز در سال 1402 (254=n)
ضریب مسیر ضرایب غیراستاندارد
(B)
خطای معیار
(S.E)
ضرایب استاندارد
 (β)
مقدار
P
سیستم فعال­ساز رفتاریß بعد سرشتی شخصیت 198/1 180/0 457/0 001/0 >
سیستم فعال­ساز رفتاریß بعد منشی شخصیت 001/1 160/0 346/0 001/0 >
سیستم بازداری رفتاریß بعد منشی شخصیت 983/0- 219/0 208/0- 001/0 >
بعد سرشتی شخصیت ßموفقیت ورزشی 623/0 072/0 394/0 001/0 >
ضریب مسیر مستقیم سیستم فعال­ساز رفتاری ßموفقیت ورزشی 242/1 193/0 299/0 001/0 >
ضریب مسیر مستقیم سیستم بازداری رفتاری ßموفقیت ورزشی 641/1- 381/0 243/0- 001/0 >
ضریب مسیر غیرمستقیم سیستم فعال­ساز رفتاریß موفقیت ورزشی 746/0 162/0 180/0 001/0 >
 
شکل 2، پارامترهای استاندارد در مدل پژوهش را نشان می­دهد و مشخص می­کند که مجموع مجذور همبستگی­های چندگانه (R2) برای متغیر موفقیت ورزشی برابر با 45/0 است. این موضوع بیانگر آن است که سیستم­های مغزی-رفتاری و ابعاد سرشتی و منشی شخصیت در مجموع 45 درصد از واریانس موفقیت ورزشی را تبیین می­کنند.
 


شکل 2- پارامترهای استاندارد در مدل ساختاری موفقیت ورزشی بر اساس سیستم­های مغزی-رفتاری با میانجی­گری ابعاد سرشت و منش در ورزشکاران شهر اهواز در سال 1402 (254=n)
 
بحث
هدف پژوهش حاضر، آزمون مدل علی موفقیت ورزشی بر اساس سیستم مغزی-رفتاری با میانجی گری ابعاد سرشت و منش ورزشکاران شهر اهواز بود. یافته­ها نشان دادند کلیه شاخص‌های برازندگی حاصل از تحلیل از برازش قابل قبول برخوردار بودند و ضریب مسیرکل بین سیستم فعال­ساز رفتاری و موفقیت ورزشی مثبت و ضریب مسیرکل بین سیستم بازداری رفتاری و موفقیت ورزشی منفی و معنی‌دار است. هم­چنین، سیستم بازداری رفتاری تنها به صورت مستقیم آن هم به صورت منفی بر موفقیت ورزشی اثر دارد. در مقابل سیستم فعال­ساز رفتاری هم به صورت مستقیم و هم با میانجی­گری بعد سرشتی شخصیت بر موفقیت ورزشی اثر دارد (27).
در تبیین کلی این یافته پژوهشی می‌توان گفت تلاقی سیستمهای مغزی-رفتاری، سرشت و منش، و موفقیت ورزشی، چشم­انداز پیچیده و پویا را در درک عملکرد ورزشکاران ارائه می­دهد (28). سیستم­های مغزی-رفتاری، از جمله مدارهای عصبی مرتبط با تنظیم هیجانی و پردازش شناختی، بر نحوه واکنش ورزشکاران به چالش‌ها و شکست‌ها تأثیر می‌گذارند. مطالعات عصب‌شناسی با استفاده از تکنیک‌­هایی مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی بینش­های ارزشمندی را در مورد همبستگی‌های عصبی فعال­سازی و سرشت و منش در ورزشکاران ارائه کرده است (29). این یافته‌ها به درک وسیع‌تری از نحوه تعامل سیستم‌های پیچیده مغز با ویژگی‌های منشی کمک می‌کند و پاسخ‌ های شناختی و عاطفی ورزشکار را در پی­گیری موفقیت ورزشی شکل می‌دهد.
در کل، سرشت و منش که شامل ابعادی مانند نوجویی، آسیب پرهیزی، پاداش وابستگی، پشتکار، همکاری، خودراهبری و خودفراروی می­باشد، نقش مهمی در رویکرد ورزشکار به تمرین و رقابت دارد. پژوهش Hardy و همکاران تأثیر متقابل بین سرشت و منش و تاب­آوری که نشأت گرفته از ویژگی­های شخصیتی ورزشکاران است را برجسته می­کند و نشان می­دهد که برخی از ویژگی­های منشی ممکن است بر سطوح تاب­آوری ورزشکار در ارتباط باشد (30). به عنوان مثال، سطوح بالای پایداری و سرشت و منش خودفراروی به توانایی ورزشکار برای غلبه بر ناملایمات کمک می­کند، در حالی­که سطوح پایین آسیب­پرهیزی در صورت عدم مدیریت مؤثر منجر به افزایش خطر آسیب شود. علاوه بر این، رابطه دوسویه بین سیستم‌های مغزی-رفتاری، سرشت و منش بر نیاز به یک رویکرد یکپارچه در روان‌شناسی ورزشی تأکید می‌کند.
بینش‌­های عصب‌شناسی در مورد ویژگی­های روان­شناختی نشأت گرفته از ساختار مغز و پاسخ آن به تمرینات و مداخلات ورزشی، پایه­هایی‌ برای تقویت ویژگی‌های منشی خاص مرتبط با موفقیت ورزشی فراهم می‌کند. از نظر عملی، ارزیابی سرشت و منش یک ورزشکار در کنار سیستم­های مغزی-رفتاری امکان یک رویکرد متناسب و جامع را برای بهینه­‌سازی عملکرد فراهم می‌کند. رابطه بین ویژگی­های شخصیتی و موفقیت ورزشی موضوع پژوهش­های قابل توجهی بوده است که یکی از چارچوب­های برجسته آن سیستم فعال­سازی رفتاری و سیستم بازداری رفتاری است که با انگیزه رویکرد مرتبط است، با عاطفه مثبت، رفتار معطوف به هدف و پاسخ­گویی به پاداش مشخص می­شود (27). از سوی دیگر، سیستم بازداری رفتاری که با انگیزه اجتناب مرتبط است، با حساسیت به تنبیه، اضطراب و بازداری مشخص می‌شود.
مطالعات پیوسته ارتباط مثبت و معنی‌داری را بین سیستم فعال‌سازی رفتاری و موفقیت ورزشی نشان داده‌اند. یافته­های پژوهشی از این ایده حمایت می‌کند که افراد دارای سیستم فعال‌سازی رفتاری بسیار فعال تمایل دارند، ویژگی‌هایی را نشان دهند که منجر به دستاورد های ورزشی می‌شوند. حساسیت بالای سیستم فعال­سازی رفتاری با افزایش سطح پشتکار، سرشت و منش مثبت و رویکرد پیش­گیرانه به چالش­‌ها مرتبط است که همگی در عرصه ورزش رقابتی سودمند هستند (31).
درک تأثیر این ویژگی­های سرشت و منشی بر موفقیت ورزشی، مربیان، روان­شناسان ورزشی و ورزشکاران را قادر می‌سازد تا آموزش‌ها و راه‌کار‌های حمایتی را تنظیم کنند. این امکان را برای شناسایی نقاط قوت فردی و زمینه های بالقوه برای بهبود فراهم می­کند و رویکردی شخصی­تر و مؤثرتر برای رشد ورزشکاران را تقویت می­کند. به عبارت دیگر، می­توان اشاره کرد که نوجویی برای ورزشکاران ضروری است تا با پویایی بازی در حال تغییر سازگار شوند. در همین راستا، در پژوهشی آمده است ورزشکارانی که تفکر نوآورانه از خود نشان می‌دهند، احتمالاً راه‌کار­های جدیدی را توسعه می­دهند، مزیت رقابتی خود را افزایش می­دهند و به موفقیت کلی کمک می­کنند (32). هم­چنین، آسیب­پرهیزی با توانایی ورزشکار در ارزیابی و مدیریت مؤثر خطرات مرتبط است. مطالعات نشان می­دهد که ورزشکارانی که سطح بالایی از آسیب پرهیز دارند، تمایل دارند در طول مسابقات تصمیمات بهتری بگیرند و احتمال آسیب و شکست را کاهش دهند (33). دنبال کردن پاداش به عنوان یک انگیزه قوی برای ورزشکاران عمل می‌کند. در تحقیقی دیگر نشان می­دهد که ورزشکارانی که با پاداش‌هایی مانند شناخت و موفقیت برانگیخته می­شوند، فداکاری و تلاش بیشتری از خود نشان می­دهند که منجر به بهبود عملکرد می­شود (15). ورزشکارانی که اهمیت وابستگی را در یک بافت تیمی درک می‌کنند، تمایل دارند به پویایی تیم کمک کنند. مطالعات دیگری در تأیید یافته حاضر نشان می‌دهد که ورزشکارانی که پشتکار نشان می‌دهند، به احتمال زیاد از شکست‌ها پس می‌گیرند، تاب­آوری نشان می‌دهند و سطح بالایی از عملکرد را در طول زمان حفظ می‌کنند (34)، که این خود مبین ارتباط مؤثر بین ویژگی­های سرشتی و منشی ورزشکاران و موفقیت در میادین رقابتی ورزشی می­باشد.
تحقیق حاضر نیز با محدودیت­هایی مواجه بود که از جمله آن­ها می­توان به انجام تحقیق در گروه ورزشکاران شهر اهواز اشاره کرد که از این رو در تعمیم نتایج به گروه ورزشکاران شهرهای دیگر باید احتیاط صورت گیرد. هم­چنین، در پژوهش حاضر از پرسش‌نامه­ها جهت جمع­آوری داده­ها استفاده شد که بر این اساس امکان سوگیری آزمودنی­ها در پاسخ به سؤالات وجود دارد. از این رو پیشنهاد می­شود تحقیق حاضر در گروه ورزشکاران شهرهای دیگر نیز اجرا شود و در پژوهش­های آتی در کنار پرسش­نامه از روش مصاحبه نیز استفاده شود که امکان جهت­گیری در پاسخ­دهی کاهش یابد.
نتیجه‌گیری
یافته­های پژوهش حاضر نشان داد ابعاد سرشت و منشی شخصیت در رابطه سیستم­های مغزی-رفتاری با موفقیت ورزشی ورزشکاران نقش واسطه­ای دارد. یافته­های این پژوهش می­تواند با تعیین مسیر نحوه دست­یابی ورزشکاران به موفقیت ورزشی و با تبیین نحوه ارتباط بین سیستم عصبی-رفتاری و حالات شخصیتی با موفقیت ورزشی گامی مهم در شکل‌دهی به موفقیت ورزشی ورزشکاران ایجاد کند. از سوی دیگر مشخص می­نماید ابعاد شخصیتی، از جمله همکاری و خودراهبری، بر توانایی آن­ها برای مقابله با چالش­ها و حفظ سطح بالایی از انگیزه مرتبط است و تقویت آن به جنبه سازگاری ورزشکاران در میادین رقابتی ورزشی یاری می­رساند.
 تشکر و قدردانی
مقاله حاضر برگرفته از رساله کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز می­باشد. بدین­وسیله از تمامی ورزشکارانی که جهت تکمیل پرسش­نامه­ها و اجرای پژوهش با پژوهش­گران همکاری نمودند، تشکر و قدردانی به­عمل می­آید.
تعارض در منافع: مقاله هیچ­گونه تعارض منافعی نداشت.
حامی مالی: پژوهش حاضر با هزینه شخصی انجام شده است و هیچ­گونه حامی مالی نداشته است.
ملاحظات اخلاقی (کد اخلاق): کمیته اخلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز مطالعه را تأیید کرد (IR.IAU.AHVAZ.REC.1402.084).
مشارکت نویسندگان:
  •  طراحی ایده: سحر صفرزاده، امیر افشاری
  •  روش کار: امیر افشاری، سحر صفرزاده
  • جمع­آوری داده­ها: امیر افشاری
  •  تجزیه و تحلیل داده­ها: امیر افشاری، سحر صفرزاده
  •  نظارت: سحر صفرزاده
  •  مدیریت پروژه: سحر صفرزاده
  •  نگارش - پیش­نویس اصلی: امیر افشاری، سحر صفرزاده
- نگارش - بررسی و ویرایش: سحر صفرزاده، امیر افشاری-
 

References
 
  1. GuoJie M. The role of athletic psychology, athlete engagement in athletic performance and athletes sports success in China: does coaching behavior moderates? Revista De Psicología Del Deporte. JSP 2021; 30(3): 191-204.
  2. Devi G. Sports Performance and mental health of Athletes. SSHA 2023; 1(01): 46-9.
  3. Garn AC. Reinforcement Sensitivity Theory Factors as Predictors of Exercise Habits, Self-Efficacy, Social Support, and Affect. IJPAH 2022; 1(1): 7-12.
  4. Anderson AJ, Perone S. Predicting individual differences in behavioral activation and behavioral inhibition from functional networks in the resting EEG. JBP 2023; 177(1): 108483.
  5. Ghasemzadeh R, Mahmoudalilou M, Roudsari AB, Bayrami M. The Relationship between brain-behavioral systems and cluster B personality disorders by mediating dark traits of personality. JAYPS 2023; 4(5): 158-68. [Farsi]
  6. Waleriańczyk W, Stolarski M. Personality and sport performance: The role of perfectionism, Big Five traits and anticipated performance in predicting the results of distance running competitions. PID 2021; 169(1): 109993.
  7. Piepiora P, Piepiora Z. Personality determinants of success in men’s sports in the light of the Big Five. IJERPH 2021; 18(12): 62-97.
  8. Komasi S, Rezaei F, Hemmati A, Rahmani K, Amianto F, Miettunen J. Comprehensive meta-analysis of associations between temperament and character traits in Cloninger’s psychobiological theory and mental disorders. JIMR 2022; 50(1): 03000605211070766. [Farsi]
  9. Soltani N, Ghiamirad A, Dana A. Relationship between Personality Traits, Resiliency and Sport Success by Mediating Mindfulness. JMPR 2019; 14(55): 99-120. [Farsi]
  10. Laborde S, Allen MS, Katschak K, Mattonet K, Lachner N. Trait personality in sport and exercise psychology: A mapping review and research agenda. IJSEP 2020; 18(6): 701-16.
  11. Blynova OY, Kruglov KO, Semenov OL, Los OK, Popovych I. Psychological safety of the learning environment in sports school as a factor of achievement motivation development in young athletes. JPES 2020; 20(1): 14-23.
  12. Baspinar SG, Akin E, Ceylan V. Temperament and personality dimensions in sedentary students and athletes. IJAR 2016; 15(1): 1-8.
  13. Khosravi Sh, Haghayegh SA. The compare of brain-behavioral system activation between individual and group sports majors. JON 2017; 3(2): 68-82. [Farsi]
  14. ShamsipourDehkordi P, Agdai M, Sajedi R, Heydari M. The Effect of Type of Behavioral Brain Systems on the Psychological Health of Athletes and Non-Athletes: Gender Moderator Role. SPS 2021; 10(36): 81-100. [Farsi]
  15. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling, 5th ed. New York, NY: Guilford publications 2023: pp. 366.
  16. Mousavi SA, Vaazmousavi SMK. Introducing sports success. JMB 2015; 19(1): 123-42. [Farsi]
  17. Maghsoud F, Ajilchi B, Zareian E. The relationship between cognitive emotion regulation and coping style with sporting success Student athletes. JSP 2018; 22(1): 23-36.
  18. Carver CS, White TL. Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: the BIS/BAS scales. JPSP 1994; 67(2): 319.
  19. Forster DE, Billingsley J, Russell VM, McCauley TG, Smith A, Burnette JL, et al. Forgiveness takes place on an attitudinal continuum from hostility to friendliness: Toward a closer :union: of forgiveness theory and measurement. JPSP 2020; 119(4): 861.
  20. Amiri S, Hassani J. Assessment of Psychometric properties of Behavioral activation and Behavioral inhibition systems scale associated with impulsivity and anxiety. RJMS 2016; 23(144): 68-80. [Farsi]
  21. Baghbanzadeh M, Safarzadeh S. Developing Structure Model of Psychosomatic Disorders Based on Cognitive Ability, Morningness-Eveningness Types and Brain/Behavioral Systems Mediated by Perceived Stress in Women with Chronic Pain. JHPM 2022; 11(1): 85-101. [Farsi]
  22. Cloninger CR, Przybeck TR, Svrakic DM, Wetzel RD. The Temperament and Character Inventory (TCI): A guide to its development and use. 1rd ed Baltimore (MD):Washington University Publishing, 1994: pp. 22.
  23. Alonso P, Menchón JM, Jiménez S, Segalàs J, Mataix-Cols D, Jaurrieta N, et al. Personality dimensions in obsessive–compulsive disorder: Relation to clinical variables. JPR 2008; 157(1-3): 159-68.
  24. Dadfar M, Yazdan Dost R, Dadfar F. Examining the personality patterns of patients suffering from sexual identity disorder. SJFM 2008; 15(2): 96-9. [Farsi]
  25. Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate design and interpretation thousand oaks. 2006.
  26. Weston R, Gore Jr PA. A brief guide to structural equation modeling. TCP 2006; 34(5): 719-751.
  27. Entezari M, Dehkordi PS, Heidari M. The effect of personality characteristics combined with behavioral activation system (BAS)/behavioral inhibition system (BIS) and sport emotional induction on working memory. JBHK 2022; 14(1): 17-24. [Farsi]
  28. González-Hernández J, Gomariz-Gea M, Valero-Valenzuela A, Gómez-López M. Resilient resources in youth athletes and their relationship with anxiety in different team sports. IJERPH 2020; 17(15): 55-69.
  29. Stepanyan L, Lalayan G. Heart rate variability features and their impact on athletes' sports performance. JPES 2023; 23(8): 2156-63.
  30. Hardy L, Barlow M, Evans L, Rees T, Woodman T, Warr C. Great British medalists: Psychosocial biographies of super-elite and elite athletes from Olympic sports. JPBR 2017; 232(1): 1-19.
  31. Majdi H, Atadokht A, Hazrati S, Sobhi Gharamaleki N. Comparison Brain/Behavioral Systems and Emotion Regulation Difficulties in Students with and Without Social Anxiety Disorder Clinical Syndromes. JCPP 2020; 17(1): 165-74. [Farsi]
  32. Liew GC, Kuan G, Chin NS, Hashim HA. Mental toughness in sport: Systematic review and future. GJESR 2019; 49(4): 381-94.
  33. Poorakbaran E, Hasani J, Ghasemi Motlagh M. Behavioral and Resilience Brain Systems Activity with Emphasis on Mediated Role Emotional comprehension in patients with tension headache. MJMUMS 2020; 62(6): 1960-70. [Farsi]
34 Moghadasi MR, Ezadi B, Shabani Moghadam K. Modeling resilience in sport. JSPS 2022; 10(38): 233-52. [Farsi]


Testing the Causal Model of Sports Success Based on Brain-Behavioral Systems with the Mediation of Nature and Character Dimensions in Athletes:
A Descriptive Study
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Amir Afshari[3], Sahar Safarzadeh[4]


Received: 24/02/24       Sent for Revision: 19/05/24       Received Revised Manuscript: 17/07/24   Accepted: 20/07/24


Background and Objectives: In addition to physical fitness, the achievement of sports success for athletes depends on other items such as favorable mental and emotional conditions; hence the purpose of this research was to test the causal model of sports success based on brain-behavioral systems with the mediation of dimensions of the nature and character of the athletes of Ahvaz City.
Materials and Methods: The present study was a descriptive study using structural equation modeling. The statistical population of this research included all the athletes of Ahvaz City in 2023, out of which 254 people were purposefully selected as a sample group from among the athletes present in the sports clubs of Ahvaz City. The measurement tools of the present study were the Sports Success Scale (Mousavi and Vaezmousavi, 2015), the Brain/Behavioral Systems Questionnaire (Carver and White, 1994), and the Nature and Character Questionnaire (Cloninger et al., 1994). The data was analyzed using structural equation analysis method.
Results: The results showed that the final model fits the data. The relationship between the behavioral activation system and personality dimensions with sports success was positive (p<0.05) and the relationship between the behavioral inhibition system and sports success was negative and significant (p<0.05). Also, the indirect relationship between the behavioral inhibition system and sports success with the mediation of temperament dimensions was not significant (p>0.05). On the other hand, the indirect relationship between behavioral activation system and sports success with the mediation of personality dimension was significant (p<0.05).
Conclusion: Behavioral activator and inhibitory system and dimensions of character and personality can be effective in sports growth and success of athletes, and sports psychologists can pay attention to this.
Keywords: Sports success, Brain-behavioral systems, Dimensions of nature and character, Athletes

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University of Ahvaz Branch approved the study (IR.IAU.AHVAZ.REC.1402.084).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Sahar Safarzadeh, Amir Afshari
- Methodology: Amir Afshari, Sahar Safarzadeh
- Data collection: Amir Afshari
- Formal analysis: Amir Afshari, Sahar Safarzadeh
- Supervision: Sahar Safarzadeh
- Project administration: Sahar Safarzadeh
- Writing – original draft: Amir Afshari, Sahar Safarzadeh
- Writing – review & editing: Sahar Safarzadeh, Amir Afshari

Citation: Afshari A, Safarzadeh S. Testing the Causal Model of Sports Success Based on Brain-Behavioral Systems with the Mediation of Nature and Character Dimensions in Athletes: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (5): 277-91. [Farsi]
 
[1]- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد ­اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
   تلفن: 33329200-061، پست الکترونیکی: safarzadeh1152@yahoo.com
[3]- MA Student, Dept. of Clinical Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
[4]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran, ORCID: 0000-0002-6571-1829
(Corresponding Author) Tel: (061) 33329200, E-mail: safarzadeh1152@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/11/30 | پذیرش: 1403/4/30 | انتشار: 1403/5/30

فهرست منابع
1. GuoJie M. The role of athletic psychology, athlete engagement in athletic performance and athletes sports success in China: does coaching behavior moderates? Revista De Psicología Del Deporte. JSP 2021; 30(3): 191-204.
2. Devi G. Sports Performance and mental health of Athletes. SSHA 2023; 1(01): 46-9.
3. Garn AC. Reinforcement Sensitivity Theory Factors as Predictors of Exercise Habits, Self-Efficacy, Social Support, and Affect. IJPAH 2022; 1(1): 7-12.
4. Anderson AJ, Perone S. Predicting individual differences in behavioral activation and behavioral inhibition from functional networks in the resting EEG. JBP 2023; 177(1): 108483.
5. Ghasemzadeh R, Mahmoudalilou M, Roudsari AB, Bayrami M. The Relationship between brain-behavioral systems and cluster B personality disorders by mediating dark traits of personality. JAYPS 2023; 4(5): 158-68. [Farsi]
6. Waleriańczyk W, Stolarski M. Personality and sport performance: The role of perfectionism, Big Five traits and anticipated performance in predicting the results of distance running competitions. PID 2021; 169(1): 109993.
7. Piepiora P, Piepiora Z. Personality determinants of success in men’s sports in the light of the Big Five. IJERPH 2021; 18(12): 62-97.
8. Komasi S, Rezaei F, Hemmati A, Rahmani K, Amianto F, Miettunen J. Comprehensive meta-analysis of associations between temperament and character traits in Cloninger’s psychobiological theory and mental disorders. JIMR 2022; 50(1): 03000605211070766. [Farsi]
9. Soltani N, Ghiamirad A, Dana A. Relationship between Personality Traits, Resiliency and Sport Success by Mediating Mindfulness. JMPR 2019; 14(55): 99-120. [Farsi]
10. Laborde S, Allen MS, Katschak K, Mattonet K, Lachner N. Trait personality in sport and exercise psychology: A mapping review and research agenda. IJSEP 2020; 18(6): 701-16.
11. Blynova OY, Kruglov KO, Semenov OL, Los OK, Popovych I. Psychological safety of the learning environment in sports school as a factor of achievement motivation development in young athletes. JPES 2020; 20(1): 14-23.
12. Baspinar SG, Akin E, Ceylan V. Temperament and personality dimensions in sedentary students and athletes. IJAR 2016; 15(1): 1-8.
13. Khosravi Sh, Haghayegh SA. The compare of brain-behavioral system activation between individual and group sports majors. JON 2017; 3(2): 68-82. [Farsi]
14. ShamsipourDehkordi P, Agdai M, Sajedi R, Heydari M. The Effect of Type of Behavioral Brain Systems on the Psychological Health of Athletes and Non-Athletes: Gender Moderator Role. SPS 2021; 10(36): 81-100. [Farsi]
15. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling, 5th ed. New York, NY: Guilford publications 2023: pp. 366.
16. Mousavi SA, Vaazmousavi SMK. Introducing sports success. JMB 2015; 19(1): 123-42. [Farsi]
17. Maghsoud F, Ajilchi B, Zareian E. The relationship between cognitive emotion regulation and coping style with sporting success Student athletes. JSP 2018; 22(1): 23-36.
18. Carver CS, White TL. Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: the BIS/BAS scales. JPSP 1994; 67(2): 319.
19. Forster DE, Billingsley J, Russell VM, McCauley TG, Smith A, Burnette JL, et al. Forgiveness takes place on an attitudinal continuum from hostility to friendliness: Toward a closer :union: of forgiveness theory and measurement. JPSP 2020; 119(4): 861.
20. Amiri S, Hassani J. Assessment of Psychometric properties of Behavioral activation and Behavioral inhibition systems scale associated with impulsivity and anxiety. RJMS 2016; 23(144): 68-80. [Farsi]
21. Baghbanzadeh M, Safarzadeh S. Developing Structure Model of Psychosomatic Disorders Based on Cognitive Ability, Morningness-Eveningness Types and Brain/Behavioral Systems Mediated by Perceived Stress in Women with Chronic Pain. JHPM 2022; 11(1): 85-101. [Farsi]
22. Cloninger CR, Przybeck TR, Svrakic DM, Wetzel RD. The Temperament and Character Inventory (TCI): A guide to its development and use. 1rd ed Baltimore (MD):Washington University Publishing, 1994: pp. 22.
23. Alonso P, Menchón JM, Jiménez S, Segalàs J, Mataix-Cols D, Jaurrieta N, et al. Personality dimensions in obsessive–compulsive disorder: Relation to clinical variables. JPR 2008; 157(1-3): 159-68.
24. Dadfar M, Yazdan Dost R, Dadfar F. Examining the personality patterns of patients suffering from sexual identity disorder. SJFM 2008; 15(2): 96-9. [Farsi]
25. Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate design and interpretation thousand oaks. 2006.
26. Weston R, Gore Jr PA. A brief guide to structural equation modeling. TCP 2006; 34(5): 719-751.
27. Entezari M, Dehkordi PS, Heidari M. The effect of personality characteristics combined with behavioral activation system (BAS)/behavioral inhibition system (BIS) and sport emotional induction on working memory. JBHK 2022; 14(1): 17-24. [Farsi]
28. González-Hernández J, Gomariz-Gea M, Valero-Valenzuela A, Gómez-López M. Resilient resources in youth athletes and their relationship with anxiety in different team sports. IJERPH 2020; 17(15): 55-69.
29. Stepanyan L, Lalayan G. Heart rate variability features and their impact on athletes' sports performance. JPES 2023; 23(8): 2156-63.
30. Hardy L, Barlow M, Evans L, Rees T, Woodman T, Warr C. Great British medalists: Psychosocial biographies of super-elite and elite athletes from Olympic sports. JPBR 2017; 232(1): 1-19.
31. Majdi H, Atadokht A, Hazrati S, Sobhi Gharamaleki N. Comparison Brain/Behavioral Systems and Emotion Regulation Difficulties in Students with and Without Social Anxiety Disorder Clinical Syndromes. JCPP 2020; 17(1): 165-74. [Farsi]
32. Liew GC, Kuan G, Chin NS, Hashim HA. Mental toughness in sport: Systematic review and future. GJESR 2019; 49(4): 381-94.
33. Poorakbaran E, Hasani J, Ghasemi Motlagh M. Behavioral and Resilience Brain Systems Activity with Emphasis on Mediated Role Emotional comprehension in patients with tension headache. MJMUMS 2020; 62(6): 1960-70. [Farsi]
34. 34 Moghadasi MR, Ezadi B, Shabani Moghadam K. Modeling resilience in sport. JSPS 2022; 10(38): 233-52. [Farsi]
35.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb