چکیده
زمینه و هدف: تنظیم هیجان نقش مهمی در آسیبشناسی روانی دارد و در تصریح روابط بین شخصیت و بدتنظیمی هیجان، جنبههای نابهنجار شخصیت میتواند از اهمیت شایانی برخوردار باشد. با توجه به وجود تفاوتهای فردی قابلملاحظه در راهبردهای تنظیم هیجانی، مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری بین ابعاد نابهنجار شخصیت و بدتنظیمی هیجانی در دانشجویان شهید مدنی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1395 انجام گرفت.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه هنر اسلامی شهر تبریز در سال 1395 بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 289 نفر انتخاب شدند. فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت برای DSM-5 Personality Inventory for DSM-5: Brief Form (PID-5-BF) و مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی بهعنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون ضریب همبستگی Pearson و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در این مطالعه، مسیرهای عاملی معنادار نشان داد که شاخصهای ابعاد نابهنجار شخصیت با بدتنظیمی هیجانی ارتباط مثبت دارد (010/0p<)؛ به این شکل که عاطفه منفی با عدم وضوح هیجانی (022/0= p، 19/0= β) و مخالفتورزی با عدم پذیرش پاسخهای هیجانی (021/0= p، 27/0= β) و مهارگسیختگی با دشواری در کنترل تکانه (011/0= p، 19/0= β) و روانپریشخویی با دشواری در انجام رفتار هدفمند (034/0= p، 23/0= β)، همبستگی قویتری دارند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر به نظر میرسد که ابعاد نابهنجار شخصیت با بدتنظیمی هیجانی رابطه معناداری دارد و این رابطه میتواند بسیاری از مشکلات هیجانی و بین فردی مرتبط با صفات نابهنجار شخصیت را تبیین کند. بنابراین با ارائه راهکارهای روانشناختی میتوان تا حدودی این مشکلات را بهبود بخشید.
واژههای کلیدی: ابعاد نابهنجار شخصیت، بدتنظیمی هیجان، دانشجویان، تبریز
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |