gte vml 1]>
زمینه و هدف: ارزیابی شایستگی بالینی اطلاعاتی ارزشمند در تنظیم اهداف
آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و ارتقای کیفی فرایندهای آموزشی دانشگاهی در
اختیار مسئولین قرار میدهد. در این مطالعه شایستگی بالینی دانشجویان سال چهارم پزشکی دانشگاه
علوم پزشکی گیلان در مقطع کارآموزی ارزیابی شده است.
مواد
و روشها: این
مطالعه مقطعی، در سال 1390 به ارزیابی شایستگی بالینی کلیه دانشجویان سال چهارم
دانشگاه علوم پزشکی گیلان که همگی دوره مهارتهای بالینی را گذرانده بودند،
پرداخته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل بررسی شایستگیهای نه گانه
دانشجویان پزشکی بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری کای دو و آنالیز
واریانس در نرمافزار SPSSاستفاده شد.
یافتهها: شصت و هشت
دانشجو با میانگین سنی 24 سال وارد مطالعه شدند. 78%، درحیطه
برقراری ارتباط مؤثر با بیمار، نتایج عالی به دست آوردند. در حیطههای مهارت
بالینی، استفاده از علوم در تشخیص و درمان، یادگیری مادامالعمر، خودآگاهی، زمینههای
اجتماعی بهداشت و تشخیص نقش پزشک حرفهای، نتایج در 84% از
دانشجویان متوسط و تنها در حیطه استدلال و قضاوت اخلاقی اکثر دانشجویان
نتایج ضعیف داشتند. میزان شایستگی بالینی به تفکیک حیطهها بر حسب جنس و سن اختلاف
آماری معنیداری نداشت.
نتیجهگیری: دانشجویان
مورد بررسی از شایستگی خوبی برای ورود به عرصه درمان در بالین بیمار برخوردار بودهاند.
واژههای کلیدی: دانشجویان
پزشکی، شایستگی بالینی، آموزش مبتنی بر شایستگی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |