جلد 15، شماره 7 - ( 7-1395 )                   جلد 15 شماره 7 صفحات 621-634 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakkoli L, Khanjani N. The Demographic Characteristics and Factors Related to Fault in Individuals Deceased in City Road Crashes in Kerman Province from 2012 to 2015. JRUMS. 2016; 15 (7) :621-634
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3302-fa.html
توکلی لیلا، خانجانی نرگس. خصوصیات دموگرافیک و عوامل مرتبط با تقصیر در متوفیان حوادث رانندگی درون‌شهری استان کرمان طی سال‌های 1391 تا 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1395; 15 (7) :621-634

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3302-fa.html


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (762 مشاهده)

AWT IMAGEچکیده

زمینه و هدف: سوانح ترافیکی یک معضل بهداشتی و اولین علت مرگ در جوانان ایرانی است. این مطالعه با هدف بررسی خصوصیات دموگرافیک متوفیان و عوامل مرتبط با تقصیر در متوفیان سوانح رانندگی منجر به فوت در پهناورترین استان ایران انجام شد.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی است. تمامی اطلاعات تصادفات منجر به فوت در راه‌های درون‌شهری استان کرمان طی سال‌های 1391 تا 1393 از پلیس راهنمایی رانندگی استعلام شد. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون لجستیک چندگانه و سری زمانی این سوانح استفاده شد.

یافته‌ها: در مجموع، 607 مورد تصادف منجر به فوت رخ داده بود. میانگین سن متوفیان 94/23±98/37 سال بود و بیشتر موارد فوت در سنین 15 تا 30 سال رخ داده بود. تعداد متوفیان در بین مردان (1/76%) و عابران پیاده (7/42%) نسبت به سایر قربانیان بیشتر بود و اکثر متوفیان (7/67%) در رخداد حادثه بی‌تقصیر بودند. بیشترین وسیله مقصر، سواری)0/55%)؛ بیشترین نوع برخورد، سواری با عابر (1/35%)؛ بیشترین علت برخورد، عدم توجه به جلو (2/42%) بود. بیشترین موارد در ساعات 14-12 (5/13%) و 20-18 (5/13%) رخ داده بود و اکثر متوفیان (4/68%) در راه انتقال به بیمارستان فوت شده بودند. بین جنسیت (001/0>p)، سن (012/0=p) و نوع وسیله (001/0>p) با مقصر بودن متوفی ارتباط معنی‌داری مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: اصلاح ساختار شهری به‌منظور جدا کردن مسیر عابر پیاده و ماشین‌سواری و ایجاد ایمنی بیشتر برای عابران الزامی است. همچنین، برای موتورسواران و دوچرخه‌سواران به علت آسیب‌پذیری بیشتر، به تدابیر لازم‌الاجرای محکم‌تری نیاز است.

واژه‌های کلیدی: تصادفات، سوانح ترافیکی، مرگ، تقصیر، کرمان

واژه‌های کلیدی: تصادفات، سوانح ترافیکی، مرگ، تقصیر، کرمان
متن کامل [PDF 349 kb]   (413 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (131 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb