جلد 12، شماره 3 - ( 2-1392 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 205-218 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimohammadi T, Rezaeian M, Bakhshi H, VaziriNejad R. The Evaluation of the Medical School Faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences Based on the CIPP Model in 2010. JRUMS. 2013; 12 (3) :205-218
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1744-fa.html
علی‌محمدی طاهره، رضائیان محسن، بخشی حمید، وزیری‌نژاد رضا. ارزیابی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس الگوی نظری سیپ (CIPP) در سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1392; 12 (3) :205-218

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1744-fa.html


چکیده:   (9011 مشاهده)

  زمینه و هدف: ارزشیابی به عنوان یکی از ابزارهای ارتقاء کیفیت این امکان را فراهم می‌سازد تا نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها مشخص گردند و با تقویت جوانب مثبت و رفع نارسایی در ایجاد تحول و اصلاح گردش کار، گام‌های مناسبی برداشته شود. این مطالعه با هدف ارزیابی دانشکده پزشکی رفسنجان بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در سال1389 انجام گرفت.

  مواد و روش‌ها: جمعیت این پژوهش توصیفی – مقطعی شامل63 دانشجو، 28 استاد و 10 دانش‌آموخته است. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های پژوهشگر ساخته استفاده شد. پرسش‌نامه شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و سؤالات پرسش‌نامه بود. نمره صفر تا 50/1 وضعیت نامطلوب، 50/3- 51/1 وضعیت نسبتاً مطلوب و 5- 51/3 وضعیت کاملا مطلوب در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: از دیدگاه شرکت‌کنندگان در پژوهش وضعیت زمینه، درونداد، فرآیند و کلیت دانشکده پزشکی کاملاً مطلوب و برونداد دانشکده نسبتاً مطلوب می‌باشد. نتایج نشان داد که به طور کلی در زمینه، فرآیند و برونداد دانشکده پزشکی بین دیدگاه دانشجویان و اساتید تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0 p ≤ ) . دانشجویان وضعیت زمینه و اساتید وضعیت درونداد، فرآیند، برونداد و کلیت دانشکده را مطلوب‌تر ارزیابی کردند.

  نتیجه‌گیری: نتایج ارزیابی نهایی دانشکده پزشکی نشان داد، وضعیت این دانشکده مطلوب می‌باشد. در جهت نیل به حد کاملاً مطلوب، شایسته است مسئولین دانشکده و دانشگاه بیش از پیش به تقویت عوامل مهم از جمله؛ بازنگری در مواد و محتوای آموزشی، آموزش روش‌های تدریس و ارزشیابی و مهارت‌های ارتباطی به اساتید توجه نمایند.

  واژه‌های کلیدی: ارزیابی آموزشی، الگوی سیپ، دانشکده پزشکی

 

متن کامل [PDF 222 kb]   (1876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb