زمینه و هدف: امروزه، گستره علم و دانش بسیار وسیع گردیده و سرعت تولید علم افزایش یافته است. استفاده از این اطلاعات، در محیط دانشگاه منوط به آگاهی دانشجویان از محلهای انتشار اطلاعات و روشهای بازیابی و بکارگیری آن اطلاعات است. با این که اینترنت به بزرگترین منبع اطلاعاتی پیوسته در دسترس تبدیل شده است، ولی استخراج اطلاعات موجود در آن، راهبردهای خاص خود را میطلبد. هدف این پژوهش، بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود.
مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش، مقطعی را 260 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل میدهد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل 56 سؤال در 5 بخش بود که بر اساس مقیاس 5 گزینهای لیکرت (اصلاً = 1، خیلی کم = 2، کم = 3، متوسط = 4 و زیاد = 5) نمرهدهی شد. دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار آشنایی دانشجویان مورد بررسی با منابع اطلاعاتی 58/0±70/2، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی 68/0±56/2 و میزان سواد اطلاعاتی آنها 60/0±62/2 (از 5 نمره) محاسبه شد. نتایج نشان داد بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده پرستاری (59/0±84/2) با دانشجویان دانشکدههای پزشکی (47/0±42/2) و دندانپزشکی (60/ 0±36/2) تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0 p< ).
نتیجهگیری: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان پایینتر از حد متوسط میباشد که انتظار میرود ارائه آموزشهای لازم در زمینه سواد اطلاعاتی به دانشجویان موجب ارتقاء سواد اطلاعاتی در آنان گردد و یافتههای این پژوهش عدم رضایت دانشجویان از آموزش این مهارت را نشان میدهد.
واژههای کلیدی: سواد اطلاعاتی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |