جلد 17، شماره 6 - ( 7-1397 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 578-567 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbarzadegan A, Bastani P, Rezaeean M, Jooybar M, Ahmadzadeh M. Survey Knowledge, Attitude, and Performance of Pharmacy Staff Toward Dietary Supplements in Shiraz in 2015: A Descriptive Study . JRUMS 2018; 17 (6) :567-578
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3552-fa.html
قنبر زادگان آرش، باستانی پیوند، رضاییان محسن، جویبار مهسا، احمدزاده مهدیه سادات. بررسی دانش، نگرش و عملکرد کارکنان شاغل در داروخانه‌های شیراز نسبت به مکمل‌های دارویی در سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1397; 17 (6) :567-578

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3552-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (3061 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: با توجه به این‌که فروش برخی داروها از جمله مکمل‌ها می‌تواند بدون حضور یا نظارت داروساز اتفاق بیفتد و نظر به اهمیت دانش این افراد در داروخانه نسبت به مکمل‌ها و تأثیر این آگاهی بر نگرش و عملکرد آن‌ها، این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد کارکنان شاغل در داروخانه‌های شیراز نسبت به مکمل‌های دارویی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی در سال 1394 در کلیه داروخانه‌های سطح شهر شیراز (300 داروخانه) انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ 33 سؤالی شامل سه بعد دانش، نگرش و عملکرد بود. داده‌ها توسط آزمون‌های t دو نمونه مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی  Pearsonمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار دانش نسخه پیچان 52/0+28/3، نگرش آن‌ها 59/0+62/3 و عملکرد آنان 52/0+54/3 بود. نتایج آزمون آماری t مستقل نشان داد که تنها برحسب جنسیت تفاوت معنی­دار در نگرش کارکنان وجود دارد‌ و میانگین نگرش زنان از مردان بالاتر بود (001/0>p). هم­چنین نتایج آزمون ضریب همبستگیPearson  نشان داد که بین متغیرهای دانش و نگرش (370/0r=، 001/0>p)، دانش و عملکرد (208/0r=، 001/0>p)، نگرش و عملکرد (337/0 r=، 001/0>p) هم­بستگی معنی­دار و مثبتی وجود دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به تفاوت‌های معناداری که در دانش، نگرش و عملکرد کارکنان نسبت به مکمل‌های دارویی مشاهده شد، برگزاری دوره‌های آموزشی اثربخش برای کارکنان جهت افزایش دانش علمی‌آنان و استفاده از افرادی به عنوان نسخه پیچ در داروخانه که حداقل دانش لازم در این حوزه را داشته باشند، لازم به ‌نظر می‌رسد.
واژهای کلیدی: دانش، نگرش، عملکرد، مکمل دارویی، شیراز
 

واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، عملکرد، مکمل دارویی، شیراز
متن کامل [PDF 247 kb]   (1353 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1513 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت و اطلاع رساني پزشكي
دریافت: 1395/8/22 | پذیرش: 1397/3/27 | انتشار: 1397/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb