جلد 14، شماره 4 - ( 3-1394 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 339-344 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikh AbuMasoudi R, Soltani MollaYaghobi N. Comparison the Effect of Electronic Learning and Teaching Based on Lecture on Knowledge of Nursing Students about Heart Dysrhythmias in 2014: A Short Report. JRUMS. 2015; 14 (4) :339-344
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2218-fa.html
شیخ ابومسعودی روح اله، سلطانی ملایعقوبی نسرین. مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی و آموزش مبتنی بر سخنرانی بر آگاهی دانشجویان پرستاری در زمینه دیس ریتمی‌های قلبی در سال 1393: یک گزارش کوتاه . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1394; 14 (4) :339-344

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2218-fa.html


مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
چکیده:   (2397 مشاهده)

gte vml 1]> AWT IMAGEچکیده

زمینه و هدف: امروزه بکارگیری فناوری جدید آموزشی و اینترنت در حال گسترش است. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی وآموزش مبتنی بر سخنرانی بر آگاهی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در زمینه دیس ریتمی‌های قلبی بود.

مواد وروش‌ها: با مطالعه کارآزمایی آموزشی، دانشجویان پرستاری ترم ششم تصادفا در دو گروه آموزش الکترونیک و مبتنی بر سخنرانی به تعداد 35 نفر در هر گروه قرار گرفتند و میزان آگاهی با پیش آزمون ارزیابی شد. آموزش دیس ریتمی‌های قلبی یک گروه  با سخنرانی و دیگری با وبلاگ انجام شد. یک هفته بعد از آموزش میزان آگاهی با پس آزمون مقایسه شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته پژوهشگر بود. داده ها  با نرم افزار، آمار توصیفی و استنباطی (t زوج و t مستقل) تحلیل شد. به منظور مقایسه میانگین نمرات میزان آگاهی دانشجویان قبل و بعد از آموزش در داخل هر گروه از آزمون آماری  tزوج و بین گروه‌ها از آزمون آماری t مستقل استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشانگر آگاهی ضعیف قبل از آموزش بود و آموزش تأثیر معنی‌داری در افزایش آگاهی دیس ریتمی‌های قلبی بعد از مداخله در هر گروه داشت (هر دو گروه الکترونیک و سخنرانی 1 000/0=p). بین میانگین نمرات دو گروه از نظر آماری اختلاف معناداری وجود نداشت (پیش آزمون: 06/0=p، پس آزمون 21/0=p).

نتیجه‌گیری: یادگیری با وبلاگ همانند سخنرانی تأثیر مثبت بر میزان آگاهی دانشجویان پرستاری دارد و پیشنهاد می‌گردد که این روش به عنوان جایگزین یا مکمل آموزش مبتنی بر سخنرانی استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی (وبلاگ)، آموزش مبتنی بر سخنرانی، دیس ریتمی‌های قلبی، آگاهی دانشجویان پرستاری

متن کامل [PDF 156 kb]   (643 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (60 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb