Shahbaziyan Khonig A, Hasani O, Soleymani S. The Survey of the Role of Moral and Social Intelligence in High-Risk Behaviors of Students of Kurdistan University of Medical Sciences in the 2016-2017 Academic Year
. JRUMS 2018; 17 (1) :39-52
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-3961-fa.html
شهبازیان خونیق آرش، حسنی امید، سلیمانی سمیرا. بررسی نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 96-1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1397; 17 (1) :39-52
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3961-fa.html
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (4583 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: رفتارهای پرخطر، سلامت و بهزیستی افراد را با خطر مواجه میسازد؛ بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر آن اهمیت فراوانی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفههای هوش اخلاقی و اجتماعی در رفتارهای پرخطر دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 383 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش اخلاقی دانشجویان Lennick و Kiel، هوش اجتماعی Tromso و رفتارهای پرخطر جوانان استفاده گردید. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چندگانه (گامبهگام) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: ضرایب همبستگی نشان داد بهجز روابط مؤلفه دلسوزی با مصرف الکل و مؤلفههای راستگویی و بخشش با گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی که معنیدار نبودند، بین سایر مؤلفههای هوش اخلاقی و مؤلفههای رفتارهای پرخطر روابط منفی معنیدار وجود داشت (01/0p<). همچنین بهجز روابط پردازش اطلاعات اجتماعی و مهارتهای اجتماعی با گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی و رابطه آگاهی اجتماعی با گرایش به خشونت و سیگار کشیدن که معنیدار نبودند، بین سایر مؤلفههای هوش اجتماعی و مؤلفههای رفتارهای پرخطر روابط منفی معنیدار وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مؤلفههای هوش اخلاقی و هوش اجتماعی توانستند بهطور معنیداری تمامی مؤلفههای رفتارهای پرخطر را پیشبینی نمایند.
نتیجهگیری: هوش اخلاقی و هوش اجتماعی نقش مهمی در کاهش بروز رفتارهای پرخطر در دانشجویان دارند؛ بنابراین در برنامههای آموزشی برای پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر دانشجویان باید به هوش اخلاقی و هوش اجتماعی توجه ویژه داشت.
واژههای کلیدی: هوش اخلاقی، هوش اجتماعی، رفتارهای پرخطر
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1396/6/28 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1397/2/2