چکیده: (2151 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی متون علمی موجود که به تحلیل جوانب مختلف آموزش دکترای تخصصی پرداخته و راهکارهایی را جهت بهبود آموزش PhD در دنیا ارائه دادهاند، میتواند به بهبود نظام ارتقاء دانش در کشور کمک نماید. برای شناسایی مهمترین نکات بیان شده در خصوص مدلهای رایج تربیت دانشجویان دکترای تخصصی در سطح دنیا و نقاط قوت و ضعف آنها و همچنین شناسایی مهمترین برنامههای توسعه آینده، مقالات منتشر شده در بانکهای اطلاعاتی عمده به صورت ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفتند.
مواد و روشها: در این مرور ساختاریافته، بانکهای اطلاعاتی Pubmed ،Scopus و موتور جستجوی Google Scholar در فاصله سالهای 1998 تا 2008 با استفاده از 10 کلید واژه اولیه مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اساس میزان ارتباط مقالات با موضوع پژوهش و نظر تخصصی گروه تحقیق ، مقالات مرتبط انتخاب و تحلیل محتوا شدند.
یافتهها: در این بررسی، 32 مقاله کاملاً مرتبط انتخاب شد. در این مقالات مطالبی پیرامون مدلهای آموزشی جدید، شیوههای پیشنهادی برای جذب دانشجو، روشهای جدید هدایت و راهنمائی دانشجو، هدفمند نمودن آموزش و ارتباط آن با صنعت و نیازهای جامعه و راههای مختلف ارزشیابی دانشجو بیان شده بود. بررسی مقالات همچنین نشان داد که در کشورهای مختلف متدهای آموزشی، تعداد دانشجویان Ph.D بر حسب سن، جنس و ترکیب قومی با هم متفاوت میباشند. نگرانیها و چالشهای عمده آموزش دکترا در دنیا عمدتاً در زمینههایی مانند قوانین، مقررات و ترتیب دورههای آموزشی دانشجویان Ph.D، کیفیت دوره و نظم آموزشی در برنامهها، کیفیت راهنمایی دانشجو، طول دوره و ترک تحصیل، افزایش تعداد دانشجو، بازار کار و اشتغال، مهارتها و صلاحیت فارغالتحصیلان، تأمین هزینهها، تبادل دانشجو و همکاری بین دانشگاهی و جذب دانشجویان خارجی میباشد.
نتیجهگیری: در کشور باید به مدلهای متنوع آموزش دکترا مانند مدل مبتنی بر پژوهش بسیار بیشتر بها داده شود و بر لزوم تنوعبخشی به مدلهای آموزش و فراهم کردن شرایط لازم برای تربیت افراد واجد شرایط در مدلهای آموزشی متناسب جهت پاسخ به نیازهای حال و آینده جامعه تأکید میگردد.
واژههای کلیدی: دکترای تخصصی، آیندهنگاری رشد علمی، ایران، رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی، آموزش عالی، مرور ساختاریافته
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
انگل شناسي دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/2/22 | انتشار: 1399/2/22