جلد 11، شماره 4 - ( 5-1391 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 376-365 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparison of Menstruation Problems Between Educable Mentally Retarded Girls and Adolescent Girls with Normal IQ from the Perspective of their Mothers in Semnan Iran (2009). JRUMS 2012; 11 (4) :365-376
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5314-fa.html
اکرمی لیلا، هداوندخانی فاطمه، محمدی خدیجه. مشکلات قاعدگی دختران نوجوان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر و دختران با بهره هوشی نرمال از دیدگاه مادران در شهر سمنان در سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1391; 11 (4) :365-376

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5314-fa.html


چکیده:   (2265 مشاهده)
زمینه و هدف: : نوجوانان کم‌توان ذهنی به دلیل بهره هوشی پایین، در حل مشکلات فردی دارای نقص عمده می‌باشند. شروع قاعدگی می‌تواند موجب بروز مشکلات مختلف برای این افراد شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مشکلات قاعدگی دختران نوجوان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر و دختران با بهره هوشی نرمال از دیدگاه مادران در سال 1388 بوده است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش مورد – شاهدی. تعداد 50 دختر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر و 50 دختر با بهره هوشی نرمال، از مدارس دخترانه استثنایی و عادی (در مقطع راهنمایی) شهر سمنان با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. برای بررسی مشکلات دوره قاعدگی از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. اطلاعات توسط آزمون‌های آماری مجذور کای و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در دوره قاعدگی 75% از دختران کم‌توان ذهنی و 5% از دختران با بهره هوشی نرمال در رعایت مسائل بهداشتی مشکل داشته‌اند (001/0p=) و نگرش 5/42% از دختران کم‌توان ذهنی و صفر درصد از دختران عادی نسبت به قاعدگی منفی بود (001/0p=). اطلاع‌رسانی توسط مدرسه پیش از شروع اولین قاعدگی در دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر 5/7% و در دختران عادی 5/37% بود (021/0p=).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر در مقایسه با دختران با بهره هوشی نرمال در رعایت نکات بهداشتی با مشکل بیشتری مواجه هستند، آموزش لازم پیش از شروع اولین قاعدگی را دریافت نمی‌کنند و نگرش آن‌ها نسبت به قاعدگی منفی است. بنابراین، آماده‌سازی و ارائه آموزش کافی به دختران کم‌توان ذهنی ضروری می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر، نوجوانی, بلوغ، مشکلات قاعدگی
متن کامل [PDF 240 kb]   (1118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/2/21 | انتشار: 1399/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb