چکیده
زمینه و هدف: یکی از بارزترین شاخصهای بالندگی و توسعهیافتگی در جوامع، تواناییهای فناورانه و پژوهشهای علمی و کاربردی است که برخی موانع و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی میتواند بر روند آن تأثیرگذار باشد. بنابراین، هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیش روی آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، به بررسی موانع پژوهش در علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد موانع مؤثر بر فعالیتهای تحقیقاتی از زوایای مختلف میپردازد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بوده و بهصورت سرشماری انجام شده است. جامعه آماری آن، اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1391 است. از 119 پرسشنامه توزیعشده، 102 مورد بررسی شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته در 6 حیطه موانع مالی، امکاناتی، حرفهای، علمی، فردی، مدیریتی و سازمانی بود که در مقیاس 5 گزینهای لیکرت طراحی شد. برای تحلیل اطلاعات از شیوههای آمار توصیفی و آنالیز واریانس دوطرفه رتبهای Friedman استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بررسی دیدگاه پژوهشگران نشان میدهد که همه موانع ششگانه را در انجام پژوهش مؤثر میدانند؛ اما به ترتیب موانع مدیریتی و سازمانی با میانگین 63/0±73/3، موانع مالی با میانگین 72/0±62/3 و موانع حرفهای با میانگین 62/0±61/3، بیشترین تأثیر را در روند انجام فعالیتهای پژوهشی دارند. همچنین موانع علمی با میانگین 93/0±15/3 کمترین تأثیر را داشتند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که پژوهشگران، انگیزه و علاقه لازم برای انجام پژوهش را دارند و با توجه به مشکلات موجود، راهکارهایی نظیر توانمندسازی پژوهشگران، بهکارگیری تکنولوژیهای جدید در ایجاد تیمهای پژوهشی و امکان استفاده از کارشناسان پژوهشی در مراحل مختلف تحقیقات علوم پزشکی میتواند در رفع مشکلات و موانع پژوهش تأثیرگذار باشند.
واژههای کلیدی: موانع پژوهش، فعالیتهای پژوهشی، اعضای هیأت علمی، بیرجند
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |