جلد 13، شماره 3 - ( 7-1393 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 223-234 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balali Meybodi F, Tabatabaei S A, Hasani M .. The Relationship of Self-Efficacy with Awareness and Perceptiveness Severity and Benefits in Regard to Adopting AIDS Preventive Behaviors among Students of Kerman University of Medical Sciences in 2011 . JRUMS. 2014; 13 (3) :223-234
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1844-fa.html
بلالی میبدی فاطمه، احمدی طباطبایی سید وحید، حسنی مهدی. ارتباط بین خودکارآمدی با آگاهی، حساسیت، شدت و منافع درک شده نسبت به رفتارهای پیشگیرانه ایدز در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1390. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1393; 13 (3) :223-234

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1844-fa.html


کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (3589 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: ایدز یکی از جدی‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی است. خودکارآمدی افراد می‌تواند تأثیر بسزایی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه ارتقا‌دهنده سلامت و کنترل این معضل جهانی داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی با آگاهی، حساسیت، شدت و منافع درک شده دانشجویان نسبت به اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه ایدز انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی با مشارکت 296 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال1390 با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه‌‌ای شامل اطلاعات جمعیتی، سؤالات آگاهی و سازه‌های خودکارآمدی، حساسیت، شدت و منافع درک شده بود. برای رتبه‌بندی، پاسخ‌دهی کمتر از 50% و بالای 75% ملاک قضاوت قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، ANOVA، مجذورکای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: نمره خودکارآمدی 7/44%، آگاهی 8/58% و منافع درک شده 3/80% از دانشجویان در سطح خوب ارزیابی گردید. در‌حالی‌که فقط 5/3% افراد نمره حساسیت و کمتر از 1% افراد نمره شدت درک شده در سطح خوب کسب نمودند. آنالیز آماری ارتباط معنی‌دار بین نمره خودکارآمدی با جنس (004/0=p)، آگاهی (001/0=p) و منافع درک شده (001/0p<) نشان داد. در‌حالی‌که نمره خودکارآمدی با سن (695/0=p)، رشته تحصیلی (428/0=p)، وضعیت تأهل (493/0=p)، شدت (308/0=p) و حساسیت درک شده (930/0=p) ارتباطی نداشت.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد توجه به نقش آگاهی و منافع درک شده در افزایش خودکارآمدی افراد نتایج سودمندی به دنبال داشته باشد. پیشنهاد می‌گردد که در مطالعات آینده ارتباط این سازه‌ها با رفتارهای پیشگیری از ایدز بررسی شود.

واژه‌های کلیدی: ایدز، دانشجویان، خودکارآمدی درک شده، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، آگاهی

 

متن کامل [PDF 205 kb]   (909 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (59 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb