Zadehmohamadi F, Sohrabi F, Ashrafi E, Shams J. Development and Validation of Cognitive Behavioral Therapy Package Based on Detachment of Emotion and Goal for Adjunctive Psychotherapy of Individuals with Bipolar Disorder: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 19 (12) :1277-1292
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5787-fa.html
زاده محمدی فاطمه، سهرابی فرامرز، اشرفی عماد، شمس جمال. تدوین و تعیین روایی پروتکل درمان شناختی رفتاری مبتنی بر گسست هیجان وهدف جهت درمان تلفیقی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (12) :1277-1292
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5787-fa.html
دانشگاه علامه طباطبائی،تهران
چکیده: (2222 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال دوقطبی هزینههای بسیاری را بر سیستم درمانی تحمیل میکند. رواندرمانیهای تلفیقی متعددی برای کاهش نشانهها، جلوگیری از عود و افزایش تبعیت دارویی در اختلال دوقطبی به کار برده میشوند. پژوهش حاضر با هدف تدوین و تعیین روایی پروتکل درمان شناختی رفتاری مبتنی بر گسست هیجان و هدف افراد مبتلا به اختلال دوقطبی صورت پذیرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی و بر پایه مبانی نظری، درمانهای فعلی و درمان تلفیقی تدوین شد. 14 جلسه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر گسست هیجان و هدف طراحی گردید و سپس روایی آن براساس مقیاس ارزیابی راهنماهای درمانی انجمن روانشناسی آمریکا و پرسشنامهای 42 سؤالی ارزیابی جلسههای درمان، توسط اساتید و متخصصین ارزیابی گردید. دادهها با استفاده از شاخص روایی محتوا (Content validity index; CVI) و ضریب نسبت روایی محتوا (Content Validity Ratio; CVR) تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد CVI در این پژوهش در مرحله تدوین درمان 89/0 به دست آمد و همچنین CVR برای روایی محتوای جلسههای درمان برای تمام جلسههای درمان به جزء جلسه یک، هشت و نه مورد تأیید قرار گرفت و CVI برای جلسههای درمان بیش از 79/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: درمان شناختی رفتاری مبتنی بر گسست هیجان و هدف از سوی متخصصین چه از نظر مدل نظری درمان و چه از نظر محتوای جلسهها روا بود. با توجه به نتایج پژوهش از نظر متخصصین این درمان میتواند به عنوان درمان تلفیقی در کنار دارودرمانی برای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی به کار رود.
واژههای کلیدی: درمان شناختی رفتاری، هیجان، هدف، روایی، اختلال دوقطبی
نوع مطالعه:
توصيفي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1399/10/24 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1399/12/30