جلد 18، شماره 2 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 107-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghoreishi Rad F S, Pour JabbarAkhouni F. Investigating the Relationship of Social Health and Personality Traits with High-Risk Behaviors of Tabriz University of Medical Sciences Students in 2017: A Descriptive Study. JRUMS. 2019; 18 (2) :107-120
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4112-fa.html
قریشی‌راد فخرالسادات، پورجبار آخونی فریبا. بررسی رابطه سلامت اجتماعی و صفات شخصیتی با رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396: یک مطالعه توصیفی . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (2) :107-120

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4112-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (654 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به افزایش میزان رفتارهای پرخطر در بین دانشجویان، آگاهی از وضعیت رفتارهای پرخطر دانشجویان و شناسایی‌ عواملی که با این رفتارها ارتباط دارند، می‌تواند به مسئولان دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی حوزه‌‌های رفتارهای دانشجویان کمک شایانی نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سلامت اجتماعی و صفات شخصیتی با رفتارهای پرخطر دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال‌تحصیلی 97-1396، انتخاب و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای در دسترس و به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه محقق‌ساخته رفتارهای پرخطر، پرسش‌نامه سلامت اجتماعی Keyes و پرسش‌نامه شخصیتی NEO-FFI بود. داده‌ها با استفاده از ضریب هم‌بستگی Pearson و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که متغیرهای جنس‌ (001/0p=‌)‌، وضعیت تأهل (005/0p=‌) و محل سکونت (002/0p=‌) در نمره رفتارهای پرخطر دانشجویان تأثیر معنی‌داری دارد. هم‌چنین سلامت اجتماعی (41/0r=‌) با رفتارهای پرخطر هم‌بستگی معنی‌دار معکوسی دارد (001/0p<). صفات شخصیتی برون‌گرا (50/0r=‌) و گشودگی به تجربه (52/0r=‌) با رفتارهای پرخطر هم‌بستگی معنی‌دار مستقیمی دارد (001/0p<). اما صفات شخصیتی روان‌رنجورخویی (36/0r=‌)‌، سازگاری (47/0r=‌) و باوجدانی (49/0-r=‌) با رفتارهای پرخطر رابطه معنی‌دار معکوسی دارد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیان‌گر آن است که سلامت اجتماعی و صفات شخصیتی نقش مؤثری در رفتارهای پرخطر دانشجویان دارند. بنابراین، برنامه‌ریزی در جهت افزایش سلامت اجتماعی دانشجویان و افزایش آگاهی آنها در زمینه مدیریت هیجانات، مهارت‌های زندگی و بهداشت روانی احتمالاً بتواند نقش به‌سزایی در کاهش رفتارهای پرخطر داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: سلامت اجتماعی، صفات شخصیتی، رفتارهای پرخطر، دانشجویان، تبریز
 
متن کامل [PDF 346 kb]   (176 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (112 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb