چکیده
زمینه و هدف: دانشجویان در طول تحصیل خود عوامل استرسزای متعددی را تجربه میکنند. لذا اتخاذ تدابیری به منظور کاهش استرس و پیشگیری از عواقب آن لازم است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان استرس و روش سازگاری دانشجویان پرستاری گناباد انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 300 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد درسال 1391، به روش سرشماری انتخاب شدند و از طریق پرسشنامههای مشخصات فردی، افسردگی، اضطراب و استرس DASS21 و روشهای سازگاری CISS-48 بررسی گردیدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد اکثر واحدهای پژوهش (7/56%) سطح استرس طبیعی داشتند. 7/41% دانشجویان از سبک مسئله محور استفاده میکردند. بین استفاده از روش حل مسئله با استرس (001/0=p، 208/0-=r) و ترم تحصیلی با میزان استرس، همبستگی معکوس و معنیداری وجود داشت (035/0=p، 122/0-=r). بین نمره استرس و دارا بودن سابقه بیماری اضطرابی نیز ارتباط معناداری مشاهده شد (001/0=p).
واژههای کلیدی: استرس، روش سازگاری، دانشجو
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |