زمینه و هدف: کودکآزاری از جمله مشکلات عمده بهداشتی و اجتماعی در تمام کشورهاست که متأثر از مجموعهای از عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و برخی ویژگیهای کودکان میباشد. مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوع کودکآزاری و برخی عوامل جمعیتشناختی مرتبط با آن در دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر زنجان طراحی گردید.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1390 انجام شد. تعداد 410 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه کودکآزاری ساختار یافته ISPCAN Child Abuse Screening Tool Children's Version (ICAST-C ) بود. با مراجعه به هر یک از مدارس انتخابی، پرسشنامهها بین دانشآموزان توزیع و پس از تکمیل جمعآوری شد. ارتباط بین متغیرها با آزمون مجذور کای و آزمون مجذور کای برای روند بررسی گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد حدود 78% از دانشآموزان آزار عاطفی، 56% آزار جسمی و 39% غفلت را گزارش کردند. آزار عاطفی رابطه مستقیم با تعداد فرزندان خانواده و سن مادر و رابطه معکوس با رتبه تولد و تحصیلات پدر نشان داد ( 050/0 p ≤ ). آزار جسمی با فوت یکی از والدین و تعداد فرزندان خانواده رابطه مستقیم و با سن مادر رابطه معکوس نشان داد ( 050/0 p< ). ارتباط مستقیم بین غفلت با جنسیت، تعداد فرزندان خانواده و رتبه تولد مشاهده شد ( 050/0 p< ).
نتیجهگیری: یافتهها نشاندهنده شیوع بالای کودکآزاری به ویژه آزار عاطفی در دانشآموزان این مقطع میباشد. لازم مینماید با آموزشهای لازم به والدین در زمینه شیوههای تربیتی صحیح، در جهت کاهش کودکآزاری گام برداشت.
واژههای کلیدی: کودکآزاری، دانشآموزان سوم راهنمایی، آزار عاطفی، آزار جسمی، غفلت
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |