جلد 12، شماره 7 - ( 6-1392 )                   جلد 12 شماره 7 صفحات 505-518 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danesh kohan A, Alipour M, Ahmadi N, Sajjadi F, Sari M. Job Satisfaction Among Employees of Azna District Health Network, 2009. JRUMS. 2013; 12 (7) :505-518
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1885-fa.html
دانش‌کهن عباس، علی‌پور منصوره، احمدی ندا، سجادی فخری، ساری محسن. بررسی رضایت‌مندی شغلی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ازنا در سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1392; 12 (7) :505-518

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1885-fa.html


چکیده:   (7549 مشاهده)

  زمینه و هدف: منابع انسانی به عنوان مهم‌ترین دارایی هر سازمان نحوه استفاده از سایر منابع را تعیین می‌کنند و موجب تحقق اهداف سازمان می‌شوند. رضایت‌مندی شغلی یک بخش مهم زندگی کارکنان است که بر سلامت جسمی و روحی آنان، رضایت‌مندی از زندگی، بهره‌وری و عملکرد آن‌ها، تعهدشان نسبت به سازمان و کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهند تأثیر دارد. هدف این پژوهش بررسی رضایت‌مندی شغلی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ازنا بود.

  مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی با شرکت تمام کارکنان شبکه بهداشت و درمان ازنا انجام شد. از مجموع 320 پرسش‌نامه توزیع شده در نهایت 265 پرسش‌نامه قابل استفاده عودت داده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته بود که هشت حیطه از رضایت‌مندی شغلی را شامل می شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی (مجذور کای‌، من ویتنی و کروسکال والیس) مورد تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: میانگین کل نمره رضایت‌مندی کارکنان شبکه 90/2 از 5 بود که سطح متوسطی از رضایت‌مندی شغلی را نشان می‌دهد. کمترین رضایت‌مندی مربوط به حیطه‌های عادلانه بودن حقوق و مزایا با میانگین 97/1 و آموزش و پیشرفت شغلی با میانگین 58/2 بود. ماهیت شغل با میانگین 73/3 و جو کاری با میانگین 58/3 حیطه‌های دارای بیشترین رضایت‌مندی بودند. رضایتمندی شغلی با متغیرهای جنس (023/0= p )، وضعیت تأهل (030/0= p ) و سطح تحصیلات (006/0= p ) ارتباط معنی‌دار داشت. به طوری که رضایت‌مندی شغلی مردان، متأهلین و کارکنان دارای تحصیلات پایین‌تر بیشتر بود.

  نتیجه‌گیری: سیاست‌گذاران و مدیران منابع انسانی با شناخت هرچه بیشتر عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی کارکنان می‌توانند استراتژی‌های مؤثری برای بهره‌وری بیشتر این منابع ارزشمند در جهت تحقق اهداف نظام سلامت و توسعه پایدار کشور طراحی و اجرا نمایند.

  واژه های کلیدی: رضایت‌مندی شغلی،کارکنان، شبکه بهداشت و درمان شهرستان ازنا

 

متن کامل [PDF 230 kb]   (2291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb