Hosseini M, Basiri-Moghadam M, Graminejad N, SoleimaniMoghaddam R. Studying the Self-Esteem of Gonabad University of Medical Sciences Students Participating in the I’tikaf Ceremony in 2015: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 17 (10) :901-912 URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4084-fa.html
حسینی مهدی، بصیری مقدم مهدی، قدیمی فر ابوالفضل، سلیمانی مقدم رسول. بررسی عزت نفس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکیگناباد شرکتکننده در مراسم اعتکاف در سال 1394: یک مطالعه توصیفی
. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1397; 17 (10) :901-912
چکیده زمینه و هدف:یکی از مسائل مهمی که در سلامت روانی افراد مطرح میباشد عزت نفس است و یکی از مؤلفههای مؤثر بر عزت نفس اعتقادات مذهبی و یاد و ذکر خداوند متعال میباشد. بنابراین، این پژوهش به منظور تعیین عزت نفس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد شرکت کننده در مراسم اعتکاف در سال 1394 انجام شد. مواد و روشها: در پژوهش توصیفی حاضر، 75 نفر از افراد شرکت کننده در مراسم اعتکاف به صورت سرشماری و 75 نفر به طور تصادفی ساده از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1394 انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (Coopersmith Self-esteem Inventory) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (آزمونهای t-test، Mann-Whitney، Chi-square و paired t-test) در سطح معنیداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بین نمره کل عزت نفس در گروه اعتکاف قبل و بعد از مراسم تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (001/0=p) ولی در گروه شاهد قبل و بعد از مراسم تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد (17/0=p). اختلاف میانگین نمره کل عزت نفس در گروه اعتکاف بیشتر از گروه کنترل بود که این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود (01/0p=). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میتوان گفت که شرکت در مراسم اعتکاف و آیینهای مشابه میتواند باعث بهبود متغیرهای سلامت روانی افراد از جمله عزت نفس شود که فراگیر شدن آن نیازمند برنامهریزی دقیق از طرف مسئولان میباشد. واژههای کلیدی: اعتکاف، عزت نفس، دانشجو،گناباد