Rezaei B, jamali A, Rezaeian M, khalili P. Satisfaction Rate Regarding Services Provided in Health-Care Centers and Its Effective Factors in Rafsanjan, 2017: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 18 (6) :573-586
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-4381-fa.html
رضائی بتول، جمالی زاده احمد، رضائیان محسن، خلیلی پروین. میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان رفسنجان در سال 1396. یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (6) :573-586
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4381-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (2339 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: از آنجایی که رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز خدمات بهداشتی – درمانی یکی از شاخصهای اندازهگیری کیفیت خدمات ارائه شده می باشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی – درمانی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی حاضر بر روی 385 نفر از افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان رفسنجان در سال 1396 انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از یک چک لیست که شامل اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی بود، استفاده شد. تجزیه و تحلیل نهایی دادهها با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای و آنالیز واریانس یکطرفه در سـطح معنیداری 05/0انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که از مجموع 385 نفر، تعداد 335 نفر (87 درصد) زن و 50 نفر (13 درصد) آنها مرد بودند. همچنین، 4/77 درصد مراجعین از خدمت ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی رضایت بالا و 7/19 درصد رضایت خیلی بالا داشتند. بعد از کنترل اثر مخدوش کنندگی سطح تحصیلات، بین نمره رضایتمندی بین سه مرکز خصوصی، دولتی شهری و روستایی تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد )05/0p>).
نتیجهگیری: در مجموع سطح رضایتمندی افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان رفسنجان بالا بود. بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی باعث افزایش آگاهی برنامه ریزان و مدیران از وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و اعمال روشهایی جهت رفع نواقص میگردد.
واژههای کلیدی: رضایتمندی، خدمات، مراکز بهداشتی درمانی، رفسنجان
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
بهداشت دریافت: 1397/4/23 | پذیرش: 1397/11/9 | انتشار: 1398/5/24