جلد 16، شماره 12 - ( 12-1396 )                   جلد 16 شماره 12 صفحات 1113-1097 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadkhah M, Lagzian M, Hemmat Z. Using Phenomenography to Study Factors Affecting the Propagation of Invalid Science. JRUMS 2018; 16 (12) :1097-1113
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3925-fa.html
دادخواه مهدی، لگزیان محمد، همت زهرا. به کارگیری روش پدیدار نگاری به منظور شناسایی عوامل مؤثر در انتشار علم نامعتبر . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1396; 16 (12) :1097-1113

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3925-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (3825 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف این پژوهش شناسایی عواملی است که باعث انتشار یافته­های علمی نامعتبر می­شوند. آگاهی از عوامل مؤثر در انتشار یافته­های علمی نامعتبر به محققان این فرصت را می­دهد تا با بینشی وسیع­تر و به صورت آگاهانه اقدام به انتخاب منابع پژوهش خود نمایند و بدین صورت از انتشار یافته­های علمی نامعتبر به وسیله خودداری از استفاده آن‌ها به عنوان پایه پژوهش خود جلوگیری به عمل آورند.
مواد و روش: در این مقاله با استفاده از رویکرد کیفی پدیدارنگاری، به کارگیری نمونه­گیری هدفمند و انجام مصاحبه با 12 نفر که در زمینه اعتبار یافته­های علمی، علم نامعتبر و مباحث مرتبط دارای دانش و تجربه بودند، عوامل مؤثر در انتشار علم نامعتبر شناسایی گردیده­اند؛ ابتدا با انجام مصاحبه و کدگذاری نظری 8 طبقه توصیفی مرتبط با عوامل انتشار علم نامعتبر احصاء شدند و سپس جهت سهولت در درک نتایج پژوهش، عوامل مؤثر در انتشار علم نامعتبر به صورت فرآیندی در فضای نتیجه ارائه گردید.
یافته­ها: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که عوامل مختلفی در انتشار  یافته­های علمی نامعتبر دخیل هستند که با در نظرگیری فرایند انتشار یک یافته علمی، عوامل مؤثر در انتشار علم نامعتبر را می­توان در سه محور اصلی تولید، فرآیند ارزیابی و انتشار علم جای داد. در این مقاله این نتایج به صورت فرایندی که ارتباط این عوامل را با یکدیگر نشان می­دهد ارائه شده است.
نتیجه­گیری: یافته­های این مقاله بیانگر این مهم است که جهت جلوگیری از انتشار یافته­های علمی نامعتبر باید سه محور اصلی تولید، فرآیند ارزیابی و انتشار علم را محور توجه قرار داد. همچنین، جهت جلوگیری از انتشار علم نامعتبر تنها توجه به مجلات رده پایین و یا محققان غیرپایبند به اصول اخلاق پژوهشی کافی نیست بلکه جهت جلوگیری  انتشار یافته­های علمی نامعتبر کلیه مجلات و محققان باید مورد توجه قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: علم نامعتبر، انتشار علم، مطالعات کیفی، منابع علمی
متن کامل [PDF 438 kb]   (2844 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1569 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت و اطلاع رساني پزشكي
دریافت: 1396/5/11 | پذیرش: 1396/11/24 | انتشار: 1396/12/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb