Akhavi Samarein Z, Ahmadi S. Developing a Model for Predicting Love Trauma Based on Problem-Solving Styles with the Mediating Role of Cognitive Flexibility in the Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study. JRUMS 2020; 19 (5) :499-514
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5257-fa.html
اخوی ثمرین زهرا، احمدی شیرین. تدوین مدلی برای پیشبینی ضربه عشقی بر اساس سبکهای حل مسأله با میانجیگری انعطافپذیری شناختی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398:
یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (5) :499-514
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5257-fa.html
محقق اردبیلی
چکیده: (3322 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ضربه عشقی در دانشجویان پدیدهای رایج است که باعث مسائل و مشکلات تحصیلی و روانشناختی در آنها میشود. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای پیشبینی ضربه عشقی بر اساس سبکهای حل مسأله با میانجیگری انعطافپذیری شناختی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیمسال دوم سالتحصیلی 99-1398 بودند. تعداد 200 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری هدفمند از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی Dennis و همکاران، سبکهای حل مسأله Cassidy و همکاران و ضربه عشقی Rosse و همکاران پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضربه عشقی با انعطافپذیری شناختی (51/0-=r، 001/0< p) و سبکهای حل مسأله (64/0-=r، 001/0< p) ارتباط منفی معنیدار دارد. همچنین، انعطافپذیری شناختی با سبکهای حل مسأله (32/0=r، 001/0< p) ارتباط مثبت معنیدار دارد. شاخصهای برازش مدل نیز، تأثیر سبکهای حل مسأله بر ضربه عشقی را با میانجیگری انعطافپذیری شناختی تأیید کرد.
نتیجهگیری: با توجه به نقش سبکهای حل مسأله و انعطافپذیری شناختی در پیشبینی ضربه عشقی از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاههای آموزشی مبتنی بر کاهش نشانگان ضربه عشقی، آموزش راهبردهای حل مسأله و مدیریت هیجانات پیشنهاد میگردد.
واژههای کلیدی: سبکهای حل مسأله، ضربه عشقی، انعطافپذیری شناختی، دانشجویان، اردبیل
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/4/19 | انتشار: 1399/6/9