جلد 16، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 2-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeian M. Storytelling, Teaching and Enchanting. JRUMS 2017; 16 (1) :1-2
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3785-fa.html
رضائیان محسن. داستان‌سرایی، معلمی و افسونگری. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1396; 16 (1) :1-2

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3785-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (3631 مشاهده)

سخن سردبیر

Editorial

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

دوره شانزدهم، فروردین 1396، 2-1

داستان‌سرایی، معلمی و افسونگری

Storytelling, Teaching and Enchanting

محسن رضائیان[1]،[2]

M. Rezaeian

هینمن (Heinmann) در مقدمه کتاب اخیر خود [1] مقایسه جالبی بین نگارش یک متن علمی با یک متن ادبی به عمل آورده است. او با استناد به کتاب نابوکوف (Nabokov) و به نقل از وی بیان می‌دارد که نویسنده یک رمان ممکن است از سه بعد در نظر گرفته شود. این سه بعد عبارت‌اند از: داستان‌سرایی، معلمی و افسونگری. ناباکوف معتقد است که یک نویسنده خوب هر سه بعد را در هم می‌آمیزد، اما اگر بعد افسونگری غالب آید، او تبدیل به یک نویسنده بزرگ خواهد شد [2].

هینمن پس از ذکر این مقدمه، اعلام می‌دارد که در نگارش مقالات علمی، جایی برای داستان‌سرایی وجود ندارد و بعد افسونگری هم از امکان رخداد بسیار پایینی برخوردار است. بنابراین، هینمن این‌گونه نتیجه می‌گیرد که یک نویسنده خوب متون علمی باید مانند یک معلم خوب عمل نماید. از همین رو، وی باید این قابلیت را داشته باشد که با یک نگارش قابل‌درک، خوانندگان خود را آگاه کند که بر روی چه موضوعی کار کرده و به چه نتیجه‌ای دست یافته است [1].

باوجوداین، به نظر راقم این سطور، اگرچه در نگارش یک متن علمی بعد معلمی غالب است، اما نویسندگان متون علمی باید از تکنیک‌های داستان‌سرایی و افسونگری علمی نیز برخوردار باشند. نگارش جملات و پاراگراف‌های کوتاه و قابل‌فهم که ارتباط آنها به یکدیگر به‌خوبی برقرار شده است، نمونه‌ای از هنر داستان‌سرایی است که خواننده مقالات علمی را مجذوب خود خواهد کرد [3].

همچنین، نگارش یک مقاله علمی که بر پایه مطالعه‌ای با طراحی دقیق به رشته تحریر در آمده است، می‌تواند خواننده مقاله را از ابتدا تا انتها با خود همراه سازد. چنین مقاله‌ای خواننده خود را با یک نتیجه‌گیری عالمانه روبه‌رو می‌سازد و راه‌کارهایی برای انجام مطالعات آینده به وی پیشنهاد می‌دهد. حال اگر با مطالعه این مقاله، خواننده دست به مطالعات جدید بزند، به این معناست که بعد افسونگری علمی مقاله، کار خود را انجام داده است.

References

[1] Heinmann MK. How not to write a medical paper: A practical guide. India: Thieme. 2016.

[2] Nabokov V. Lectures on literature. London: Weidenfeld & Nicolson. 1988.

[3] Rezaeian M. How to Organize the Paragraph of an Article? JRUMS 2016; 15 (8): 689-90.

 

[1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

    تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk

[2]- استاد مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

واژه‌های کلیدی: داستان‌سرایی، افسونگری، معلمی
متن کامل [PDF 76 kb]   (1484 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1312 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1396/2/11 | پذیرش: 1396/2/11 | انتشار: 1396/2/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb