gte vml 1]>
زمینه و هدف: نوجوانی یکی از حساسترین دورههای زندگی هر فرد است و اختلالات
روانشناختی مادر نقش کلیدی در چگونگی تحول عاطفی این دوره ایفا میکند. هدف از این
مطالعه بررسی ارتباط پروفایل آشفتگی روانشناختی مادران با افسردگی، اضطراب و استرس
نوجوانان میباشد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 200 دانشآموز دختر و پسر مشغول به تحصیل در
مدارس متوسطه اردبیل در سال تحصیلی 1393-1392 با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای
چندمرحلهای انتخاب و به همراه مادرانشان (200=n) به ترتیب به پرسشنامههای افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-42)
و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) پاسخ دادند. دادهها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین آشفتگی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و
استرس) مادران با اختلالات افسردگی، اضطراب و استرس فرزندان آنها رابطه مثبت معنیداری
وجود دارد (001/0>p) و بیشترین ضریب همبستگی نیز مربوط به رابطه اضطراب مادر با
اضطراب فرزند است (46/0=r). نتایج تحلیل رگرسیون
خطی نیز نشان داد که مدل پیشبینی اختلالات افسردگی، اضطراب و
استرس فرزندان بر اساس آشفتگی روانشناختی مادران معنیدار بوده (001/0>p) و 16% از واریانس افسردگی نوجوانان، 25% واریانس
اضطراب نوجوانان و 20% واریانس استرس نوجوانان با آشفتگی روانشناختی مادران بیان میشود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر از ارتباط آشفتگی روانشناختی
مادران با افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان
حمایت میکند. بنابراین توجه به وضعیت روانشناختی مادران میتواند در پیشگیری از
اختلالات روانشناختی نوجوانان حائز اهمیت بهداشتی باشد.
واژههای کلیدی: آشفتگی روانشناختی، مادر، افسردگی، اضطراب، استرس، نوجوانان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |