Hajihasani M. Predicting Academic Burnout in Female Medical Students of Shahrekord University of Medical Sciences Based on Perfectionism and Family Emotional Climate in 2016-2017 Academic Year . JRUMS 2018; 17 (4) :293-304
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-4027-fa.html
حاجی حسنی مهرداد. پیشبینی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دختر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر مبنای تمامیتخواهی و جو عاطفی خانواده در سال تحصیلی 96-1395 . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1397; 17 (4) :293-304
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4027-fa.html
دانشگاه شهرکرد
چکیده: (4048 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی مسألهای مهمی است که با عملکرد ضعیف تحصیلی در ارتباط است. گرچه، توجه زیادی به این مسأله شده است، اما پژوهشهای محدودی در رابطه با نقش تمامیتخواهی و جو عاطفی خانواده انجام شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دختر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 96-1395 بر مبنای تمامیتخواهی و جو عاطفی خانواده بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش را دانشجویان پزشکی دختر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشکیل میدادند که 200 نفر از آنها در سال تحصیلی 96-1395 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با مقیاسهای فرسودگی تحصیلی Schaufeli و همکاران، تمامیتخواهی بشارت و جو عاطفی خانواده Hilburn-Cobb مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین ± انحراف معیار)، آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه تمامیت خواهی و فرسودگی تحصیلی (218/0 =r، 001/0P<) و نیز رابطه بین جو عاطفی خانواده با فرسودگی تحصیلی (289/0- =r، 001/0>P) معنیدار است. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که تمامیت خواهی (193/0=B، 005/0=P) و جو عاطفی خانواده (403/0- =B، 001/0=P) توان پیشبینی فرسودگی تحصیلی را دارند و 2/14 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، در طرحهای مداخلاتی، توجه به نقش تمامیتخواهی و جو عاطفی خانواده جهت پیشگیری و یا کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان ضروری به نظر می رسد.
واژههای کلیدی: فرسودگی تحصیلی، تمامیتخواهی، جو عاطفی خانواده، دانشجویان، شهرکرد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1396/8/1 | انتشار: 1397/4/24