gte vml 1]>چکیده
زمینه و هدف: توجه به چگونگی تربیت نیروی انسانی جهت اداره و انجام خدمات
بهداشتی- درمانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بدین منظور، داشتن اطلاعات در
مورد وضع موجود و نگرش دانشجویان ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت
دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از رشته تحصیلی و دیدگاه آنها
در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی خود
طراحی شد.
مواد و روشها: این مطالعه
توصیفی، به روش سرشماری بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی هوشبری که در سال 1391
مشغول به تحصیل بودند (109 نفر)، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه
پژوهشگر ساخته جمعآوری گردید. این پرسشنامه حاوی 7 سؤال دموگرافیک، 8 سؤال جهت
سنجش میزان رضایتمندی و 9 سؤال برای بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد رشته تحصیلی
و 4 سؤال برای بررسی دیدگاهشان در مورد آینده شغلی بود. امتیاز 6/1 -0 به عنوان
عدم رضایت، 4/2- 61/1 رضایت متوسط، 2/3-41/2 رضایت زیاد و 4- 21/3 رضایت خیلی زیاد
در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی، t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: رضایتمندی دانشجویان
هوشبری از رشته تحصیلی با میانگین و انحراف معیار 63/0±33/2 در حد متوسط محاسبه گردید. اکثر دانشجویان (8/57%) عنوان
کردند قبل از انتخاب رشته، شناخت کمی نسبت به این رشته داشتهاند. نحوه تدریس دروس
عملی و تئوری، ویژگیهای فردی و شخصیتی اساتید و سطح علمی آنها از نظر دانشجویان
قابلقبول ذکر گردید. مهمترین عواملی که موجب نگرش مثبت دانشجویان نسبت به رشته
تحصیلی بود به ترتیب عبارت بودند از؛ امکان خدمت به مردم و جامعه و موقعیت اجتماعی
مناسب.
نتیجهگیری: رضایت دانشجویان
هوشبری از رشته تحصیلی، نسبتاً خوب و نگرش آنها مثبت است. افزایش امکانات و
تجهیزات آموزشی، ارتقاء آگاهی آنها نسبت به این رشته قبل از انتخاب و ایجاد
شرایطی به منظور افزایش فرصتهای شغلی در جهت افزایش میزان رضایت و علاقه به ادامه
تحصیل در این رشته مؤثر خواهد بود.
واژههای کلیدی: ادامه تحصیل،
رضایت، هوشبری، رشته تحصیلی، دیدگاه
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |