جلد 18، شماره 2 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 121-132 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Otared N, Narimani M, Sadeghi G, Mahmood Aliloo M, Atadokht A. Comparison of Components of Psychological Inflexibility in Students with Major Depressive Disorder, Generalized Anxiety Disorder, Social Anxiety Disorder and Normal Students of Tabriz University of Medical Sciences in the 2017-2018 . JRUMS. 2019; 18 (2) :121-132
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4335-fa.html
عطارد نسترن، نریمانی محمد، صادقی گودرز، محمود علیلو مجید، عطادخت اکبر. مقایسه‌ مؤلفه‌های انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی در دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و دانشجویان عادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (2) :121-132

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4335-fa.html


دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (191 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای اختلال­های اضطرابی و افسردگی در دانشجویان و نقش انعطاف­ناپذیری روان­شناختی در طیف وسیعی از مسائل روان­شناختی، پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ مؤلفه­های انعطاف­ناپذیری روان­شناختی در دانشجویان مبتلا به اختلالات افسردگی اساسی، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و دانشجویان عادی انجام گرفت.
مواد و روش­ها: در این پژوهش توصیفی، 30 فرد مبتلا به افسردگی اساسی، 30 فرد مبتلا به اضطراب فراگیر و 30 فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی به روش نمونه­گیری هدف‌مند و 30 فرد به‌هنجار به روش نمونه­گیری در دسترس، از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش­نامه­های مشخصات جمعیت‌شناختی و مقیاس ارزیابی جامع فرآیندهای درمان پذیرش و تعهد گردآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس چند متغیره و Scheffe test استفاده شد.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که افراد بههنجار در تمام مولفه­های انعطاف­ناپذیری روان­شناختی نمرات پایین­تری از سه گروه بیمار کسب کردند (001/0p<). در بین سه گروه بیمار نیز افراد افسرده در مؤلفه­ هم­جوشی شناختی و اجتناب تجربه­ای (37/240=F، 001/0p<) و افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مؤلفه خود مفهوم­ سازی شده و تسلط گذشته و آینده  (76/108=F، 001/0p<) ، به طور معنی‌داری نمرات بالاتری از دو گروه دیگر کسب کردند.
نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش به نظر می­رسد که مؤلفه­های انعطاف­ناپذیری روان­شناختی می­توانند به عنوان عواملی مهم در آسیب­شناسی روانی افراد مبتلا به اختلالات افسردگی و اضطرابی مورد توجه قرار گیرند.
واژه­های کلیدی: اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، دانشجویان، تبریز
 
متن کامل [PDF 320 kb]   (71 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (24 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb