چکیده
زمینه و هدف: دسترسی به شبکههای اجتماعی مجازی پدیدهای رو به گسترش است و هر روز شمار بیشتری از نوجوانان در زمره کاربران این شبکهها قرار میگیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت دانشآموزان و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی انجام گردید.
مواد و روشها: طرح تحقیق این مطالعه از انواع همبستگی است. جامعه مورد بررسی دانشآموزان متوسطه دوم در اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز بود. حجم نمونه دانشآموزان 62 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (فرم کوتاه) و پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی که توسط محققین ساخته شده بود، اجرا گردید. جهت انجام تحلیلهای آماری از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد دانشآموزانی که دارای شخصیت روان آزردگی هستند وابستگی بیشتری به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را نیز تجربه میکنند. این رابطه درسطح 01/0 و با ضریب همبستگی 361/0 معنادار بود. همچنین، دانشآموزانی که دارای شخصیت توافقپذیری هستند وابستگی بیشتری را به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی نشان داده اند. این رابطه درسطح 05/0 و با ضریب همبستگی 260/0 معنادار بود. بعد روان آزردگی 13/0از واریانس مربوط به کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را تبیین نمود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که از ابعاد مختلف شخصیت، تنها ویژگی شخصیتی روان آزردگی میتواند کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را پیش بینی نماید.
واژههای کلیدی : شخصیت، شبکههای اجتماعی، دانشآموزان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |