صدیقی الهه، بیدکی رضا، میدانی عباس، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. بررسی وضعیت سلامت روان در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1397; 17 (7) :669-680
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4250-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (3627 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: بهداشت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفاء میکند. از طرفی دانشجویان پزشکی ضمن داشتن مشکلات سایر دانشجویان، فشارهای روحی و روانی محیط بیمارستان، برخورد با مسائل و مشکلات بیماران را نیز دارند و به همین دلیل بیشتر از سایر دانشجویان در خطر از دست دادن سلامت روانی هستند، لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت روان در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1395 انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی 200 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش تصادفی انتخاب و اطلاعات لازم از طریق تکمیل پرسشنامه SCL90 (Symptom Check List) جمعآوری شد و با استفاده از آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در این مطالعه میانگین سنی دانشجویان 7/1±9/22 سال بود. از میان نمونهها 102 نفر (3/51%) مرد و 97 نفر (7/84%) زن بودند. همچنین از بین افراد مورد مطالعه 165 نفر (9/82%) مجرد و 34 نفر (1/17%) متأهل بودند. میانگین کل نمره سلامت روان 34/56±97/79 بود. همچنین متغیرهایی مانند سن، جنس، وضعیت تأهل در نمره سلامت روان دانشجویان تأثیر معنیداری نداشت (05/0<p)، اما میانگین نمره کل سلامت روان در دانشجویانی که مشکلات مالی و یا تغییر در عادات خواب داشتهاند به طور معنی داری بیشتر از دانشجویانی که این موارد را نداشته اند بوده است (05/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، هر چند که اکثریت دانشجویان فاقد اختلال روانی میباشند اما در عین حال استرسورهای متعددی سلامت روانی آنها را تهدید میکند. لذا فراهم کردن امکان مشاوره و تغییر شرایط حاکم بر محیطهای آموزشی شاید بتواند نقش مؤثری در بهبود بهداشت روانی دانشجویان پزشکی داشته باشد.
واژههای کلیدی: سلامت روان، دانشجویان پزشکی، عوامل مؤثر
نوع مطالعه:
توصيفي |
موضوع مقاله:
آمار و اپيدميولوژي دریافت: 1397/1/26 | انتشار: 1397/8/24