|
خلاصه
سابقه و هدف: آموزش کودکان استثنایی (کودکانی که نوع ناتوانی جسمی و ذهنی مداوم دارند) امری پراسترس است و می تواند باعث فرسودگی شغلی معلمان شود . هدف این مطالعه ارزیابی فراوانی اختلالات روانی در معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان میباشد .
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی با نمونه گیری سرشماری بین معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1381-1380 طراحی شد. ب ه منظور ارزیابی اختلالات روانی از پرسشنامه SCL-90-R استفاده شد و از 235 نفر معلم مدارس استثنایی ، 215 نفر پرسشنامه را تکمیل و مورد بررسی قرار گرفتند (درصد پاسخگویی 4/91 درصد).
یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه ، اختلال روانی را در سه سطح در بین نمونه ها ب ه شرح زیر نشان داد: خفیف 1/38 درصد، متوسط 3/3 درصد و شدید 4/1 درصد. افسردگی شایع ترین اختلال در هر دو جنس (1/86 درصد ) و عقاید پارانوییدی کمترین شیوع را داشت (9/33 درصد). اختلاف معنی داری بین جنسیت، وضعیت تأهل و دیگر متغیرهای زمین ه ای در مورد اختلالات روانی وجود نداشت. ضریب کلی علایم مرضی (GSI) در معلمان زن و مرد تفاوتی نداشت.
نتیجه گیری: مقایسه یافته های فوق با شیوع اختلالات روانی در دیگر نمونه های بررسی شده نشان دهنده لزوم توجه به بهداشت روانی این گروه از معلمان است .
واژه های کلیدی: همه گیرشناسی، اختلالات روانی، معلم ا ن کودکان استثنایی، کرمان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |