جلد 18، شماره 4 - ( 3-1398 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 390-377 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi Frooshani Z, Mirdricvand F, Ghazanfari F. Designing and Testing a Model of the Antecedents of Eating Disorders Symptoms in Female Students of Isfahan University in 2017: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 18 (4) :377-390
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4159-fa.html
کاظمی زینب، میردریکوند فضل اله، غضنفری فیروزه. طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای علائم اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در سال 1396: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (4) :377-390

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4159-fa.html


دانشگاه لرستان
چکیده:   (2129 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اختلالات خوردن شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها همراه با افزایش یا کاهش وزن هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این اختلال از اواسط تا اواخر دوره نوجوانی (14 تا 18 سالگی) آغاز می‌گردد و هم‌چنین در جنس مؤنث شیوع بیش‌تری دارد. هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای علائم اختلالات خوردن در دانشجویان دختر  مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال 1396 بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی، تعداد 497 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله­ای از بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال 1396 انتخاب شدند و به پنج مقیاس پژوهش پاسخ دادند. در الگوی پیشنهادی پژوهش کمال‌گرایی، باورهای مربوط به خوردن، نگرانی از تصویر بدنی و عزت نفس به عنوان متغیرهای پیشایند در نظر گرفته شد. برای آزمودن الگوی پیشنهادی پژوهش، از روش الگویابی معادلات ساختاری، با به کارگیری روش برآورد حداکثر درست‌نمایی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل‌ها نشان داد که شاخص برازش برای الگوی پژوهش در دامنه قابل قبولی قرار دارد. هم‌چنین این نتایج نشان داد که همه مسیرهای مستقیم در الگوی پژوهش از نظر آماری معنی‌دار می‌باشند (05/0>p). نتایج حاصل از بررسی مسیرهای غیر مستقیم الگو پژوهش نیز از نظر آماری معنی‌دار هستند (05/0<p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، نحوه شکل‌گیری علائم اختلالات خوردن را از طریق مجموعه‌ای از متغیرهای شناختی و شخصیتی نشان می‌دهد. بنابراین در پیش‌گیری و برنامه‌ریزی برای درمان این بیماران توجه به مجموعه این عوامل ضروری به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی: الگویابی معادلات ساختاری، اختلالات خوردن، دانشجویان دختر، اصفهان
متن کامل [PDF 417 kb]   (805 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2049 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1396/11/15 | پذیرش: 1397/11/10 | انتشار: 1398/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb