|
|
بررسی از نظر واجدین شرایط (850=n)
n |
تخصیص
|
تحلیل
|
رفتار درمانی دیالکتیک (15=n)
لکتیک (15=n) n |
قطع همکاری (0=n)
n |
تحلیل شده (15=n)
n |
کنترل (15=n) (30=n)یسسسییطسص7 ذصلل تلالللاسل(15=n)
n |
قطع همکاری (0=n)
n |
تحلیل شده (15=n)
n |
پیگیری
|
محتوا | جلسات | |
مقدمه و آموزش هوشیاری فراگیر | ||
پس از آشنایی با اهداف و قوانین، اعضای گروه در بخش مهارتهای هشیاری فراگیر، با سه حالت ذهنی منطقی، هیجانی و خردگرا آشنا میشوند. در این جلسه هدف DBT این است که افرا بتوانند به اهداف خردگرا دست یابند و از هر دو حالت منطقی و هیجانی به طور مؤثر است، استفاده کنند. با یادگیری مهارتهای مربوط به این سه حالت، افراد میتوانند مهارتهای خود را در مدیریت احساسات و تصمیمگیریهای خود بهبود ببخشند و در نهایت به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنند. در این جلسه پیشآزمون گرفته شد. | جلسه اول | |
در این جلسه علاوه بر تمرین حالت ذهنی جلسه قبل، به آموزش مهارتهای چگونگی هشیاری فراگیر (مانند مشاهده، و توصیف)، مهارتهای چیستی و چگونگی (شرکتکنندگان یاد میگیرند که چه مهارتهایی برای مدیریت احساسات و رفتارهای خود نیاز دارند و چگونه میتوانند این مهارتها را در زندگی روزمره خود به کار ببرند) ذهن آگاهی، توسعه نگاه غیرقضاوتی به تجربیات زندگی و کارآمد عملکردن اختصاص یافت که هدف از آن بهبود سطح سلامت افراد دارای وسواس است | جلسه دوم | |
مهارتهای چیستی و چگونگی بهطور عملی در گروه تمرین شد، در واقع هدف این جلسه این است که شرکتکنندگان با یادگیری و تمرین مهارتهای "چیستی" و "چگونگی"، تواناییهای خود را در مدیریت احساسات، ارتباطات و رفتارهای مؤثر بهبود بخشند و به یک زندگی سالمتر و متعادلتر دست یابند. این جلسه به عنوان یک پایه (هسته مرکزی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک) برای جلسات بعدی عمل میکند و به شرکتکنندگان کمک میکند تا مهارتهای خود را در زمینههای مختلف تقویت کنند. | جلسه سوم | |
آموزش تنظیم هیجان | ||
در این جلسه علاوه بر مرور تمرینهای جلسات قبل، به آموزش بخشی از مهارتهای تنظیم هیجانی، شامل تعریف هیجان و مؤلفههای آن پرداخته شد. در واقع هدف این جلسه این است که شرکتکنندگان با یادگیری و تمرین مهارتهای تنظیم هیجان، تواناییهای خود را در مدیریت احساسات و رفتارهای خود بهبود بخشند؛ لذا، این جلسه به شرکتکنندگان کمک میکند تا ابزارهای لازم برای مقابله با چالشهای هیجانی را در اختیار داشته باشند و به بهبود شرایط خود بپردازند. | جلسه چهارم | |
در این جلسه بخش دیگری از مهارتهای تنظیم هیجانی، شامل الگوی شناسایی هیجانات و برچسب زدن به آنها که منجر به افزایش توانایی کنترل کردن هیجانات میگردد، آموزش داده شد. لذا هدف این جلسه نیز این است که به شرکتکنندگان کمک میکند تا ابزارهای لازم برای درک و مدیریت هیجانات خود را در اختیار داشته باشند و به بهبود کیفیت زندگی خود بپردازند. | جلسه پنجم | |
در این جلسه ضمن مرور مهارتهای قبلی، به آموزش مهارتهای پذیرش هیجانها، حتی در صورت منفی بودن و آموزش مهارتهایی برای کاهش آسیبپذیری نسبت به هیجانهای منفی پرداخته شد. لذا هدف این است که شرکتکنندگان ابزارهای لازم برای درک و مدیریت هیجانات منفی را در اختیار داشته باشند و به آنها تجهیز شوند تا بتوانند شرایط مطلوبتری را برای خوذ رقم زنند | جلسه ششم | |
آموزش تحمل پریشانی | ||
در این جلسه به آموزش بخشی از مؤلفه تحمل پریشانی، یعنی راهبردهای بقا در بحران شامل مهارتهای پرت کردن حواس و خودآرامسازی با حواس پنجگانه پرداخته میشود تا شرکتکنندگان به راهبردهای لازم جهت مواجهه با چالشها و نا آرامیهای زندگی مجهز شوند و بتوانند در شرایط پریشانی از شیوهای مؤثر جهت رویارویی با شرایط بهره گیرند | جلسه هفتم | |
در جلسه آخر، ضمن مرور آموزشهای قبلی، مهارتهای بهسازی لحظات و تکنیک سود و زیان در هنگام مواجهشدن با ناکامی یا احساس خشم از راهبردهای بقا در بحران بهصورت عملی در گروه تمرین شد؛ همچنین آموزش چگونگی تعمیم مهارتها به خارج از جلسه درمان مدنظر قرار گرفت تا شرکتکنندگان به کمک این راهبردها بتوانند به ارزیابی وضعیتهای مختلف و ایجاد تغییرات مثبت بپردازند. | جلسه هشتم | |
مقدار P | گروه کنترل |
گروه رفتار درمانی دیالکتیک | ||||
درصد | فراوانی | درصد | فراوانی | |||
757/0 | 3/53 | 8 | 60 | 9 | 13 تا 15 سال | دامنه سنی |
7/46 | 7 | 40 | 6 | 16 تا 18 سال | ||
685/0 | 3/53 | 8 | 7/66 | 10 | متوسطه اول | مقطع تحصیلی |
7/46 | 7 | 3/33 | 5 | متوسطه دوم |
متغیر | گروه رفتاردرمانی دیالکتیک | گروه کنترل | آزمون تی | ||||
میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | مقدار | معناداری | ||
اضطراب | پیشآزمون | 27/31 | 12/2 | 07/31 | 91/2 | 22/0 | 828/0 |
پسآزمون | 07/20 | 79/1 | 6/32 | 77/3 | 615/11- | 0001/0 | |
پیگیری | 47/16 | 68/1 | 73/35 | 37/4 | 943/15- | 0001/0 | |
پرخاشگری | پیشآزمون | 07/64 | 61/3 | 73/66 | 91/3 | 937/1- | 063/0 |
پسآزمون | 87/41 | 04/3 | 6/69 | 1/4 | 027/21- | 0001/0 | |
پیگیری | 8/39 | 57/2 | 72 | 11/5 | 794/21- | 00001/0 | |
توجه | پیشآزمون | 87/220 | 2/12 | 4/218 | 01/13 | 28 | 597/0 |
پسآزمون | 27/241 | 26 | 3/218 | 27/11 | 141/3 | 004/0 | |
پیگیری | 238 | 31/11 | 1/219 | 65/10 | 719/4 | 0001/0 |
مجموع مجذورات | درجه آزادی 1 و 2 | میانگین مجذورات | مقدار F | مقدار P | مقدار اتا | ||
اضطراب | گروه | 4/2496 | 28 و 1 | 4/2496 | 993/120 | 001/0 > | 81/0 |
زمان | 846/490 | 56 و 2 | 433/245 | 546/93 | 001/0> | 76/0 | |
گروه* زمان | 067/1466 | 56 و 2 | 033/733 | 124/279 | 001/0> | 9/0 | |
پرخاشگری | گروه | 9/9796 | 28 و 1 | 9/9796 | 308/257 | 01/0> | 9/0 |
زمان | 222/1837 | 56 و 2 | 611/918 | 795/330 | 001/0> | 92/0 | |
گروه* زمان | 267/3801 | 56 و 2 | 633/1900 | 424/684 | 01/0> | 96/0 | |
توجه | گروه | 4/4928 | 28 و 1 | 4/4928 | 058/11 | 01/0> | 283/0 |
زمان | 156/1834 | 56 و 2 | 078/917 | 762/7 | 01/0> | 217/0 | |
گروه* زمان | 267/1773 | 56 و 2 | 633/886 | 504/7 | 01/0> | 211/0 |
![]() نمودار 2- تغییرات اضطراب دو گروه در سه بازه زمانی |
![]() نمودار 3- تغییرات پرخاشگری دو گروه در سه بازه زمانی |
![]() نمودار 4- تغییرات توجه دو گروه در سه بازه زمانی |
مراحل | متغیر | گروهها | تفاوت میانگین | خطای استاندارد | معناداری |
پسآزمون | اضطراب | رفتاردرمانی دیالکتیک- کنترل | 379/12- | 899/0 | 001/0> |
پرخاشگری | رفتاردرمانی دیالکتیک- کنترل | 789/25- | 818/0 | 001/0> | |
توجه | رفتاردرمانی دیالکتیک- کنترل | 565/20 | 563/7 | 01/0> | |
پیگیری | اضطراب | رفتاردرمانی دیالکتیک- کنترل | 123/7- | 488/1 | 001/0> |
پرخاشگری | رفتاردرمانی دیالکتیک- کنترل | 268/6- | 395/3 | 076/0 | |
توجه | رفتاردرمانی دیالکتیک- کنترل | 32/13 | 25/4 | 01/0> |
Citation: Amighi H, Ebrahimi Moghadam H, Kashani Vahid L. Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy (DBT) on Aggression, Anxiety, and Attention in Girls with Obsessive-Compulsive Disorder: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 23 (11): 973-89. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |