جلد 19، شماره 9 - ( 9-1399 )                   جلد 19 شماره 9 صفحات 909-924 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi S M, Sharifirad G, Khoshgoftar Moghaddam A. Factors Affecting the Quality of Clinical Education from the Perspective of Teachers and Learners of Saveh Hospitals in 2019: A Descriptive Study. JRUMS. 2020; 19 (9) :909-924
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5482-fa.html
مرتضوی مصطفی، شریفی راد غلامرضا، خوش گفتار مقدم علی اکبر. عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از نظر مدرسان و فراگیران بیمارستان‌های شهرستان ساوه در سال 1398: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (9) :909-924

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5482-fa.html


دانشگاه آزاد قم
چکیده:   (240 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: آموزش­های بالینی حلقه اتصال مطالب تئوری دانش­جویان رشته­های گروه پزشکی و ارائه خدمات بالینی به بیماران می­باشد و این پژوهش عوامل مختلف تأثیرگذار بر آموزش­های بالینی را مورد ارزیابی قرار داده و عوامل مؤثر برکیفیت آموزش­های بالینی از نظر مدرسان و فراگیران شناسایی شده، تا با بهبود فرآیندها به بهبود کیفیت آموزشی کمک شود.
مواد و روش ­ها: این پژوهش به دو روش کیفی و کمی انجام شد. در مرحله کیفی با 20 نفر خبره مصاحبه شد. از اطلاعات به دست آمده پرسش­نامه محقق ساخته ایجاد گردید و پس از تأیید پایایی و روایی بین 198 نفر دانش­جویان بالینی در رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری که در بیمارستان­های شهرستان ساوه در سال 1398 دوره آموزش­بالینی را می‌گذراندند و اساتید دانشکده علوم پزشکی ساوه توزیع شد. اطلاعات مرحله کیفی با نرم‌افزار MAXQDA  نسخه 10 تحلیل شد و اطلاعات مرحله کمی با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد. نتایج به دست آمده با تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که در بهبود فرآیندهای آموزشی 23 عامل دخالت دارند. در مورد کمبودها و نیازهای آموزشی 17 عامل که از مهم­ترین عوامل کمبود، اتاق آموزش در بخش­ها با 8/45 درصد بود. مهم­ترین عامل درمورد نتایج و پیامدهای بهبود فرآیند­های آموزشی، رضایت بیماران با 2/59 درصد بیش­ترین نظر کاملاً موافق را داشته است.
نتیجه­ گیری: عوامل اصلی در مدل ارزیابی کیفیت شامل بهبود فرآیندهای آموزشی، نتایج و پیامدهای بهبود فرآیند آموزشی، کمبود نیروی انسانی  متخصص، کمبود فضا و امکانات و تجهیزات و ارزیابی صحیح آموزشی میباشد.
واژه­ های کلیدی: کیفیت، آموزش بالینی، فرآیند
 

واژه‌های کلیدی: کیفیت، آموزش بالینی، فرآیند  
متن کامل [PDF 591 kb]   (124 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (69 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/4/9 | پذیرش: 1399/8/6 | انتشار: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb