جلد 19، شماره 6 - ( 6-1399 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 579-590 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S S, Abazari F, Azizzadeh Foroozi M, Dehghan M, Karami Robati F. Comparison of the Effect of Face to Face Education and Video Training on the Anxiety of Patients Referring to Bone Marrow Transplantation in Afzalipour Hospital in Kerman: A Randomized Clinical Trial. JRUMS. 2020; 19 (6) :579-590
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5278-fa.html
سادات موسوی صدیقه، اباذری فرخ، عزیززاده فروزی منصوره، دهقان مه لقا، کرمی رباطی فاطمه. مقایسه تأثیر آموزش چهره‌به‌چهره و آموزش ازطریق فیلم بر اضطراب بیماران متقاضی پیوند مغز استخوان بیمارستان افضلی‌پور کرمان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (6) :579-590

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5278-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (328 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بیماران قبل از جراحی موجب کاهش درد و اضطراب پس از عمل می‌شود. هدف مطالعه حاضر تعیین و مقایسه تأثیر آموزش چهره­به­چهره و آموزش ازطریق فیلم بر اضطراب بیماران متقاضی پیوند مغز استخوان بود.
مواد و روش­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی طی مدت 9 ماه در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان افضلی پور کرمان در سال 1397 انجام شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس بود. ٣٤ نفر در هر یک از دو گروه قرار گرفتند. آموزش چهره­به­چهره در سه جلسه، هر جلسه ۴۰ دقیقه یک هفته قبل از پذیرش بیماران انجام گردید. در آموزش ازطریق فیلم، فیلم تهیه‌شده از مراحل درمان و پیوند، یک هفته قبل از پذیرش در اختیار بیمار قرار گرفت. در دو گروه میزان اضطراب بیماران قبل و بعد از آموزش موردبررسی قرار گرفت. ابزار مطالعه، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد اضطراب ( State-Trait Anxiety Inventory (STAI بود که به‌صورت مستقل تکمیل شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های t مستقل، t زوجی، آزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه آموزش چهره­به­چهره پس از مداخله آموزشی 54/12±32/25 نمره کاهش یافت (001/0=P). میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه آموزش ازطریق فیلم پس از مداخله آموزشی، 77/16±94/24 نمره کاهش یافت (001/0=P). بین آموزش چهره­به­چهره و آموزش ازطریق فیلم تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (921/0=P).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد آموزش چهره­به­چهره و آموزش ازطریق فیلم می‌توانند موجب کاهش سطح اضطراب بیماران متقاضی پیوند شوند. بنابراین برحسب شرایط بیمار می­توان یکی از روش­های آموزش را انتخاب نمود.
واژه­های کلیدی: آموزش چهره­به­چهره، آموزش از طریق فیلم، اضطراب، بیماران، پیوند مغز استخوان
متن کامل [PDF 328 kb]   (158 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (191 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/2/16 | پذیرش: 1399/5/14 | انتشار: 1399/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb