gte vml 1]>
زمینه
و هدف: امروزه محققان، ورزش را به عنوان یکی از روشهای تقویتکننده
در رشد مؤلفههای روانشناختی در نظر میگیرند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بهزیستی
روانشناختی در دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار بود.
مواد و روشها: این مطالعه
از نوع مقطعی است و جامعه آماری پژوهش
حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان شهر میاندوآب در سال تحصیلی
1392-1391 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 100 دانشآموز ورزشکار و 100 دانشآموز غیرورزشکار بودند که به صورت نمونهگیری خوشهای
چندمرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff (با پایایی 68/0) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل
واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون t نشان داد که بهزیستی
روانشناختی کلی دانشآموزان ورزشکار (89/14±86/81) از دانشآموزان
غیرورزشکار (22/9±13/76)، به صورت
معناداری بیشتر است (001/0>P). نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نیز نشان داد که روابط
مثبت با دیگران و هدف در زندگی دانشآموزان ورزشکار (89/3±82/13 و 43/3±97/14) از دانشآموزان
غیرورزشکار (73/2±74/11 و 80/2±50/12)، به صورت
معناداری بیشتر است (001/0>p). اما در پذیرش خود، تسلط محیطی، رشد فردی و استقلال، تفاوت آماری
معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجهگیری: این نتایج حاکی است که دانشآموزان ورزشکار از لحاظ بهزیستی روانشناختی، روابط
مثبت با دیگران و هدف در زندگی نسبت به دانشآموزان غیرورزشکار در وضعیت بهتری
قرار دارند.
واژههای کلیدی: ورزشکار، غیرورزشکار، بهزیستی روانشناختی، دانشآموزان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |