چکیده
زمینه و هدف: عملکرد حافظه آیندهنگر در زندگی روزمره بسیار حیاتی است. با توجه به رابطه بین فعالیتهای شناختی و پارامترهای قلبی، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی امواج قلبی و عملکرد حافظه آیندهنگر زمانمحور در بین دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394 انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 95-1394 بود. ابتدا تعدادی از دانشجویان دانشگاه کردستان برای شرکت در پژوهش، با شیوه نمونهگیری دردسترس فراخوان شدند و به آنها درباره اهداف و نحوه انجام پژوهش توضیحات لازم داده شد که از بین آنها 70 نفر از دانشجویان که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به هدف پژوهش، پس از تحلیل نتایج اولیه، نتایج مربوط به 50 نفر (22 نفر با عملکرد حافظه آیندهنگر زمانمحور قوی و 28 نفر با عملکرد حافظه آیندهنگر زمانمحور ضعیف) از دانشجویان مورد مطالعه قرار گرفتند. از ابزار کامپیوتری حافظه آیندهنگر زمانمحور و از دستگاه ProComp 2 Biofeedback System برای ثبت امواج قلبی استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه با نمرات حافظه آیندهنگر زمانمحور قوی و ضعیف، از نظر امواج قلبی در باند (BVP IBI std. dev. (SDRR)) (انحراف استاندارد فواصل درونی ضربان) که در واقع میزان تغییرپذیری ضربان قلب را میسنجد، تفاوت آماری معنیداری وجود دارد (05/0 P<)؛ بدین معنا که افراد با حافظه آیندهنگر زمانمحور قوی از تغییرپذیری ضربان قلب بالاتری نسبت به افراد با حافظه آیندهنگر زمانمحور ضعیف برخوردار هستند.
نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد توجه به نتایج تغییرپذیری ضربان قلب در طول انجام تکلیف شناختی احتمالاً میتواند تفاوتهای کیفی در عملکرد شناختی بین افراد را نشان دهد. این نتایج بهگونهای ارتباط دوطرفه بین عملکرد قلب و مغز را نشان میدهد.
واژههای کلیدی: حافظه آیندهنگر زمان محور، امواج قلبی، تغییرپذیری ضربان قلب، دانشجویان، کردستان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |