Ahmadyan R, Keramati M, Nasimi S A. Investigating the Relationship between Behavioral Activation System and Extraversion and Self-Esteem of Students in North Khorasan in 2016:
A Short Report. JRUMS 2021; 20 (7) :835-844
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5824-fa.html
احمدیان روح الله، کرامتی معصومه، نسیمی سیدعقیل. بررسی رابطه سیستم فعالساز رفتاری و برونگرایی با عزت نفس در دانشجویان خراسان شمالی در سال۱۳۹۵: یک گزارشکوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۴۰۰; ۲۰ (۷) :۸۳۵-۸۴۴
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-۱-۵۸۲۴-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
چکیده: (۱۵۶۴ مشاهده)
زمینه و هدف: عزتنفس عامل مهمی در سازگاری اجتماعی و عاطفی است. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سیستم فعالساز رفتاری و برونگرایی با عزتنفس در دانشجویان میباشد.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری شامل دانشجویان خراسانشمالی در سال 1395 بود که از بین 1400 نفر 320 نفر بر مبنای جدول Krejcie&Morgan بهصورت در دسترس انتخاب و به پرسشنامه عزتنفس Coopersmith Self-esteem Inventory، پرسشنامه شخصیتی Gray- Wilson و پرسشنامه شخصیتی Eysenck پاسخ دادند، دادهها با آزمون همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین سیستم فعالساز رفتاری و برونگرایی با عزت نفس رابطه وجود دارد (001/0p<). همچنین سیستم فعالساز رفتاری و برونگرایی فقط 44 درصد از تغییرات عزتنفس دانشجویان را به خود اختصاص میدهند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود از طریق مدخلاتی نظیر آگاهیبخشی، آموزش و ارزیابی روانشناختی میزان برونگرایی و فعالساز رفتاری توسط مراکز مشاوره، دانشجویان مستعد شناسایی و اقدامات پیشگیرانه بهعمل آورند.
واژههای کلیدی: سیستم فعالسازی رفتاری، برونگرایی، عزتنفس، شخصیت، دانشجویان، خراسانشمالی
نوع مطالعه:
گزارش كوتاه |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1399/11/15 | پذیرش: 1400/3/19 | انتشار: 1400/7/26