جلد 18، شماره 2 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 106-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeian M. Teaching and Learning in Small Groups. JRUMS 2019; 18 (2) :105-106
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4773-fa.html
رضائیان محسن. آموزش و یادگیری در گروه‌های کوچک. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (2) :105-106

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4773-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (2575 مشاهده)
سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره هفدهم، اردیبهشت 1398، 106-105
 
 
 
 
 
آموزش و یادگیری در گروه‌های کوچک
 
Teaching and Learning in Small Groups
 
محسن رضائیان[1]،[2]
 
M. Rezaeian
 
استفاده از گروه‌های کوچک در یادگیری و آموزش سابقه بسیار طولانی دارد. شواهد موجود نشان می‌دهند که کنفسیوس (Confucius) و سقراط (Socrates) در بیش از دو هزار و پانصد سال پیش از پتانسیل‌های آموزشی موجود در گروه‌های کوچک استفاده‌های بسیار موفقیت آمیزی را به عمل آورده‌اند [1]. اگرچه ممکن است که گروه‌های کوچک در تعداد و ساختار خود بر اساس فرهنگ و نهادهای آموزشی موجود در جامعه، متفاوت باشند، اما در مجموع، هر گروه آموزشی مشتمل بر 10 فراگیرنده است که به طور فعال و در یک محیط صمیمی به یادگیری می‌پردازند [2].
برای موفقیت هر گروه کوچک آموزشی، سه مشخصه خاص در نظر گرفته شده است که عبارتند از: مشارکت فعال (Active participation) اعضاء برای انجام یک فعالیت مشخص همراه با ارائه بازتاب‌های (Reflections) لازم. بنابراین، هر گروه آموزشی زمانی به موفقیت دست پیدا می‌کند که اعضاء شرکت کننده آن از انگیزه‌های لازم برای مشارکت فعال در یک کار گروهی برخوردار باشند. این مشارکت فعال پیرامون فعالیت مشخص گروه خواهد بود که همان فعالیت‌های یادگیری می‌باشد. در طی تعاملات بین اعضاء گروه، آن‌ها باید این امکان را داشته باشند تا در یک محیط صمیمی بتوانند به طور آزاد به بازتاب نظرات و تجربیات خود پیرامون موضوع مورد نظر پرداخته و به علاوه از نظرات و تجربیات سایر اعضاء گروه به منظور یک یادگیری عمیق برخوردار می‌شوند [2].
 با توجه به اهمیتی که آموزش و یادگیری در گروه‌های کوچک دارد، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان قصد دارد که در قالب چند مقاله آموزشی کوتاه به جنبه‌های مختلف آموزش و یادگیری در گروه‌های کوچک بپردازد. از این‌رو و در شماره حاضر مقاله‌ای، با عنوان "نقش هماهنگ‌کننده در آموزش و یادگیری گروه‌های کوچک" تقدیم خوانندگان فرهیخته می‌گردد [3]. ذکر این نکته ضروری است هرگونه مشارکت خوانندگان و نویسندگان محترم در قالب ارسال مقاله آموزشی، پژوهشی و نامه به سردبیر پیرامون آموزش و یادگیری در گروه‌های کوچک مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
 
 
Refrence
[1] Jones RW. Learning and teaching in small groups: characteristics, benefits, problems and approaches. Anaesth Intensive Care 2007; 35 (4): 587-92.
[2] Lemoine ER, Rana J, Burgin S. Teaching & Learning Tips 7: small-group discussion. Int J Dermatol 2018; 57 (5): 583-6. 
[3] Rezaeian M. The Role of Facilitator in Teaching and Learning Within Small Groups: An Ongoing Instructional Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 18 (2): 201-6. [Farsi][j1] 
 
[1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
    تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk، ارکید:  0000-0003-3070-0166
[2]- استاد مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

 [j1]این بخش پس از شماره گذاری مقالات این ماه، توسط کارمندان محترم مجله تکمیل گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، یادگیری، گروه های کوچک
متن کامل [PDF 142 kb]   (1017 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1190 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1398/2/28 | پذیرش: 1398/2/28 | انتشار: 1398/2/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb