جلد 12، شماره 7 - ( 6-1392 )                   جلد 12 شماره 7 صفحات 545-558 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HosseinKhanzadeh A, Rashidi N, Yeganeh T, Zareimanesh Q, Ghanbari N. The Effects of Life Skills Training on Anxiety and Aggression in Students. JRUMS. 2013; 12 (7) :545-558
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1900-fa.html
حسین‌خانزاده عباسعلی، رشیدی نورالدین، یگانه طیبه، زارعی‌منش قاسم، قنبری نیکزاد. تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان اضطراب و پرخاشگری دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1392; 12 (7) :545-558

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1900-fa.html


چکیده:   (8920 مشاهده)

  زمینه و هدف: موضوع مهارت‌های زندگی در تحول کلی افراد، نقش محوری دارد. مهارت‌های زندگی با تحول شخصی، هوشی، هیجانی و جسمانی افراد مرتبط هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر اضطراب و پرخاشگری دانشجویان تازه وارد دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد ایلام در سال تحصیلی 1390-1389 انجام شده است.

  مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه ک نترل انجام شد. این مطالعه روی 40 نفر از دانشجویان تازه وارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در سال تحصیلی 1390-1389 که از طریق نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شده‌اند ، انجام شد . برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ( Boss & Perry ) و مقیاس اضطراب رگه حالت اسپیلبرگر( Speilberger ) استفاده شد. برنامه آموزش مهارت‌های زندگی طی 10 جلسه 60 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه گردید.

  یافته‌ها : نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی موجب کاهش معنی‌دار اضطراب (001/0= p و 47 / 33= F ) و پرخاشگری (001/0= p و 57/30= F ) دانشجویان در گروه آزمایش شده است.

  نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش و اهمیت مهارت‌های زندگی، توجه به این مهارت‌ها یک ضرورت اجتماعی است که از طریق آن می‌توان به ارتقای وضعیت روانشاختی دانشجویان کمک کرد.

  واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، اضطراب، پرخاشگری، دانشجویان

متن کامل [PDF 221 kb]   (2731 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb