جلد 13، شماره 11 - ( 12-1393 )                   جلد 13 شماره 11 صفحات 1019-1020 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeian M. How to protect young researchers from research misconduct . JRUMS. 2015; 13 (11) :1019-1020
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2569-fa.html
رضائیان محسن. چگونه می توان پژوهشگران جوان را از سوء رفتارهای پژوهشی حفظ نمود . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1393; 13 (11) :1019-1020

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2569-fa.html


چکیده:   (3909 مشاهده)

سخن سردبیر

Editorial

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

دوره 13، بهمن 1393، 1020-1019

 

 

 

چگونه می توان پژوهشگران جوان را از سوء رفتارهای پژوهشی حفظ نمود

 

How to protect young researchers from research misconduct 

 

محسن رضائیان[1]

M. Rezaeian

 

 

در سخن سردبیری شماره قبل مجله دانشگاه ]1[، با انواع سوء رفتارهای پژوهشی و طبقه‌بندی آن‌ها به تقلب‌های پژوهشی و رفتارهای پژوهشی ابهام برانگیز آشنا شدیم. در سخن سردبیری حاضر به بیان راهکارهای عملی خواهیم پرداخت که موجب حفظ پژوهشگران جوان از ارتکاب به چنین سوء رفتارهای پژوهشی می شود ]3-2[.

یکی از مهمترین راه کارهای عملی، استفاده از اساتید راهنما و مشاور مجرب می‌باشد. از آنجایی که این امکان وجود دارد تا پژوهشگران جوان بدون قصد مرتکب سوء رفتارهای پژوهشی گردند، از همین رو، راهنمایی و مشاوره آن‌ها توسط اساتیدی که با تأثیرات مخرب سوء رفتارهای پژوهشی آشنایی کامل دارند، ضروری است. اساتید راهنما و مشاور، باید دانشجویان را با رفتارهای صحیح پژوهشی آشنا نموده و آن‌ها را از ارتکاب به هر گونه سوء رفتارهای پژوهشی باز دارند.

همچنین، تهیه و تدوین یک طرح پژوهشی علمی و صحیح برای انجام هر گونه پژوهشی توسط پژوهشگران جوان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. انجام کافی مروری بر متون پژوهشگران جوان را از دوباره کاری و ارتکاب به سوء رفتار پژوهشی باز می‌دارد. به علاوه، تصویب طرح پژوهشی در کمیته اخلاق دانشگاه محل تحصیل یا محل کار پژوهشگران جوان، راه کار عملیاتی مناسب دیگری برای حفظ پژوهشگران جوان از ارتکاب به سوء رفتارهای پژوهشی خواهد بود.

پژوهشگران جوان باید آموزش کافی ببینند تا تمامی داده‌های خود را در محلی امن نگهداری کرده و آنها را برای مدت زمان لازم حتی بعد از چاپ نتایج حاصل از پژوهش خود نیر نگه دارند. آن‌ها همچنین باید آموزش ببینند که تمامی نتایج پژوهش خود را در قالب یک مقاله کامل به چاپ برسانند و از سوء رفتارهای پژوهشی نظیر چاپ مجدد، چاپ مضاعف و انتشار سلامی یافته‌ها خودداری نمایند. همچنین، وجود یک مشاور آمار زبده در کنار پژوهشگران جوان نیز می‌تواند عامل بسیار مهمی در حفظ آنها از سوء رفتارهای پژوهشی به حساب آید.

 

 

References

[1] Rezaeian M. Classification of Research Misconducts. J RafsanjanUniv Med Sci 2015 13(10): 923-4. [Farsi]

[2] Rezaeian M. A review on the diverse types of research misconduct. Middle East J Family Med 2014 12(7) :43-4.

[3] Gilbert FJ. Denison AR. Research misconduct. Clinical Radiology 2003 58: 499-504.

 



 

[1]- استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

 تلفن: 34264003-034، دورنگار: 34255209-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk

متن کامل [PDF 82 kb]   (1714 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (241 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سحن سردبير
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb