جلد 16، شماره 11 - ( 12-1396 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 1013-1024 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiee Z. The Validity and Reliability of Thriving Scale Among the Students of the University of Isfahan in 2017 . JRUMS. 2018; 16 (11) :1013-1024
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4010-fa.html
شفیعی زهرا، فاتحی زاده مریم. روایی و پایایی مقیاس کامیابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1396 . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1396; 16 (11) :1013-1024

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4010-fa.html


کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (406 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کامیابی (Thriving) مجموعه‌ای از عملکردهای مثبت انسان در زمینه روانی، فیزیکی و اجتماعی تعریف شده است که با بهزیستی روان­شناختی همراه است. به دلیل نقش بهزیستی روان­شناختی در عملکرد تحصیلی، موفقیت تحصیلی، دستیابی به اهداف شخصی و کاهش غیبت در دانشجویان، سنجش این متغیر حائز اهمیت می‌باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی مقیاس کامیابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1396 بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. از کل افراد حاضر 120 دانشجو به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی تحلیل مواد مقیاس، از همبستگی نمره‌های هر سؤال با نمره کل استفاده شد. جهت بررسی روایی همگرایی، از ضریب همبستگی Pearson بین نمرات مقیاس کامیابی (Brief Inventory of Thriving; BIT) و مقیاس رضایت از زندگی (Satisfaction With Life Scale; SWLS) و برای بررسی روایی واگرایی، از ضریب همبستگی بین نمرات مقیاس کامیابی و مقیاس اضطراب، افسردگی، استرس(Depression, Anxiety, Stress Scale; DASS-21) استفاده شد.
یافته‌ها: همبستگی گویه‌ها با نمره کل در تمام موارد معنی­دار و در دامنه 36/0 تا 70/0 قرار داشت. نتایج تحلیل عوامل مقیاس نیز حکایت از وجود یک عامل داشت (001/0p<). ضریب آلفای کرونباخ 84/0 و ضریب پایایی تنصیفی 74/0 به دست آمد. بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در مقیاس مورد مطالعه، تفاوتی مشاهده نشد (846/0p=).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر روایی و پایایی قابل قبول مقیاس کامیابی در جامعه دانشجویان بود.
واژه‌های کلیدی: کامیابی، روایی، پایایی، دانشجویان، اصفهان
واژه‌های کلیدی: کامیابی، روایی، پایایی، دانشجویان، اصفهان
متن کامل [PDF 242 kb]   (101 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (110 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb