جلد 17، شماره 7 - ( 8-1397 )                   جلد 17 شماره 7 صفحات 680-669 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedighi E, Bidaki R, Meidani A, Ahmadinia H, Rezaeian M. Mental Health Status in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016. JRUMS 2018; 17 (7) :669-680
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4250-fa.html
صدیقی الهه، بیدکی رضا، میدانی عباس، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. بررسی وضعیت سلامت روان در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1397; 17 (7) :669-680

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4250-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (3627 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: بهداشت روانی نقش مهمی‌ در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفاء می‌کند. از طرفی دانشجویان پزشکی ضمن داشتن مشکلات سایر دانشجویان، فشارهای روحی و روانی محیط بیمارستان، برخورد با مسائل و مشکلات بیماران را نیز دارند و به همین دلیل بیشتر از سایر دانشجویان در خطر از دست دادن سلامت روانی هستند، لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت روان در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1395 انجام گرفت.
مواد و روش­ها: در این مطالعه مقطعی 200 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش تصادفی انتخاب و اطلاعات لازم از طریق تکمیل پرسشنامه SCL90 (Symptom Check List) جمع‌آوری شد و با استفاده از آزمون‌های t مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: در این مطالعه میانگین سنی دانشجویان 7/1±9/22 سال بود. از میان نمونه‌ها 102 نفر (3/51%) مرد و 97 نفر (7/84%) زن بودند. هم­چنین از بین افراد مورد مطالعه 165 نفر (9/82%) مجرد و 34 نفر (1/17%) متأهل بودند. میانگین کل نمره سلامت روان 34/56±97/79 بود. هم­چنین متغیرهایی مانند سن، جنس، وضعیت تأهل در نمره سلامت روان دانشجویان تأثیر معنی‌داری نداشت (05/0<p)، اما میانگین نمره کل سلامت روان در دانشجویانی که مشکلات مالی و یا تغییر در عادات خواب داشته‌اند به طور معنی داری بیشتر از دانشجویانی که این موارد را نداشته اند بوده است (05/0>p).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، هر چند که اکثریت دانشجویان فاقد اختلال روانی می‌باشند اما در عین حال استرسورهای متعددی سلامت روانی آنها را تهدید می‌کند. لذا فراهم کردن امکان مشاوره و تغییر شرایط حاکم بر محیط‌های آموزشی شاید بتواند نقش مؤثری در بهبود بهداشت روانی دانشجویان پزشکی داشته باشد. 
واژه­های کلیدی: سلامت روان، دانشجویان پزشکی، عوامل مؤثر
 
متن کامل [PDF 222 kb]   (1430 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3474 مشاهده)  
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1397/1/26 | انتشار: 1397/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb