جلد 12، شماره 7 - ( 6-1392 )                   جلد 12 شماره 7 صفحات 571-582 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alam M, Yazdi Feyzabadi V, Nematolahzadeh Mahani K. A study of Psychological Disorders on Ordinary, Talented and Orphan Students in High Schools of Kerman City in 2010. JRUMS. 2013; 12 (7) :571-582
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1907-fa.html
علم مهین، یزدی‌فیض‌آبادی وحید، نعمت‌الله‌زاده ماهانی کاظم. بررسی اختلالات روانشناختی دانش‌آموزان تیزهوش، عادی و بی‌سرپرست مقطع متوسطه شهر کرمان در سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1392; 12 (7) :571-582

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1907-fa.html


چکیده:   (6815 مشاهده)

  زمینه و هدف: توجه به بهداشت روان دانش‌آموزان در سنین نوجوانی باعث کاهش بار اختلالات روانی آن‌ها در سنین بالاتر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اختلالات روانشناختی دانش‌آموزان عادی، تیزهوش و بی‌سرپرست در مدارس متوسطه شهر کرمان انجام پذیرفت.

  مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1389 انجام پذیرفت. با انجام یک مطالعه مقدماتی، 622 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار سنجش علایم روانشناختی، یک چک لیست علایم-90 سوالی ( SCL90 ) خودگزارشی بود. مقیاس ارزیابی داده‌ها بر اساس شاخص شدت کلی علایم (1 > سالم، 1 تا 99/1 خفیف، 2 تا 99/2 متوسط و 3 ≤ شدید) بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فروانی و درصد) و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.

  یافته‌ها: فراوانی اختلال روانشناختی در دانش‌آموزان دختر 6/44% (146 نفر) و در دانش‌آموزان پسر 5/31% (93 نفر) بود (0001/0= p ). در سطوح علایم خفیف و متوسط، پرخاشگری و روان‌پریشی به ترتیب با 2/61% (381 نفر) و 5/13% (84 نفر) بیشترین و کمترین اختلال روانشناختی در کل نمونه مورد مطالعه بود. اختلال روانشناختی شدید در هیچ یک از سه گروه دانش‌آموزان مشاهده نگردید. بیشترین اختلال روانشناختی در ابعاد نه‌گانه در سطوح خفیف و متوسط مربوط به دانش‌آموزان بی‌سرپرست با 9/51% (42 نفر) و کمترین آن مربوط به دانش‌آموزان تیزهوش با 4/30% (78 نفر) بود (003/0= p ).

  نتیجه‌گیری: با توجه به میزان بالاتر اختلالات روان‌شناختی در دانش‌آموزان بی‌سرپرست نسبت به دو گروه دیگر، پیشنهاد می‌شود ارائه آموزش‌های حل مسأله و مهارت‌های زندگی در این گروه در الویت قرار گیرد.

  واژه‌های کلیدی: اختلال روانشناختی، تیزهوش، عادی، بی‌سرپرست، نوجوانی

متن کامل [PDF 246 kb]   (1506 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb